Gå til innhold

Noen som har fått barn som 43- eller 44-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg mistenker IVF. Virker som man blir uglesett av noen her inne dersom man som kvinne over 40 ikke kan eller vil bruke IVF. Synes det er trist at man da beskyldes for ikke å ville ha barn, ikke vil gjøre noe. Jeg gjør det jeg kan, men kan/ønsker ikke IVF. Det må være lov.

Anonymkode: 3cbdb...95c

Hvis du ikke KAN gjennomgå IVF-behandling (på grunn av kostnader, for eksempel), så har jeg full forståelse for det. Om du bare ikke VIL, derimot, da lurer jeg litt. I din alder må du innse realitetene. Men det er jo helt greit å ikke ha et veldig sterkt barneønske også😊

Anonymkode: dcf99...1af

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke KAN gjennomgå IVF-behandling (på grunn av kostnader, for eksempel), så har jeg full forståelse for det. Om du bare ikke VIL, derimot, da lurer jeg litt. I din alder må du innse realitetene. Men det er jo helt greit å ikke ha et veldig sterkt barneønske også😊

Anonymkode: dcf99...1af

Her kommer det et innlegg som uttrykker akkurat den holdningen jeg synes er fordømmende og usunn. Nei, du kan ikke påstå at sterkt barneønske =IVF. Det blir for dumt, ærlig talt. For noen passer IVF, for andre ikke. Det sier ingenting om hvor sterkt barneønsket er.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her kommer det et innlegg som uttrykker akkurat den holdningen jeg synes er fordømmende og usunn. Nei, du kan ikke påstå at sterkt barneønske =IVF. Det blir for dumt, ærlig talt. For noen passer IVF, for andre ikke. Det sier ingenting om hvor sterkt barneønsket er.

Du kunne for eksempel prøvd Letrozole eller Clomide. Det forbedrer eggmodningen.

Uansett, har man ikke råd til å gjøre IVF eller tid, så har man vel igrunnen ikke råd eller tid til et barn heller.

Anonymkode: 8cdf0...52a

Skrevet

AMH og FSH kan ikke alene si om eggkvaliteten er bra nok sånn egentlig. Jeg har helt fine hormonprøver utenom skyhøy AMH siden jeg har PCOS og blir likevel ikke gravid når jeg har eggløsning på hormoner, og jeg er ung i tillegg. Egget kan være for dårlig selv om man ikke ser det på blodprøvene.

Anonymkode: d7bbf...4ff

• Hjerte 2
Skrevet

What are my chances of pregnancy after 40?

It's possible, but almost half of women over 40 experience fertility issues, according to the CDC. Women over 40 have about a 5 percent chance of getting pregnant in any single ovulation cycle. (That's compared to a 25 percent chance for women in their 20s and early 30s.)

At 40, your chances of getting pregnant within a year are about 40 to 50 percent. To compare, a woman in her mid-30s has about a 75 percent chance. And by age 43, a woman's chance of getting pregnant within a year drops significantly to only 1 or 2 percent.

https://www.babycenter.com/getting-pregnant/preparing-for-pregnancy/age-and-fertility-getting-pregnant-in-your-40s_1494699

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk, interessant info. Vet som sagt at eggkvaliteten går ned, men er det ikke også relevant at relativt få kvinner over 40 aktivt prøver å bli gravide? Altså, jeg ville f.eks. aldri prøvd etter 40 om jeg ikke hadde møtt drømmemannen såpass sent. De fleste kvinner over 40 er ikke interessert i å bli gravide. Jeg bare lurer åp hvordan statistikken ville sett ut om veldig stor andel av kvinner mellom f.eks. 40-44 aktivt prøvde å bli gravide.

Det finnes forskning på det meste. Også dette tema. 

https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(16)00152-7/fulltext

Patient(s)

Women, between 30 and 44 years of age, attempting to conceive for ≤3 months, and no known history of infertility, polycystic ovarian syndrome (PCOS), or endometriosis.

Result(s)

Compared to women aged 30–31 years, fecundability was reduced by 14% in women 34–35 years of age (fecundability ratio [FR] 0.86, 95% confidence interval [CI] 0.68–1.08), 19% in women 36–37 years of age (FR 0.81, 95% CI 0.60–1.08, 30% in women 38–39 years of age (FR 0.70, 95% CI 0.48–1.01), 53% in women 40–41 years of age (FR 0.47, 95% CI 0.28–0.78), and 59% in women 42–44 years of age (FR 0.39, 95% CI 0.16–0.93). Fecundability did not differ between women aged 30–31 years and 32–33 years. In general, fecundability and cumulative probability of pregnancy was lower for women who had never had a prior pregnancy.

Conclusion(s)

Women experience a significant reduction in fecundity and increase in the probability of infertility in their late thirties. At any age >30 years, women who have never conceived have a lower probability of achieving a pregnancy.

Anonymkode: adfdb...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kunne for eksempel prøvd Letrozole eller Clomide. Det forbedrer eggmodningen.

Uansett, har man ikke råd til å gjøre IVF eller tid, så har man vel igrunnen ikke råd eller tid til et barn heller.

Kunne for eksempel ? Her skriver du uten å kjenne til den du skriver til. Du aner ikke hva jeg har prøvd og ikke, men skriver veldig passiv-aggressivt og antar hele veien at jeg ikke har prøvd noe. Merkelig å skrive slik. Og de ivf-fordommene peiser du på med igjen. Vil råde deg til å ikke være så trangsynt og heller søke kunnskap. Et åpent sinn og toleranse følger ofte med da. ☺️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AMH og FSH kan ikke alene si om eggkvaliteten er bra nok sånn egentlig. Jeg har helt fine hormonprøver utenom skyhøy AMH siden jeg har PCOS og blir likevel ikke gravid når jeg har eggløsning på hormoner, og jeg er ung i tillegg. Egget kan være for dårlig selv om man ikke ser det på blodprøvene.

Anonymkode: d7bbf...4ff

Godt poeng, helt riktig. Håper du får det til etterhvert du også. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kunne for eksempel ? Her skriver du uten å kjenne til den du skriver til. Du aner ikke hva jeg har prøvd og ikke, men skriver veldig passiv-aggressivt og antar hele veien at jeg ikke har prøvd noe. Merkelig å skrive slik. Og de ivf-fordommene peiser du på med igjen. Vil råde deg til å ikke være så trangsynt og heller søke kunnskap. Et åpent sinn og toleranse følger ofte med da. ☺️

Jeg prøver egentlig bare å være hjelpsom, fordi noen ganger så må man bare høre den harde sanheten. Du har prøvd i 1 år å bli gravid som 43 åring, og dessverre er sansynligheten for å bli gravid naturlig forsvinnende liten. Eneste bittelille sjansen er å hoppe på IVF toget denne måneden.

Så må jeg si at ja, jeg skjønner ikke hvorfor man ikke ønsker å gjøre det hvis barneønsket er så stort fordi sjansene dine er nok minimale uten.

Noen ganger trenger man bare å få harde fakta istedet for falske forhåpninger. Jeg har selv fått mine barn via IVF og jeg var noe yngre enn deg, men jeg fikk først øynene opp hvor mye det hastet da jeg fikk den harde samtalen på IVF klinikkene jeg oppsøkte.

Men jeg skjønner at dette ikke er det du ønsker å høre, så jeg skal tasse ut av tråden og la ballen ligge 😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg prøver egentlig bare å være hjelpsom, fordi noen ganger så må man bare høre den harde sanheten. Du har prøvd i 1 år å bli gravid som 43 åring, og dessverre er sansynligheten for å bli gravid naturlig forsvinnende liten. Eneste bittelille sjansen er å hoppe på IVF toget denne måneden.

Så må jeg si at ja, jeg skjønner ikke hvorfor man ikke ønsker å gjøre det hvis barneønsket er så stort fordi sjansene dine er nok minimale uten.

Noen ganger trenger man bare å få harde fakta istedet for falske forhåpninger. Jeg har selv fått mine barn via IVF og jeg var noe yngre enn deg, men jeg fikk først øynene opp hvor mye det hastet da jeg fikk den harde samtalen på IVF klinikkene jeg oppsøkte.

Men jeg skjønner at dette ikke er det du ønsker å høre, så jeg skal tasse ut av tråden og la ballen ligge 😊

Du har jo ikke forståelse eller kunnskap for at ivf ikke er for alle. Gynekolog anbefaler IKKE ivf for oss, så tror nok han har mye mer kunnskap enn deg og stoler på den vurderingen. 

• Liker 1
Skrevet

Du har jo ikke forståelse eller kunnskap for at ivf ikke er for alle. Gynekolog anbefaler IKKE ivf for oss, så tror nok han har mye mer kunnskap enn deg og stoler på den vurderingen. 

Gjerne opplys meg om hvilken grunner som taler imot IVF? Siden jeg har så lite kunnskap. Jeg ønsker gjerne å vite.

• Liker 4
Skrevet

Gjerne opplys meg om hvilken grunner som taler imot IVF? Siden jeg har så lite kunnskap. Jeg ønsker gjerne å vite.

Dette er jeg også nysgjerrig på å lære mer om.

Anonymkode: 6ce7b...12d

Skrevet

Tenk hvis alle kvinner over 40 hadde prøvd å bli gravide. Kanskje tallene hadde blitt høyere da. Før fikk jo kvinner barn langt oppi årene. 

Ønsker deg all lykke ts, hvis dette er hva du ønsker❤️

Skrevet
Sannhetsøkende skrev (3 timer siden):

Tenk hvis alle kvinner over 40 hadde prøvd å bli gravide. Kanskje tallene hadde blitt høyere da. Før fikk jo kvinner barn langt oppi årene. 

Ønsker deg all lykke ts, hvis dette er hva du ønsker❤️

Det er litt det jeg og prøver å tenke, sikkert litt for å oppmuntre meg selv.

Takk, ja, ønsker det veldig sterkt. ❤️

• Nyttig 1
Skrevet

Kvinner i TS' alder blir gjerne ikke anbefalt ivf fordi sjansen med å lykkes (med egne egg) er så liten. Ivf er dyrt og inngripende og om det er bare noen få prosents sjanse for å lykkes så er det uetisk av klinikken å anbefale dette. (Fremdeles høyere sjanse enn å bare la naturen gå sin gang, såklart.)

Med donoregg burde de derimot ha gode sjanser. Sannsynligvis den mest realistiske muligheten. 

Anonymkode: daf17...745

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kvinner i TS' alder blir gjerne ikke anbefalt ivf fordi sjansen med å lykkes (med egne egg) er så liten. Ivf er dyrt og inngripende og om det er bare noen få prosents sjanse for å lykkes så er det uetisk av klinikken å anbefale dette. (Fremdeles høyere sjanse enn å bare la naturen gå sin gang, såklart.)

Med donoregg burde de derimot ha gode sjanser. Sannsynligvis den mest realistiske muligheten. 

Anonymkode: daf17...745

Gynekologen har gitt beskjed om at siden jeg blir gravid naturlig, så er det ikke så mye bedre sjanser med IVF. Han råder oss til å fortsette å prøve naturlig, og at med mine verdier er sjansen der. Har også sett på kilder om IVF at sjansen per syklus med IVF for noen på 42/43/44 kun er marginalt høyere enn å prøve selv.

Donoregg er ikke aktuelt uansett.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Akkurat dette argumentet med at "har du ikke råd til IVF, har du ikke råd til barn heller" skjønner jeg ikke helt.  Det er ikke sånn at betaler man bare nok, går det garantert.  Det gir oss en mulighet, men ingen garanti.

Vi stoppet, uten barn, da totalsummen nådde 75 000.  (Jeg var da 33, så det hadde ikke noe med alder å gjøre, og økonomien var ikke eneste faktor heller).  Betyr det at vi ikke ønsket oss barn nok?  Hvor mye skal man egentlig ha råd til å betale for potensielt "ingenting" før man egentlig ikke har råd til barn heller.  Og; vi kjenner flere som absolutt ikke hadde hatt råd til halvparten av denne summen (og som endte opp med barn, og det går helt fint) - og en som brukte tett opp mot en million.

Anonymkode: 19e2c...2e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...