AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Hei. Er så bekymra her jeg ligger med smerter i magen på dag 5. Var på legevakten i helga, som konkluderte med litt høy crp, men ingen utslag på urinprøven. Likevel fikk jeg resept på antibiotika og skulle se an/avvente om symptomene virket mer som urinveisinfeksjon. Har hatt UVI mange ganger før, og har ingen av de vanlige symptomene med svie i urin, har kun magevondt. Tenkte at dette kanskje er pga. jeg er gravid. Dro til fastlegen som tok de samme prøvene. Crp hadde gått opp, og da konkluderte han umiddelbart med urinveisinfeksjon. Fikk sterke antibiotika enn av legevakten, og var glad for å vite hva det var. Nå har ikke antibiotika virket så fort som det pleier, har gått i to dager, men det er fremdeles vondt. Kanskje litt mindre enn det var. Men snakket med mamma og svigermor som begge er sykepleiere, og de synes det høres rart ut og lurer på om fastlegen egentlig sjekket noe annet/kjente på magen min, men nei, han ville ha meg fort ut døra. Mamma har vært inne på tanken om blindtarmbetennelse. Jeg har både mor og bestemor som har hatt blindtarmbetennelse. Er så redd for at det er det jeg har, og at den skal sprekke, og skade barnet i magen og evt meg selv. Høres jeg hysterisk ut, eller bør jeg ta kontakt med noen enda en gang? Anonymkode: 0e381...0f7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Du skal ha jævli vondt en stund før blindtarmen sprekker. De jeg kjenner (4 stk) som har opplevd blindtarmbetennelse som ikke har sprukket har likevel måttet tinge ambulanse til slutt. De kunne ikke gå eller stå. Lå å hev etter pusten og svetten rant. Min svigermor gjorde både nr 1 og 2 i buksen ufrivillig. Mange får også inflammasjon i blindtarmen. De fleste ganger går det over av seg selv. Noen ganger behandles det med antibiotika. Men er du gravid skal magesmerter tas på alvor og er du usikker så ring heller en gang for mye. Anonymkode: f257a...162 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Ville bedt om ultralyd ASAP tilfelle det er graviditet utenfor livmor - i og med du ikke skriver hvor langt du er på vei! Anonymkode: dc25a...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei. Er så bekymra her jeg ligger med smerter i magen på dag 5. Var på legevakten i helga, som konkluderte med litt høy crp, men ingen utslag på urinprøven. Likevel fikk jeg resept på antibiotika og skulle se an/avvente om symptomene virket mer som urinveisinfeksjon. Har hatt UVI mange ganger før, og har ingen av de vanlige symptomene med svie i urin, har kun magevondt. Tenkte at dette kanskje er pga. jeg er gravid. Dro til fastlegen som tok de samme prøvene. Crp hadde gått opp, og da konkluderte han umiddelbart med urinveisinfeksjon. Fikk sterke antibiotika enn av legevakten, og var glad for å vite hva det var. Nå har ikke antibiotika virket så fort som det pleier, har gått i to dager, men det er fremdeles vondt. Kanskje litt mindre enn det var. Men snakket med mamma og svigermor som begge er sykepleiere, og de synes det høres rart ut og lurer på om fastlegen egentlig sjekket noe annet/kjente på magen min, men nei, han ville ha meg fort ut døra. Mamma har vært inne på tanken om blindtarmbetennelse. Jeg har både mor og bestemor som har hatt blindtarmbetennelse. Er så redd for at det er det jeg har, og at den skal sprekke, og skade barnet i magen og evt meg selv. Høres jeg hysterisk ut, eller bør jeg ta kontakt med noen enda en gang? Anonymkode: 0e381...0f7 Er bare å ringe legevakten og be om å komme inn til en sec op tenker jeg. Anonymkode: 5d861...b0b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 Takk for svar. Er i uke 18, så er i hvert fall ikke utenfor livmor. Enig i at det virker som smertene pleier å være verre enn mine med blindtarmbetennelse, men leser og på nettet at når man er gravid kan en sånn betennelse oppleves litt annerledes og mer diffus enn vanligvis. Men det samme finner jeg om urinveisinfeksjon, så ikke godt å si. Synes likevel legen konkluderte veldig kjapt, og stilte meg ingen spørsmål, bare så høy crp og ga meg antibiotika... Man må liksom passe på alt selv føler jeg. Anonymkode: 0e381...0f7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 Vil ikke skremme deg unødvendig. Men jeg mistet i cirka samme uke som du er nå. Hadde en del smerter i forkant som ble avfeid på legevakt. Ikke har de ultralyd heller. Dra til mottaket på sykehuset du har fått fødeplass og be om å bli undersøkt av en lege. Anonymkode: 77e37...eda
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 Både mannen min og jeg har fjernet blindtarmen og det var sinnsykt vondt med betennelse i den! Det ble veldig raskt verre (i løpet av noen timer/en dag) og var så ille til slutt at vi ikke klarte å stå eller gå. Vi ble begge hentet i ambulanse. Det startet rundt navlen, men ble etterhvert veldig lokal smerte på høyre side. Når det er sagt, ville jeg absolutt tatt kontakt med føden og fått sjekket ordentlig. Særlig siden det har vart så lenge og du har forhøyet CRP. Anonymkode: 92ef9...7d5 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 Jeg fikk litt vondt på en fredag, lørdag var det veldig vondt. Trodde det var forstoppelse. Søndag ble det legevakt.... Ble operert fra Kl.18.00 til 00.00. Åpen buk og tarmer ut. 11 dager på sykehuset. Hadde jeg ventet lengre hadde jeg dødd.. Anonymkode: 75a0b...b69
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 Klarer du å hoppe? Et lite hopp Anonymkode: d4007...f89
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 Nå har jeg i hvert fall fått svar på at det ikke er urinveisinfeksjon, så ble veldig bekymra i går da jeg fremdeles hadde vondt. Visste at noe ikke stemte og at det ikke var uvi. Endte på legevakt og sykehus, de kjente på magen osv, og endte til slutt på gynekologisk avdeling. Fosteret hadde det heldigvis bra, men hadde en stor muskelknute på 7 cm som visstnok kunne gi høy crp og smerter. Må muligens ta keisersnitt pga den. Så det er teorien nå. Er ikke overbevist om at det kun er den, men usnsett glad for å bli undersøkt nøyere og at noen tok stilling til blindtarmbetennelse. TS Anonymkode: 0e381...0f7 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 Så godt å høre. Blindtarmbetennelse går man sjeldent glipp av. Men når du er gravid må ting undersøkes ordentlig. Ville forholdt meg til jordmor og føden. De vil nok prioritere deg høyere pga graviditet Anonymkode: 1387a...c17 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har jeg i hvert fall fått svar på at det ikke er urinveisinfeksjon, så ble veldig bekymra i går da jeg fremdeles hadde vondt. Visste at noe ikke stemte og at det ikke var uvi. Endte på legevakt og sykehus, de kjente på magen osv, og endte til slutt på gynekologisk avdeling. Fosteret hadde det heldigvis bra, men hadde en stor muskelknute på 7 cm som visstnok kunne gi høy crp og smerter. Må muligens ta keisersnitt pga den. Så det er teorien nå. Er ikke overbevist om at det kun er den, men usnsett glad for å bli undersøkt nøyere og at noen tok stilling til blindtarmbetennelse. TS Anonymkode: 0e381...0f7 Det var jo temmelig sikkert at du ikke hadde blindtarmbetennelse allerede ved første legeundersøkelse Anonymkode: 698b9...c8c 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 Jeg hadde blindtarmbetennelse hadde jeg faktisk ikke så voldsomme smerter. Jeg ble veldig overrasket over at jeg hadde det. Anonymkode: 4baf9...294 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde blindtarmbetennelse hadde jeg faktisk ikke så voldsomme smerter. Jeg ble veldig overrasket over at jeg hadde det. Anonymkode: 4baf9...294 Da ble du fanget opp fort. Når jeg fikk blindtarmbetennelse så begynte det med litt vondt og vi ble sendt fra Legekontoret til legekontor til legevakta og så videre men smertene mine bare økte og økte og når mamma til slutt kjørte opp til akuttmottaket og braste inn og sa at nå måtte vi få hjelp var det rett før den sprakk. Anonymkode: 698b9...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde blindtarmbetennelse hadde jeg faktisk ikke så voldsomme smerter. Jeg ble veldig overrasket over at jeg hadde det. Anonymkode: 4baf9...294 Samme her. Hadde ikke veldig vondt, men ble lagt inn på sykehus. Lå der i 3 dager før de opererte og jeg kunne virkelig ikke skjønne at jeg hadde blindtarmbetennelse for hadde så lite smerter og atypiske symptomer. Men betent var den og operert med noe komplikasjoner. Så ikke alle som har fryktelige smerter ved blindtarmbetennelse. Anonymkode: e8d9b...2f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var jo temmelig sikkert at du ikke hadde blindtarmbetennelse allerede ved første legeundersøkelse Anonymkode: 698b9...c8c Ingen sjekket dette på noen måte de to første gangene så det var vel ikke tydelig. Jeg har også lest at blindtarmbetennelse kan oppleves annerledes under graviditet. Han på legevakten som jeg kom til nå foreslo det selv, og kjente på meg og henviste meg til sykehuset med bl.a mistanke om det. Han sa tarmen kan ligge annerledes under graviditet. Så tror ikke det var helt søkt å ha den tanken. Og ser jo hva de over svarer også. TS Anonymkode: 0e381...0f7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #17 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da ble du fanget opp fort. Når jeg fikk blindtarmbetennelse så begynte det med litt vondt og vi ble sendt fra Legekontoret til legekontor til legevakta og så videre men smertene mine bare økte og økte og når mamma til slutt kjørte opp til akuttmottaket og braste inn og sa at nå måtte vi få hjelp var det rett før den sprakk. Anonymkode: 698b9...c8c Ikke meg du skriver til, men ikke uttal deg om sånt uten å vite sikkert. Jeg er en av dem som har hatt blindtarmsbetennelse (og den sprakk til slutt) uten å ha typiske symptomer med voldsomme smerter. Jeg var innom tre sykehus før de omsider fant ut hva det var (tok ultralyd). En seksjonsoverlege GARANTERTE at det ikke var blindtarmsbetennelse, og ba meg oppsøke gynekolog. Først etter forholdsvis lang tid fant de ut at det var blindtarmsbetennelse, og det hadde da gått så lang tid at den sprakk, med de komplikasjoner det medførte. Jeg spurte alle legene om det kunne være blindtarmen, ble ikke tatt på alvor fordi jeg ikke hadde smerter som de du hadde. Jeg var i livsfare, og måtte ligge lenge på sykehus etter at tarmen sprakk. Anonymkode: cdbd4...7e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå