tingeling Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Hei Vi skal ikke døpe sønnen vår, men planlegger å ha navnefest for ham i regi av humanetisk forbund. Tror det kan være en kjempe fin feiring særlig i oslo hvor det foregår i rådhuset. men nå har jeg ikke vært i noen navnefester, og vet lite om hva som er vanlig. Pleier man å ha faddere? og hvem pleier å bli invitert til seremonien og festen etterpå? bare slekt elle også venner? takknemlig for svar tingeling
LilleMy28 Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 De jeg kjenner som har hatt navnefest har invitert de samme som om de skulle hatt dåp. Faddere og slikt tror jeg bare er i kirkelig dåp, men jeg kan ta feil
Peony Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Men hvem inviterer man i dåp utenom faddere da? Besteforeldre og tanter og onkler? Hvor mange er det vanlig å invitere til en dåp. Aldri vært i en, jeg...
ashera Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 På HEF-navnefest kan man ha "vitner" - tilsvarende faddere.
Malama Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Hvor mange som bes i en dåp varierer fra familie til familie... Noen ber faddere og besteforeldre, andre ber også tanter/onkler og søskenbarn Jeg har vært i barnedåpen til noen av både mine og min samboers søskenbarn og faktisk som "kaffegjest" til datteren til ett av mine søskenbarn. Men jeg har også opplevd å ikke være bedt i mitt søskenbarns dåp pga plass, men i etterslskap dagen etter. Det er altså vanlig med mange gjester i min families barnedåper, omtrent som ved en konfirmasjon kan du si. Men det er ikke vanlig i alle andre familier, det varierer. Det handler om tradisjoner, plass og økonomi. Dersom du aldri har vært i en barnedåp, og HAR familie der det er født barn etter din fødsel, så er det neppe tradisjon i din familie for de helt store barnedåpene da... Fadder har du ikke når du ikke døper, en fadder har en rolle i en kristen dåp, ikke i en navnefest, men humanetisk forbund har noe med "vitner" som på en måte er som faddere. De har absolutt ingen OPPGAVE egentlig (fadderenes oppgave er jo å hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristene tro, og det vil man jo ikke når man ikke døper vil jeg tro) men de har muligheten til det om du vil, for å minne litt om dåp vil jeg tro.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Vi hadde navnefest for våre døtre i rådhuset. Inviterte besteforeldre og søsken samt annen familie vi har nær kontakt med (mine onkler og kusiner). Var vel 15 stykker til sammen.
Vimsevips Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Til Navnefest (og dåp) inviterer dere de dere har lyst til å ha der. På en Navnefest-tavla barnet får er det plass til signaturen til 2 vitner. Om dere vil ha vitner eller ikke, er opp til dere. Disse har i så fall ingen oppgaver i forbindelse med sermonien, men mange gir de enkelte oppgaver i forbindelse med oppdragelse/oppvekst Eksempler er: skrive under på en viljeserklæring, sitte barnevakt, huske bursdager.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #8 Skrevet 3. februar 2006 Ville bare si at vi har 3 vitner på navnetavla og det var ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #9 Skrevet 3. februar 2006 I barnedåp/navnefest kan du invitere alt fra to personer til "hele slekta og om gangskretsen". Vi velger å invitere våre foreldre og våre søsken m/familier. Til sammen 15 personer. Det blir mousaka og kaker hjemme hos oss etterpå. Enkelt og hyggelig. Men jeg har vært i barnedåp til et søskenbarn av meg (som er over 20 år yngre enn meg) der begge foreldrene var nesten 40 og endelig hadde fått et svært etterlengtet barn. De hadde barnedåp med over 80 gjester. Det invterte da kun sine foreldre og søsken m/familier de også. Men da hadde søskenene voksne barn med parnter og barnebarn osv, da.. Så det ble noen folk..!
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #10 Skrevet 4. februar 2006 På HEF-navnefest kan man ha "vitner" - tilsvarende faddere. ← Hva i all verden er de vitner til?
Vimsevips Skrevet 4. februar 2006 #11 Skrevet 4. februar 2006 Hva i all verden er de vitner til? ← Les lengre opp, så får du svaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå