AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Finnes det eksempler her på noen som har fått barn da de var 43 eller 44? Er det realistiske sjanser for å bli gravid i den alderen? Er 43, og endelig funnet mannen i mitt liv. Har prøvd i over ett år uten resultat, blodprøver tatt hos gynekolog samt sjekk av livmor og eggstokker viste fine verdier og resultater. Om man er steril i denne alderen, vil ikke det vises på blodprøver eller på ultralyd? Anonymkode: 3cbdb...95c 1
Thyra Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finnes det eksempler her på noen som har fått barn da de var 43 eller 44? Er det realistiske sjanser for å bli gravid i den alderen? Er 43, og endelig funnet mannen i mitt liv. Har prøvd i over ett år uten resultat, blodprøver tatt hos gynekolog samt sjekk av livmor og eggstokker viste fine verdier og resultater. Om man er steril i denne alderen, vil ikke det vises på blodprøver eller på ultralyd? Anonymkode: 3cbdb...95c Jeg fikk barn ca 2,5 måned før jeg fylte 44. Det er mitt eneste barn. 3 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 Thyra skrev (2 minutter siden): Jeg fikk barn ca 2,5 måned før jeg fylte 44. Det er mitt eneste barn. Så bra. Tok du blodprøver/tester på forhånd, og var de normale/gode? Måtte du/dere prøve lenge før du ble gravid (eller opplevde SA)? Anonymkode: 3cbdb...95c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #4 Skrevet 14. februar 2024 Hvilke blodprøver har du tatt? AMH og FSH? Ønsker du barn så ringer du en fertilitetsklinikk i dag og kommer igang med prøverør denne måneden. Svært få blir gravide i så høy alder og Hausken sier at kun 1-5% av kvinnene har mulighet til å bli gravid når du bikker 43år. Anonymkode: 8cdf0...52a 4 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 Jeg selv fikk nr 2 når jeg var 41, men pga pcos så måtte jeg ha hormoner for å få i gang normal syklus. Men har 6 venner/bekjente som fikk mellom 42-46. En brukte ca 1 år, de andre innenfor få måneder. Anonymkode: 4d627...cc6 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilke blodprøver har du tatt? AMH og FSH? Ønsker du barn så ringer du en fertilitetsklinikk i dag og kommer igang med prøverør denne måneden. Svært få blir gravide i så høy alder og Hausken sier at kun 1-5% av kvinnene har mulighet til å bli gravid når du bikker 43år. Anonymkode: 8cdf0...52a Har fått sjekk av gynekolog, og fått beskjed om art mine verdier er gode for alderen og at de ikke ser noe i veien for at jeg kan bli gravid. At kun 1-5% av kvinner på 43 kan bli gravide var nytt for meg. Hvor er kilde på dette? Anonymkode: 3cbdb...95c 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg selv fikk nr 2 når jeg var 41, men pga pcos så måtte jeg ha hormoner for å få i gang normal syklus. Men har 6 venner/bekjente som fikk mellom 42-46. En brukte ca 1 år, de andre innenfor få måneder. Anonymkode: 4d627...cc6 Vet du om de mistet/opplevde SA i prøveperiodene? Jeg har opplevd det fire ganger nå, er kanskje positivt at eggeene kan befruktes, men er vel også et negativt tegn (eggene er for dårlige til å bli værende i livmoren). Anonymkode: 3cbdb...95c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 mamma fikk sinn attpåklatt som 47 åring. Hun trodde hun kjente på symptomer på overgangsalderen da hun var gravid og var nesten 5 mnd på vei når hun fikk beskjed om at hun skulle bli mamma igjen. Så min bittelillesøster er tante til 2 som er eldre henne 😅 alt går an Anonymkode: 0cc67...cdc 3 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 Grüner skrev (1 minutt siden): Ja, er klar over dette. Vet ikke hva du ville med dette innlegget? Anonymkode: 3cbdb...95c 4
Gjest T-AA Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Finnes det eksempler her på noen som har fått barn da de var 43 eller 44? Er det realistiske sjanser for å bli gravid i den alderen? Er 43, og endelig funnet mannen i mitt liv. Har prøvd i over ett år uten resultat, blodprøver tatt hos gynekolog samt sjekk av livmor og eggstokker viste fine verdier og resultater. Om man er steril i denne alderen, vil ikke det vises på blodprøver eller på ultralyd? Anonymkode: 3cbdb...95c Dersom alt ser greit ut rent medisinsk så er det ingen grunn til at dere ikke skal lykkes. Jeg ville kanskje gått for IVF umiddelbart. Lykke til! Håper dette ordner seg!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 Grüner skrev (Akkurat nå): Har mannen din sjekket sædkvaliteten? Nei, men han har et barn fra tidligere så regner med at han ikke plutselig er blitt steril. Anonymkode: 3cbdb...95c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 T-AA skrev (Akkurat nå): Dersom alt ser greit ut rent medisinsk så er det ingen grunn til at dere ikke skal lykkes. Jeg ville kanskje gått for IVF umiddelbart. Lykke til! Håper dette ordner seg! Men de fleste av mine egg er vel av for dårlig kvalitet. Hva om eggstokkene aldri modner et egg som er bra nok? Er det og sannsynlig? Anonymkode: 3cbdb...95c
Thyra Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så bra. Tok du blodprøver/tester på forhånd, og var de normale/gode? Måtte du/dere prøve lenge før du ble gravid (eller opplevde SA)? Anonymkode: 3cbdb...95c Hadde ikke tatt noen tester, så vet ikke. Hadde egentlig slått meg til ro med at jeg ikke kom til å få barn, men var plutselig gravid. Hadde en spontanabort 3-4 år tidligere.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du om de mistet/opplevde SA i prøveperiodene? Jeg har opplevd det fire ganger nå, er kanskje positivt at eggeene kan befruktes, men er vel også et negativt tegn (eggene er for dårlige til å bli værende i livmoren). Anonymkode: 3cbdb...95c Det er ganske mye større risk å miste når alderen er høy. Jeg mistet to ganger. Som gynekologen min sa, så kan det selvfølgelig være eggene, det blir lengre mellom hver gang et bra slipper, men å flere andre grunner. Når jeg ble gravid siste gangen så ble jeg satt på to forskjellige medisiner, for å optimalisere forholdene. Jeg ville ha anbefalt deg å gå til en privat gynekolog for oppfølging. Hun som brukte 1 år opplevde en graviditet utenfor livmoren, de andre ikke. Anonymkode: 4d627...cc6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #17 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har fått sjekk av gynekolog, og fått beskjed om art mine verdier er gode for alderen og at de ikke ser noe i veien for at jeg kan bli gravid. At kun 1-5% av kvinner på 43 kan bli gravide var nytt for meg. Hvor er kilde på dette? Anonymkode: 3cbdb...95c En gynekolog tester ikke nødvenigvis ikke etter de viktige hormonene som AMH og FSH. Det er umulig å vite om det er gjordt en grundig utredning uten at du gir oss mer detaljert informasjon og hvilke blodprøver som er tatt. En skikkelig undersøkelse som ser på fertiliteten koster 3000kr++ hos en privatklinikk, altså ikke noe en vanlig gynekolog gjør. Kilde på at det er under 5% sjanse å bli gravid som 43/44åring, selv med IVF? Vel, overalt? Bare begynn å google. According to the Society for Assisted Reproductive Technologies (SART) database, in 2013 there were 5,744 IVF cycles nationally in women > 42 years of age. Of these, 8.9% resulted in a pregnancy and only 4.5% resulted in a live birth. It can be seen that almost 50% of the pregnancies resulted in a miscarriage. Only 7.3% of embryo transfers in this age group resulted in a live birth. In comparison, the live birth rate in women ages 38 – 40 years, 28.5% of embryo transfers resulted in a live birth. Thus, the pregnancy rate even with IVF (using her own eggs) is less than 5% in women above age 42 years. They are even lower at age 44 and practically zero at age 45 years. https://www.inviafertility.com/blog/infertility/drvkarande/getting-pregnant-at-43-fertility-chances-options/ Percentage of live births for women over 40 is only 5.8% per IVF cycle. https://www.medicinenet.com/chances_of_getting_pregnant_at_45_or_older/article.htm Anonymkode: 8cdf0...52a 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #18 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En gynekolog tester ikke nødvenigvis ikke etter de viktige hormonene som AMH og FSH. Det er umulig å vite om det er gjordt en grundig utredning uten at du gir oss mer detaljert informasjon og hvilke blodprøver som er tatt. En skikkelig undersøkelse som ser på fertiliteten koster 3000kr++ hos en privatklinikk, altså ikke noe en vanlig gynekolog gjør. Kilde på at det er under 5% sjanse å bli gravid som 43/44åring, selv med IVF? Vel, overalt? Bare begynn å google. According to the Society for Assisted Reproductive Technologies (SART) database, in 2013 there were 5,744 IVF cycles nationally in women > 42 years of age. Of these, 8.9% resulted in a pregnancy and only 4.5% resulted in a live birth. It can be seen that almost 50% of the pregnancies resulted in a miscarriage. Only 7.3% of embryo transfers in this age group resulted in a live birth. In comparison, the live birth rate in women ages 38 – 40 years, 28.5% of embryo transfers resulted in a live birth. Thus, the pregnancy rate even with IVF (using her own eggs) is less than 5% in women above age 42 years. They are even lower at age 44 and practically zero at age 45 years. https://www.inviafertility.com/blog/infertility/drvkarande/getting-pregnant-at-43-fertility-chances-options/ Percentage of live births for women over 40 is only 5.8% per IVF cycle. https://www.medicinenet.com/chances_of_getting_pregnant_at_45_or_older/article.htm Anonymkode: 8cdf0...52a Takk for informative linker, men veldig dårlige nyheter for meg da. Men ser at dette er statistikk fra kvinner som bruker IVF, og da har kanskje disse problemer med å bli gravide og fertilitet i utgangspunktet. Er de da fullt ut representative for denne alderen? Eggene blir selvsagt dårligere, men disse i statistikken bruker vel IVF fordi de ikke klarer å bli gravide på egen hånd (av ulike årsaker)? Jeg tok en fertilitetssjekk hos privat gynekolog. Innvendig ultralyd hvor hun sjekket livmor og eggstokker. Jeg hadde fem eggfollikler i hver eggstokk, noe hun mente var bra for alderen. Tok blodprøver hvor AM, FSH og en rekke andre verdier ble målt. FSH var 7.6, AMH 5. Alle andre verdier var normale. Hun sa hun ikke kunne garantere graviditet, men at mine verdier samt livmor og eggstokker var bra og at ikke noe står i veien rent fysisk for å kunne bli gravid. Men alderen betyr jo mye har jeg skjønt. Anonymkode: 3cbdb...95c 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #19 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for informative linker, men veldig dårlige nyheter for meg da. Men ser at dette er statistikk fra kvinner som bruker IVF, og da har kanskje disse problemer med å bli gravide og fertilitet i utgangspunktet. Er de da fullt ut representative for denne alderen? Eggene blir selvsagt dårligere, men disse i statistikken bruker vel IVF fordi de ikke klarer å bli gravide på egen hånd (av ulike årsaker)? Jeg tok en fertilitetssjekk hos privat gynekolog. Innvendig ultralyd hvor hun sjekket livmor og eggstokker. Jeg hadde fem eggfollikler i hver eggstokk, noe hun mente var bra for alderen. Tok blodprøver hvor AM, FSH og en rekke andre verdier ble målt. FSH var 7.6, AMH 5. Alle andre verdier var normale. Hun sa hun ikke kunne garantere graviditet, men at mine verdier samt livmor og eggstokker var bra og at ikke noe står i veien rent fysisk for å kunne bli gravid. Men alderen betyr jo mye har jeg skjønt. Anonymkode: 3cbdb...95c Verdiene er brukbare for alderen, men statistikken er den samme for de som bruker IVF og prøver naturlig. Ved IVF henter man også ut flere egg som man befrukter og dermed kan plukke ut de som faktisk utvikler seg videre til 3 eller 5 dager. Derfor skal du igrunnen har høyrere sjanse med IVF enn naturlig. Som sagt, jeg har diskutert dette med Hausken, en av norges fremste fertiliteseksperter, som sier at å bli gravid naturlig etter 43år er en sjeldenhet. Du kan selv velge hva du ønsker å tro på, og du får sikkert nok av anekdoter på det motsatte i denne tråden, men sansynligheten for at du får en graviditet uten at du gjør tiltak nå er svært liten. Jeg ville kontaktet en privat IVF klinikk i dag og kommet igang umiddelbart. Hver måned fremover nå vil være dyrbar. Anonymkode: 8cdf0...52a 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #20 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Verdiene er brukbare for alderen, men statistikken er den samme for de som bruker IVF og prøver naturlig. Ved IVF henter man også ut flere egg som man befrukter og dermed kan plukke ut de som faktisk utvikler seg videre til 3 eller 5 dager. Derfor skal du igrunnen har høyrere sjanse med IVF enn naturlig. Som sagt, jeg har diskutert dette med Hausken, en av norges fremste fertiliteseksperter, som sier at å bli gravid naturlig etter 43år er en sjeldenhet. Du kan selv velge hva du ønsker å tro på, og du får sikkert nok av anekdoter på det motsatte i denne tråden, men sansynligheten for at du får en graviditet uten at du gjør tiltak nå er svært liten. Jeg ville kontaktet en privat IVF klinikk i dag og kommet igang umiddelbart. Hver måned fremover nå vil være dyrbar. Anonymkode: 8cdf0...52a Tviler ikke på kildene dine. Jeg bare sier at det at noen oppsøker IVF i utgangspunktet sannsynligvis betyr at de har utfordringer med å bli gravid, slik at kanskje drar snittet ned for alle, om du skjønner. Men mulig jeg ikke tolker det riktig. Anonymkode: 3cbdb...95c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå