Gå til innhold

Hvordan gå fram

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere. Jeg er på jakt etter litt råd til hva jeg bør gjøre. Det er noen som jeg har fått et veldig gått inntrykk på universitetet. Har ikke fått snakket med henne eller blitt kjent sånn sett, men det er noe som jeg ønsker veldig. Annet enn at hun er utrolig pen virker hun også litt tilbakeholden. En som gjerne er litt introvert som ikke fester og som forsåvidt ikke er på sosiale media. Sier dette som positive egenskaper da jeg er samme typen. Riktignok er jo det litt vanskelig for meg av den grunn å komme i kontakt med henne. For øyeblikket tar vi et fellesfag, men hvor vi går på ulike tidspunkt. En dag i uken begynner jeg etter at hun er ferdig. Har et ønske om å spørre henne da, men vanskelig å få henne på siden og spørre henne på tomannshånd av flere grunner. Hovedgrunnen er det at jeg sikkert er et helt ukjent ansikt og det siste jeg vil er å skremme henne. En annen ting er at hun gjerne går ut av klasserommet sammen med en annen jente og da føler jeg at jeg nesten må vente til de skiller lag før jeg går fram og vil helst slippe å måtte skygge dem til de skiller lag. En sier jo at en kan alltid skape en anledning som passer, men hvordan?

I tillegg er jeg litt der at jeg ikke helt om måten jeg tenker å gå fram på er riktig. Jeg vil ikke virke selvsikker da jeg både ikke er det da dette er noe jeg nesten aldri har gjort, og det at jeg ikke vil hun skal tro at jeg gjør dette til vanlig. Jeg har bare et genuint ønske om å bli bedre kjent med henne og det er det budskapet jeg ønsker å gi. Så ville det kanskje vært eksempelvis greit å si "Hei, jeg har sett deg noen ganger i forbindelse med XXX-faget og har fått et godt inntrykk av deg og lurte på om jeg kunne få muligheten til å bli bedre kjent med deg? Kanskje vi kan ta en matbit eller en tur kanskje?"? Bør jeg kanskje også legge til at jeg beklager om jeg har gjort henne ukomfortabel ved å sette henne i en slik situasjon? Mange spørsmål, men jeg vil gjerne at det skal bli gjort skikkelig både for en økt sjanse for at hun sier ja, men også at hun skal føle seg vel i den situasjonen jeg utsetter henne for uavhengig av hva hun svarer.

Og ja, jeg er forberedt på avslag og kunne la det ligge om hun takker nei. Trenger bare tips til alt det andre.

Endret av Jeg-er-anonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har ikke noe gruppeoppgaver der du kunne ha spurt henne om samarbeid? Eller du kunne satt deg ned nær henne på lesesalen, og passet på å gå samtidig, sånn at du kunne snakket mer tilfeldig/naturlig? Tilbudt henne skyss hjem om du har bil for eksempel.

Du skriver at hun er veldig pen, da er sannsynligheten større for at hun allerede er opptatt, har du sjekket noe rundt det?

Det aller beste ville være om du kunne ha kommet i kontakt med henne sånn tilfeldig en gang først, før du eventuelt tar steget videre til å spørre om hun kunne tenke seg å ta en matbit med deg. Da vil hun se et kjent ansikt når du inviterer, og det er lettere å si ja. Er du litt taktisk, ser du etter hvem hun har rundt seg, de vil også kunne være en innfallsport til å møte henne. Kanskje er det en fyr i omgangskretsen hennes som trener på samme treningsstudio som deg som du kan bli kjent med, og sånn sett havne på fest der hun deltar.

Hvis du ikke har tålmodighet til å ta det sakte, så må du bare hoppe i det, og skrive at du synes hun ser så søt og hyggelig ut at du kunne tenke deg å ta en kaffe med henne om hun vil, og så håpe det beste. Ikke beklag noe som helst, det er da bare hyggelig å bli likt, og så lenge du tar kontakt på en respektfull måte, er det stor sannsynlighet for at du blir behandlet likedan tilbake.

Anonymkode: c389c...71a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere har ikke noe gruppeoppgaver der du kunne ha spurt henne om samarbeid? Eller du kunne satt deg ned nær henne på lesesalen, og passet på å gå samtidig, sånn at du kunne snakket mer tilfeldig/naturlig? Tilbudt henne skyss hjem om du har bil for eksempel.

Du skriver at hun er veldig pen, da er sannsynligheten større for at hun allerede er opptatt, har du sjekket noe rundt det?

Det aller beste ville være om du kunne ha kommet i kontakt med henne sånn tilfeldig en gang først, før du eventuelt tar steget videre til å spørre om hun kunne tenke seg å ta en matbit med deg. Da vil hun se et kjent ansikt når du inviterer, og det er lettere å si ja. Er du litt taktisk, ser du etter hvem hun har rundt seg, de vil også kunne være en innfallsport til å møte henne. Kanskje er det en fyr i omgangskretsen hennes som trener på samme treningsstudio som deg som du kan bli kjent med, og sånn sett havne på fest der hun deltar.

Hvis du ikke har tålmodighet til å ta det sakte, så må du bare hoppe i det, og skrive at du synes hun ser så søt og hyggelig ut at du kunne tenke deg å ta en kaffe med henne om hun vil, og så håpe det beste. Ikke beklag noe som helst, det er da bare hyggelig å bli likt, og så lenge du tar kontakt på en respektfull måte, er det stor sannsynlighet for at du blir behandlet likedan tilbake.

Tusen takk for gode råd. Tar det innover meg. Svar på noen av tingene:

Vi har blitt plassert i ulike gruppeoppgavegrupper så det går ikke med å få meg i samme gruppe som henne.

er redd om ting gjøres "tilfeldig" men hvor jeg får det til å se tilfeldig ut gjør det at det blir kanskje en smule creepy?

og det er vanskelig for meg å vite helt hva hun gjør annet enn den klassen vi har til felles. dette spesielt om jeg ikke skal annonsere min interesse for henne til andre.

Har dårlig erfaring med det med lesesalen da en jeg spurte for to årstid siden mislikte at jeg hjalp henne med noen oppgaver før jeg spurte da hun følte jeg forventet et ja i retur når jeg hadde hjulpet henne selv om det ikke var min tanke.

Tenker at det om at hun er opptatt kan jeg bare finne ut av ved å spørre henne. Håper jo på at det at hun er reservert og uten sminke gjør at hun er fremdeles ledig.

Skrevet

Ja, det er ikke alltid enkelt å få det til å virke tilfeldig, når det ikke er det. Så kanskje du bare må hoppe i det, og skrive "Hei, vi tar (faget) sammen, og jeg har lagt merke til at du er en søt og hyggelig jente. Kan du tenke deg å ta en kaffe på xx torsdag ettermiddag, eller i helgen?"

Alternativt kan du vente til våren kommer, da har folk lettere for å slå seg ned i uteområdene, det er enklere å treffe folk ute når det er flott vær. Kanskje kan du forhøre deg om det tenkes arrangert fest for klassen, eller en tur e.l.? Da vil det også være enklere å nærme deg henne mer naturlig/tilfeldig.

Uansett hva du bestemmer deg for: Ikke unnskyld deg, bare ta det helt smilende, og vær selvsikker (selv om du er usikker). Ingen trenger å unnskylde at de liker noen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er ikke alltid enkelt å få det til å virke tilfeldig, når det ikke er det. Så kanskje du bare må hoppe i det, og skrive "Hei, vi tar (faget) sammen, og jeg har lagt merke til at du er en søt og hyggelig jente. Kan du tenke deg å ta en kaffe på xx torsdag ettermiddag, eller i helgen?"

Alternativt kan du vente til våren kommer, da har folk lettere for å slå seg ned i uteområdene, det er enklere å treffe folk ute når det er flott vær. Kanskje kan du forhøre deg om det tenkes arrangert fest for klassen, eller en tur e.l.? Da vil det også være enklere å nærme deg henne mer naturlig/tilfeldig.

Uansett hva du bestemmer deg for: Ikke unnskyld deg, bare ta det helt smilende, og vær selvsikker (selv om du er usikker). Ingen trenger å unnskylde at de liker noen.

Den er grei. Du sier skrive til henne... Er det bedre enn å gjøre det ansikt til ansikt? jeg trodde å gjøre det ansikt til ansikt var best. tenker at da vet hun bedre hvem hun har med å gjøre også samt som at det er mindre innvanderende.

Skrevet

Jeg er usikker på hva som er best, det er veldig personavhengig. Trodde kanskje at du hadde vanskeligheter med å nærme deg henne fordi hun alltid går sammen med en venninne og du ikke hadde lyst til å følge etter dem for å snakke med henne når de skiller lag.

Hvis du sender melding til henne får hun tid til å tenke seg om, det vil kanskje komme litt bardust på henne om du bare går rett frem og ber henne ut.

Det er en vanskelig situasjon som man ikke aner utfallet av, det er derfor jeg tenkte det kunne være best om dere i hvert fall så vidt hadde hatt kontakt med hverandre før du spurte. Ikke for at hun skal føle på at hun skylder deg noe, men for at hun skal vite hvem du er (det gjør hun kanskje allerede, men...). En melding vil i hvert fall bety at hun får tenkt seg om, og at du slipper at hun bare avslår sånn uten videre, hun må jo si ja eller nei helt umiddelbart når du står rett foran henne. Hvis hun får tid til å tenke seg om, vil hun kanskje tenke at "hvorfor ikke", og hun får sjansen til å spørre en venninne hva hun tenker, hvis hun er usikker.

• Liker 1
Skrevet

Er du mann eller dame? Er du på utkikk etter en venninne eller kjæreste?

Hvis du er kvinne så kan du feks (når du er i nærhetem av henne alene) gi henne et komplimet for klesplagg eller spørre hnor hun har kjøpt en pensumbok eller noe casuall. 

"Kan jeg få bli bedre kjent med deg" blir creepy. Skal ikke hun få bli kjent med deg? Skal det bare gå en vei? (Skriver det slik for å vise at det kan tolkes veldig bokstavelig).

Anonymkode: bdc54...f4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du mann eller dame? Er du på utkikk etter en venninne eller kjæreste?

Hvis du er kvinne så kan du feks (når du er i nærhetem av henne alene) gi henne et komplimet for klesplagg eller spørre hnor hun har kjøpt en pensumbok eller noe casuall. 

"Kan jeg få bli bedre kjent med deg" blir creepy. Skal ikke hun få bli kjent med deg? Skal det bare gå en vei? (Skriver det slik for å vise at det kan tolkes veldig bokstavelig).

Anonymkode: bdc54...f4a

Jeg er mann. Jeg ønsker jo å finne noen jeg kan dele livet med etterhvert så håpet er jo i første omgang kjæreste, men ønsker jo og at hun skal også være som en venn jeg kan dele alt med om det gir mening. Riktignok føler jeg at en kanskje først at vi må bli bedre kjent for å se om vi har samme verdier og går godt ilag og det er derfor jeg ordla meg slik. Vet ikke hvordan jeg ellers skal si det da? At jeg ønsker å treffe henne for å bli bedre kjent med henne betyr jo også at hun får blitt bedre kjent med meg?

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...