Gå til innhold

Tubebryst- ikke tatt seriøst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kommer til lege med problemstillingen om at jeg har slitt med mine bryst siden jeg var liten. Klarer ikke å vise dem til dem jeg skal ha intim kontakt med, det vil si kjæresten min får sjeldent se dem. Jeg klarer ikke vise dem i garderoben heller. De er så ulike i forhold til andre sine bryst. Det er tubebryst åpenbart med store nipler, lite fett og en trekantig form. Jeg har fått kommentarer for dem også fra tidligere forhold så sliter så ufattelig mye. Da jeg var hos legen fortalte hun at det ikke hørtes kjent ut. Det var ikke noe å gjøre. Hun verken så på dem eller henviste meg noe. Hun søkte heller ikke opp. 

Har dere noen råd? Føler meg så ufattelig dum som drar til legen for ett så lite problem i denne store verden.

Anonymkode: f2663...08d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt lege. Tubebryst skal tas på alvor, det er mange flere konsekvenser av tilstanden enn det rent kosmetiske. Blant annet kan du slite med ammingen hvis du skulle få barn. 

Tubebryst kan være et symptom på pcos eller stoffskifte (men kan også komme etter spiseforstyrrelser før og under pubertet), og skal sjekkes opp hos lege. 

Vil også bare trøste deg med at brystvevet fortsetter å utvikle seg gjennom graviditet og ved stimuli fra det diende barnet i mnd etter fødsel (også dersom du aldri får noe særlig melk, så bruk gjerne hjelpebryst så blir det flere melkekjertler til neste baby!). 

Nå er ikke gravid/amme-problemstillingen så relevant for deg, men jeg ville dele for andre som finner denne tråden. ❤️

Uansett, bytt lege. 

Anonymkode: 80a56...e85

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg kommer til lege med problemstillingen om at jeg har slitt med mine bryst siden jeg var liten. Klarer ikke å vise dem til dem jeg skal ha intim kontakt med, det vil si kjæresten min får sjeldent se dem. Jeg klarer ikke vise dem i garderoben heller. De er så ulike i forhold til andre sine bryst. Det er tubebryst åpenbart med store nipler, lite fett og en trekantig form. Jeg har fått kommentarer for dem også fra tidligere forhold så sliter så ufattelig mye. Da jeg var hos legen fortalte hun at det ikke hørtes kjent ut. Det var ikke noe å gjøre. Hun verken så på dem eller henviste meg noe. Hun søkte heller ikke opp. 

Har dere noen råd? Føler meg så ufattelig dum som drar til legen for ett så lite problem i denne store verden.

Hei, jeg har operert mine bryster. Riktignok ikke samme problemstilling, mine var store, med stort heng. Så jeg utførte brystreduksjon med løft.

Er så fornøyd med resultatet. Med ditt problem kan det være at du har krav på å få dekt en alternativ operasjon av det offentlig. I sær når du er så psykisk plaget av det. Du kan be om konsultasjon. Min operasjon ble betalt av det offentlige. 

Nå vet jeg ikke om det er dette du ønsker. Men jeg vil si at jeg ikke har angret en dag, selv ikke umiddelbart etter. Lite smerter og ubehag. 

Anonymkode: 48255...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele familien til min veninne har tubebryst så lurer på om det er arvelig.

Har sett i programmet "Pinlige sykdommer" at det kan opereres, dvs sette inn implantat og få normal form på brystene.

Hvordan det blir å amme vet jeg ikke.

By the way-bytt fastlege!

Anonymkode: 461e6...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dekket operasjon grunnet tubulære bryst. Bytt fastlege og finn en som tar deg alvorlig! 

Anonymkode: 5b295...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Jeg kan relatere så mye 😩 Har ikke turt å gått til lege pga dette enda men tror det er tubebryst jeg har. Stor areola som du nevner og en trekantet form. Tenker hver dag på dette og hvordan jeg skulle ønske de så "vanlige" ut. Synes ikke de passer meg og kroppen min i det hele tatt. Er så vanskelig når jeg opplever at de ser "normale" ut når niplene blir harde fordi jeg er kald, imens jeg synes de ser unormale ut når jeg er varm.

Anonymkode: ae934...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 7.19):

Her er det ikke brystene dine som er problemet men selvbildet og psyken din. 
Du og alle andre har den kroppen vi har. Å problematisere den kroppen er uheldig, særlig når det åpenbart ikke er noe feil med kroppen din. 
Det er nok dette legen og har sett og tenkt. 
En annen sak er at du viser da ikke frem dine bryst i en garderobe. Der kler du av og på kroppen din klær, og ingenting annet. 
Alternativet ditt er en psykolog for å få hjelp med selvbilde5 ditt. 
Det kommer ikke tydelig frem, men tenkte du legen skulle henvise deg til kirurgi? 

Anonymkode: 884ef...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her er det ikke brystene dine som er problemet men selvbildet og psyken din. 
Du og alle andre har den kroppen vi har. Å problematisere den kroppen er uheldig, særlig når det åpenbart ikke er noe feil med kroppen din. 
Det er nok dette legen og har sett og tenkt. 
En annen sak er at du viser da ikke frem dine bryst i en garderobe. Der kler du av og på kroppen din klær, og ingenting annet. 
Alternativet ditt er en psykolog for å få hjelp med selvbilde5 ditt. 
Det kommer ikke tydelig frem, men tenkte du legen skulle henvise deg til kirurgi? 

Anonymkode: 884ef...c75

TS sier jo at legen ikke så på dem engang? Dersom hun har tuberøse bryst skal hun få tilbud om operasjon dersom det er uttalt. 

Anonymkode: 96dd1...d20

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...