AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Har en på snart 2 som kun godtar øyekontakt og kroppskontakt til en hver tid, aldri lekt alene. For å komme igjennom dagene bruker jeg skjerm når jeg må lage mat, ved tannpuss for å slippe raserianfall hver kveld, kler barnet på i stuen når det står opp fordi det vil dit og ikke på badet. Samsover med barnet da det aldri har turt å sove alene. Gir mat i vognen for å få en rolig tur hjem fra barnehagen. finner frem klær jeg vet barnet liker for å få det til å kle på seg uten dramatikk. Kan tilby brødskiver til middag om jeg ser barnet ikke spiser av det jeg har lagd. Osv. Er allt dette bare bjørnetjenester? Jeg orker virkelig ikke at alt skal være en kamp hele tiden, nå går dagene sånn tålelig greit. Anonymkode: ed7d7...437 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 Det er helt greit å prøve å legge til rette for en smidig hverdag, for 2-3 års alderen kan være heftig. Men likevel er det lurt å skape en forutsigbar rutine på noen ting allerede nå. Noen kamper er det lurt å ta, men man trenger ikke ta alle. Mye av det du nevner tenker jeg er helt greit, bare pass på at det ikke blir slik at barnet alltid får det som det vil og ikke får noe motgang, for da kommer du til å slite etterhvert. Også ville jeg ikke gitt brødskiver om barnet spiser lite middag men tilby mat igjen litt senere. Ville kanskje også redusert skjermbruk. Det er veldig kjekt noen ganger, men blir fort en stek vane for barnet som igjen kan føre til enda mer trass når man skal ta bort skjermen. Anonymkode: df304...ed6 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er helt greit å prøve å legge til rette for en smidig hverdag, for 2-3 års alderen kan være heftig. Men likevel er det lurt å skape en forutsigbar rutine på noen ting allerede nå. Noen kamper er det lurt å ta, men man trenger ikke ta alle. Mye av det du nevner tenker jeg er helt greit, bare pass på at det ikke blir slik at barnet alltid får det som det vil og ikke får noe motgang, for da kommer du til å slite etterhvert. Også ville jeg ikke gitt brødskiver om barnet spiser lite middag men tilby mat igjen litt senere. Ville kanskje også redusert skjermbruk. Det er veldig kjekt noen ganger, men blir fort en stek vane for barnet som igjen kan føre til enda mer trass når man skal ta bort skjermen. Anonymkode: df304...ed6 Ja jeg er egentlig enig, spesielt det med skjermen,vet barnet ser for mye skjerm, men aner ikke hvordan jeg ellers skal få gjort nødvendige gjøremål. Ungen er virkelig helt ekstrem på å bare være på en voksen konstant. Så når det kun er meg der, får jeg ikke gjort annet. Anonymkode: ed7d7...437
Millinea Skrevet 14. februar 2024 #4 Skrevet 14. februar 2024 Redd for at du gjør det mye vanskeligere for deg selv og barnet senere med de snarveiene du tar nå... 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 Millinea skrev (10 minutter siden): Redd for at du gjør det mye vanskeligere for deg selv og barnet senere med de snarveiene du tar nå... Ja jeg også😢 Planen er å gi frukt og nøtter i vognen når barnet får litt flere tenner. Ikke tilby annet ved middag. Fase ut skjermen vet då spise ute når det blir varmt. Vente på at ungen kan snakke mer, regulere seg mer og leke mer på egenhånd, da kan jeg sette i gang andre aktiviteter. Legge fra klær og ta på disse, noe jeg for øvrig også gjør de fleste av dagene. Stell på badet før stuen. Samsoving stresser jeg ikke med, det er bare trygghet for barnet. Anonymkode: ed7d7...437 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja jeg også😢 Planen er å gi frukt og nøtter i vognen når barnet får litt flere tenner. Ikke tilby annet ved middag. Fase ut skjermen vet då spise ute når det blir varmt. Vente på at ungen kan snakke mer, regulere seg mer og leke mer på egenhånd, da kan jeg sette i gang andre aktiviteter. Legge fra klær og ta på disse, noe jeg for øvrig også gjør de fleste av dagene. Stell på badet før stuen. Samsoving stresser jeg ikke med, det er bare trygghet for barnet. Anonymkode: ed7d7...437 Mener ikke at ungen skal kunne regulere seg selv, men at hjernen er mer utviklet og mottakelig for veiledning når det vokser til. Anonymkode: ed7d7...437
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja jeg er egentlig enig, spesielt det med skjermen,vet barnet ser for mye skjerm, men aner ikke hvordan jeg ellers skal få gjort nødvendige gjøremål. Ungen er virkelig helt ekstrem på å bare være på en voksen konstant. Så når det kun er meg der, får jeg ikke gjort annet. Anonymkode: ed7d7...437 Skjønner deg, men noen ganger må man nesten bare stå litt i det. Forsøk å være tålmodig og behold roen (ja, det er vanskelig 😅). Gjør ting du må gjøre selv om barnet sutrer og klenger, det er nesten eneste måten å lære de på. "Nå må mamma lage middag, men etterpå skal vi sette oss ned sammen med duplo/bok/et eller annet" kanskje innføre barnetv som fast skjermtid i stedet for skjerm her og der. Anonymkode: df304...ed6 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 Millinea skrev (16 minutter siden): Redd for at du gjør det mye vanskeligere for deg selv og barnet senere med de snarveiene du tar nå... Ikke enig. Hva er positivt ved å nekte barnet litt frukt i vogna etter en lang barnehagedag? Hva er positivt ved å tvinge gjennom tannpuss når en kan ha en koselig stund sammen med feks fantorangen mens man pusser. Vi har brukt skjerm på flotte måter. Jenta mi på 5 må alltid rydde etter seg feks. Hun vet at TVen ikke settes på før hun har ryddet. Er det bedre at barnet blir slapp og sur fordi de ikke liker middagen, enn at de får en skive? Er det bedre at barnet sover alene og er redd? Ts, det du beskriver kalles fleksibel foreldrestil og er faktisk den stilen som er anbefalt. Du må selvsagt også sette grenser, men ikke på alt mulig. Velg hva som er viktig. Anonymkode: 2ec8a...dab 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke enig. Hva er positivt ved å nekte barnet litt frukt i vogna etter en lang barnehagedag? Hva er positivt ved å tvinge gjennom tannpuss når en kan ha en koselig stund sammen med feks fantorangen mens man pusser. Vi har brukt skjerm på flotte måter. Jenta mi på 5 må alltid rydde etter seg feks. Hun vet at TVen ikke settes på før hun har ryddet. Er det bedre at barnet blir slapp og sur fordi de ikke liker middagen, enn at de får en skive? Er det bedre at barnet sover alene og er redd? Ts, det du beskriver kalles fleksibel foreldrestil og er faktisk den stilen som er anbefalt. Du må selvsagt også sette grenser, men ikke på alt mulig. Velg hva som er viktig. Anonymkode: 2ec8a...dab Det er jo totalen som er poenget, er man fleksibel på for mye for at barnet protesterer så får man en mye vanskeligere tid fremover. Barn skal også lære seg å takle vanskelige følelser og at man noen ganger ikke får det som man vil. Her høres det ut som en sliten mor som legger opp til at hverdagen skal flyte uten protester fra barnet, fullt forståelig, men kan fort bli en bjørnetjeneste ja. Mye av det hun nevner er helt ok, feks samsoving eller litt snacks i vogna. Men så må man være litt obs på at barnet da fort kan knytte en forventning om at det alltid skal få noe i vogna for å være medgjørlig. Jeg heier på gode hverdagsrutiner og forutsigbarhet, og ikke avlede fra alle vanskelige følelser for å unngå meltdowns. Anonymkode: df304...ed6 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 Jeg mener du er alt for ettergivende. Barnet ditt lærer ikke å regulere følelser når du alltid avleder det som er vanskelig. Og ipad til en 2 åring er bare hårreisende. Håper i hvert fall du har vett til å gi frukt, ipad, brødskive osv før barnet protesterer, og ikke etterpå eller imens. Som småbarnsforelder må man bruke seg selv og være kreativ. Er du god, får man kjedelige greier som tannpuss til å bli gøy. Ikke bruk substitutter. Det er dødslitsomt å stå i, men foreldrerollen er krevende. Anonymkode: 70732...d83 2 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en på snart 2 som kun godtar øyekontakt og kroppskontakt til en hver tid, aldri lekt alene. For å komme igjennom dagene bruker jeg skjerm når jeg må lage mat, ved tannpuss for å slippe raserianfall hver kveld, kler barnet på i stuen når det står opp fordi det vil dit og ikke på badet. Samsover med barnet da det aldri har turt å sove alene. Gir mat i vognen for å få en rolig tur hjem fra barnehagen. finner frem klær jeg vet barnet liker for å få det til å kle på seg uten dramatikk. Kan tilby brødskiver til middag om jeg ser barnet ikke spiser av det jeg har lagd. Osv. Er allt dette bare bjørnetjenester? Jeg orker virkelig ikke at alt skal være en kamp hele tiden, nå går dagene sånn tålelig greit. Anonymkode: ed7d7...437 Ja, det tror jeg. Da jeg hadde småbarn for 20 år siden, så ble bare barnet med i våre rutiner. Det var ikke noe ekstra greier for barnet, som du beskriver her. Barnet måtte tilpasse seg det som skjedde hver dag, med rutiner og annet. Jeg gjorde husarbeid på dagtid, og kveldene var til avslapning. Barn tilpasser seg om dere er strenge på rutiner. Altså at dere gjør som dere har tenkt, og ikke la barnet styre. Anonymkode: 872e2...7ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Bæretøy er løsningen, ikke skjerm. Barn på to bør ikke se skjerm i deg hele tatt. Anonymkode: c8c9c...e61 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 Jeg har gjort alle de tingene utenom skjerm ved vanskeligheter og brød eller annet i stedet for middagen. Men jeg har brukt skjerm for å få laget ferdig middagen og barna har fått havregrøt til kvelds ca en time etter middag, og spist mye da om det ble lite middag. Jeg tenker at det går helt bra om en noen ganger velger lettvinte løsninger. Og f.eks noe sunt å spise på i vogna på vei hjem eller å kle på i stua hvis det funker der, syns jeg er en god idé. Og jeg tenker skjermbruk ved tannpuss på noen ekstra slitne dager, eller i en kortere periode, går helt bra. Samtidig som jeg syns akkurat det er noe en kan prøve å redusere når det går. Det viktigste er uansett å få de tennene rene. Anonymkode: c2806...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 Jeg ser ikke problemet med å la barnet kle på seg på stua eller innenfor rimelighetens grenser velge klær selv. Det gjør ikke noe at barnet ikke spiser middag alltid, selv om jeg ville utsatt å gi brødskiver til litt senere. Litt mat i vognen på vei hjem kan redde ettermiddagen, og er heller ikke problematisk slik jeg ser det. Skjermbruken til avledning er jeg derimot skeptisk til. Jeg ville heller forsøkt å involvere fremfor å avlede. Barnet kan være med å pusse tenner selv, velge om du eller hun skal pusse først, ha ulike tannbørster å velge mellom og i ytterste fall velge om det skal gjøres med tvang eller ei. Jeg ville også forsøkt å få henne «av kroppen din» litt, for eksempel når du lager mat. Hun kan stå på en stol ved siden av, ikke sitte på armen. Eller hun kan gå og gjøre noe annet. Hun vil sikkert måtte gjennom noen følelsesutbrudd fordi hun er vant til avledning eller kroppskontakt, men du er ikke slem mot henne selv om du ikke alltid kan holde henne. Du ønsker jo mer frihet for deg og selvstendighet for henne på sikt, men dette må hun øve på. Det får hun ikke gjort hvis det blir skjerm hver gang du ikke kan underholde henne. Anonymkode: 4bbcc...ccd 1
solsolsol Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en på snart 2 som kun godtar øyekontakt og kroppskontakt til en hver tid, aldri lekt alene. For å komme igjennom dagene bruker jeg skjerm når jeg må lage mat, ved tannpuss for å slippe raserianfall hver kveld, kler barnet på i stuen når det står opp fordi det vil dit og ikke på badet. Samsover med barnet da det aldri har turt å sove alene. Gir mat i vognen for å få en rolig tur hjem fra barnehagen. finner frem klær jeg vet barnet liker for å få det til å kle på seg uten dramatikk. Kan tilby brødskiver til middag om jeg ser barnet ikke spiser av det jeg har lagd. Osv. Er allt dette bare bjørnetjenester? Jeg orker virkelig ikke at alt skal være en kamp hele tiden, nå går dagene sånn tålelig greit. Anonymkode: ed7d7...437 Ja, jeg tenker du gjør det vanskelig for deg selv. Akkurat klær ville jeg latt ungen velge selv, men skjerm og mat ville jeg ikke. Og det er vanskelig å få unger til å gidde å smake på middag om de allerede har spist noe lettvint i vogna på vei hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg ser ikke problemet med å la barnet kle på seg på stua eller innenfor rimelighetens grenser velge klær selv. Det gjør ikke noe at barnet ikke spiser middag alltid, selv om jeg ville utsatt å gi brødskiver til litt senere. Litt mat i vognen på vei hjem kan redde ettermiddagen, og er heller ikke problematisk slik jeg ser det. Skjermbruken til avledning er jeg derimot skeptisk til. Jeg ville heller forsøkt å involvere fremfor å avlede. Barnet kan være med å pusse tenner selv, velge om du eller hun skal pusse først, ha ulike tannbørster å velge mellom og i ytterste fall velge om det skal gjøres med tvang eller ei. Jeg ville også forsøkt å få henne «av kroppen din» litt, for eksempel når du lager mat. Hun kan stå på en stol ved siden av, ikke sitte på armen. Eller hun kan gå og gjøre noe annet. Hun vil sikkert måtte gjennom noen følelsesutbrudd fordi hun er vant til avledning eller kroppskontakt, men du er ikke slem mot henne selv om du ikke alltid kan holde henne. Du ønsker jo mer frihet for deg og selvstendighet for henne på sikt, men dette må hun øve på. Det får hun ikke gjort hvis det blir skjerm hver gang du ikke kan underholde henne. Anonymkode: 4bbcc...ccd Det er virkelig vanskelig å få lagd mat uten skjerm, har prøvd å involvere ungen, men da bare flytter den krakken til komfyren (farlig) eller til springen (masse vannsøl hver gang, tømmer vann ned på gulvet og klærne blir gjennomvåte osv) eller den tar tak i alt av kniver osv, helt umulig å få lagd mat uten å Hauke på ungen. Har flere tannbørster, lar ungen få valg, pusse selv eller jeg osv, min den nekte rå åpne munnen, tenker skjerm er bedre enn tvang jeg da, for selvfølelsen sin del. Anonymkode: ed7d7...437
solsolsol Skrevet 14. februar 2024 #17 Skrevet 14. februar 2024 Du kan jo tenke at folk klarte å lage mat i gamle dager også Har du en skuff med ufarlige greier nederst hen kan leke med? Putte hen på ryggen? Kjøpe lekekjøkken som kan stå på kjøkkenet? Ha en boks med ekstra morsomme leker hen bare får ha i "middagstimen"? 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #18 Skrevet 14. februar 2024 Hvordan tenker du hun skal lære seg å regulere følelsene sine når du ikke lar henne føle de eller viser henne hvordan? Anonymkode: c1e17...2f3 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #19 Skrevet 14. februar 2024 solsolsol skrev (1 time siden): Du kan jo tenke at folk klarte å lage mat i gamle dager også Har du en skuff med ufarlige greier nederst hen kan leke med? Putte hen på ryggen? Kjøpe lekekjøkken som kan stå på kjøkkenet? Ha en boks med ekstra morsomme leker hen bare får ha i "middagstimen"? Barnet er ikke interessert i denne skuffen eller andre leker, kun interaksjon med meg. Anonymkode: ed7d7...437
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #20 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan tenker du hun skal lære seg å regulere følelsene sine når du ikke lar henne føle de eller viser henne hvordan? Anonymkode: c1e17...2f3 Det er nok av andre situasjoner å ta av😅 Men akkurat å lage middag og komme meg ut om morgenen tidsnok må jeg bare. Så da "avleder" jeg ungen i de situasjonene. Anonymkode: ed7d7...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå