Gå til innhold

Ble invitert til innflyttingsfest og ble litt sjokkert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For i innbydelsen stod det: "Forventer at alle tar med gave og lager noe god mat å ta med til meg!"

Jeg takket pent nei. Jeg var i bursdag til denne damen i fjor og da hun åpnet gaven hun fikk fra meg sa hun: er dette alt jeg får? 

Har lite kontakt med henne etter den bursdagen for jeg ble lei meg. Hadde kjøpt inn en stor gavepakning med hennes favoritter fra Rituals, som hun sa hun ønsket seg på forhånd. 

Er det vanlig å kreve innflytningsgave? Jeg har aldri gjort det hvertfall. Og å kreve at alle tar med seg mat, igjen. Dett samme skjedde i fjor og hun gjorde narr av maten vi tok med (scampi/grillspyd/salater/hjemmelaget focaccia og kaker, folk hadde anstrengt seg). Utakknemlig. 

Anonymkode: 33b9f...760

• Liker 13
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke  engang vurdert å komme, hadde ikke orket å hatt personen i min omgangskrets engang 😵‍💫

Anonymkode: d3746...964

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ikke ut som en normalt sosialt oppegående person det der. Du gjør rett i å ikke dra.

Anonymkode: 051ca...952

Ikke bare det, men jeg fikk linker til dyre interiørbutikker med ting hun ønsker seg. Syns det er veldig spesielt. 

Håndklær til 2000 kr, dyre vaser og sånt. Det er jo vanlig å ta med seg innflytningsgave, men jeg ville aldri forventet å få dyre ting! Og hvertfall ikke i disse tider når alt er så dyrt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke  engang vurdert å komme, hadde ikke orket å hatt personen i min omgangskrets engang 😵‍💫

Anonymkode: d3746...964

Nei jeg ble forundret da jeg fikk innbydelsen nå. Har ikke snakket med damen siden i fjor sommer. Men hun vil vel ha masse gaver da :D 

Hvis jeg skulle hatt innflytningsfest så ville jeg ikke bedt folk ta med seg masse mat til meg.. Hadde lagt litt innsats i å servere noe godt. Trenger ikke være så dyrt og komplisert. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke bare det, men jeg fikk linker til dyre interiørbutikker med ting hun ønsker seg. Syns det er veldig spesielt. 

Håndklær til 2000 kr, dyre vaser og sånt. Det er jo vanlig å ta med seg innflytningsgave, men jeg ville aldri forventet å få dyre ting! Og hvertfall ikke i disse tider når alt er så dyrt. 

Jeg ville tatt med en blomsterbukett og en flaske vin, verdi sånn til sammen 400 - 500 kr maks. Det tenker jeg er passe. 

Anonymkode: db6b6...a2d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde antatt det var humoristisk ment, og ikke tenkt at man skulle ta det seriøst.

Anonymkode: 9f734...592

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde antatt det var humoristisk ment, og ikke tenkt at man skulle ta det seriøst.

Anonymkode: 9f734...592

Selv etter å ha lest hele tråden?

Anonymkode: b8e4e...067

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

På et generelt grunnlag er gaver noe av det mest unødvendige.

Med unntak av gaver til barn i rette anledninger og nære personer-om det gir mening.

jeg snakker om kjøpegaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kjenner du egentlig denne damen?🤔Hun høres jo heeelt fjern ut! Hva slags oppdragelse har hun fått?

PS. Å ha med en liten gave/oppmerksomhet når noen inviterer til innflyttingsfest, DET er jo vanlig. En flaske vin eller en blomst eller en liten pyntegjenstand hvis vedkommende liker slikt. Men ikke dyre saker. Mat og drikke til gjestene er derimot VERTSKAPETS ansvar! Helt hårreisende å kreve at det skal folk ta med.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekkere enn flatlusa, kan en vel si.

Hadde droppet den festen.

Anonymkode: 4bda6...a64

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde takka hjartleg JA til invitasjonen og hatt med med heimelaga bringebærsyltetøy og eit gåvekort på 300 kr frå ein blomsterbutikk. Berre for å sjå ansiktet hennar 😅

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (1 time siden):

Hadde takka hjartleg JA til invitasjonen og hatt med med heimelaga bringebærsyltetøy og eit gåvekort på 300 kr frå ein blomsterbutikk. Berre for å sjå ansiktet hennar 😅

Gavekort på flere hundre kroner til hun dama der?!

Nope, hadde tatt med meg en hjemmelaget trolldeig-figur eller en dorullnisse som gave, sagt at jeg er inne i en kunstnerisk fase av livet nå🥰 DET fjeset ville jeg sett!

Anonymkode: ad89f...a5c

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det var en god venninne så ville jeg tatt med mat og en flaske vin som gave. Ingenting utover det. Men dette er en du ikke har snakket med siden i sommer og som i tillegg har gitt deg dårlige vibes. Dropp det. Om du vil svare ærlig gjør du det, ellers skriver du bare at det ikke passer og de andre må kose seg! 

Anonymkode: 4a7d5...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt sykt ut....

Hadde jeg invitert 20+ personer til mat, så kunne jeg ha spurt om alle tok med en rett hver også hadde jeg betalt for alkoholen.

Innflytting fest i leie bolig, en flaske vin i gave.

Kjøpt seg noe, hadde jeg kjøpt gave for rundt 500kr, til nære venner 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu der er jo bare ute etter å få masse stæsj fra flest mulig folk. Fullstendig blottet for sosiale antenner. Hadde ikke deltatt på noe slik nei. 

Anonymkode: 638c1...465

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sånn person hadde jeg ikke trengt i livet motg. Dårlig oppdratt eller en diagnose. Hadde takket nei uten problem.

Anonymkode: e7e92...859

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Krever mat og gaver, og er i tillegg utakknemlig og gjør narr av det når man kommer med det?

Nope. Hadde aaaaldri gått på fest til denne damen.

Det er eneste forholdet du har til henne også omtrent eller? Å stille opp når det er på tide å gi gaver?

Hun skal bare ha masse ting hun - og å ikke gidde å servere mat engang 😅 For en forretningsmodell! Fest som lager seg selv og som resulterer i gevinst. Genailt.

Mister venner på det da, hvem gidder det der. Typisk sånne å ikke være spandable selv heller. De tar i beste fall vare på gaver de ikke har likt og så gir de dem til nestemann de er i bursdag til.

Anonymkode: e176c...bde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun feiler noe. Ta med deg noe brukt du har hjemme. En billig lysestake eller noe. En så ufin innbydelse fortjener en ufin gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...