AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Del Skrevet 13. februar 2024 Kan en voksen person kvalifiseres som en "selvstendig" person, selv om de behøver hjelp på noen deler i livet? Jeg for eksempel er på autismespekteret. Jeg bor for meg selv uten problemer, men det kan hende jeg av og til behøver hjelp fra sosialarbeideren på ting som legale greier, store økonomiske oppgaver etc Dette har fått meg til å føle meg skuffet over meg selv. Fordi det er ikke min oppfatning av en selvstendig person. En selvstendig person skal liksom klare nesten alt og ha oversikt på det meste uten hjelp til å takle vanlige ting som voksne burde kunne. Mao: man skal kunne telle på èn hånd hvor mye saker en trenger hjelp til i livet. Alt blir også verre når mange nevrotypiske forventer at autister skal være like "funksjonelle" som vanlige folk. Dette får meg til å føle meg enda mer som uselvstendig. Er det virkelig slik det fungerer? Og om jeg tar feil: hva betyr det da egentlig å være en selvstendig voksen, når man trenger hjelp? Anonymkode: 9d9fa...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Del Skrevet 13. februar 2024 Alle trenger hjelp innimellom, man er ikke mindre selvstendig selv om. Anonymkode: ba6fd...2b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 13. februar 2024 #3 Del Skrevet 13. februar 2024 Du er da selvstendig. Alle trenger hjelp noen ganger. Ikke bekymre deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 13. februar 2024 #4 Del Skrevet 13. februar 2024 Alle trenger hjelp av og til, selv om man er selvstendig. Men om man ofte trenger hjelp til mange ting som de fleste andre klarer selv, da er man mest sannsynlig ganske uselvstendig. Men så er jo de fleste av oss ganske komplekse, så selv om man trenger hjelp til noe, kan man jo være veldig selvhjulpen når det gjelder andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Del Skrevet 13. februar 2024 Et tegn på være en selvstendig voksen er å vite når man trenger hjelp. Alle trenger hjelp av og til, og det er modent å vite hva det er man trenger hjelp til. Mange kunne spart seg mange omveier i livet om de hadde klart å spørre om hjelp. Vær fornøyd med det du kan, det gir ikke et lykkelig liv å tråkke ned seg selv. Anonymkode: 096a3...17d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Del Skrevet 13. februar 2024 En del av det å være voksen og selvstendig er å vite når man trenger hjelp, og be om det. Anonymkode: 010e3...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 13. februar 2024 #7 Del Skrevet 13. februar 2024 En selvstendig person er en som tar små og store valg for seg selv. Man innhenter kanskje andres ekstertise men tar selv valg om hvor man skal bo, hvem man skal leve livet med, hvem man ønsker å være. Å være selvstendig betyr ikke å gjøre alt selv, men å selv avgjøre hva man skal gjøre. Så du er selvstendig når du selv skaffer deg den ekspertisen du trenger for å komme dit du vil i livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 13. februar 2024 #8 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alle trenger hjelp innimellom, man er ikke mindre selvstendig selv om. Anonymkode: ba6fd...2b2 Tenkte akkurat det samme som denne. Dessuten mener jeg det er en styrke å kunne be om, og ta imot hjelp, av og til. Ikke en svakhet (såfremt det er innen fornuftige og rimelige grenser). Alle har vi ting vi er gode på, og ting som andre er bedre på, som vi kan ha nytte av å få hjelp til. Ta imot hjelp med god samvittighet. Og «pay it forward» en annen gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå