Lill3My Skrevet 14. februar 2024 #21 Del Skrevet 14. februar 2024 Kan du skrive ned hvordan en typisk matdag er? Er du sikker på at du får med alt? Småspiser du mens du lager middag? Hvir mye saus, olje etc bruker du? Hva med drikke? Hvordan er det med søvn, stress og hverdagsaktivitet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #22 Del Skrevet 14. februar 2024 Jeg spiste dem første 6 mnd 1300 kalorier per dag, litt mere i helgene. Gikk ned masse. Nå har jeg økt. Mens veninna mi prøvde på det samme og vekta rikket seg knapt, hun måtte opp i kalorier for og gå ned. Jeg må såpass ned. Det som passer for en passer ikke for en annen. Jeg har ikke spist noe ekstremt diettt, jeg har finne ting jeg kan spise som jeg kan forsette med i lang tid. Nå teller jeg ikke så mye lengre, jeg vet ca hva jeg kan spise. Holdt på et år nå, gått ned over 20 kilo og ønsker og gå ned ca 10 til. Jeg går mye i hverdagen, men trenger ikke. Men ligger på ca skritt per dag mellom 18 000- 21 000 Anonymkode: 0a9f2...49b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #23 Del Skrevet 14. februar 2024 Vinterjenta skrev (16 minutter siden): Den tror jeg ikke på. De gangene jeg har skeia ut en dag, har jeg lagt på meg og jeg er tilbake på start. Det @DoorKnob sier funker for meg også. Det er faktisk såpass kjent at det har fått et navn: "whoosh effekten". Jeg er litt usikker på hva som er mekanismen bak dette. Noen sier at fettet man mister må "varmes opp" (lavt energiinntak senker ofte kroppstemperaturen, økt energiinntak gjør oss varmere) før det spyles ut. Andre sier at man det handler om væskeretensjon (mister ett kilo fett, holder 3 kg vann, når dette plutselig slipper er man plutselig flere kg lettere) Som sagt er det uenighet om hva som forårsaker "Whoosh effekten", men den eksisterer. Anonymkode: e5609...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #24 Del Skrevet 14. februar 2024 27 minutter siden, Vinterjenta said: Den tror jeg ikke på. De gangene jeg har skeia ut en dag, har jeg lagt på meg og jeg er tilbake på start. Når du legger på deg etter én dags utskeielse, så er det ikke fett. Det er kroppen som binder vann pga. karbohydrater. Det forsvinner etter noen dager. Det er HELT NORMALT at vekta varierer, spesielt hos kvinner. Du bør ha andre måleparametere i tillegg. Anonymkode: fe55f...458 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #25 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppskrift på å miste muskelmasse å spise bare 1100 kcal om dagen. Ikke gjør det, TS! Anonymkode: fe55f...458 DET er bare tull. Sjekk Go-low studien så ser du hvor feil dette er. Man mister overraskende lite muskelmasse. Anonymkode: 67d61...a29 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #26 Del Skrevet 14. februar 2024 Ebbeliten skrev (43 minutter siden): Jeg flirer av de som tror forbrenningen stopper opp. Det er ikke fysisk mulig med mindre vi er døde. Da stopper forbrenningen. Har du feks pcos eller har annen grunn til å være insulinresistent vil du ha høye insulinverdier og mye insulin gjør det vanskelig å tape vekt. Endelig noen som har lest seg opp 👍 Forbrenningen reduseres naturlig nok noe ned både med alder og tap av vekt, men basalforbrenningen vil aldri stoppe opp. Den tusler og går selv når vi sover, for ellers så ville ikke organene våre fungert. Anonymkode: 67d61...a29 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 14. februar 2024 #27 Del Skrevet 14. februar 2024 Ebbeliten skrev (56 minutter siden): Jeg flirer av de som tror forbrenningen stopper opp. Det er ikke fysisk mulig med mindre vi er døde. Da stopper forbrenningen. Har du feks pcos eller har annen grunn til å være insulinresistent vil du ha høye insulinverdier og mye insulin gjør det vanskelig å tape vekt. https://www.nbcnews.com/health/health-news/study-shows-metabolism-slows-weight-loss-causing-diets-fail-rcna13543 Dette er fakta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 14. februar 2024 #28 Del Skrevet 14. februar 2024 Finn din egen veg. Endringer handler om små ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet 14. februar 2024 #29 Del Skrevet 14. februar 2024 (endret) Du må bevege deg mer. Men spis heller 1800 og beveg deg mer. 1300 er borderline anoreksi med mindre du er ekstremt lett fra før. Skjerpings, som i pass god på deg selv og ikke press kroppen din med å spise så lite kcal. Endret 14. februar 2024 av Sander33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #30 Del Skrevet 14. februar 2024 Da ville jeg ha prøvd lavkarbo i stedet for å telle kalorier.. Jeg hadde prøvd det meste av slanking som har med kalorier å gjøre; telle kalorier og trene, være i kaloriunderskudd, være med på Roede - kurs osv. Vekta rikket seg ikke ett eneste gram!! Så var det ei venninne som tipset meg om lavkarbo, og jeg testet ut det og gikk ned 12 kg på 3 måneder. Tror noen har en kropp som er mer ømtålig for karbohydrater, jeg vet at jeg har. Etter at jeg startet på lavkarbo ble både migrene og smerter forbundet med kronisk sykdom så å si borte, i tillegg til alle kiloene som forsvant. Lever fortsatt godt med lavkarbo-livsstil 14 år senere. Anonymkode: 154ea...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 14. februar 2024 #31 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da ville jeg ha prøvd lavkarbo i stedet for å telle kalorier.. Jeg hadde prøvd det meste av slanking som har med kalorier å gjøre; telle kalorier og trene, være i kaloriunderskudd, være med på Roede - kurs osv. Vekta rikket seg ikke ett eneste gram!! Så var det ei venninne som tipset meg om lavkarbo, og jeg testet ut det og gikk ned 12 kg på 3 måneder. Tror noen har en kropp som er mer ømtålig for karbohydrater, jeg vet at jeg har. Etter at jeg startet på lavkarbo ble både migrene og smerter forbundet med kronisk sykdom så å si borte, i tillegg til alle kiloene som forsvant. Lever fortsatt godt med lavkarbo-livsstil 14 år senere. Anonymkode: 154ea...28f Kan ikke snakke for TS, men personlig har jeg levd på lavkarbo det 1,5 året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #32 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet da det. Alle vet det. Eller… trodde du at du kom med ny i formasjon nå? Anonymkode: 322f5...3b5 Nei, men det kan da umulig være det du praktiserer når du ligger på 1300 kcal om dagen. Ville heller bevegd meg mer OG spist mer. 1300 er jo på grensen til anorektisk kost med mindre du veier 130 kg fra før. Anonymkode: 29193...f86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 14. februar 2024 #33 Del Skrevet 14. februar 2024 Kroppen venner seg også litt til at du får i deg mindre kalorier og setter kanskje ned forbrenningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 14. februar 2024 #34 Del Skrevet 14. februar 2024 Er du sikker på at grunnforbrenningen din + trening er så lav som 1800? Jeg mistenker at du må opp litt i kaloriinntaket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #35 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da hadde jeg prøvd å øke til 1600 hver dag og økt aktivitetsnivået bevisst. Kjøpt en smartklokke hvis det motiverer. Sliten og svimmel er ikke bra. Da spiser du for lite. Selv på en diett. Jeg spiste i snitt 1500 når jeg raskt måtte ned noen kilo. Er 32 år og 60 kilo. Det funker 6-8 uker. Etter det ble kroppen bare koko etter mat og hodet helt tullete. Kiloene holdt seg greit av på det nivået. Det er min erfaring. Har du slanket deg lenge eller er eldre? Anonymkode: 946ca...d26 Slanket meg i rundt seks uker i strekk nå, men gikk også ned i vekt i fjor høst/vinter. Jeg har kanskje gått en halv kilo ned, men jeg får bare mer og mer fett... Er også heller det motsatte av gammel, men skal prøve å heve inntaket nå! Anonymkode: 49467...74d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 14. februar 2024 #36 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det @DoorKnob sier funker for meg også. Det er faktisk såpass kjent at det har fått et navn: "whoosh effekten". Jeg er litt usikker på hva som er mekanismen bak dette. Noen sier at fettet man mister må "varmes opp" (lavt energiinntak senker ofte kroppstemperaturen, økt energiinntak gjør oss varmere) før det spyles ut. Andre sier at man det handler om væskeretensjon (mister ett kilo fett, holder 3 kg vann, når dette plutselig slipper er man plutselig flere kg lettere) Som sagt er det uenighet om hva som forårsaker "Whoosh effekten", men den eksisterer. Anonymkode: e5609...99e Woosh-effekten er jo tap av vann i cellene etter keto? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 14. februar 2024 #37 Del Skrevet 14. februar 2024 Legger igjen noen nyttige linker: https://bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat Oppsummert av AI: Sitat The text discusses how water retention can often "mask" fat loss, leading to periods where there seems to be no progress, followed by sudden weight loss and a more defined appearance, known as "whooshes." This concept is based on the theory that once fat cells empty their stored triglycerides, they may temporarily fill with water, delaying the visible effects of fat loss until the water is released, causing the cells to shrink and the fat loss to become noticeable. Although solid scientific evidence supporting this theory is scarce, anecdotal observations suggest that water balance plays a significant role in this phenomenon. This is particularly evident through experiences reported by users of bioimpedance scales, which measure body composition based on water content, and individuals prone to water retention, especially women. Techniques like dry carbohydrate loading and normal refeeds, as well as alcohol consumption, have been noted to potentially trigger these whooshes by affecting the body's water balance. The text also mentions the phenomenon of "squishy fat," where fat becomes softer and more dimpled as one becomes leaner. This change in texture, although possibly unappealing, is seen as a positive indicator of fat loss, especially in stubborn areas. Og denne: https://bodyrecomposition.com/fat-loss/reason-youre-not-losing-weight Oppsummert av AI: Sitat Myths About Not Losing Weight: Insulin and Obesity: The article debunks the myth that insulin levels are the primary cause of obesity, a theory popularized without substantial scientific backing. It clarifies that modulating insulin levels doesn't significantly impact weight management and that dietary fats can also contribute to fat storage without affecting insulin levels. Carbohydrates: It addresses the misconception that carbohydrates inherently lead to weight gain, explaining that in a controlled caloric intake, carb levels don't dictate weight loss outcomes. It also points out the misunderstanding around carbohydrates and water weight fluctuations. Sugar Intake: The article challenges the demonization of sugar, stating that its impact on weight loss is negligible when overall calories are managed, even replacing complex carbs with sugars doesn't derail weight loss efforts. Specific Foods: It refutes the idea that certain foods can single-handedly prevent weight loss, emphasizing that often it's the overall caloric intake reduction when eliminating certain foods that leads to weight loss, not the absence of the specific food itself. Dieting Myths: The narrative dispels myths around "clean eating" or any one "magic diet" being the key to weight loss, affirming that different diets work for different people, and the main factor is creating a sustainable caloric deficit. Starvation Mode: It corrects the longstanding myth of "starvation mode" causing the body to hoard calories, pointing out that short-term fasting can actually increase metabolic rate. Metabolic Damage: The text addresses and dismisses the concept of permanent metabolic damage from dieting, arguing against the notion that extreme calorie restriction causes irreversible changes to metabolic rates. Slow Metabolism: It counters the belief that a "slow metabolism" is a common barrier to weight loss, presenting that metabolic rates are generally consistent and proportionate to body size and composition. Realities of Weight Loss Challenges: Underestimating Food Intake: A significant factor in weight loss challenges is the common underreporting or underestimating of actual food consumption, leading to unintentional caloric surpluses. Overestimating Calorie Burn: Similarly, there's a tendency to overestimate the calories burned through exercise, contributing to a misjudged caloric balance. Diet Restrictiveness and Bingeing: Extremely restrictive diets can lead to cycles of adherence and bingeing, negating the caloric deficit intended for weight loss. Rigid Eating Attitudes: The article suggests that inflexible views on dieting and food can be counterproductive, advocating for a more balanced and flexible approach to eating. Weekend Overeating: It highlights the common issue of undoing a week's worth of dieting with weekend overindulgence, emphasizing the need for consistency. Water Retention: Short-term water retention, influenced by factors like stress and hormonal fluctuations, can mask weight loss progress, leading to discouragement. Var litt mange usubstansierte myter her, men blir så langt å putte alt inn i et enkelt innlegg. I alle fall er Body Recomposition en god ressurs 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 14. februar 2024 #38 Del Skrevet 14. februar 2024 Sandum.PT skrev (4 minutter siden): Legger igjen noen nyttige linker: https://bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat Oppsummert av AI: Og denne: https://bodyrecomposition.com/fat-loss/reason-youre-not-losing-weight Oppsummert av AI: Var litt mange usubstansierte myter her, men blir så langt å putte alt inn i et enkelt innlegg. I alle fall er Body Recomposition en god ressurs AI-greiene gidder jeg ikke lese. Har ikke tiltro til det. Hva slags nettside er dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 14. februar 2024 #39 Del Skrevet 14. februar 2024 Vinterjenta skrev (1 minutt siden): AI-greiene gidder jeg ikke lese. Har ikke tiltro til det. Hva slags nettside er dette? AI-greiene er bare oppsummerte punkter fra artikkelen, ved at jeg limte inn artikkelen og ba den oppsummere for å spare både meg og deg tid. Det er jo selvsagt helt lov å gå inn på nettsiden å lese selv. Jeg har lest gjennom oppsummeringene for å passe på at den ikke inkluderte noe som ikke står i stil til artikkelens innhold. Nettsiden er av Lyle McDonald som er en anerkjent person innenfor kosthold og ernæring. Du vil kunne finne en del negativ omtale om hans væremåte og oppførsel også, fordi han har bipolar lidelse som gikk ubehandlet i en del år. Uansett, dette bør ikke ta fokus vekk fra hans enestående evne til å skrive balanserte, om enn litt spissformulerte, artikler om ernæring og trening med sammenstilling av forskning på feltet. Nettsiden anbefales! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 14. februar 2024 #40 Del Skrevet 14. februar 2024 (endret) Skal korrigere meg selv litt på siste innlegg her, etter å ha havnet i et litt dypt kaninhull etter å ikke ha fulgt med på dramaet i bransjen på et par år. Lyle McDonald ser ut til fortsatt å ønske å skape drama på en måte som etter mitt syn virker barnslig og åpner lite for god debatt, selv etter at han fant ut av bipolar 2 lidelsen og har bedt internett kollektivt om unnskyldning. Body Recomposition er fortsatt et sted der man kan finne god info, og de to artiklene jeg linket til er interessante og gode, men det er selvfølgelig ikke en one-stop-shop og den endelige sannhet. Så kort som overhode mulig: Woosher er ekte og kjent, og har sannsynligvis med vannretensjon å gjøre. At kroppen går i krisemodus når den får for lite mat over tid er et overdrevet konsept. Man får en noe redusert forbrenning utover det man kan forvente bare på grunn av vektnedgangen, men effekten er marginal, går tilbake til normalen når man ikke sulter seg lenger og kan ikke forklare at man ikke går ned i vekt ved veldig lavt kaloriinntak over tid. Så om du spiser garantert i kaloriunderskudd over tid og ikke går ned i vekt, så spiser du mer enn du tror, spiser igjen underskuddet på helgene, forbrenner mindre enn du tror, har en eller annen medisinsk årsak bak det, eller du holder på vann som maskerer fettapet ditt, vann som snart vil "slippe" Endret 14. februar 2024 av Sandum.PT 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå