Thyra Skrevet 15. februar 2024 #41 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Verdiene er brukbare for alderen, men statistikken er den samme for de som bruker IVF og prøver naturlig. Ved IVF henter man også ut flere egg som man befrukter og dermed kan plukke ut de som faktisk utvikler seg videre til 3 eller 5 dager. Derfor skal du igrunnen har høyrere sjanse med IVF enn naturlig. Som sagt, jeg har diskutert dette med Hausken, en av norges fremste fertiliteseksperter, som sier at å bli gravid naturlig etter 43år er en sjeldenhet. Du kan selv velge hva du ønsker å tro på, og du får sikkert nok av anekdoter på det motsatte i denne tråden, men sansynligheten for at du får en graviditet uten at du gjør tiltak nå er svært liten. Jeg ville kontaktet en privat IVF klinikk i dag og kommet igang umiddelbart. Hver måned fremover nå vil være dyrbar. Anonymkode: 8cdf0...52a Da er vel både jeg og venninnen min sjeldenheter.. 2
Thyra Skrevet 15. februar 2024 #42 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvilke blodprøver har du tatt? AMH og FSH? Ønsker du barn så ringer du en fertilitetsklinikk i dag og kommer igang med prøverør denne måneden. Svært få blir gravide i så høy alder og Hausken sier at kun 1-5% av kvinnene har mulighet til å bli gravid når du bikker 43år. Anonymkode: 8cdf0...52a Det er vel snakk om 1-5 % sjanse for graviditet hver syklus? Ikke om 1-5 % sjanse for å i det hele tatt bli gravid. 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #43 Skrevet 15. februar 2024 Samboeren din må sjekke seg også. Det er helt irrelevant om han har barn fra før. Sædkvaliteten kan ha blitt drastisk dårligere på relativt kort tid, regner med han også er over 40 år. Samboeren min hadde et stort fall i kvalitet på to år da han var under 30 år på grunn av kosthold, vekt og livsførsel. Anonymkode: 7ad72...3f9 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #44 Skrevet 15. februar 2024 Thyra skrev (2 timer siden): Da er vel både jeg og venninnen min sjeldenheter.. Jeg håper dere ikke er der, men er så redd for at jeg er en av de som ikke er så heldige. Iblant tenker jeg at siden så få kvinner over 40 aktivt prøver å bli gravide, så er kanskje statistikken ikke så representativ? Men det er sikkert ønsketenkning. Anonymkode: 3cbdb...95c 1
Thyra Skrevet 15. februar 2024 #45 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg håper dere ikke er der, men er så redd for at jeg er en av de som ikke er så heldige. Iblant tenker jeg at siden så få kvinner over 40 aktivt prøver å bli gravide, så er kanskje statistikken ikke så representativ? Men det er sikkert ønsketenkning. Anonymkode: 3cbdb...95c Er jo også en del kvinner over 40 som tar abort, fordi de føler seg for gamle/,ikke orker flere barn. De kommer kanskje heller ikke med i statistikken. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #46 Skrevet 15. februar 2024 Når man regner på fertiliten så regner man jo selvfølgelig med kun aktive prøvere. I tillegg har du jo IVF tallene som snakker sitt eget språk. Anonymkode: 8cdf0...52a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #47 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når man regner på fertiliten så regner man jo selvfølgelig med kun aktive prøvere. I tillegg har du jo IVF tallene som snakker sitt eget språk. Anonymkode: 8cdf0...52a Har du kilder på dette? Absolutt ikke kritikk, men er interessert i hvem statistikken er basert på. Anonymkode: 3cbdb...95c 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #48 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har du kilder på dette? Absolutt ikke kritikk, men er interessert i hvem statistikken er basert på. Anonymkode: 3cbdb...95c Når man regner på fertilitet så hadde det jo vært svært ulogisk å bruke gruppen alle kvinner i sin helhet, fremfor kvinner som faktisk prøver å få barn.Du får google selv på google scholar og motbevise meg. IVF tallene, skulle de da ha inkludert de som ikke prøver? Det er bare litt frustrende at mange ikke tar inn over seg realitetene med fertilitet og alder, iallefall uten å gjøre noen tiltak som er høyst nødvendige for å faktisk komme i mål. Anonymkode: 8cdf0...52a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #49 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man regner på fertilitet så hadde det jo vært svært ulogisk å bruke gruppen alle kvinner i sin helhet, fremfor kvinner som faktisk prøver å få barn.Du får google selv på google scholar og motbevise meg. IVF tallene, skulle de da ha inkludert de som ikke prøver? Det er bare litt frustrende at mange ikke tar inn over seg realitetene med fertilitet og alder, iallefall uten å gjøre noen tiltak som er høyst nødvendige for å faktisk komme i mål. Anonymkode: 8cdf0...52a Jeg vet ikke hvordan de lager statistikken, derfor jeg spør. Men har lest en artikkel tidligere om at mange statistikker over fruktbarhet har brukt gamle franske fødselstall fra 1700-tallet: https://www.bbc.com/news/magazine-24128176 Vet ikke om det fremdeles er slik at disse tallene er med fremdeles. Poenget er vel bare at siden så få over 40 aktivt prøver å få barn, lurer jeg på om de er et representativt utvalg for kvinner over 40 generelt? Så ja, når IVF-statistikk vises, så er jo det kvinner som i utgangspunktet sliter med bli gravide, det er jo selve poenget med IVF. Og forresten kan du ikke sette seg til doms over fremmede kvinner, du aner faktisk ikke hvilke tiltak de gjør. At du bare antar at de ikke gjør tiltak, sier ikke noe om dem men om deg kanskje? Anonymkode: 3cbdb...95c 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #50 Skrevet 15. februar 2024 Fruktbarheten hos damer 43-44 er sterkt redusert. Den er høyest rundt 25 år og allerede rundt 32 er den halvvert. For mange det umulig uten kunstige tiltak rundt 43-44 samme hvor mange man ligger. For noen er det umulig også med kunstige tiltak. Anonymkode: 99b61...b1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #51 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet ikke hvordan de lager statistikken, derfor jeg spør. Men har lest en artikkel tidligere om at mange statistikker over fruktbarhet har brukt gamle franske fødselstall fra 1700-tallet: https://www.bbc.com/news/magazine-24128176 Vet ikke om det fremdeles er slik at disse tallene er med fremdeles. Poenget er vel bare at siden så få over 40 aktivt prøver å få barn, lurer jeg på om de er et representativt utvalg for kvinner over 40 generelt? Så ja, når IVF-statistikk vises, så er jo det kvinner som i utgangspunktet sliter med bli gravide, det er jo selve poenget med IVF. Og forresten kan du ikke sette seg til doms over fremmede kvinner, du aner faktisk ikke hvilke tiltak de gjør. At du bare antar at de ikke gjør tiltak, sier ikke noe om dem men om deg kanskje? Anonymkode: 3cbdb...95c Det var mer et frustrasjonsutbrudd over tilfeller i egen nær familie. Ei søster som hele tiden er lei seg fordi hun ikke fikk siste barnet når hun startet prøving ved 41 år, men som ikke ville gjøre ivf fordi det aldri «passet»😊 Uansett, det er mye forskning fra de senere (etter 2015) årene og fra land med stor befolkningsgruppe som USA. Så tallene er temmelig sikre. Jeg får ikke brukt tid på å søke opp kilder nå fordi jeg er på jobb og er jo litt tungvindt for å bare poentere et poeng, men dette er det gjordt ekstremt mye nyere forskning på. Anonymkode: 8cdf0...52a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #52 Skrevet 15. februar 2024 Min svigermor fødte min mann da hun var 47 🙂 Hun forteller om ukomplisert svangerskap og fødsel. Anonymkode: ac972...7d6 1 1
Thyra Skrevet 15. februar 2024 #53 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når man regner på fertilitet så hadde det jo vært svært ulogisk å bruke gruppen alle kvinner i sin helhet, fremfor kvinner som faktisk prøver å få barn.Du får google selv på google scholar og motbevise meg. IVF tallene, skulle de da ha inkludert de som ikke prøver? Det er bare litt frustrende at mange ikke tar inn over seg realitetene med fertilitet og alder, iallefall uten å gjøre noen tiltak som er høyst nødvendige for å faktisk komme i mål. Anonymkode: 8cdf0...52a Og hvilke tiltak er nødvendig for å komme i mål? 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #54 Skrevet 15. februar 2024 Thyra skrev (43 minutter siden): Og hvilke tiltak er nødvendig for å komme i mål? Jeg mistenker IVF. Virker som man blir uglesett av noen her inne dersom man som kvinne over 40 ikke kan eller vil bruke IVF. Synes det er trist at man da beskyldes for ikke å ville ha barn, ikke vil gjøre noe. Jeg gjør det jeg kan, men kan/ønsker ikke IVF. Det må være lov. Anonymkode: 3cbdb...95c 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #55 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 13.54): Så fint. Opplevde du SA noen ganger, eller lyktes du hver gang du ble gravid? Jeg har opplevd fire kjemiske på ett år, og er usikker på om det betyr at mine sjanser er ikke-eksisterende nå, eller om det er et godt tegn. Anonymkode: 3cbdb...95c Ingen SA, lyktes hver gang. Brukte eggløsningtester Anonymkode: 1b239...913 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #56 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 12.52): Nei, veldig lite oppløftende statistikk. Skjønner at oddsene er dårlige. Vet du hvor disse tallene er fra? IVF gir nok bedre muligheter, samtidig blir vel også egg som kroppen selv aldri ville modnet fordi de er dårlig egnet tatt ut også ved IVF. Så man får sikkert modnet både dårlige og gode egg. Gynekolog fortalte meg at eggstokkene modner det egget i hver syklus som er "best egnet," men når man blir eldre og særlig over 40, så er det ikke alltid at hver syklus har et egg som er godt nok egnet. Men ja, det ser dårlig ut. Anonymkode: 3cbdb...95c I følge ssb var det 11,8 levendefødte barn per 1000 kvinner mellom 40-44. I Norge i 2022. https://www.ssb.no/statbank/table/08555/tableViewLayout1/ Anonymkode: adfdb...177 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #57 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 12.43): Tviler ikke på kildene dine. Jeg bare sier at det at noen oppsøker IVF i utgangspunktet sannsynligvis betyr at de har utfordringer med å bli gravid, slik at kanskje drar snittet ned for alle, om du skjønner. Men mulig jeg ikke tolker det riktig. Anonymkode: 3cbdb...95c Du tolker det feil. 43-årige kvinner som ikke bruker prevensjon og har jevnlig samleie med en fertil, mannlig partner har gjennomsnittlig rundt 5% sjanse for spontant å bli gravide. Anonymkode: dcf99...1af 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #58 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I følge ssb var det 11,8 levendefødte barn per 1000 kvinner mellom 40-44. I Norge i 2022. https://www.ssb.no/statbank/table/08555/tableViewLayout1/ Anonymkode: adfdb...177 Levendefødte per 1000 kvinner 2022 20-24 år 21,7 25-29 år 85,3 30-34 år 107,5 35-39 år 54,6 40-44 år 11,8 45-49 år 0,9 Anonymkode: adfdb...177 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #59 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Levendefødte per 1000 kvinner 2022 20-24 år 21,7 25-29 år 85,3 30-34 år 107,5 35-39 år 54,6 40-44 år 11,8 45-49 år 0,9 Anonymkode: adfdb...177 Takk, interessant info. Vet som sagt at eggkvaliteten går ned, men er det ikke også relevant at relativt få kvinner over 40 aktivt prøver å bli gravide? Altså, jeg ville f.eks. aldri prøvd etter 40 om jeg ikke hadde møtt drømmemannen såpass sent. De fleste kvinner over 40 er ikke interessert i å bli gravide. Jeg bare lurer åp hvordan statistikken ville sett ut om veldig stor andel av kvinner mellom f.eks. 40-44 aktivt prøvde å bli gravide. Anonymkode: 3cbdb...95c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #60 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tolker det feil. 43-årige kvinner som ikke bruker prevensjon og har jevnlig samleie med en fertil, mannlig partner har gjennomsnittlig rundt 5% sjanse for spontant å bli gravide. Anonymkode: dcf99...1af Hvordan tolker jeg det feil? Jeg bare lurer på hvem statistikken er basert på. Er klar over at sjansene er små per måned/syklus, dessverre. Anonymkode: 3cbdb...95c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå