Gå til innhold

Laktoseintoleranse osv må jo vært et helvete å leve med i riktig gamle dager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når de ikke visste noe om dette. Folk fikk vel bare beskjed om å spise opp maten okke som ellers ble det ikke mat? Lenket til utedoen midt på kalde vinteren med rennaræv. Noen levde slik hele livet sikket

Anonymkode: 59479...8ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at de etterkvart forsto hva som skapte trøbbel, og dermed unngikk ferskmelk.

Anonymkode: d5748...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som er laktoseintolerante som ikke tåler butikkmelk (pasteurisert), men de tåler tankmelk (upasteurisert). Så det er ikke sikkert det var et problem i det hele tatt.

Anonymkode: b111e...568

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når de ikke visste noe om dette. Folk fikk vel bare beskjed om å spise opp maten okke som ellers ble det ikke mat? Lenket til utedoen midt på kalde vinteren med rennaræv. Noen levde slik hele livet sikket

Anonymkode: 59479...8ba

Tipper det var verre å vere alergisk mot høy... 😬

Anonymkode: 86fae...2c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseintoleranse er vel et produkt av mye ultraprossesert mat, mener jeg å huske jeg leste et sted? Når kroppen fikk ren mat hver dag, var det stort sett ikke noe problem. 

Anonymkode: 68242...159

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kjenner flere som er laktoseintolerante som ikke tåler butikkmelk (pasteurisert), men de tåler tankmelk (upasteurisert). Så det er ikke sikkert det var et problem i det hele tatt.

Dette stemmer ikke, pasteuriseringen påvirker ikke laktosen i melken. Upasteurisert melk har også laktose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olive_North skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke, pasteuriseringen påvirker ikke laktosen i melken. Upasteurisert melk har også laktose

Jeg vet at upasteurisert melk også har laktose, men hvorfor tåler de ikke laktosen i pasteurisert melk, men de tåler laktosen i upasteurisert melk? Pasteuriseringen endrer tydeligvis melken på en måte som gjør at noen reagerer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg vet at upasteurisert melk også har laktose, men hvorfor tåler de ikke laktosen i pasteurisert melk, men de tåler laktosen i upasteurisert melk? Pasteuriseringen endrer tydeligvis melken på en måte som gjør at noen reagerer på den.

Nei, de tåler ikke upasteurisert melk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (5 minutter siden):

Nei, de tåler ikke upasteurisert melk. 

Jo, jeg kjenner flere med laktoseintoleranse som tåler upasteurisert melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laktoseintoleranse. Bruker vanlig butikkmelk uten problemer, må bare passe litt på mengden. Noen ting reagerer jeg lettere på, f.eks kremete suppe eller pastasaus basert på fløte. Hele familien min er laktoseintoleranse, alle bruker vanlig melk i matlaging o.l. Fikk beskjed av lege da jeg tok test for det (er en gentest, tok den i ledd av utredning av noe annet) at de fleste tåler ca opp til 2 dl dagen. 

Men min mormor slet masse med magen, moren min også før hun skjønte at hun også var laktoseintolerant da jeg var liten. Svaret på spørsmålet ditt er (for dem hvertfall) at de bare levde med plagene. Det er jo ulikt hvordan man plages med det, men mormor slet visst endel med mageplager uten å noengang koble det til laktoseintoleranse. Mamma som har trukket koblingen senere, og sett at symptomene matcher (pluss er jo genetisk sannsynlig). 

Anonymkode: cd8d2...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...