AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Jeg veier nå mer enn da jeg ble gravid for omtrent to år siden, er i kategorien overvektig med en BMI på 25/26. Føler jeg burde fokusere på å spise sunt, men orker ikke. Får inn bevegelse, grønnsaker, fisk og grovt brød, men spiser også spesielt mye iskrem. Når jeg ikke får sove på natta spiser jeg iskrem eller ost eller middagsrester. Jeg har nesten ikke sovet på nesten to år. Det startet fra noen uker inne i svangerskapet og nå er jenta mi litt over ett år. Hun sover så urolig. Mannen min jobber på sjøen, så jeg tar det meste av netter. Det har utviklet seg til en slags insomnia. Legen min mener jeg er deprimert også. Kommer det til å bli bedre? Kommer jeg til å kunne ta tak i vekta eller vil den bare sakte øke og øke og øke? Jeg har mye dårlig selvfølelse som det er, og vil liksom skylde på livssituasjonen når det gjelder vekten. Kan jeg det? Eller burde jeg rett og slett få litt perspektiv og skjerpe meg? Anonymkode: 68523...d37
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 Det er ikke så lett å bare "skjerpe seg" når man er deprimert. Heller ikke når man mangler søvn og overskudd, noe som selvfølgelig kan påvirkes av depresjonen. Det er hvert fall min erfaring etter to svangerskaps- og fødselsdepresjoner. Anonymkode: f43ae...a52
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 Du kunne jo prøve et tredje alternativ, å planlegge sunne måltider du har lyst på, og holde deg til dem. Anonymkode: 68f75...ad4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #4 Skrevet 14. februar 2024 Jeg ville i hvert fall startet med å prøve å få orden på søvnproblemene først. Anonymkode: ecb69...6fa
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 Ammer du fortsatt? Kostholdet ditt påvirker din evne til å sove (og eventuelt ungens.) https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonale-faglige-rad/kvinner-som-ammer Anonymkode: e2e6d...12e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 BMI 25/26 er jo helt på grensa til normalvektig, og ikke noe som er helseskadelig eller krise på noen måte! Jeg ville heller arbeidet med å ha det bra med meg selv, og fått hjelp for depresjonen, heller enn å grave meg ned i vekta (men det er jo lurt å finne noe annet enn iskrem som trøst, siden det virker som det gir deg dårlig selvfølelse) Anonymkode: 99a76...6c6
Elle Melle Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 Punkt én, få sovet mest mulig. For lite søvn påvirker både psyke og sultfølelse. Jeg har en sånn kropp som tror den holder på å dø av underernæring når jeg er stresset og sliten. Da vil den ha sukker og fett for å kompensere for manglende hvile. Du gjør masse rett fra før, så jeg ville fokusert på å få sovet og hvilt mest mulig. Og kanskje latt vær med å kjøpe inn akkurat is. På sikt kan du kanskje klare å spise nok bra ting på et tidspunkt som gjør deg mett på de tidspunktene du ellers ville spist isen? Om du er sulten om natten, kan du spise havregrøt med gresk yoghurt, nøtter og bær til kvelds? Men sånt krever overskudd og det er ikke lett når man er utslitt. Så søvn først. Og avlastning om du kan klare å få det til når mannen ikke er hjemme.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 Hva med å lage smoothie du setter i kjøleskapet før natten? Vil også tro du trøstespiser is. Kanskje fordi du tenker du fortjener noe digg siden du ikke sover? Hva med sykemelding i noen uker? Mulig det som må til så du får tid til deg selv og evt behandling som psykolog. Anonymkode: 92ea6...9b0
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 Det som er enkelt å gjøre noe med er jo maten. Riktig kosthold gjør noe for både hodet og ikke minst kroppen. prøv å slutt med spising på natten, drikk et glass vann etc. Spising på natt et bare en dårlig vane - du kan snu. Ikke kjøp inn is. Er du i jobb? Om ikke, så prøv å få inn mer fysisk aktivitet - dette sammen med riktig mat fører igjen til bedre søvn. Kutt ut kaffe, Pepsi Max og andre koffeinholdige drikker etter kl14 - fører til bedre søvn. Anonymkode: 31b5f...489
Anonym6789 Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 25/26 er ikke så overvektig at det er et stort problem, selvom jeg forstår at det er ukomfortabelt å gå opp i vekt. Fokuser på å få det bedre før du tenker på vekt ❤️ jobber du? Hvordan er arbeidsfordelingen når far er hjemme?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 Opplever det motsatt.. Dagene går i ett, rekker nesten ikke spise og har ikke sultfølelse.. Jeg må også skjerpe meg. Til nå har jeg inntatt en Pepsi Max i dag 🙄 vekta raser, og jeg har dessverre falt til en bmi tilsvarende undervekt. Utrolig hvor forskjellig stress kan slå ut. uansett, tror det er lurt å endre vaner. Det skal jeg gjøre, har tenkt på det lenge, men innlegget ditt var en viktig påminner, så takk! Lite å bidra med her, men du har min fulle sympati. Anonymkode: 7ec35...425 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå