Gå til innhold

Fast føde - redd for magevondt og vet ikke hvor jeg skal starte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort forklart: baby hadde kolikk de første månedene av livet og jeg er nok traumatisert🫨

Baby er snart 7 mnd og har fått grøt med sviskemos i fra 5 mnd alder. Nå er vi oppe i en god porsjon både formiddag og kveld. Men utenom dette får hun veldig lite. Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte, med hva og når🙈

Har opplevd et par ganger at hun har reagert på matvarer hun har fått smake på (liten t-skje) og da fikk hun "kolikken tilbake" den kvelden🙈 så nå har jeg ikke turt å gi noe på noen uker.. vet det er dårlig av meg, men hun er heller ikke veldig interessert i annet en grøt, lager grimase og spytter ut feks most banan, pære..

Når bør man begynne å gi mer enn bare grøt? Og hva er best å starte med? 😊 ammer resten av dagen og får tilbud om mme på kvelden, men hun drikker mye mindre av det etter grøtporsjonen ble større på kvelden.

Anonymkode: e1ded...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjør en god jobb ❤️ Her kjører vi oppskriftene fra Ida Gran-Jansen sin helt enkelt barnemat. Selges på Norli til 199. Begynte med den første oppskriften og jobbet oss gjennom. Har også gitt smaksprøver på egg, peanøttsmør og sitrus. I matsmokk gir vi diverse frukt og grønt. 

Her får baby på straks 6 månder av og til noe til frokost, 2 isbiter med mos til lunsj og grøt med aprikosmos og sviskemos før legging. Ammer utenom. Og gir vann til grøten. 

Syns selv det var skummelt i starten. Ga nye ting tidlig på dag sånn at urolighetene ikke kommer på kvelden eller natt. 

Skrevet

Håper barnet ditt får smake på ting, ellers legger du opp til et kresent barn.

Det meste av grønnsaker, feks agurk, tomat, mango, fersken, druer er ting de kan sutte på mens du holder det. Det trenger ikke være et måltid, men du må introdusere ulike smaker. Eggerøre er fint å gi.

Uansett finnes det masser av råd, som du kan lese deg opp på. Jeg er selv veldig fan av babyled weaning, og har to barn som spiser alt. 

Anonymkode: 5cd31...5ce

Skrevet

Jeg forstår så godt at du er bekymret! Det er helt naturlig. Samtidig må du prøve å legge den bekymringen til side, og prøve å se det beste for barnet ditt - det er at det får smake på mat. Du trenger ikke gi mye eller mate det måltid. Ikke tenk på å lage mat nå og gjøre det komplisert.

Stikk fingeren ned i (ren og most) mat du spiser og lager, som frukt og grønnsaker, og mat uten salt, og gi det bare slik. Enkelt og greit. Senk forventningene til å begynne med. Da trenger du ikke tenke på mengder som du tenker kan gi magevondt, se på det som smaksprøver.

Det som er med barn, er at den magevondten kan inntreffe rent tilfeldig. Det trenger ikke være den ene skjeen du gav. Det kan bare ha vært noe i ulage den kvelden, men det er forståelig at du tilegner det maten. 

Anonymkode: 61a8d...7a0

Skrevet

Prøv med grønnsaksmoser.  Gulrot, kålrot, søtpotet osv.  hver for seg.  Rene, milde smaker 😊  Grøt kan være hardt for magen, grønnsaksmoser er lettere.  Så hvis det har gått greit med grøt mtp msgen, så burde det hvertfall gå greit med grønnsaker?   Bananer kan være litt både og mtp magen.. og de har litt rar komsistens, mine har ikke likt bare banen når de var små.

• Liker 1
Skrevet

Tåler ungen grøt, trenger du ikke være redd for å prøve ut andre ting. Grøt er verstingen når det gjelder magevondt. Det er tungt fordøyelig. 

Anonymkode: 005c9...b02

• Liker 2
Skrevet

Begynn med grønnsaker så raskt som mulig :) min gutt elsket gulrøtter på den alderen (og gjør det fremdeles)! Søtpotet er også en smak mange små liker, samt pastinakk. Bare å koke opp og gi i en fruktsmokk f.eks. Banan og avokado er også populært og enkelt for små munner å få i seg!

Da han begynte å bli mer fortrolig med forskjellige smaker introduserte vi oppskriftene til Ida Gran Jansen, egg og pannekaker.

Viktig at du tør å prøve, du har et vindu nå som det gjelder å benytte seg av for å slippe at hun blir kresen. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil prøve helt nye ting, var tipset vi fikk fra helsesykepleier å gi det nye tidlig på dagen. Da vil evt. magevondt i alle fall ikke ødelegge kvelden. Ellers skjønner jeg frykten din! Hva med kokt søtpotet, gulrot og squash i staver, som baby kan holde selv og smatte litt på? Det er mildt, uten å smake for mye.  Vår likte det veldig godt. Snart (fra 8 mnd, mener jeg å huske?) kan du jo også gi yoghurt, som hjelper litt på å stabilisere magen! 

Skrevet

Grøt er veldig hardt for magen så tenker at du ikke bør være redd for å gi andre ting 😊

Vi startet med egg (kokt egg, eggerøre, omelett), avokado, grønnsaksmos med en grønnsak om gangen (brokkoli, søtpotet, blomkål, gulrot osv), fiskekaker, laks/ørret, torsk, kjøttdeig med krydder og grønnsaker. 

Frukt, bær, kokte grønnsaker i staver. Grovt brød med smørepålegg (leverpostei, makrell, peanøttsmør, majones, eggesalat, avokado). 

smoothie (du kan putte i en eggeplomme og litt havregryn). 

Anonymkode: 908c2...829

Skrevet

Begynn med det du har for hånden, men det viktigste er å komme igang med nøtter, egg og fisk med tanke på allergiutvikling. Fettholdige matvarer er også lett fordøyelig. Gi noen flak fisk når dere har det til middag, en bit kokte grønnsaker, kok eller stek egg, gi en smak av pålegget ditt. Litt nøttesmør på en skje. Å gi på fingeren som foreslått over er lurt, eller gi barnet en stavskjært bit eller bukett.

Anonymkode: e659b...39a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...