Gå til innhold

Føler meg bedre av mindre søvn enn anbefalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg opplevd gjennom hele livet, og lurer på om jeg er den eneste: jeg føler meg mer skjerpet, og har mindre tendenser til tungsinn når jeg sover mindre. Det et helt klart en cut-off her, og dersom jeg bare får typ under 4 timer søvn i en lang periode så vil jeg føle meg verre - men på rundt 6 timer per natt så fungerer jeg bra. Selv om jeg også kan føle meg veldig bra etter en natt uten søvn når det ikke skjer for ofte. 

Men sier likevel alltid til meg selv at kroppen trenger mer søvn enn det, for det er det jeg leser alle steder, og alle sier til meg. Så pleier å ta en natt med 8 timer eller mer, og faller da fort inn i den vanen med å sove mer. Men etter hvert så mister jeg mye fokus og blir mer daff. Jo mer jeg sover jo mindre uthvilt føler jeg meg. 

Andre som opplever det samme? 

Anonymkode: 12e4e...e50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sover stort sett ikke mere enn 6 timer. Fungerer helt fint på det. Går greit igjennom en arbeidsdag med 4 timer også,men da må jeg legge meg litt nedpå når jeg kommer hjem. Har aldri problemer med å sovne. Jeg sovner med en gang hodet treffer puta! Når jeg var liten fikk jeg sovemedisin,for ifølge min mor så sov jeg aldri og hun var utslitt.

Anonymkode: 8dfde...691

Skrevet

Det er ikke statistikk som er svaret på hva kroppen din trenger, det er kroppen din. 

Anonymkode: b1065...f77

• Nyttig 2
Skrevet

Man trenger forskjellig mengde søvn. Det varierer fra person til person, fra tid til annen, gjennom hele livet. 

Skrevet

Jeg får sjelden sove mer enn 6 timer. Jeg skulle gjerne sovet mer, men våkner etter 6 timer. Det fungerer jo, men jeg blir litt frustrert når jeg leser om at så lite søvn øker faren for sykdom, bl.a. kreft. Så det er ikke noe å trakte etter.

Anonymkode: b2b84...d15

Skrevet

Fra NHI:

Både mengden søvn vi behøver og søvnmønsteret varierer med alderen. Det er også store individuelle forskjeller innenfor hver aldersgruppe. Mens spedbarn i gjennomsnitt sover 16-18 timer per døgn, har de fleste voksne et søvnbehov på 7-8 timer. 

Fra Helse-Bergen:

Selv om alle trenger søvn, varierer søvnbehovet veldig fra person til person. [...] Enkelte mennesker klarer seg med færre enn seks timers nattesøvn, mens andre trenger ni timer eller mer, for å fungere bra neste dag. Begge deler kan sees på som normalt, selv om det er uvanlig med slike søvnlengder. Det er viktig å huske på at vi mennesker er forskjellige på mange måter, både når det gjelder høyde, vekt, utseende, og også når det gjelder behovet for søvn. Hvis vi ser på befolkningen totalt sett, ligger gjennomsnittlig søvnlengde blant voksne på 7-7,5 timer, og de aller fleste sover mellom 6 og 9 timer.

Så, de fleste voksne har et søvnbehov på 7-8 timer søvn, men 6-9 timer er fortsatt normalt. 

Sov de 6 timene du har behov for, og nyt de to timene du får ekstra i døgnet, du! ❤️

Anonymkode: 0affc...e57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...