Gå til innhold

Henvisningen til DPS bli borte dagen etter sending

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Har vært borti det minst et par ganger at henvisningen som blir sendt til DPS blir borte dagen etter. Det går an å sjekke på Helsenorge henvisningene sine, og de er ikke synlige en gang i «Avsluttede» henvisninger. Det er 1000% sikkert at det ikke er avsender som avsluttet det. I henvisningen det sto veldig alvorlig grunner til å måtte få hjelp fra dem, og ignorere det, det er som å ikke bry seg at den personen kommer til å dø snart uten hjelp.

Noen andre som har opplevd at henvisningene til DPS blir borte, selv om det er kjempe alvorlig grunn til at de skal hjelpe? Og det ikke er avsender som har trukket den tilbake. Noen som vet om det er lovlig eller hva som kan være grunn til at de er forsvunnet?

Anonymkode: 64a3c...f02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir de sendt til rett mottaker? De kan feile hvis de teknisk ikke blir sendt rett. Hvilket Helseforetak?

Anonymkode: 32c11...ec6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Blir de sendt til rett mottaker? De kan feile hvis de teknisk ikke blir sendt rett. Hvilket Helseforetak?

Ja, det blir send til rett mottaker, og det har kommet avslag fra dem før det, og de 2 tilfellene jeg snakker om er sendt fra 2 forskjellige avsendere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det blir send til rett mottaker, og det har kommet avslag fra dem før det, og de 2 tilfellene jeg snakker om er sendt fra 2 forskjellige avsendere.

Om du har fått avslag som med andre ord ikke betyr rett til helsehjelp ved DPS så er det ikke så veldig alvorlig som du selv tenker.

Anonymkode: d1268...e88

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du har fått avslag som med andre ord ikke betyr rett til helsehjelp ved DPS så er det ikke så veldig alvorlig som du selv tenker.

Dessverre har formuleringen av henvisningen, EKSTREMT mye å si, for hvorvidt man får tilbud på DPS eller ikke. Kan være 2 personer med nøyaktig samme utgangspunkt/diagnose, hvor en får tilbud om helsehjelp, fordi fastlegen vet hvordan man skal formulere å utdype henvisningen. Jobber selv i helsesektoren, og har vært pasient ved DPS 2 ganger, og fått avslag 1 gang. 

Anonymkode: 1c7d4...1b9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dessverre har formuleringen av henvisningen, EKSTREMT mye å si, for hvorvidt man får tilbud på DPS eller ikke. Kan være 2 personer med nøyaktig samme utgangspunkt/diagnose, hvor en får tilbud om helsehjelp, fordi fastlegen vet hvordan man skal formulere å utdype henvisningen. Jobber selv i helsesektoren, og har vært pasient ved DPS 2 ganger, og fått avslag 1 gang. 

Det stemmer.

Jeg har flere runder vært hos DPS (3-4 ganger i løpet av ti år), uavhengig av alvorlighetsgrad og livssituasjon. Har aldri fått avslag, men tror at det at jeg selv har skrevet et vedlegg har hatt mye å si.

Anonymkode: 5fbab...420

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette stemmer, jeg har jobbet på DPS og vært med på inntaksmøter. Henvisningen har alt å si, hvor utfyllende den er og hva som står der. Det hjelper ikke at man selv mener man har et stort behov for helsehjelp, hvis ikke fastlegen klarer å få det frem klart og tydelig i henvisningen. 

Anonymkode: e75d0...e0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan også være forskjell i hva som er synlig på Helsenorge og hva som faktisk er synlig i journalsystemet. Du kan eventuelt ta kontakt med pasientombudet som kan hjelpe deg å nøste, for hvis de er forsvunnet er det et teknisk problem som noen må se på.

Skrevet

Ikke opplevd med dps, men etter at tre henvisninger ikke hadde kommet frem til riktig sted, kjørte jeg å hentet henvisningen og leverte den selv til riktig instans😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS har fått to avslag skrevet av to forskjellige avsendere så jeg står fast ved min uttalelse. 

Skrevet

Altså hvis selvmordstanker og inn og ut av psykiatrien er grunn for avslag, hva er da grunn til å få behandling på DPS?

Begge henvisningene forsvant ca mellom kl 8-10 dagen etter. Det er litt rart at de forsvinner etter noen timer når jeg kunne se dem på Helsenorge en stund.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Altså hvis selvmordstanker og inn og ut av psykiatrien er grunn for avslag, hva er da grunn til å få behandling på DPS?

Begge henvisningene forsvant ca mellom kl 8-10 dagen etter. Det er litt rart at de forsvinner etter noen timer når jeg kunne se dem på Helsenorge en stund.

Selvmordstanker er veldig vanlig også hos mennesker som ikke har psykiske lidelser/problemer. Det som er alarmerende er om man planlegger å ta selvmord.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvmordstanker er veldig vanlig også hos mennesker som ikke har psykiske lidelser/problemer. Det som er alarmerende er om man planlegger å ta selvmord.

Ja, man planlegger det, og de på DPS er klare over det.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har blant annet psykoselidelse og har gått til intensiv behandling og fått tett oppfølging i mange år. Valgte å flytte til hjemkommunen i fjor for å være nærmere familie igjen og måtte da henvises til ny kommune. Jeg gikk ikke på DPS i gamle kommunen, hadde et tett team, men på grunn av ulike systemer valgte vi å sikte oss inn på DPS i ny kommune. Fikk først time etter lang tid, så fikk jeg beskjed om at de ikke ville ta meg inn, men sende meg til avtalespesialist (psykolog). Dette gikk ikke gamle psykiater med på da jeg er avhengig av noen som kan være medisinsk ansvarlig. Da psykiater ringte til DPS fikk hen beskjed om at DPS hadde eksterne folk som vurderte henvisningene og man kunne ikke se hvem som hadde vurdert eller hvorfor det ble vurdert slik, men psykiater i andre enden syntes det var en underlig beslutning og jeg fikk time til en vurdering. Jeg ble da henvist til allminnelig DPS poliklinikk og gikk der noen ganger før de faktisk leste journal og fant ut at de overhodet ikke var rette instans og henviste meg videre til et mer psykose-rettet team. Det var altså veldig mange mennesker som vurderte en og samme situasjon veldig veldig ulikt.

Anonymkode: 5f18f...129

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har blant annet psykoselidelse og har gått til intensiv behandling og fått tett oppfølging i mange år. Valgte å flytte til hjemkommunen i fjor for å være nærmere familie igjen og måtte da henvises til ny kommune. Jeg gikk ikke på DPS i gamle kommunen, hadde et tett team, men på grunn av ulike systemer valgte vi å sikte oss inn på DPS i ny kommune. Fikk først time etter lang tid, så fikk jeg beskjed om at de ikke ville ta meg inn, men sende meg til avtalespesialist (psykolog). Dette gikk ikke gamle psykiater med på da jeg er avhengig av noen som kan være medisinsk ansvarlig. Da psykiater ringte til DPS fikk hen beskjed om at DPS hadde eksterne folk som vurderte henvisningene og man kunne ikke se hvem som hadde vurdert eller hvorfor det ble vurdert slik, men psykiater i andre enden syntes det var en underlig beslutning og jeg fikk time til en vurdering. Jeg ble da henvist til allminnelig DPS poliklinikk og gikk der noen ganger før de faktisk leste journal og fant ut at de overhodet ikke var rette instans og henviste meg videre til et mer psykose-rettet team. Det var altså veldig mange mennesker som vurderte en og samme situasjon veldig veldig ulikt.

Anonymkode: 5f18f...129

Her viser systemet seg fra din sårbare og dårlige side! Jeg har nettopp stått i litt sv det samme, ikke så ille som deg da. Psykiater ved dps skulle pensjoneres pg jeg fikk tilbud om å fortsette hos psykolog. Jeg har som deg nesten utelukkende medikamentelle problemstillinger, bipolar med psykose, Psykolog blir da meningsløst. Gamle psykiater er enig og vi ble enige om å avslutte meg. Større sjanse for at jeg får riktig medisinsk hjelp av fastlegen som tross alt er lege og kan fikse medisiner, enn av en psykolog som kun kan drive samtaleterapi. 

Anonymkode: f085c...85b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...