Gå til innhold

Ekstreme mageproblemer - ingenting galt, jeg blir sprø!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Her trenger jeg noen tips/råd/erfaringer. 

Ett eller annet sted i tjueårene slo magen min seg totalt vrang. Nå er jeg 30 år og kjempelei. 

Problemet mitt er at jeg sliter med kronisk hard mage og har mageknip flere ganger i uka. På dagene det er verst så våkner jeg med mageknip og får ofte ikke lindring før langt utpå ettermiddagen etter å ha(sorry for detaljer) kaninbæsjet x antall ganger. Å konsentrere seg på jobb er et mareritt disse dagene.

Jeg føler jeg har forsøkt alt. Mer fiber, mindre fiber, midler mot hard mage, probiotika, utelukke matvarer, dietter osv. Listen er lang. Legen har aldri funnet noe galt hos meg og jeg får alltid beskjeden "spis mer fiber og drikk vann". Det virker jo aldri og jeg kan faktisk ikke huske sist jeg gikk normalt på do. 

Kostholdet mitt er bra, jeg trener og går til jobb og drikker mye vann og alt av prøver ser fine ut. Jeg blir sprø! Skulle nesten ønske jeg bare hadde en eller annen diagnose så jeg kunne få hjelp.. 

Jeg trenger sårt råd, for dette ødelegger livskvaliteten min. 

Anonymkode: e7ae0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med at kostholdet ditt er bra? Etter 15 år i ernæringsgamet er min er min erfaring at 90% av de som sier dette puser helt andre ting enn jeg definerer som bra kosthold.

Anonymkode: 30c63...c7d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Movicol? En pose hver dag, rørt ut i vann, har berget magen min. Bare husk å drikk et ekstra glass vann når du tar den. Fås med og uten resept. Kan ta 3 poser daglig, om nødvendig.

Anonymkode: e6d75...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet for cøliaki da? Ikke bare med de vanlige blodprøvene for de er ofte falsk negative, men med gastroskopi?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problem. Bruker Laxoberal et par ganger i uka. Ikke verdens beste løsning, men bedre enn å blø i endetarmen fordi avføringen er så hard og spiss.

Anonymkode: e146a...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme, det som fungerer best for meg, er å finne hvilke matprodukter som trigger meg, og så må jeg unngå de matvarene. Bruker FODMAP som utgangspunkt. Jeg fikk først høre at jeg har IBS (koloskopi for å utelukke andre diagnoser) men så har jeg senere funnet ut at jeg har endometriose, som visstnok også kan gi mageproblemer.. 

For meg fungerer havregrøt toppet med kefir, havregrøt hjelper fordøyelsen og kefir er godt for tarmbakteriene. 

Anonymkode: 75e5a...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener du med at kostholdet ditt er bra? Etter 15 år i ernæringsgamet er min er min erfaring at 90% av de som sier dette puser helt andre ting enn jeg definerer som bra kosthold.

Dette er et meget godt poeng! Hva spiser du ts? 

Endret av Khloe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ett eller annet sted i tjueårene slo magen min seg totalt vrang. Nå er jeg 30 år og kjempelei. 

Problemet mitt er at jeg sliter med kronisk hard mage og har mageknip flere ganger i uka. På dagene det er verst så våkner jeg med mageknip og får ofte ikke lindring før langt utpå ettermiddagen etter å ha(sorry for detaljer) kaninbæsjet x antall ganger. Å konsentrere seg på jobb er et mareritt disse dagene.

Jeg føler jeg har forsøkt alt. Mer fiber, mindre fiber, midler mot hard mage, probiotika, utelukke matvarer, dietter osv. Listen er lang. Legen har aldri funnet noe galt hos meg og jeg får alltid beskjeden "spis mer fiber og drikk vann". Det virker jo aldri og jeg kan faktisk ikke huske sist jeg gikk normalt på do. 

Kostholdet mitt er bra, jeg trener og går til jobb og drikker mye vann og alt av prøver ser fine ut. Jeg blir sprø! Skulle nesten ønske jeg bare hadde en eller annen diagnose så jeg kunne få hjelp.. 

Høres ut som du er kronisk forstoppet. Hvis du mener med kaninbæsj at det kun kommer harde små klumper, tyder det veldig på forstoppelse. Ville prøvd med movicol eller annet avføringsmiddel en periode for å se om det blir bedre.

Anonymkode: 5e141...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lactulose morgen og kveld, når du kommer i rytme smører et tarmen og avføringen så den ikke blir hard. Jeg tipper du i tillegg drikker mindre enn du tror, mange tror de drikker "masse" og så viser det seg å knapt være halvannen liter når de regner over. Det kan også være du spiser for mye fiber, eller har annen mat du reagerer på. Jeg blir veldig forstoppet av mye fiber, så jeg spiser det bare i moderate mengder. 

Anonymkode: 384e7...c4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khloe skrev (1 time siden):

Dette er et meget godt poeng! Hva spiser du ts? 

Jeg spiser stort sett hjemmelaget mat. Velger alltid grove kornprodukter og baker mitt eget brød, en del fisk, litt kjøtt, mye grønnsaker og litt frukt. Spiser sjeldent fastfood, godteri, kaker osv. Drikker kun vann og en og annen farris. 

Er heldigvis "velsignet" med tiltrekning mot sunn mat og har aldri godtesug. 

Jeg er også redd for å gjøre meg "avhengig" av f.eks. Movicol o.l. Duphalac og slikt har ingen effekt på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg spiser stort sett hjemmelaget mat. Velger alltid grove kornprodukter og baker mitt eget brød, en del fisk, litt kjøtt, mye grønnsaker og litt frukt. Spiser sjeldent fastfood, godteri, kaker osv. Drikker kun vann og en og annen farris. 

Jeg er også redd for å gjøre meg "avhengig" av f.eks. Movicol o.l. Duphalac og slikt har ingen effekt på meg. 

Høres ut som om du kanskje spiser for sunt. Prøv en uke med pizza, kebab, hamburger, godis og brus.

Spiser du bare grovt blir det steinhardt når du har treg mage.

Anonymkode: 65638...762

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

One 6-month study in 63 people found that for people with chronic idiopathic constipation, a low-fiber or even a no-fiber diet drastically improved their symptoms. Removing the fiber basically cured them of the constipation

https://www.healthline.com/nutrition/fiber-and-constipation-truth#TOC_TITLE_HDR_4

Anonymkode: 65638...762

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nokså lik erfaring som deg, og spiste for noen år siden omtrent slik du nevner. Slet med vond mage, forstoppelse, konstant uro på grunn av dette. Prøvde flere ulike medikamenter og særlig Movicol ble jeg bare verre av, fullstendig oppblåst, men dette er nok veldig forskjellig. 
Jeg endte opp med å droppe det fiberrike i kosten, og ble med det også kvitt forstoppelsen.  
For å gjøre en test kan du jo forsøke noen få dager med å f.eks bytte ut de "tunge" grove kornproduktene med fine, bake et mye finere brød, droppe helkorn o.l. og roe helt ned på grønnakene (særlig rå grønnsaker, som er tyngst å fordøye). Går du helt cold turkey kan du droppe både korn og grønnsaker noen få dager, for å se hvordan kroppen responderer. Personlig opplever jeg også at 2 ss eplecidereddik i et halvt glass vann på tom mage før måltid gjør godt for fordøyelsen. 

Anonymkode: 50048...6ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har IBS og kan ikke spise kornprodukter eller usyrnede melkeprodukter. Jeg spiser mye grønnsaker, men styrer unna det meste av kornprodukter. Middag er ofte kylling eller fisk, med grønnsaker til. På virkelig dårlige dager byttes grønnsaker ut med ris. 

Det siste året har jeg blitt mye bedre, og det tror jeg skyldes at jeg spiser få måltider. Ofte spiser jeg kun middag. Ellers spiser jeg en liten lunsj i tillegg. Jeg føler at magen får tid til å hvile, da.

Anonymkode: 40fdd...583

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har IBS og funskjonell dyspepsi, dvs kronisk nedsatt funksjon i mage og tarm. Må alltid bruke midler for å komme på do. Skal nå starte på Constella som visstnok er effektivt. Høres ut som du også har en kronisk funskjonell nedsettelse i tarmen. Det har i perioder funket med Lepicol eller Vi-siblin men har lange perioder hvor det nesten er helt uten motilitet i tarmen og da må jeg ty til mer medisinske midler. 

Anonymkode: 9f7c8...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Korn. Der har vi den vanligste syndebukken, med melk på en god andreplass. Har du prøvd å kutte melk og korn fullstendig i f. Eks fire uker? "Litt kjøtt" er heller ikke positivt. Spis mer kjøtt. Og nok fett, særlig mettet og animalsk fett av god kvalitet. Unngå ultraprossesert mat så langt det lar seg gjøre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...