Peony Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Vi har en hund på drøye to år. Kun én testikkel har "kommet ut". Mener jeg har hørt at det øker sjansen for kreft, hormonforstyrrelser osv. Hva gjøres fysisk under en kastrering? Vil en kastrering "fikse" dette? Dere som har kastrert deres hannhunder, hvorfor gjorde dere det? Hva er fordeler og ulemper med kastrering? Hunden vår er ikke veldig til å skulle parre seg med tisper. Han er ganske vilter, men overhode ikke aggressiv.
Gjest Miloine Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 (endret) Jeg vil gjøre deg opmerksom på at det ikke er lov å kastrere hunder i Norge så lenge det ikke er medisinske eller bruksmessige grunner til at man må gjøre det. Hannhunder kastreres ved at testiklene fjernes fra pungen. Dette er et raskt og greit inngrep. Hundene vil etter kastrering stort sett leve videre som før, men mange vil ha lettere for å legge på seg fordi forbrenningen vil reduseres. Dette kan reguleres ved å redusere på foringen. Hannhunder vil ofte få et roligere temperament etter kastrering. se for øvrig kastrering av hund Endret 1. februar 2006 av Miloine
Peony Skrevet 1. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2006 Hei og takk for svar! For oss ville det jo vært en medisinsk grunn til å kastrere hunden, jeg lurer vel egentlig bare på om en kastrering ville fjernet den forhøyede risikoen hunden vår kanskje har for testikkelkreft, og det ser det jo ut til at den ville - ettersom testiklene fjernes. Men det er jo kanskje diskuterbart hvor høy risikoen er sammenliknet med ulempene for hunden ved en kastrering... Jeg får ta det opp med veterinæren ved neste vaksinering og høre hva han sier!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Joda, det er i følge loven ulovlig å kastrere hunder. Akkurat som det var ulovlig å kastrere katter helt fram til 1993!! Forstå det de som kan. Norge henger veldig langt etter på slike områder..Men dette bør ikke utvikle seg til en debatt for eller mot kastrering av hund. Men det er altså vanlig i andre land. Det du beskriver ang hundens testikkel kalles ensidig kryptokisme, nemlig at testikkelen ikke faller ned. Dette er arvelig, og det er svært uheldig hvis slike egenskaper skal videreføres. For å være 100% sikekr på at hunden ikke får videreført sine gener er kastrering løsningen. Du nevner også kreftfaren ved tilstanden, og selvsagt er dette god nok grunn til å kastrere hunden. (Det samme gjelder forsåvidt tisper også, ikke uvanlig at tisper med gjentatte løpetider får livmorbetennelse/-kreft.) Du får ta kontakt med en veterinær og høre om han er villig til å kastrere hunden. De fleste dyrleger er villig til å gjøre dette, men så er det noen som er litt sære på dette området. Jeg kjenner flere hundeeiere som har kastrert hundene sine, og dette har bare vært positivt for hunden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå