Gå til innhold

Noen som har fått barn som 43- eller 44-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler ikke på kildene dine. Jeg bare sier at det at noen oppsøker IVF i utgangspunktet sannsynligvis betyr at de har utfordringer med å bli gravid, slik at kanskje drar snittet ned for alle, om du skjønner. Men mulig jeg ikke tolker det riktig.

Anonymkode: 3cbdb...95c

IVF øker sjansene pr syklus fordi du modner flere egg pr syklus. Når du prøver naturlig så har du bare ett egg som kan befruktes og du får en sjanse. Gjør du IVF og henter ut 8 egg som befruktes, så får du 8 sjanser. Da velger man ut det embryoet som utvikler seg best på f.eks dag 5. Du luker altså ut egg som ikke vil la seg befruktes eller som utvikler seg dårlig. Det øker sjansen veldig og det er derfor det anbefales at kvinner over 40år begynner raskere med IVF.

Uansett, her er en graf over fertiliten med naturlig prøving. Ikke så oppløftende den heller.

female-fertility-chart.gif.3e294b0d9b36f8ce69e20a2eacfc1a21.gif

Anonymkode: 8cdf0...52a

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

IVF øker sjansene pr syklus fordi du modner flere egg pr syklus. Når du prøver naturlig så har du bare ett egg som kan befruktes og du får en sjanse. Gjør du IVF og henter ut 8 egg som befruktes, så får du 8 sjanser. Da velger man ut det embryoet som utvikler seg best på f.eks dag 5. Du luker altså ut egg som ikke vil la seg befruktes eller som utvikler seg dårlig. Det øker sjansen veldig og det er derfor det anbefales at kvinner over 40år begynner raskere med IVF.

Uansett, her er en graf over fertiliten med naturlig prøving. Ikke så oppløftende den heller.

female-fertility-chart.gif.3e294b0d9b36f8ce69e20a2eacfc1a21.gif

Nei, veldig lite oppløftende statistikk. Skjønner at oddsene er dårlige. Vet du hvor disse tallene er fra?

IVF gir nok bedre muligheter, samtidig blir vel også egg som kroppen selv aldri ville modnet fordi de er dårlig egnet tatt ut også ved IVF. Så man får sikkert modnet både dårlige og gode egg. Gynekolog fortalte meg at eggstokkene modner det egget i hver syklus som er "best egnet," men når man blir eldre og særlig over 40, så er det ikke alltid at hver syklus har et egg som er godt nok egnet.

Men ja, det ser dårlig ut.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, veldig lite oppløftende statistikk. Skjønner at oddsene er dårlige. Vet du hvor disse tallene er fra?

IVF gir nok bedre muligheter, samtidig blir vel også egg som kroppen selv aldri ville modnet fordi de er dårlig egnet tatt ut også ved IVF. Så man får sikkert modnet både dårlige og gode egg. Gynekolog fortalte meg at eggstokkene modner det egget i hver syklus som er "best egnet," men når man blir eldre og særlig over 40, så er det ikke alltid at hver syklus har et egg som er godt nok egnet.

Har gynekolog virkelig uttalt at eggstokkene modner det egget som er best egnet? Det er stikk i strid med alt jeg har hørt.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat der er forskere litt uenige, altså i om kroppen velger ut det best egnede egget. Uansett, det finnes mange som gjør en form for mini IVF bare for å forbedre modningen av eggene man allerede har uten å overmodne mange egg. Mini IVF har ofte gode resultater for de over 40 år.

Det finne flere muligheter, men litt begrenset hvis man bare prøver hjemme i sengen.

Skrevet
Helena * skrev (2 minutter siden):

Har gynekolog virkelig uttalt at eggstokkene modner det egget som er best egnet? Det er stikk i strid med alt jeg har hørt.

Ja, jeg spurte spesifikt. Fordi jeg har lest at det hver syklus er helt tilfeldig hvilket egg som modnes. Fikk beskjed om at jo, det er til en viss grad tilfeldig men at eggstokkene selvsagt modner det egget som best responderer på hormoner som sendes ut, og at det egget da er "best egnet". Men det er ikke nødvendigvis det egget som har best kvalitet, spesielt når man er eldre enn 40.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, men han har et barn fra tidligere så regner med at han ikke plutselig er blitt steril.

I din alder ville jeg ikke regnet med noe som helst, men sjekket. Du har ingen tid å miste som 43-åring. Fertiliteten daler raskt i vår alder. Jeg ble også fortalt at prøvene mine var ganske fine. Likevel måtte det noen Ivf-forsøk til før jeg ble gravid som 41-åring.

Du kan selvsagt være heldig og blant de mest fertile. Men hvis du virkelig ønsker deg barn ville jeg nok ha vurdert IVF, der du kan få ut flere egg på en gang.

Anonymkode: db4e6...6ef

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble gravid 1 mnd før jeg fylte 43, hadde da hatt en tidlig SA 3 mnd før. Alt gikk bra og jenta mi ble født da jeg var 43 år og 8 mnd. Lykke til 🙂

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Ikke jeg (jeg er frivillig barnløs/barnfri), men jeg har to venninner.

Hun ene fikk sitt første barn tre måneder før hun fylte 44, frisk og supersøt unge. Hun andre fikk sitt andre barn da hun var 43. Også en frisk og supersøt unge. Moren hans holdt på en stund før hun ble gravid (andre ungen ble nettopp seks). Hun som fikk rett før 44-årsdagen sin prøvde et halvt år eller noe sånt. Vi snakker ikke om sååå mye detaljer rundt det, men vet i alle fall at det ikke gikk så lang tid. Man blir fulgt opp hele veien veldig godt når man er gravid i 40-årene. 

Ingen av de to barna ble til med IVF, forresten.

Anonymkode: 25a1c...47c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Så vidt jeg har forstått, så slipper eggstokkene ut det egget som er mest modnet, og dermed mest egnet til å gjennomgå reisen gjennom eggstokkene + fertiliseringen. Men hvorvidt det har kromosomfeil, er helt tilfeldig. I din alder er det flere egg som har kromosomfeil, enn ikke. Det er hovedsaklig dette som gjør det vanskelig å bli gravid. 

Men så lenge du har eggløsning og normal syklus, så har du en sjangs! Hvis jeg var deg ville jeg peist på med tilskudd, spesielt folat, d-vitamin, b12 og q10. Les deg opp på studier av eggkvalitet. Hvis jeg var deg ville jeg også satt i gang med IVF med en gang, da det vil øke sjangsene dine. Går det ikke, så finnes det eggdonasjon, hvor suksessraten er mye større. :)

Men at det er mulig å bli gravid, det er jeg helt sikker på. Så nylig en kvinne på 43 annonsere sin første graviditet på Facebook (men jeg mistenker at hun har brukt eggdonasjon, basert på de hun følger på instagram). Også leste jeg nettopp en artikkel i lokalavisa om en dame som fikk sitt siste barn naturlig da hun var 46.

Anonymkode: 077d4...7a0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fikk barn nr 3 da jeg var 41 og barn nr 4 da jeg var 44. Tok ca et halvt år å bli gravid med nr 3 og 2 mnd med nr 4.

Anonymkode: 1b239...913

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fikk barn nr 3 da jeg var 41 og barn nr 4 da jeg var 44. Tok ca et halvt år å bli gravid med nr 3 og 2 mnd med nr 4.

Anonymkode: 1b239...913

Så fint. :) Opplevde du SA noen ganger, eller lyktes du hver gang du ble gravid? Jeg har opplevd fire kjemiske på ett år, og  er usikker på om det betyr at mine sjanser er ikke-eksisterende nå, eller om det er et godt tegn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat der er forskere litt uenige, altså i om kroppen velger ut det best egnede egget. Uansett, det finnes mange som gjør en form for mini IVF bare for å forbedre modningen av eggene man allerede har uten å overmodne mange egg. Mini IVF har ofte gode resultater for de over 40 år.

Det finne flere muligheter, men litt begrenset hvis man bare prøver hjemme i sengen.

Hva er det du mener med mini IVF? Hvilke medisiner får man til det? Jeg har fått resept på letrozol av gynekolog, og har også fått albyl-e (blodfortynnende) og lutinus(progesteron) jeg kan bruke fom. positiv test.

Skrevet
mammamia1 skrev (2 timer siden):

Jeg ble gravid 1 mnd før jeg fylte 43, hadde da hatt en tidlig SA 3 mnd før. Alt gikk bra og jenta mi ble født da jeg var 43 år og 8 mnd. Lykke til 🙂

Gratulerer. :) Hvor lenge måtte du prøve før du lyktes totalt?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Thus, the pregnancy rate even with IVF (using her own eggs) is less than 5% in women above age 42 years. They are even lower at age 44 and practically zero at age 45 years.

IMG_3638.thumb.jpeg.0afb9fe32578ffb081318d604c1fb1a3.jpeg

Anonymkode: 9979a...394

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gratulerer. :) Hvor lenge måtte du prøve før du lyktes totalt?

Totalt 5 mnd 😊

Skrevet (endret)

Så gøy! Det er visstnok å anbefale eksterne egg i den alderen, eller adopsjon, men noen har jo supre lagre av egg! Som voksen mor er en jo også veldig bevisst på oppdragelse!

Endret av Hoia
Skrevet (endret)

Jeg leste om en som fikk sine første barn som 44-45 åring og 46-47 åring. Det er ingen fasitsvar på noe.

Endret av Hoia
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Finnes det eksempler her på noen som har fått barn da de var 43 eller 44? Er det realistiske sjanser for å bli gravid i den alderen?

Er 43, og endelig funnet mannen i mitt liv. Har prøvd i over ett år uten resultat, blodprøver tatt hos gynekolog samt sjekk av livmor og eggstokker viste fine verdier og resultater.

Om man er steril i denne alderen, vil ikke det vises på blodprøver eller på ultralyd?

Jeg fødte min yngste datter måneden etter at jeg fylte 43. Fikk mitt første barn et halvt år før jeg fylte 40.

Ble naturlig gravid begge gangene, i prøveperiode 1 og 3. Ukompliserte graviditeter og friske barn. 

Anonymkode: 19844...1eb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg fødte min yngste datter måneden etter at jeg fylte 43. Fikk mitt første barn et halvt år før jeg fylte 40.

Ble naturlig gravid begge gangene, i prøveperiode 1 og 3. Ukompliserte graviditeter og friske barn. 

Anonymkode: 19844...1eb

Gratulerer. :) Oppleve du ingen SA eller kjemiske før eller mellom de barna du fikk?

Skrevet

Fikk mitt sjette barn da jeg var 44,5. På naturlig måte. 

Anonymkode: e04bf...04a

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...