Gå til innhold

Samboer mener jeg er hysterisk angående smittevern i hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er syk med norovirus, feber, oppkast osv. 

Jeg installerte henne på gjesterom, og satt i gang smittetiltak for at vi andre (jeg og 2 barn) ikke skal bli syk denne omgangen. Jeg tenker at vi gjennomfører det vanlige. Hun bruker egne håndduker, håndterer ikke mat andre skal bruke (heller ikke pålegg), og vasker av dørhåndtak etter seg inntil 48 timer etter siste oppkast. 

Dette mener hun er hysterisk. Hun mener hun må da finne seg mat selv, jeg mener at om hun tar på osten, så vil det kunne være smitte der når jeg finner til ungene. Jeg la merke til at hun vasket seg på hendene på kjøkkenet, og tørket seg på koppehåndkle som brukes til å tørke av mat. Jeg forstår ikke dette. Det er jo et av de grunnleggende tipsene, å bruke eget håndkle til den som er syk. Jeg tok det da rett til vask og vasket godt over på kjøkkenet der jeg hadde vært, og sa at hun bare måtte si fra så skulle jeg finne mat til henne, nei, det ville hun ikke. 

Jeg sa at jeg ønsket at hun skulle ta litt mer hensyn og tenke smittevern. Hun mener jeg er hysterisk. 

Bakgrunn er at jeg har vært mye syk og sliten i det sliten og virkelig ønsker å komme sterkt tilbake på jobb, og ønsker ikke en til runde der alle hjemme er syk på omgang. Er jeg urimelig, er det for mye å forvente at noen kan ta 2 dager der de er ekstra påpasselig med å vaske av dørhåndtak etter seg? 

Anonymkode: e46b3...2dd

• Liker 16
  • Hjerte 15
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke urimelig, hun tar lite hensyn.

Anonymkode: f7db4...21d

• Liker 36
  • Nyttig 6
Skrevet

Ikke urimelig, men det er hun...!

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

*koppehåndkle som brukes til å tørke av fat/og ting som skal være i kontakt med mat < mente jeg å skrive. Vi bruker ikke håndkle på maten. 

TS

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min samboer er syk med norovirus, feber, oppkast osv. 

Jeg installerte henne på gjesterom, og satt i gang smittetiltak for at vi andre (jeg og 2 barn) ikke skal bli syk denne omgangen. Jeg tenker at vi gjennomfører det vanlige. Hun bruker egne håndduker, håndterer ikke mat andre skal bruke (heller ikke pålegg), og vasker av dørhåndtak etter seg inntil 48 timer etter siste oppkast. 

Dette mener hun er hysterisk. Hun mener hun må da finne seg mat selv, jeg mener at om hun tar på osten, så vil det kunne være smitte der når jeg finner til ungene. Jeg la merke til at hun vasket seg på hendene på kjøkkenet, og tørket seg på koppehåndkle som brukes til å tørke av mat. Jeg forstår ikke dette. Det er jo et av de grunnleggende tipsene, å bruke eget håndkle til den som er syk. Jeg tok det da rett til vask og vasket godt over på kjøkkenet der jeg hadde vært, og sa at hun bare måtte si fra så skulle jeg finne mat til henne, nei, det ville hun ikke. 

Jeg sa at jeg ønsket at hun skulle ta litt mer hensyn og tenke smittevern. Hun mener jeg er hysterisk. 

Bakgrunn er at jeg har vært mye syk og sliten i det sliten og virkelig ønsker å komme sterkt tilbake på jobb, og ønsker ikke en til runde der alle hjemme er syk på omgang. Er jeg urimelig, er det for mye å forvente at noen kan ta 2 dager der de er ekstra påpasselig med å vaske av dørhåndtak etter seg? 

Du trenger virkelig ikke noe bakgrunn heller, norovirus vil jeg for en hver pris unngå og jeg er fullstendig enig med deg i det du gjør her. 

• Liker 20
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at hun ikke ser dette selv, du stiller jo opp og tilrettelegger for at resten av familien ikke skal bli syk.

Anonymkode: b5763...eeb

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Du trenger virkelig ikke noe bakgrunn heller, norovirus vil jeg for en hver pris unngå og jeg er fullstendig enig med deg i det du gjør her. 

Ja, jeg synes egentlig ikke jeg trengte det jeg heller. Men jeg føler at jeg må komme med en "søknad" til henne for å få henne til å ta det på alvor. Jeg vil helst unngå det ellers også, det er ikke gøy å være syk. Hun mener vel mer at vi blir alle syke uansett. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke hysterisk. Man oppnår ikke immunitet av norovirus så sånn sett blir man ikke "vaksinert" ved eksponering heller. Hun har tross alt spist en annen person sin avføring for å få det dumme viruset. Det er ikke din feil 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er merkelig at hun ikke ser dette selv, du stiller jo opp og tilrettelegger for at resten av familien ikke skal bli syk.

Anonymkode: b5763...eeb

Jeg synes også det er merkelig. Jeg føler at alle voksne burde vite enkle smittevernregler, særlig etter covid. Men dette er noe hun alltid har tatt lett på. Jeg vet at hun er sånn, men jeg orker bare ikke det nå. 

Er det innafor å sende henne en link til smitteverntiltak når det er norovirus i hus og si at jeg forventer at hun selv tar ansvar for å følge disse? Eller er jeg en insensitiv og hysterisk jævel da?  Jeg har nevnt en del av dem, men det er som at hun ikke tenker at når jeg har sagt at hun har eget håndkle på badet, så innebærer det også at hun ikke kan bruke koppehåndklærne på kjøkkenet. 

TS

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ha akseptert det hvis partneren min ville ha hatt ditt regimet i forhold til smitte. Du har jo en grunn til det, og det er jo hverken urimelig eller for alltid. 

Hadde det imidlertid vært slik hver eneste gang noen hadde blitt syk, da ville jeg nok syntes det var overdrevent. 

Anonymkode: e0684...7ed

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde alle gjort som deg, TS, så hadde det vært lite smitte av noro-virus i samfunnet. 

Hadde alle tenkt som din samboer... 🤢

Så tusen takk for at du i det minste forsøker å gjøre det rette! :)

Anonymkode: aba7d...966

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ha akseptert det hvis partneren min ville ha hatt ditt regimet i forhold til smitte. Du har jo en grunn til det, og det er jo hverken urimelig eller for alltid. 

Hadde det imidlertid vært slik hver eneste gang noen hadde blitt syk, da ville jeg nok syntes det var overdrevent. 

Anonymkode: e0684...7ed

Kan du hjelpe meg å forstå dette? Hvordan er det overdrevent å forsøke å unngå at en helt familie får spysyken? Hva er overdrevent med å bruke eget håndkle og være påpasselig med håndvask? 

TS

• Liker 3
Skrevet

Det er jo lett å se hvorfor hun blir syk HELE JÆVLA TIDA 🤢

Anonymkode: 24384...121

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan du hjelpe meg å forstå dette? Hvordan er det overdrevent å forsøke å unngå at en helt familie får spysyken? Hva er overdrevent med å bruke eget håndkle og være påpasselig med håndvask? 

TS

Hun skriver jo "hver gang noen blir syke", underforstått all mulig sykdom, ikke bare spysyken. 

Enig med deg om smittevern når det gjelder spysyken, ikke om det gjelder forkjølelse og influensa. 

Anonymkode: 0f522...e7b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun skriver jo "hver gang noen blir syke", underforstått all mulig sykdom, ikke bare spysyken. 

Enig med deg om smittevern når det gjelder spysyken, ikke om det gjelder forkjølelse og influensa. 

Anonymkode: 0f522...e7b

Jeg anser spysyken og forkjølelse/covid/influensa som to ulike kategorier, og forstod det mer som at hver gang det er omgangssyke. 

Jeg tenker vel uansett at å ha eget håndkle og god håndhygiene burde gjelde når det gjelder begge deler. Forskjellen er vel at de varer lenger, og det er lenger tid man må beskytte seg. 

TS

• Liker 4
Skrevet

Eget håndkle + sprit på hendene til henne pluss hun får all mat servert inkluderert snacks og brødskiver. Da kan hun ikke ta på ostene alle skal bruke. 

• Liker 3
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden):

Eget håndkle + sprit på hendene til henne pluss hun får all mat servert inkluderert snacks og brødskiver. Da kan hun ikke ta på ostene alle skal bruke. 

Sprit fungerer dårlig mot norovirus. Jeg har tilbydd meg å fikse det til henne, at hun bare sier fra når hun vil ha noe. Hun mente at det var bedre at hun bare fant det selv. 

TS

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

...Jeg har tilbydd meg å fikse det til henne, at hun bare sier fra når hun vil ha noe. Hun mente at det var bedre at hun bare fant det selv. 

TS

Det hadde jeg ikke godtatt. Hun kan smitte dere. 

• Liker 1
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden):

Det hadde jeg ikke godtatt. Hun kan smitte dere. 

Du kan mildt sagt si at jeg er ganske sint på henne. Jeg tenker at når hun er frisk igjen at vi må sette oss ned og ta en prat om dette. Synes dette er det minste man kan vente av et voksent menneske. 

Når du sier "ikke godtatt" hva hadde du gjort da? 

TS

• Liker 4
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...