Gå til innhold

Spiser 1300 kalorier, men går ikke ned i vekt. Hva gjør jeg feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøv å faste i 14- 16 timer mellom måltidet på ettermiddagen/kvelden- morgenen etter. Funker big time!! 

Anonymkode: 80749...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 8.32):

Det er noe rart som skjer. Jeg har det likt, ts. Nå har jeg gitt opp, for jeg sultet og ble et mareritt for de rundt meg. Ikke presterte jeg på jobben heller, så jeg måtte kaste inn håndkleet. Nå spiser jeg frokost, lunsj og middag - helt normale porsjoner slik folk rundt meg, og nå går jeg opp i vekt. Jeg må sulte meg og nærmest spise ingenting for å gå ned i vekt, og det funker ikke. Jeg har mennesker rundt meg som er avhengig av at jeg fungerer, så da må jeg få i meg mag. Og bli tjukk. Jeg hater det og skjønner ikke hvorfor jeg blir feit, mens andre rundt meg som spiser mye mer, er slanke. Jeg skjønner det ikke.

Anonymkode: 322f5...3b5

Jeg vil påstå at du gjør feil valg. Det går fint ann å innta 1200kcal uten å føle sult. Det kommer ann på maten du velger. Sulten er det ubehagelig og unødvendig å være.

Se på det som økonomi. Hvis du har 100kr i matbudsjett for en dag så kan du fint bli mett på det. Kjøp en hel kylling på kiwi og del opp i 3 måltider. (Ikke særlig spennende men Fokuserer kun på næringsverdi). Går du på restaurant derimot vil du ikke få mat nok til hele dagen for 100kr og vil være sulten mesteparten av dagen. 

Valg som å drikke vann, god porsjon krydret indrefilet med grønnsaker til middag, kokte egg& tunfisk til frokost, stor rekesalat til lunsj og enda til ananas& avocado til kveldssnacks kan dekkes. Til eksempel. Ikke saus og majones.

Spiser du pizza så går det ikke. Heller ikke om du får i deg kalorier via drikke. Shake er bare tull for det bruker kalorier og metter nesten ikke. Du trenger mat i form av et visst antall kalorier men maten må også ha et volum for å oppfylle kroppens behov. Volum og noe å jobbe med med jevne mellomrom. 4 ganger pr dag. Det er ikke antall kalorier som avgjør når du er mett. Det går fint ann å spise 3000 og likevel være sulten. 

Tanker til ettertanke ved vektnedgang:

- søtt gir lyst på mer søtt. Ikke søtt fjerner problemet innen få dager.

- du må ha nok volum mat. 

- ikke fjern alt fett. Flere organer trenger fett. Ikke veldig mye men noe. Til eksempel på spissen så kan man leve uten karbohydrater, men ikke uten fett og protein. 

- kaloriene må brukes fornuftig. Det er ikke nok å telle dem. Du må velge riktige varer. 

- aktivitet. Vær aktiv. Oppnå et par pulsøkninger per dag. Det må ikke ta lang tid. 

- ha et tidsperspektiv. Over tid skal et kosthold være allsidig og startfasekostholdet (første fase der du spiser selektivt) kan ikke være enormt langt unna det du har tenkt til å leve på. Fase 1 vektnedgang. Fase 2 gradvis tilbakeføring. Fase 3 vedlikehold. Går du tilbake til det usunne kostholdet du hadde og gikk opp i vekt av så vil vekten gå opp igjen. 

- mat og følelser. Når er du egentlig sulten og når spiser du følelser som kjedsommelighet, uro, angst, tristhet, overtenking. Og forbinder du følelsen glad med en søt belønning? Hvorfor må vi feire med søtt? Når det finnes så mye god sunn mat. Feir med frukt. 

Anonymkode: 46a46...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Vanja2345 said:

Jeg skjønner ikke at dere kan fungere på 1300 kcal om dagen! Hvordan klarer dere jobb? Aktiviteter? Trening? Jeg har en superaktiv jobb, og jeg tror ikke jeg kunne prestert med så lavt kaloriinntak pr døgn. Og trening? Kunne jeg bare glemt. Hadde ikke klart å gjennomføre en økt. 

Veldig forskjell på hvordan kropper reagerer på slikt. Min klarer veldig fint å trene hardt og ha en aktiv jobb på lite kcal. 

Anonymkode: bb807...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså TS. Slutt med å telle kalorier. Du sliter deg selv ut. Det er mye bedre å faste. 
Du trenger ikke faste så mye heller. Kutt kveldsmat hver dag og ikke drikk sukkerholdige drikker.

Jeg hadde hvertfall ikke gidda å holde på slik:p 

Anonymkode: 44ad4...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke folk å ha en varig vektnedgang? Alle skjønner jo at det å telle kcal er for tidkrevende i lengda. Man blir helt oppsatt på mat og det er det eneste man tenker på. 

Det eneste som er bevist å fungere der hvor man kan spise en stor porsjon middag, en stor porsjon lunsj ELLER frokost, er fasting. Når man har nådd idealvekt kan man forsøke seg frem med 3 måltider for dag. 

De har også gått vekk fra at man skal spise lite men ofte. Mennesket er laget for å gå lange perioder uten mat. Vi jaktet for mange herrens år siden, å det var ikke alltid noe dukket opp. 

Krippen vår har ikke godt av å ha konstant tilgang på mat. Det er derfor store deler av samfunnet er overvektig! 

Når jeg er ute i byen, er samtlige over 25år tykke. Vi må innse at det er et problem, et samfunnsproblem. Det koster helsevesenet mye penger å ta vare på de som får følgesykdommer som følge av sin vekt. 

i svangerskap må de ha ekstra oppfølging og kontroller på sykehus. Det er for en grunn. vi må slutte å bagatellisere overvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 22.53):

Jeg har i flere uker nå prøvd å gå ned i vekt uten at det virker. For å opprettholde vekten min må jeg spise rundt 1800 kalorier, så jeg spiste 1500 i noen uker, men gikk etterhvert ned til 1300. Det er fortsatt ingen endring annet enn at jeg er sliten og svimmel. Jeg tracker all mat og er noenlunde aktiv. Hva gjør jeg feil?

Anonymkode: 49467...74d

AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 8.32):

Det er noe rart som skjer. Jeg har det likt, ts. Nå har jeg gitt opp, for jeg sultet og ble et mareritt for de rundt meg. Ikke presterte jeg på jobben heller, så jeg måtte kaste inn håndkleet. Nå spiser jeg frokost, lunsj og middag - helt normale porsjoner slik folk rundt meg, og nå går jeg opp i vekt. Jeg må sulte meg og nærmest spise ingenting for å gå ned i vekt, og det funker ikke. Jeg har mennesker rundt meg som er avhengig av at jeg fungerer, så da må jeg få i meg mag. Og bli tjukk. Jeg hater det og skjønner ikke hvorfor jeg blir feit, mens andre rundt meg som spiser mye mer, er slanke. Jeg skjønner det ikke.

Anonymkode: 322f5...3b5

Vann. Drikker dere nok vann? Start alle måltider med et glass vann, vanlig størrelse. Da fyller man magen. Kjør lavkarbo. Kroppen blir vant med å forbrenne fett. Slutt å minimere antall kalorier. Dere trenger næring, proteiner og vitaminer. Spis salater og grønnsaker til middagen. Løping eller rask gange i to timer, tre ganger i uken. Ta med vann og brødskiver, så dere ikke går tom på langtur.

Anonymkode: 809d3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker ikke folk å ha en varig vektnedgang? Alle skjønner jo at det å telle kcal er for tidkrevende i lengda. Man blir helt oppsatt på mat og det er det eneste man tenker på. 

Det eneste som er bevist å fungere der hvor man kan spise en stor porsjon middag, en stor porsjon lunsj ELLER frokost, er fasting. Når man har nådd idealvekt kan man forsøke seg frem med 3 måltider for dag. 

De har også gått vekk fra at man skal spise lite men ofte. Mennesket er laget for å gå lange perioder uten mat. Vi jaktet for mange herrens år siden, å det var ikke alltid noe dukket opp. 

Krippen vår har ikke godt av å ha konstant tilgang på mat. Det er derfor store deler av samfunnet er overvektig! 

Når jeg er ute i byen, er samtlige over 25år tykke. Vi må innse at det er et problem, et samfunnsproblem. Det koster helsevesenet mye penger å ta vare på de som får følgesykdommer som følge av sin vekt. 

i svangerskap må de ha ekstra oppfølging og kontroller på sykehus. Det er for en grunn. vi må slutte å bagatellisere overvekt. 

Jøss så fint du har løsningen da. 

Imidlertid er ikke fasting for alle. Det kan forverre spiseforstyrrelser og gjøre mer skade. Dette er personavhengig. Selv har jeg prøvd fasting, og det funka sånn greit med to måltider om dagen når jeg var student. Gikk imidlertid ikke ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dette i fjor sommer Vedlikeholdet mitt er 1900 kcal og jeg spiste 1200 kcal hver dag, altså 700 kcal i underskudd som skal gi minus 0,5-1kg i uka. Men, vekta rikket seg ikke. Ble så sinnsykt oppgitt, og spesielt over at folk sa sånn «Nei det kan ikke stemme, du spiser sikkert mye mer enn du tror!!» eller «du spiser sikkert på natta for det er ikke mulig å ikke bli tynn av å spise lite, tenk på barna i Afrika» 😆 Gikk ikke ned en dritt på 7 uker. Etter sommeren begynte jeg med styrketrening og økte til 1500-1600 om dagen og da rant kiloene av. Hva som gikk feil første gangen vet jeg ikke 😅

Anonymkode: 77912...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Opplevde dette i fjor sommer Vedlikeholdet mitt er 1900 kcal og jeg spiste 1200 kcal hver dag, altså 700 kcal i underskudd som skal gi minus 0,5-1kg i uka. Men, vekta rikket seg ikke. Ble så sinnsykt oppgitt, og spesielt over at folk sa sånn «Nei det kan ikke stemme, du spiser sikkert mye mer enn du tror!!» eller «du spiser sikkert på natta for det er ikke mulig å ikke bli tynn av å spise lite, tenk på barna i Afrika» 😆 Gikk ikke ned en dritt på 7 uker. Etter sommeren begynte jeg med styrketrening og økte til 1500-1600 om dagen og da rant kiloene av. Hva som gikk feil første gangen vet jeg ikke 😅

Anonymkode: 77912...b6e

Styrketrening har ganske god effekt. Jevn styrketrening kan ha vært det som utgjorde forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å vri kostholdet mitt tilbake nå, og så lenge en er konsekvent med både trening og størrelser på måltider, går det ganske fort. Ha jevne måltider, beveg deg jevnt, ikke faste eller spis for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk her at man ikke går ned i vekt fordi man spiser for lite? Det er jo klin umulig. Færre kcal inn enn ut gir 100% sikkert vektnedgang. Er som at en bil ikke bruker bensin når den kjører fordi det begynner å bli lite igjen. Og siden ingen voksne mennesker forbrenner mindre enn 1300 kcal om dagen, vil du gå ned i vekt om du faktisk spiser såpass lite. Skjønner heller ikke hvorfor folk maser om vann eller spesifikke matvarer. Det er sunt å drikke vann, men det som har noe å si er hvor mye man spiser. Ikke rart folk ikke klarer å gå ned i vekt når de tror så mye rart.

Anonymkode: 2746c...347

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...