Gå til innhold

Noen som har angst for å gå til lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig angst for at legen skal avdekke noe alvorlig. Har du angst for å gå til lege? 

Anonymkode: 7465e...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men ikke pga helseangst. Har en veldig dyktig mannlig lege som møter meg godt og kjenner min historie. Jeg ble utsatt for to alvorlige medisinske overgrep og det gjør at jeg har mistet tilliten til helsevesenet og leger. Enda jeg vet at det er et fåtall som handler sånn. 

Anonymkode: 327e6...eb6

• Hjerte 2
Skrevet

Nei.

Anonymkode: ead80...769

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har veldig angst for at legen skal avdekke noe alvorlig. Har du angst for å gå til lege? 

Anonymkode: 7465e...8c4

Jeg hadde angst for å gå til legen før, men etter at jeg blir eldre så takker jeg mer for å gå til legen å rett og slett få kreft, enn all annen faenskap jeg har opplevd av andre ting. 

Anonymkode: ef707...520

Skrevet

Ja, men det er fordi jeg føler at jeg ikke blir tatt alvorlig. Min forrige fastlege var norgesmester i «vente og se», den nye har jeg ikke vært hos ennå (fikk ny fastlege da den forrige gikk av med pensjon for 2,5 år siden).

En legestudent reddet sannsynligvis livet mitt for 10 år siden, da han insisterte på å sende meg til sykehus i ambulanse selv om fastlegen mente det fikk holde med en resept på hostesaft og så kunne jeg bruke egenmelding noen dager. Det ble 2 uker på sykehus og 2 uker sykemelding etterpå…

Anonymkode: 8cb49...97d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Aldri kjent på noe stress hos lege før jeg faktisk fikk noe alvorlig. Før den tid så brydde jeg meg lite, men når man er voksen, har barn og forpliktelser så blir legebesøkene noe annet, spesielt når man faktisk har hatt noe reelt å være bekymret for. 

Så jeg kan skjønne følelsen. 

Anonymkode: 08aaa...1ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke angst for å gå til lege, men kan av og til føle meg nervøs. Men er ikke redd for at han finner noe alvorlig. Helseangst?

Anonymkode: 2203b...879

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke angst for å gå til lege, men kan av og til føle meg nervøs. Men er ikke redd for at han finner noe alvorlig. Helseangst?

Blir feil å si at ts har helseangst, høres mer normalt ut for ingen vil jo til legen å finne ut at man feiler noe.

Helseangst er mer når man sitter hjemme kjenner vondt i lilletåa og overbeviser seg selv om at man har kreft og må amputere beinet. Eller kjenner vondt i hodet og tenker hjernesvulst.

At man kjenner på litt uro før man går til lege eller når man venter på blodprøvesvar er normalt tenker jeg om man er menneskelig.

• Liker 1
Skrevet

Angst er vel å overdrive en anelse, men liker det ikke. Føler meg "dømt" fordi jeg ikke har vært sunn nok. Tannlege er enda verre.

Samt at det er mye penger for lite tid.

Anonymkode: c5e13...7b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Blir feil å si at ts har helseangst, høres mer normalt ut for ingen vil jo til legen å finne ut at man feiler noe.

Helseangst er mer når man sitter hjemme kjenner vondt i lilletåa og overbeviser seg selv om at man har kreft og må amputere beinet. Eller kjenner vondt i hodet og tenker hjernesvulst.

At man kjenner på litt uro før man går til lege eller når man venter på blodprøvesvar er normalt tenker jeg om man er menneskelig.

Jeg sier ikke at hun har helseangst, jeg satt spørsmålstegn ved det. Men hvis man ikke drar til lege fordi man er så redd for at noe er alvorlig galt, da vil jeg jo si det er en type helseangst. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg har det pga. At jeg føler jeg må "slåss" for å bli trodd av legen. Har blitt avvist mange ganger. Så har ikke tro på at leger hjelper meg. Uansett hva det er.

Anonymkode: 4eb9f...f78

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde det når jeg var yngre, men vokste det heldigvis nesten helt av meg.

Anonymkode: 73528...5c9

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har, er ikke redd for noe, men har legeskrekk,  setter seg i magen

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...