AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Dette lurer jeg veldig på. Jeg har hørt at det er en tendens til at tidligere people-pleasere går for langt i motsatt retning når man begynner å sette grenser. Samtidig tror jeg det er vanskelig for mange av oss som ikke har hatt grenser gjennom livet å vite hvor "grensa" går. Samtidig så er vi individer, og har ulike grenser. Noe som er en grense for meg, er ikke en grense for deg, og sånn må det være. Vi må ha toleranse for ulikheter, og samtidig kommunisere hvor grensa går for oss selv, siden det er eget liv man lever. Jeg strever litt med å være raus. Som oftest forsøker ikke folk å skade og såre deg, eller ødelegge for deg. Verken som venn, partner eller familiemedlem, men ofte gjør man det likevel. Egne problemer går utover andre. F.eks man sliter med å. møte opp til riktig tid, den andre venter på deg og det ender med at dere begge går glipp av starten på en kino/konsert eller mister toget for å rekke det dere skulle. Skal man være raus, eller skal man være sint? Den ene har smittet deg med omgangssyken, men forteller det ikke til deg enda det er tilnærmet sikkert at du er smittet, du finner det ut av deg selv litt senere, tilfeldig, og da er det for sent å avlyse legetimen du har dagen etterpå og mister 1500 kr. Den andre gjorde det ikke for å være slem, men var bare tankeløs og tenkte ikke at det var vits å dele at vedkommende hadde blitt syk. Skal du være raus, eller sint? Er forskjellen på om det skjer en sjelden gang, eller om det er et gjentagende problem? Om noen har det som gjentagende problem kutter man dem helst ut, eller sier man fra, eller er man raus og tenker "det er aller mest et problem for dem?". Man må ta ansvar for eget liv. Men jeg forstår ikke helt det heller. Andre mennesker påvirker meg. Jeg kan ikke endre dem. Jeg kan bare endre meg selv. Hvordan forme omgivelsene så de blir til et liv man liker, når andre skuffer deg støtt, med å glemme avtaler, komme for sent, smitte deg stadig vekk, ødelegge ting (alt med uhell)? Anonymkode: 53050...b8d 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 Jeg har forskjellige grenser for forskjellige mennesker. Og utifra overskudd og mine verdier. Er selvsagt mye mer raus overfor enkelte. Andre har brukt opp kvota si, uten å engang forsøke å fylle opp goodwill'en min. Få kontakt med følelsene dine. Kjenn etter hva kroppen din sier deg. Der har du svaret ditt. Anonymkode: bd2a1...08a 6 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har forskjellige grenser for forskjellige mennesker. Og utifra overskudd og mine verdier. Er selvsagt mye mer raus overfor enkelte. Andre har brukt opp kvota si, uten å engang forsøke å fylle opp goodwill'en min. Få kontakt med følelsene dine. Kjenn etter hva kroppen din sier deg. Der har du svaret ditt. Anonymkode: bd2a1...08a Vel kroppen sier meg ofte at jeg er sint. Men da tenker jeg at "kanskje dette er urimelig". F.eks synes jeg det er særlig vanskelig å sette grenser med de som gjør mye bra også. Men tenker at det gjerne ikke er slik at hvis noen er mye snill, så er det greit at de er hensynsløs. Hva legger du i at du har forskjellige grenser ut fra overskudd? TS Anonymkode: 53050...b8d 1
Spiren Skrevet 14. februar 2024 #4 Skrevet 14. februar 2024 For min del (tidligere people pleaser) var fokuset å slutte å definere min verdi etter hvor snill jeg var mot andre. Jeg trenger ikke å være bedre enn noen. Jeg speiler heller adferd. Man får hva man gir. Jeg er lite raus mot de som er lite rause mot meg. En god pekepinn da er at de som var vandt til at du gav mer før, vil være de som klager på at du har forandret deg 😉 de som var god hele veien og får dette i samme grad tilbake - vil ikke merke noe. 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 Spiren skrev (1 minutt siden): For min del (tidligere people pleaser) var fokuset å slutte å definere min verdi etter hvor snill jeg var mot andre. Jeg trenger ikke å være bedre enn noen. Jeg speiler heller adferd. Man får hva man gir. Jeg er lite raus mot de som er lite rause mot meg. En god pekepinn da er at de som var vandt til at du gav mer før, vil være de som klager på at du har forandret deg 😉 de som var god hele veien og får dette i samme grad tilbake - vil ikke merke noe. Takk for forklaring. Jeg ser hva du mener. Et dilemma jeg har er når de som er raus og god og gir mye bra også gjør ting som går veldig utover meg fordi DE har "issues". Hva definerer du din verdi hvis ikke i om du er snill? Jeg innser at jeg er veldig opptatt av å være snill. Å ikke være sint, si fra, bli mislikt, at den andre skal få vonde følelser. TS Anonymkode: 53050...b8d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 Det må man justere, person for person. Med mannen setter vi ofte den andre foran oss selv. Tilbyr alltid siste rest av middagen til den andre først, kjører og henter sen kveld, og er alltid på tilbudssiden. Med ei venninne kan jeg fint betale for begge om vi tar en lunsj sammen. Med ei annen sender jeg vipps krav om jeg må legge ut fordi hun har glemt kort. Fordi jeg vet rausheten bare går en vei, og da setter jeg ned foten. Tilsvarende med tjenester. Jeg trenger en del kattevakt, er da nøye på å tilby tjenester tilbake. Men om noen stadig spør meg om hjelp til noe så er tonen fra meg konsekvent at jeg ikke har mulighet, eller at jeg kan hente dem på veien, om de kjøper gave til vertinnen. Unntaket der igjen er en eldre nabo som trenger noen tjenester uten å ha så mye å tilby tilbake, det synes jeg er greit da behovet er der, jeg har overskudd, og personen er hyggelig. Det er sjeldent jeg sier fra eller blir sint. Man justerer bare adferden. Folk som tross det blir for krevende faser man ut av livet sitt. Anonymkode: bf26a...809 9 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 For meg er det når man slutter å tenke "meg også". Altså at du hjelper noen/er der for noen, men passer ditt behov også. Så er det forskjellige mennesker og forskjellig hvor mye jeg gjør for dem, da min forelder var på sykehuset alvorlig syk så ble det lange netter i en stol og lite mat feks, men sånn er det i blant. En venninne jeg har stilt opp mye for gjennom årene, stiller lite opp tilbake, da er ikke løsningen å stille mer opp for meg, men heller trekke meg litt tilbake og fokusere på mitt. Det er viktig å tenke "jeg også". Jeg lærte det i terapi, da glemmer man ikke seg selv og brenner seg ut. Anonymkode: a1644...cd3 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 Jeg er både raus og grensesettende samtidig tror jeg. I togeksempelet ditt. "veldig kjipt at vi mistet toget, det er vel 20 min til neste? Men vi rekker det kanskje allikevel?" Kommer veldig an på hvordan den andre ankommer. Om hun kommer heseblesende og har dårlig samvittighet er det ikke behov å si så mye. Kommer hun ruslende og skylder på travel dag, da sier jeg det ovenfor. Jeg faser ut folk jeg ikke kan stole på Anonymkode: 04f68...13e 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 Når jeg møter nye mennesker så har de en initiell goodwill-konto på 100. Etterhvert som vi blir bedre kjent og får en relasjon så settes det inn eller tas ut av den kontoen. Når kontoen er nede på 0 så blir jeg kjip. Jeg godtar ikke overtrekk. Anonymkode: 269e0...675 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Når jeg møter nye mennesker så har de en initiell goodwill-konto på 100. Etterhvert som vi blir bedre kjent og får en relasjon så settes det inn eller tas ut av den kontoen. Når kontoen er nede på 0 så blir jeg kjip. Jeg godtar ikke overtrekk. Anonymkode: 269e0...675 Men dersom vedkommende både setter inn og tar ut da? Da kommer jeg i en skvis synes jeg. F.eks en person som har mange gode sider men også kan være ganske hensynsløs og tankeløs i måten de opptrer innimellom. TS Anonymkode: 53050...b8d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er både raus og grensesettende samtidig tror jeg. I togeksempelet ditt. "veldig kjipt at vi mistet toget, det er vel 20 min til neste? Men vi rekker det kanskje allikevel?" Kommer veldig an på hvordan den andre ankommer. Om hun kommer heseblesende og har dårlig samvittighet er det ikke behov å si så mye. Kommer hun ruslende og skylder på travel dag, da sier jeg det ovenfor. Jeg faser ut folk jeg ikke kan stole på Anonymkode: 04f68...13e Jeg synes det er provoserende med folk som ved uhell gjør ting som går utover andre og ikke beklager det. Selv om det er uhell er det vel naturlig folkeskikk å beklage. Si de er lei for at de revna jakka di, smitta deg med omgangssyke, kom for sent, kostet deg 1500 kr selv om det er uhell. Jeg føler hvertfall at om de viser anger og dårlig samvittighet så er det enklere med raushet. Mens når det er ingen anger for "det var jo uhell" da blir jeg minnefond nærmest. Men da føler jeg at jeg overreagerer. TS Anonymkode: 53050...b8d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men dersom vedkommende både setter inn og tar ut da? Da kommer jeg i en skvis synes jeg. F.eks en person som har mange gode sider men også kan være ganske hensynsløs og tankeløs i måten de opptrer innimellom. TS Anonymkode: 53050...b8d Med mindre det går direkte utover meg, så trenger man ikke å ta det innover seg, eller være så nær at en blir direkte rammet. Jeg har et par personer i min omgangskrets som er snille og hjelpsomme, men kan være store drittsekker rett og slett, de er litt sosialt handicappet. Da er vi ikke nære venner, men jeg ber de med på ting så de ikke er ensomme osv og da er jeg innforstått med hvordan de er. Anonymkode: a1644...cd3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg er det når man slutter å tenke "meg også". Altså at du hjelper noen/er der for noen, men passer ditt behov også. Så er det forskjellige mennesker og forskjellig hvor mye jeg gjør for dem, da min forelder var på sykehuset alvorlig syk så ble det lange netter i en stol og lite mat feks, men sånn er det i blant. En venninne jeg har stilt opp mye for gjennom årene, stiller lite opp tilbake, da er ikke løsningen å stille mer opp for meg, men heller trekke meg litt tilbake og fokusere på mitt. Det er viktig å tenke "jeg også". Jeg lærte det i terapi, da glemmer man ikke seg selv og brenner seg ut. Anonymkode: a1644...cd3 Takk for at du deler. Jeg forstod ikke helt "meg også" hva da deg også? At hun skal tenke på deg også? TS Anonymkode: 53050...b8d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med mindre det går direkte utover meg, så trenger man ikke å ta det innover seg, eller være så nær at en blir direkte rammet. Jeg har et par personer i min omgangskrets som er snille og hjelpsomme, men kan være store drittsekker rett og slett, de er litt sosialt handicappet. Da er vi ikke nære venner, men jeg ber de med på ting så de ikke er ensomme osv og da er jeg innforstått med hvordan de er. Anonymkode: a1644...cd3 Ja jeg tenker på når det går direkte utover deg. Jeg vet ikke hvordan skape mer avstand. F.eks en jeg bor med, de er ikke så god å bo med. Er det enten å flytte eller å godta det. Jeg vil være raus og forståelsesfull, men jeg har følt meg mye sint og synes raushet er vanskelig. TS Anonymkode: 53050...b8d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er provoserende med folk som ved uhell gjør ting som går utover andre og ikke beklager det. Selv om det er uhell er det vel naturlig folkeskikk å beklage. Si de er lei for at de revna jakka di, smitta deg med omgangssyke, kom for sent, kostet deg 1500 kr selv om det er uhell. Jeg føler hvertfall at om de viser anger og dårlig samvittighet så er det enklere med raushet. Mens når det er ingen anger for "det var jo uhell" da blir jeg minnefond nærmest. Men da føler jeg at jeg overreagerer. TS Anonymkode: 53050...b8d Unnskyld for at de smitta med omgangssyke?? Jeg tror du er litt usunn her, når du lager forventninger og mener folk skal oppføre seg på en viss måte.. du bør gi og gjøre så mye som du er komfortabel med, og alltid kun holde deg til å styre egne grenser, om du skjønner. Om en person ødelegger jakka di uten å vise en beklagelse eller noen ting, så hadde jeg sagt at jeg skjønner at uhell skjer men setter pris på at de anerkjenner det også Anonymkode: a1644...cd3 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 Eksemplene dine har ingenting med raushet eller ikke å gjøre. Det er sånne ting som kan skje alle. Anonymkode: 44b99...24b 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #17 Skrevet 14. februar 2024 Tenker på Pørni når jeg leser overskriften! Når jeg ser den serien føler jeg meg skikkelig delt, den ene siden sier "herregud du kan ikke la alle herje med deg sånn!!!" mens den andre siden av meg skulle ønske jeg hadde bare et snev av den rausheten. Anonymkode: 3c89c...ebf 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #18 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for at du deler. Jeg forstod ikke helt "meg også" hva da deg også? At hun skal tenke på deg også? TS Anonymkode: 53050...b8d Nei, skal prøve å forklare. Si at en venninne ber meg hjelpe henne å flytte, det er mye tungt og langt å kjøre. Da tenker jeg "dette er en god venninne, klart jeg skal hjelpe" men må tenke på at jeg ikke løfter tungt alt alene, vi skal gjøre det sammen, jeg blir fort sulten når jeg blir sliten så jeg pakker med matpakke i tilfelle hun ikke har tenkt på det, og jeg kan sette en tidsgrense feks, at jeg kan hjelpe frem til kl 17, så jeg ikke reiser hjem helt utslitt og verkende i ryggen. Før når jeg ikke tenkte "meg og" så kjørte jeg på, gjorde alt for alt og alle, tenkte ikke på noen behov selv som mat og hvile, og var helt utkjørt. Anonymkode: a1644...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #19 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Unnskyld for at de smitta med omgangssyke?? Jeg tror du er litt usunn her, når du lager forventninger og mener folk skal oppføre seg på en viss måte.. du bør gi og gjøre så mye som du er komfortabel med, og alltid kun holde deg til å styre egne grenser, om du skjønner. Om en person ødelegger jakka di uten å vise en beklagelse eller noen ting, så hadde jeg sagt at jeg skjønner at uhell skjer men setter pris på at de anerkjenner det også Anonymkode: a1644...cd3 Ja, forventninger skaper skuffelse. Skal man da ikke forvente noe og la folk tråkke på deg. Er litt dette jeg prøver å finne ut av. Men ja, hvorfor ikke si unnskyld at man smitta noen med omgangssyke? Eller matforgiftet dem. Det er uhell, men naturlig folkeskikk å si at det var leit eller si at det var uhell. Dette er jo ting man ikke kan styre, for uhell skjer. Eller hvordan tenker du jeg kan styre egne grenser når det gjelder andres uhell? TS Anonymkode: 53050...b8d
Gjest ti10 Skrevet 14. februar 2024 #20 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eksemplene dine har ingenting med raushet eller ikke å gjøre. Det er sånne ting som kan skje alle. Anonymkode: 44b99...24b Det hun vil fram til, er vel når det er et gjentakende mønster med folk som ikke viser hensyn. Alle kan være uheldige, men det er jo når det skjer ofte, og det virker som om at personen ikke bryr seg at det blir et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå