AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Hei, J23, jeg holder på å gå konkurs for jeg setter meg i gjeld for å føle meg bedre, jeg sliter mye med angst og angstanfall og materielle goder gir meg motivasjon, jeg har 20000 gjeld i klarna og 30000 i skole for jeg er privatist og måtte droppe ut fra VGS, jeg har hatt gjeld i flere år, siden 18 år Jeg går på AAP, men det er altfor lite fordi det er minstesats, jeg bor hjemme siden jeg kan ikke bo alene, foreldre har hjelpet noen ganger med å betale gjeld, men jeg kommer alltid i ny gjeld fordi ting gjør meg komfortabel og jeg handler mest elektronikk, får mye kjeft fra foreldre siden jeg alltid kommer opp i ny gjeld Har dere råd fort? Jeg leter etter jobb for å betale ned Anonymkode: a4fd3...ca0
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 Greia er at i Norge kan du ikke gå konkurs, du må i stedet dra på gjelden enten til den er betalt eller du tar kvelden. Gjeldsordning får du ikke med så fersk gjeld, det ser ikke ut til at det er passende her uansett. Anonymkode: 2d2ec...5a4 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 Be om hjelp hos Nav rådgiver. Be dem eller foreldre om å ta over økonomien din, dvs gi fullmakt. Så kan du få utbetalt ukepenger til det aller nødvendigste og de disponerer rest til å betale gjeld. Du er ikke i stand til å styre din egen økonomi. Skaff deg profesjonell hjelp og behandling for det du sliter mef av angst osv. Anonymkode: 95604...59e 11
Mt3 Skrevet 14. februar 2024 #4 Skrevet 14. februar 2024 Du kan sette deg selv som ikke kredittverdig, da får du ikke kjøpt mer uten å betale for det. Så må du såklart søke hjelp for det emosjonelle som ligger bak kjøpemanien. Sett deg ned sammen med foreldrene dine og ring kreditorer så du kanskje kan få nedbetalingsplan uten så voldsomme renter, se om det er noe du kan selge. Se også om det er ting du kan gjøre for å øke selvfølelsen uten at det koster penger. 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, J23, jeg holder på å gå konkurs for jeg setter meg i gjeld for å føle meg bedre, jeg sliter mye med angst og angstanfall og materielle goder gir meg motivasjon, jeg har 20000 gjeld i klarna og 30000 i skole for jeg er privatist og måtte droppe ut fra VGS, jeg har hatt gjeld i flere år, siden 18 år Jeg går på AAP, men det er altfor lite fordi det er minstesats, jeg bor hjemme siden jeg kan ikke bo alene, foreldre har hjelpet noen ganger med å betale gjeld, men jeg kommer alltid i ny gjeld fordi ting gjør meg komfortabel og jeg handler mest elektronikk, får mye kjeft fra foreldre siden jeg alltid kommer opp i ny gjeld Har dere råd fort? Jeg leter etter jobb for å betale ned Anonymkode: a4fd3...ca0 Du må bare skjerpe deg og slutte å handle ting du ikke har råd til. Det er faktisk så enkelt, også må du betale ned det du har. Det er bare du som kan fikse dette - og nå når du er 23 så er det på tide å begynne å bli voksen. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/kredittopplysning/hvordan-sette-sperre/ Anonymkode: 427c7...7d5 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): jeg har 20000 gjeld i klarna og 30000 i skole 50000? Når jeg leste at du "drukner" i gjeld trodde jeg det var snakk om mange hundre tusen, kanskje millioner, ikke en og en halv månedslønn for en gjennomsnittlig burgerflipper. Anonymkode: c3afe...6b3 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: 50000? Når jeg leste at du "drukner" i gjeld trodde jeg det var snakk om mange hundre tusen, kanskje millioner, ikke en og en halv månedslønn for en gjennomsnittlig burgerflipper. Anonymkode: c3afe...6b3 Fordi jeg kommer i ny gjeld selv om jeg prøver å spare, det er lett for deg fordi du har en jobb ihvertfall, jeg har AAP Anonymkode: a4fd3...ca0
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi jeg kommer i ny gjeld selv om jeg prøver å spare, det er lett for deg fordi du har en jobb ihvertfall, jeg har AAP Anonymkode: a4fd3...ca0 Løsning: Be om hjelp hos Nav rådgiver. Be dem eller foreldre om å ta over økonomien din, dvs gi fullmakt. Så kan du få utbetalt ukepenger til det aller nødvendigste og de disponerer rest til å betale gjeld. Du er ikke i stand til å styre din egen økonomi. Skaff deg profesjonell hjelp og behandling for det du sliter mef av angst osv. Anonymkode: 95604...59e 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 Er det slik å forstå at du har 50 000 kr i samlet gjeld? Det mangler ikke en null liksom? Den gode nyheten er at dette er håndterlig selv på AAP, særlig med tanke på at du bor hjemme. Selv om du går på AAP så bør det være mulig for deg å få betalt ned dette ved å kutte alt annet til det minimale, men det krever jo selvfølgelig at du slutter med kjøpemaniet. Det høres rett og slett ut som du må ha kjøpestopp helt til du har betalt ned gjelden. Nå vet jeg ikke hva du har ubetalt i mnd, men klarer du å sette av 10 - 15 000 kr til nedbetaling av gjeld så bør det være mulig for deg å være gjeldsfri innen et halvt år. Men da må du virkelig gå inn for det. Gjelden på 30 000 kr til skole privatist, er dette lån frå Lånekassen eller et annet lån? Tenker på om det kan være bedre betingelser på dette lånet, slik at det lønner seg for deg å betale ned på Klarna-lånet først. Enig med de andre som sier du må i behandling for å takle kjøpemaniet. Anonymkode: ad1ab...fed 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er det slik å forstå at du har 50 000 kr i samlet gjeld? Det mangler ikke en null liksom? Den gode nyheten er at dette er håndterlig selv på AAP, særlig med tanke på at du bor hjemme. Selv om du går på AAP så bør det være mulig for deg å få betalt ned dette ved å kutte alt annet til det minimale, men det krever jo selvfølgelig at du slutter med kjøpemaniet. Det høres rett og slett ut som du må ha kjøpestopp helt til du har betalt ned gjelden. Nå vet jeg ikke hva du har ubetalt i mnd, men klarer du å sette av 10 - 15 000 kr til nedbetaling av gjeld så bør det være mulig for deg å være gjeldsfri innen et halvt år. Men da må du virkelig gå inn for det. Gjelden på 30 000 kr til skole privatist, er dette lån frå Lånekassen eller et annet lån? Tenker på om det kan være bedre betingelser på dette lånet, slik at det lønner seg for deg å betale ned på Klarna-lånet først. Enig med de andre som sier du må i behandling for å takle kjøpemaniet. Anonymkode: ad1ab...fed Minstesats på AAP er omtrent 16000 utbetalt, så hun får jo ikke spart så mye penger. Men, TS, en tusenlapp eller to hver mnd har du råd til når du bor hjemme. Jeg skjønner hvordan du har det forresten, jeg har alltid vært sånn jeg også. Det er bare alder som har hjulpet meg og at jeg endelig kom meg over kneika og nå er dritredd for at jeg ikke skal være kredittverdig lengre. Hos meg ballet det på seg og jeg hadde omtrent 300 000 i gjeld til slutt, gjeld som jeg "sparte" opp gjennom mange år. Jeg håper du får hjelp så du slipper det samme styret som meg. Det hjelper absolutt ikke på angsten å ha gjeld samtidig. For dem som sier "det er bare å skjerpe seg og så enkelt er det" kan holde snavla, for det er ikke så enkelt. Hadde det vært så enkelt hadde da vel ingen stiftet gjeld noengang som de ikke klarer å betale tilbake. Hadde det vært så enkelt å skjerpe seg så hadde man ikke kjøpt over evne. For da hadde man jo skjerpet seg i stedet. En annen AB over her har nevnt et par ganger at løsningen er å snakke med NAV og siden du går på AAP så er du muligens inne i et løp for å utrede ift jobb, så da har du en kontaktperson du kan snakke med. Og så får du foreldrene dine til å hjelpe deg. Vet at det også sitter veldig langt inne, for da føler man seg som en tenåring som ber om penger igjen, men det kan hende det er veien å gå uansett. Anonymkode: 89a54...29b 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 49 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg kommer i ny gjeld selv om jeg prøver å spare, det er lett for deg fordi du har en jobb ihvertfall, jeg har AAP Anonymkode: a4fd3...ca0 Og du bor hjemme. Betaler sikkert minimalt med husleie og bidrar enda mindre med husarbeid. Gjør som en foreslo over her. Skaff deg økonomisk verge. Bruk gjeldsrådgivere. 50k i gjeld bør være null problemer å få fikset i løpet av et par år, selv på AAP. Problemet er deg. Du må forandre deg. Spør og ta i mot hjelp Anonymkode: 3fe7d...4d2
newman01 Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Enkle svaret her er jo ganske simpelt… ta deg sammen, ikke kjøp mer. For å unngå det klipper du kredittkort og sperrer deg selv for kreditt. Da får du ikke shoppet uten penger. Kreditorene dine vil på et eller annet tidspunkt få lønnstrekk om du ikke betjener regningene, så da har du verken kreditt eller penger. så kan det være lurt å vurdere profesjonell hjelp for de eventuelle psykiske lidelsene dine 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Fordi jeg kommer i ny gjeld selv om jeg prøver å spare, det er lett for deg fordi du har en jobb ihvertfall, jeg har AAP Anonymkode: a4fd3...ca0 Nå lager du deg unskyldning her. Jeg har vært på aap både før og etter jeg fikk unger. Og aldri pådratt meg gjeld. Den eneste måten er å ikke bruke penger man ikke har. Netopp pga aap situasjon, så jeg at jeg ikke hadde betalingsevne på gjeld, da hadde jeg gatt for lite å leve av. Så her må du faktisk bare skjerpe deg å ikke kjøpe på krita. Og heller begynne å betale gjelden din Anonymkode: b5627...997
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 1: sperr deg selv for alt av handling på kreditt 2: be om hjelp, både hos psykolog og foreldre. 3: begynn ta ansvar for dine handlinger Hvordan er utgiftene dine utenom gjeld? Hvor mye betaler du for å bo hjemme? Hvor mye bruker du på mst pe måned? Hva er nødvendig matutgifter og hva er "sosialt/fastfood"? Du kan ikke skylde på lav inntekt, hvis du kjøper unødvendige ting. Anonymkode: f5180...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 Lån fra lånekassen vil gå fint. Du er på AAP nå, så det lånet trenger du ikke å betale ned akkurat nå. Du søker om betalingsutsettelse, også søker du også om rentesletting for den tiden du har gått på AAP. Klarna får du betalt ned. Returner eller selg alt du har kjøpt, som du faktisk ikke trenger, og begynn å betal ned. Snakk med nav om at du sliter med å disponere økonomien din og hør om det er mulig å få en økonomisk verge til du har fått bedre kontroll. Sperr deg selv for handel på kreditt. Slett også klarna appen. Jeg har adhd og kan selv være litt impulsiv på kjøp. Man får en deilig dopamin-kick når man handler på impuls. Jeg har en regel om å aldri bruke penger jeg ikke har. Det vil si, kan jeg ikke betale direkte, handler jeg ikke. Finn deg andre ting som gir deg dopamin. Når du kjenner suget etter å handle, så kan det være så enkelt som å sette på en sang og tvinge seg selv til å hoppe rundt som en idiot i 5 minutter for å unngå impulskjøp. 50 000 i gjeld er ikke verdens undergang. Det kan føles tungt og det er selvfølgelig ikke bra å få på seg unødvendig gjeld, men det finnes folk som har gravd seg langt dypere enn deg. Du vet at du har et problem med impulskjøp og du ønsker å gjøre noe med det. Du er allerede på godt vei. Når du får lagt en plan for hvordan du skal håndtere eksisterende gjeld, og unngå å pådra deg unødvendig gjeld i fremtiden, vil du føle deg mye bedre. Du må bare komme i gang 🙂 Anonymkode: e5026...b61 1
Tradegy Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 Du tar det første steget ved å skrive her.. Håper du greier å se deg selv litt utenfra. Er jo gjerne sånn at man ser de gode rådene litt bedre når de kommer i skriftlig form Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #17 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Minstesats på AAP er omtrent 16000 utbetalt, så hun får jo ikke spart så mye penger. Men, TS, en tusenlapp eller to hver mnd har du råd til når du bor hjemme. Jeg skjønner hvordan du har det forresten, jeg har alltid vært sånn jeg også. Det er bare alder som har hjulpet meg og at jeg endelig kom meg over kneika og nå er dritredd for at jeg ikke skal være kredittverdig lengre. Hos meg ballet det på seg og jeg hadde omtrent 300 000 i gjeld til slutt, gjeld som jeg "sparte" opp gjennom mange år. Jeg håper du får hjelp så du slipper det samme styret som meg. Det hjelper absolutt ikke på angsten å ha gjeld samtidig. For dem som sier "det er bare å skjerpe seg og så enkelt er det" kan holde snavla, for det er ikke så enkelt. Hadde det vært så enkelt hadde da vel ingen stiftet gjeld noengang som de ikke klarer å betale tilbake. Hadde det vært så enkelt å skjerpe seg så hadde man ikke kjøpt over evne. For da hadde man jo skjerpet seg i stedet. En annen AB over her har nevnt et par ganger at løsningen er å snakke med NAV og siden du går på AAP så er du muligens inne i et løp for å utrede ift jobb, så da har du en kontaktperson du kan snakke med. Og så får du foreldrene dine til å hjelpe deg. Vet at det også sitter veldig langt inne, for da føler man seg som en tenåring som ber om penger igjen, men det kan hende det er veien å gå uansett. Anonymkode: 89a54...29b Gitt at TS ikke betaler noe husleie hos foreldrene, noe jeg tolker som at hun ikke gjør, så bør det være fullt mulig å sette av en 8000 - 10 000 kr i mnd med 16 000 utbetalt når man har få andre utgifter, men forventer ikke at hun skal sette av alle 16 000 kr, hun må ha noe igjen for å ikke ty til kredittkort igjen for de andre nødvendige utgiftene hun har og også for å ha en følelse av at hun faktisk har noe å gå på (gjør det bedre psykisk). Så det gjelder å finne et beløp som vil ha betydning å betale inn for å bli kvitt, og noe hun kan leve greit med ellers. La oss si at hun bør ha som mål å betale inn minimum 8000 kr per måned fremover, og klarer hun 10 000 kr eller mer er det bra. Så har hun ca. 3000 kr til mat, 1000 til diverse annet og så kan hun ha en fornøyelsepost på 1000 kr som hun bruker som hun vil, så hun har noe å se frem til. Da vil bør hun i teorien klare å betale ned gjelden i løpet av 6-7 mnd, men det vil jo avhenge av hvordan rentene er også. Iallfall i løpet av 1 år, men jo mer hun betaler inn, jo fortere går det. Dette er for en begrenset periode og målet er å kunne betale inn såpass at man faktisk få bukt med gjelden, og at den ikke vokser. Nå vet jeg ikke helt hva hun minimum må betale for at gjelden ikke skal vokse, men det er viktig å være i forskudd og betale over dette slik at det fortsetter å være håndterbart slik det er nå. Mener ikke å bagatallisere gjelden, men vil bruke det at det "bare" er 50 000 kr til noe positivt, og det er at det fortsatt er mulig å kvitte seg med i overskuelig fremtid, og før det ble uhåndterbart der gjelden bare vokser og vokser der det ikke har noe effekt å betale inn noe for det dekker ikke en gang rentene. For å snu på det, hun har fortsatt mulighet til å betale inn litt og litt hver måned og se gjelden minker. Det er et viktig poeng for psyken. Men tar hun ikke tak nå som hun har muligheten, så vil hun komme i en posisjon der gjelden ikke minker selv om man betaler inn, og da blir det vanskelig å holde motivasjonen. Så kommer en til lønnstrekk osv.. Prøv å visualisere at du om et halvt år har betalt ned gjelden, og faktisk kan begynne å sette av penger som du betalte til gjelden til sparing i stedet, og samtidig ha råd til å kanskje kjøpe deg noe fint du ønsket deg som du har avstått fra det siste halve året. Jeg er enig i at det ikke er lett når man har ting man strever med, og det derfor jeg håper at TS vil gjøre som flere foreslår, gå til psykolog for å snakke ut om behovet for å kjøpe ting på grunn av det emosjonelle, for det er klart det er en årsak bak. I forhold til å be foreldrene om hjelp igjen til å betale ned gjeld, kan det være en idé og inngå et kompromiss? Dersom TS på egenhånd klarer å kvitte seg med halve gjelden de neste 3-4 mnd, altså betale ned ca. 25 000 kr, så kan foreldrene da låne henne/hjelpe henne med å betale resterende for å få det nedbetalt fortest mulig. Jeg tror det er litt viktig at TS ikke bare lener seg på foreldrene, men faktisk gjør en egeninnsats for å betale ned, da vil foreldrene være mer villig til å hjelpe, og TS opplever mestring og at hun er i stand til å klare det selv, som vil være veldig viktig lærepenge. Hun trenger å håndtere egen økonomi i noen mnd, men det kan være godt å få litt hjelp på veien slik at målet ikke oppleves umulig ❤️ Anonymkode: ad1ab...fed 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #18 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Lån fra lånekassen vil gå fint. Du er på AAP nå, så det lånet trenger du ikke å betale ned akkurat nå. Du søker om betalingsutsettelse, også søker du også om rentesletting for den tiden du har gått på AAP. Klarna får du betalt ned. Returner eller selg alt du har kjøpt, som du faktisk ikke trenger, og begynn å betal ned. Snakk med nav om at du sliter med å disponere økonomien din og hør om det er mulig å få en økonomisk verge til du har fått bedre kontroll. Sperr deg selv for handel på kreditt. Slett også klarna appen. Jeg har adhd og kan selv være litt impulsiv på kjøp. Man får en deilig dopamin-kick når man handler på impuls. Jeg har en regel om å aldri bruke penger jeg ikke har. Det vil si, kan jeg ikke betale direkte, handler jeg ikke. Finn deg andre ting som gir deg dopamin. Når du kjenner suget etter å handle, så kan det være så enkelt som å sette på en sang og tvinge seg selv til å hoppe rundt som en idiot i 5 minutter for å unngå impulskjøp. 50 000 i gjeld er ikke verdens undergang. Det kan føles tungt og det er selvfølgelig ikke bra å få på seg unødvendig gjeld, men det finnes folk som har gravd seg langt dypere enn deg. Du vet at du har et problem med impulskjøp og du ønsker å gjøre noe med det. Du er allerede på godt vei. Når du får lagt en plan for hvordan du skal håndtere eksisterende gjeld, og unngå å pådra deg unødvendig gjeld i fremtiden, vil du føle deg mye bedre. Du må bare komme i gang 🙂 Anonymkode: e5026...b61 Litt uklar hva den gjelden til skole er. Er det Lånekassen, så er det ikke noe å tenke på en gang, da er det bare å søke betalingsutsettelse også heller prioritere å betale ned gjelden til Klarna på 20 000 kr. 30 000 kr i skolepenger om det er hos Lånekassen er faktisk fantastisk lite. Flesteparten har gjeld på flere hundre tusen etter endt studie og bruker årevis på nedbetale, men det er få som stresser med det siden såpass gunstig lån, man kan få betalingsutsettelser, sletting av renter ved liten inntekt og i tillegg kan få slettet lån ved uførhet. Så de 30 000 kr hadde jeg ikke ofret en tanke før jeg hadde betalt inn den andre gjelden om det faktisk er hos Lånekassen, da er jo forutsetningen for å bli gjeldsfri enda bedre. Men er det gjeld til en privat skole, så er fort betingelsene ikke like bra på lånet. Anonymkode: ad1ab...fed 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #19 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi jeg kommer i ny gjeld selv om jeg prøver å spare, det er lett for deg fordi du har en jobb ihvertfall, jeg har AAP Anonymkode: a4fd3...ca0 Men altså du er 23 år, det er på tide å ta ansvar for egne handlinger. Anonymkode: f9f30...c94 1 1
Rucula Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 Du trenger å bestemme deg for å ta deg sammen. Du er kun 23 år ! Du har muligheten til å rette opp alt sammen og komme dit du vil. Men alt står på deg og hva du bestemmer deg for. Å bo hjemme er ikke nødvendigvis så dumt, men du må slutte med AAP tullet og få tatt deg en utdannelse. Få deg en deltidsjobb og betal ned gjelda di. Begyn å spare i BSU og slutt å ta mer gjeld. Du trenger ikke bli en taper om du ikke vil. Du kan klare dette. Men da må du ta deg sammen og skjerpe deg 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå