AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Var på intervju for ikke så lenge siden, og det var virkelig det korteste intervjuet jeg har vært med på. Tror jeg satt der i et kvarter før det var over? Var sent på dagen og jeg følte det gikk veldig fint egentlig, var en god tone og mye latter og de virket veldig positive. Men hvorfor jeg hadde søkt, samt oppsigelsestid i nåværende jobb var omtrent det eneste jeg ble spurt om. Ellers var det mye løst og fast. Gikk ut derfra med en veldig god følelse, men har i ettertid tenkt veldig mye på akkurat dette med at det gikk så fort.. det skal være andregangsintervju også, så kanskje derfor det gikk fort, men nå har jeg lest at det kan være et dårlig tegn. Har så lyst på denne jobben! Noen som har vært med på så korte intervju og det har likevel gått bra? Et kvarter liksom.. Anonymkode: 69f1c...34c 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 Hadde er intervju veldig likt det du beskriver. Det varte i 20 minutter, og det ble ikke spurt om så mye, men stemningen var god og magefølelsen like så. Jeg fikk jobben. Kan hende CV og søknaden din er så utfyllende at det ikke var behov for så mange spørsmål? Anonymkode: 99d5a...01f 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 Har ikke vært på, men har selv hatt korte intervjuer. Drev butikk og det aller viktigste der var personligheten til den som søkte, om den passet inn i butikken og med de andre ansatte, samt om det var kjemi. Det så jeg fort med noen få spørsmål. Resten kunne læres. Alle kan pugge inn standard svar og egenskaper, så de spørsmålene gadd jeg ikke bruke tid på. Anonymkode: c5ae1...591 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #4 Skrevet 14. februar 2024 Jeg tenker at et veldig kort intervju enten er et meget godt tegn eller et veldig dårlig et. Siden du hadde en god følelsex ville jeg ikke avskrevet jobben ennå! Anonymkode: b85ba...a67 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde er intervju veldig likt det du beskriver. Det varte i 20 minutter, og det ble ikke spurt om så mye, men stemningen var god og magefølelsen like så. Jeg fikk jobben. Kan hende CV og søknaden din er så utfyllende at det ikke var behov for så mange spørsmål? Anonymkode: 99d5a...01f Så godt å høre! Hadde du andregangsintervju også da eller fikk du den etter en 20 min prat? Anonymkode: 69f1c...34c
Zeezrom Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 Har selv deltatt i kortere intervjuer, som tillitsvalgt. Da var som regel grunnen at vi ikke ønsket å kaste bort vår egen eller andres tid. Enten så man allerede at dette var en god match, eller en dårlig en. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 Zeezrom skrev (18 minutter siden): Har selv deltatt i kortere intervjuer, som tillitsvalgt. Da var som regel grunnen at vi ikke ønsket å kaste bort vår egen eller andres tid. Enten så man allerede at dette var en god match, eller en dårlig en. Takk for svar. Jeg håper jo selvsagt at det var fordi det var en god match. De ville kanskje ikke spurt om oppsigelsestid ellers? Eller er det vanlig å spørre om i intervju? Anonymkode: 69f1c...34c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 Sist gang varte intervjuet jeg var på ca 10 min,jeg fikk jobben😄 Anonymkode: d6bea...44d
Gjest Hoia Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 Zeezrom skrev (59 minutter siden): Har selv deltatt i kortere intervjuer, som tillitsvalgt. Da var som regel grunnen at vi ikke ønsket å kaste bort vår egen eller andres tid. Enten så man allerede at dette var en god match, eller en dårlig en. Det er vel ikke sånn i statlig sektor. Der er papirer helt sentralt. Og så kommer intervjuet på toppen. Det er svært sjelden intervjuet fortrenger intervjuet.
Zeezrom Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Jeg håper jo selvsagt at det var fordi det var en god match. De ville kanskje ikke spurt om oppsigelsestid ellers? Eller er det vanlig å spørre om i intervju? Anonymkode: 69f1c...34c Oppsigelsestid spurte vi stort sett alltid om. Det man kan lese litt mer ut av er om referansene dine blir kontaktet. Vi kontaktet sjeldent referansene til kandidater som uansett var uaktuelle. Det sagt, blir referansene kontaktet er det ingen garanti. Kan for eksempel bety at man innstilles, men som nr 2 eller 3.
Zeezrom Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 2 minutter siden, Hoia said: Det er vel ikke sånn i statlig sektor. Der er papirer helt sentralt. Og så kommer intervjuet på toppen. Det er svært sjelden intervjuet fortrenger intervjuet. Papirer er ofte vesentlige, men intervjuer kan bety mye de også, spesielt om man har flere gode kandidater. Jeg har også sett kandidater som var veldig gode på papiret sabotere seg selv grundig under intervju. Da var det gjerne snakk om å virke totalt uinteressert, være fullstendig uforberedt, eller fremstå som uprofesjonell. Disse tilfellene er sjeldne, men på sett og vis fascinerende. Jeg har hatt mange kandidater til intervju som var supernervøse, og det ble så godt som aldri vektlagt. De fleste har forståelse for at intervjuer kan tulle med nervene. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Sist gang varte intervjuet i 15 minutter og jeg fikk jobben☺️ Jeg ble blant annet spurt om oppsigelsestid så det er ikke noe dårlig tegn nødvendigvis. Anonymkode: 6bea6...10e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 11.40): Så godt å høre! Hadde du andregangsintervju også da eller fikk du den etter en 20 min prat? Anonymkode: 69f1c...34c Hadde ikke andregangsintervju siden det ikke var vanlig den gang. De 20 minuttene holdt tydeligvis, og jeg jobber der fortsatt. Anonymkode: 99d5a...01f
Måneskinn Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 I min nåværende jobb hadde jeg et kort intervju, tror ikke det varte lenger enn 12 minutter eller noe... De ringte meg samme dag og gav meg tilbudet - så det var tydelig et godt tegn. Var nettopp på et annet intervju for en ny jobb, førstegangsintervju var ca 25 min og annengangs var en hel time med masse spørsmål og styr - fikk ikke. Min "forskning" sier kort=godt
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 Bedrifter har forskjellige strategier. Inviterer til mange korte eller få lange intervjuer. Kanskje de har erfart at de uansett oftest går etter førsteinntrykket og da er lange bortkastet tid. Eller kanskje er det to intervjurunder der nr to er grundigere. Anonymkode: 99018...18c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #16 Skrevet 16. februar 2024 De fleste jobbintervjuer jeg har vært på har vart i rundt 15 minutter, og jeg har fått tilbud hos de fleste, så det er ikke et dårlig tegn. Anonymkode: bbc07...c98
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #17 Skrevet 16. februar 2024 Jeg har søkt jobb med flere intervjurunder bare en gang, men husker at førstegangsintervju var veldig kort, ca 15 minutter. Deretter var det en personlighetstest som søkere fylte ut hjemme, og de aktuelle ble innkalt til andregangsintervju. Andregangsintervju varte i en time, med to intervjuere. Det var tredjegangsintervju også, men jeg ble tilbudt stillingen etter andre runde, så vet ikke hvordan det tredje intervjuet artet seg. Firmaet skulle ansette flere nye på samme tid, så de brukte vel denne prosessen for å få sett så mange søkere som mulig, og det første intervjuet var mest for å se om kandidaten ga et godt førsteinntrykk. Det var en salgsjobb, så førsteinntrykk var ganske viktig. På det første intervjuet ble jeg spurt kort om CV-en min, hva slags oppgaver jeg hadde likt best i tidligere jobber, og når jeg evt var tilgjengelig for oppstart hvis jeg fikk tilbud. Ellers var det bare høflig småprat. Når jeg tenker tilbake på det var hele prosessen ganske overkomplisert med tanke på hvor lite som egentlig krevdes i den stillingen, og mye av det var performativt for å gi søkerne ekstra lyst på jobben. Men igjen, dette er ganske typisk salgsbransjen. I andre bransjer har jeg vært på både korte og lange intervju, det har kommet veldig mye an på hva slags jobb det er og ofte også hvor erfaren intervjueren er. For enkelte typer jobber kan det være flere små detaljer som må avklares, mens andre igjen har de egentlig bestemt seg ut fra CV/søknad, eller fått søkeren inn på anbefaling, og bare vil sjekke at kandidaten gir like godt inntrykk ansikt til ansikt. Krysser fingrene for deg, TS Anonymkode: bfd88...777
endo Skrevet 16. februar 2024 #18 Skrevet 16. februar 2024 Korteste jeg har hatt var 10min. Personen passet perfekt inn og fikk jobben med en gang. En ansettelse jeg ikke angrer på. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #19 Skrevet 16. februar 2024 Min erfaring er at mange intervjuer gjerne kan gå litt fort. De ønsker å vite litt av det som ikke står i CV og søknad. (Type oppsigelsestid, og kanskje lønnsforventning) Ut over dette handler jo mye av intervjuet om å se om personen stemmer med inntrykket man fikk av søknad og CV. Jeg har hatt personer på intervju, der jeg i løpet av de første 5 minuttene avdekket at de hadde oversolgt eller undersolgt seg i papirene. Kandidat jeg tok med som "fyllmasse" som viste seg å være nærmest perfekt. Og kandidat jeg var nesten sikker på på forhånd, som ikke hadde på langt nær nok erfaring og kompetanse, og heller ikke et realistisk virkelighetsbilde. Hos oss er 2. gangs intervjuer en del lenger. For det er først der HR er inne med tester og spørsmål rundt personlighet og ambisjoner og sånt. De tar rundt 45 min hos oss. Anonymkode: eca54...d22
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #20 Skrevet 16. februar 2024 Har vært på flere « speed-intervju» som de har kalt det, deretter blitt kalt inn til ordentlig intervju og så fått tilbud. De første har vært digitalt og nr 2 fysisk oppmøte. Kjenner flere som jobber i HR og de sier det er en enkel og effektiv måte å sile ut virkelig uaktuelle kandidater før det legges mer innsats i neste runde. Hos oss var det feks et kvalifikasjonskrav at man var meget god i engelsk, så jeg fikk beskjed om at deler av intervjuet ville foregå på nettopp det. Halvparten av kandidatene hadde visstnok overdrevet kraftig på CV’n, noe som ble veldig synlig i løpet av kort tid når de ble bedt om å svare på engelsk. Anonymkode: acbf3...2a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå