AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Hei. Jeg har et barn på 5år fra tidligere forhold. Det har seg slik at jeg flyttet inn med ny samboer for litt siden. Før vi flyttet sammen hadde jeg utbetalt rundt 30.000kr i måneden. Betalte da en husleie på 10.000kr og satt igjen med 20.000kr til alle andre utgifter. Jeg satt med andre ord godt i det, samtidig som jeg var student på første året av en masterutdanning. Når vi flyttet sammen mistet jeg mange rettigheter og stønader. Min utbetalte sum per nå er 9.000kr måneden. I og med vi bor sammen og han har kjøpt seg et stort hus, har han en utgift på 25.000kr i måneden til det å bo. Av dette betaler jeg strømregningen på 3000kr, i tillegg til utgifter som vann/avløp, streaming tjenester og lignende. All mat deler vi på, men jeg betaler for det dagligdagse som brød og pålegg alene. Barnets mat betaler jeg. Jeg går i minus hver måned og har dessverre ikke så mye mer å bidra med enn det jeg allerede gjør. Får heldigvis en del hjelp fra familie for å komme gjennom studiene. Her en dag presterer han å si (under en diskusjon om andre ting) at «jeg har havnet i en situasjon med en dame og et barn som ikke klarer å ta vare på seg selv!!». Det hørtes ut som han motvillig har blitt sammen med meg, at han belaster meg for at jeg har et barn fra før og at han samtidig er misfornøyd med hvor mye jeg bidrar med i måneden. Sannheten er jo at han er den som har ruinert meg økonomisk. Hadde vi ikke flyttet sammen ville jeg hatt mye mer å rutte med men jeg går ikke rundt å bebreider han for dette og utviser sinne i diskusjoner som omhandler andre temaer. Jeg forstår ikke hvordan han kan komme med et slikt utsagn. Like etterpå beklaget han seg veldig og sier at han sa noe han ikke mente siden han var sint. Spørsmålet mitt er om det er mulig å si noe slik uten å ha gått rundt å tenkt i de baner tidligere? Kan det ha kommet helt ut av det blå? Anonymkode: 2e238...f34 2 36
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 14. februar 2024 Han har ikke ruinert deg. Du selv har ruinert deg ved å velge å sette deg i en situasjon hvor du ikke har nok penger å leve for. Ønsker du å klare deg økonomisk, så vet du hva du må gjøre. Nei, du kan ikke be samboeren din om å betale større del av utgiftene. Da får han mer å bruke mot deg når han er i dårlig humør og trenger noen å tråkke på. Anonymkode: 5952b...413 47 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 14. februar 2024 Flytt fra ham vel. Dette blir vel aldri bra uansett. Sjekket du ikke på forhånd hvilken støtte du mistet om du ble samboer? Anonymkode: b968d...e26 59 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 Populært innlegg #4 Skrevet 14. februar 2024 Det var vel ikke han som ruinerte deg, men du som ikke sjekket godt nok hva det innebar å få en samboer. Jeg hadde uansett flytte for meg selv igjen. Anonymkode: dd39e...170 52 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har ikke ruinert deg. Du selv har ruinert deg ved å velge å sette deg i en situasjon hvor du ikke har nok penger å leve for. Ønsker du å klare deg økonomisk, så vet du hva du må gjøre. Nei, du kan ikke be samboeren din om å betale større del av utgiftene. Da får han mer å bruke mot deg når han er i dårlig humør og trenger noen å tråkke på. Anonymkode: 5952b...413 Ifølge det han sa, er det han som sier at JEG har ruinert han. Jeg skriver ikke noe sted i innlegget at han skal betale noe mer, hvor får du det fra? Anonymkode: 2e238...f34 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Flytt fra ham vel. Dette blir vel aldri bra uansett. Sjekket du ikke på forhånd hvilken støtte du mistet om du ble samboer? Anonymkode: b968d...e26 Det spiller ingen rolle for meg at jeg mistet de kronene. Poenget er at samboer åpenbart er bitter for noe. Anonymkode: 2e238...f34 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var vel ikke han som ruinerte deg, men du som ikke sjekket godt nok hva det innebar å få en samboer. Jeg hadde uansett flytte for meg selv igjen. Anonymkode: dd39e...170 Dette handler ikke om at jeg vil ha mer penger, eller at jeg skal flytte ut eller noe annet lignende. Spørsmålet er hvor utsagnet hans kan komme fra? Er det mulig å lire av seg slikt uten at det er noe som går å ulmer? Anonymkode: 2e238...f34
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 Vet han hvor mye du taper på å bo med han? Anonymkode: f31c8...fd3 18 10
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ifølge det han sa, er det han som sier at JEG har ruinert han. Jeg skriver ikke noe sted i innlegget at han skal betale noe mer, hvor får du det fra? Anonymkode: 2e238...f34 Du skriver i trådtittel at han har ruinert deg. Og det er vel et stykke fra sannheten. Det er jo ikke noe han har gjort som har satt deg i denne situasjonen. Anonymkode: 6347e...6ce 23 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 Virker ut som at god økonomi er mer verdt enn deg og barnet ditt. Hører hvor prioriteringene ligger. Anonymkode: 0f45d...b28 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her en dag presterer han å si (under en diskusjon om andre ting) at «jeg har havnet i en situasjon med en dame og et barn som ikke klarer å ta vare på seg selv!!». Det hørtes ut som han motvillig har blitt sammen med meg, at han belaster meg for at jeg har et barn fra før og at han samtidig er misfornøyd med hvor mye jeg bidrar med i måneden. Sannheten er jo at han er den som har ruinert meg økonomisk. Hadde vi ikke flyttet sammen ville jeg hatt mye mer å rutte med men jeg går ikke rundt å bebreider han for dette og utviser sinne i diskusjoner som omhandler andre temaer. Jeg forstår ikke hvordan han kan komme med et slikt utsagn. Like etterpå beklaget han seg veldig og sier at han sa noe han ikke mente siden han var sint. Spørsmålet mitt er om det er mulig å si noe slik uten å ha gått rundt å tenkt i de baner tidligere? Kan det ha kommet helt ut av det blå? Anonymkode: 2e238...f34 Du har helt rett i at det utsagnet ikke kommer fra intet. Det høres ut som at dette samboerskapet er en dårlig ide for dere tre. Husk kondom! Anonymkode: 96b25...dce 14 10
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Det høres ut som om dere begge hadde hatt det bedre hvis dere ikke bodde sammen. For det virker som om det eneste du "får igjen" for å bo med han, er en høyere bostandard enn det du har behov for. Mens han ikke ser at hans forventninger til bostandard og det at du mistet en del stønader gjør at du bor betydelig over evne ved å følge hans standard, samtidig som han skulle ønske du bidro like mye som han økonomisk. Anonymkode: 70f49...f9c 9 2
Ulven Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette handler ikke om at jeg vil ha mer penger, eller at jeg skal flytte ut eller noe annet lignende. Spørsmålet er hvor utsagnet hans kan komme fra? Er det mulig å lire av seg slikt uten at det er noe som går å ulmer? Anonymkode: 2e238...f34 Jeg vil si at nei det er ikke mulig. Dette er noe han har tenkt på og irritert seg over en stund, og som nå kom frem i dagen fordi dere kranglet. 18 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver i trådtittel at han har ruinert deg. Og det er vel et stykke fra sannheten. Det er jo ikke noe han har gjort som har satt deg i denne situasjonen. Anonymkode: 6347e...6ce Ja, det skrev jeg. Men du må jo lese det i en sammenheng. Dette er ikke et innlegg hvor jeg klager på at han har ruinert meg økonomisk, det var for å oppklare hva som er årsaken til at jeg har lite penger etter vi flyttet sammen. Spørsmålet er hvor utsagnet kom fra dersom det ikke lå noe i det annet enn sinne. Anonymkode: 2e238...f34 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette handler ikke om at jeg vil ha mer penger, eller at jeg skal flytte ut eller noe annet lignende. Spørsmålet er hvor utsagnet hans kan komme fra? Er det mulig å lire av seg slikt uten at det er noe som går å ulmer? Anonymkode: 2e238...f34 Nei, dette er tanker han har gått med som rant over i en diskusjon. Flytt for deg selv, du. Bedre å være særboer med slike. Anonymkode: b3edb...056 10 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 Klart han har gått og tenkt på dette, ellers hadde det ikke ramlet ut under en diskusjon. Økonomi er nok et irritasjonsmoment for dere begge. Anonymkode: 18726...89c 10
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #17 Skrevet 14. februar 2024 Sånn i etterpåklokskapens lys burde du venta med å flytte sammen med han til du var ferdig med studiene.. Ja, han tror sikkert at han forsørger deg og er sikkert bitter over at du nå har mye mindre å rutte med økonomisk enn før. Han sa sikkert at han før dere flytta sammen at det ikke var et problem at han måtte bidra mer, men nå er det et problem..... Stålsett deg, det er neppe siste gangen han kommer til å si sånt. Anonymkode: cc17a...74d 15 6
Gjest Mysticgirl Skrevet 14. februar 2024 #18 Skrevet 14. februar 2024 Da har han garantert gått og tenkt på dette og så kom det frem under en krangel. Her hadde jeg flyttet for meg selv igjen_!
imagineme Skrevet 14. februar 2024 #19 Skrevet 14. februar 2024 Så, du gikk fra 30.000 utbetalt i stønader og rettigheter til 9.000? Jeg antar at du sjekket på forhånd hva du ville ha rett på etter å ha flyttet sammen med noen? Eller trodde du at staten skulle forsørge deg og samboeren din? 18 8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #20 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres ut som om dere begge hadde hatt det bedre hvis dere ikke bodde sammen. For det virker som om det eneste du "får igjen" for å bo med han, er en høyere bostandard enn det du har behov for. Mens han ikke ser at hans forventninger til bostandard og det at du mistet en del stønader gjør at du bor betydelig over evne ved å følge hans standard, samtidig som han skulle ønske du bidro like mye som han økonomisk. Anonymkode: 70f49...f9c Ja jeg hadde aldri lagt meg ut på å skulle bo i en bolig med utgifter på 25.000kr i måneden. Det sier seg selv. Anonymkode: 2e238...f34 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå