AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Hei, noen som vet? Info: Vi går fra hverandre. Jeg har ikke råd til noe innen skolekretsen, så må kjøpe 10 minutter unna. Men vi er enige om 40/60 fordi de er mest med meg uansett, og fordi jeg har behov for det ekstra nav gir ved en slik ordning (plis ikke døm - det er kun for å gi ungene mulighet til bedre mat og kjekke aktiviteter! Dyrt å være alene om bolig i storbyen).. Spørsmål: Jeg er fra en anne del av landet, og far er redd for at jeg etterhvert ønsker å ta ungene med for å bo der. Har ingen planer om det, men forstår jo at han vil sikre seg for det. En 40/60 ordning gir jo meg «overtaket» ved en sånn situasjon. Kan man skrive en kontrakt eller noe på å fraskrive seg denne retten? Eller finnes det andre løsninger? På forhånd takk 😁 Anonymkode: 8ec20...f3b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, noen som vet? Info: Vi går fra hverandre. Jeg har ikke råd til noe innen skolekretsen, så må kjøpe 10 minutter unna. Men vi er enige om 40/60 fordi de er mest med meg uansett, og fordi jeg har behov for det ekstra nav gir ved en slik ordning (plis ikke døm - det er kun for å gi ungene mulighet til bedre mat og kjekke aktiviteter! Dyrt å være alene om bolig i storbyen).. Spørsmål: Jeg er fra en anne del av landet, og far er redd for at jeg etterhvert ønsker å ta ungene med for å bo der. Har ingen planer om det, men forstår jo at han vil sikre seg for det. En 40/60 ordning gir jo meg «overtaket» ved en sånn situasjon. Kan man skrive en kontrakt eller noe på å fraskrive seg denne retten? Eller finnes det andre løsninger? På forhånd takk 😁 Anonymkode: 8ec20...f3b Det rettslige utgangspunktet er barneloven § 37. Det fremgår her at dersom foreldrene har felles foreldreansvar, men barnet bor fast sammen med bare den ene – kan ikke den andre motsette seg at den barnet bor sammen med tar avgjørelser som hvor i landet barnet skal bo. Varsel og mekling før flytting Dersom foreligger en avtale om samvær, skal den som vil flytte med barnet varsle den andre senest 3 måneder før flytting. Hensikten er å gi foreldrene bedre tid til å komme til enighet gjennom mekling eller oppnå en midlertidig avgjørelse fra domstolen før flyttingen gjennomføres Er ikke foreldrene enig om flytting, må den av foreldrene som vil flytte med barnet kreve mekling. Dette følger av barneloven § 42 a). Har dere delt bosted på barna - må begge foreldre være enig i flytting. Dere kan skrive egen avtale dere i mellom ang dette også. Anonymkode: c9d6d...410 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 Dere kan jo alltids lage en avtale dere i mellom som inneholder noe slikt: "dersom en av partene flytter ut av kommunen så mister denne parten sin del av den daglige omsorgen". Anonymkode: 4e026...68a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå