Gå til innhold

Fibro strikke eller hekle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ei som vil lære å strikke eller hekle, men hun har fibromyalgi og er bekymret for om armene tåler det. Hva er minst belastende for armene av hekling og strikking?

Anonymkode: 8f7d7...1ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke mye hekling, så vet ikke hva som er best. 
Jeg har Me og fibro og strikker i perioder. Mine armer og nakke passer best med strikking på tynne pinner. Tror det er veldig smak og behag. 

Anonymkode: f254d...630

• Liker 2
Skrevet

Det er helt individuelt - alt kommer an på om man klarer å finne en stilling man ikke er altfor anspent - jeg strikker mye i perioder og i lange perioder er det helt umulig for meg å klare.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan som regel ikke strikke mye om gangen og det går sakte, mens i gode perioder kan jeg stikke et par timer.

Anonymkode: fc92a...ff8

• Liker 2
Skrevet

Jeg både strikker og hekler. Har ikke fibro, men strever med betennelse i armene av andre grunner, og synes at strikking er minst belastende for armene. Spesielt strikking med rundpinne, da kan jeg strikke lenge. Men det er viktig å finne en god sittepositur som gjør at man slapper godt av. Hekling fungerer greit også, men blir gjerne mer sliten og betent i armene av det. Må ta mer pauser med hekling :)

• Liker 2
Skrevet

Er strikking enklere å lære enn hekling også, eller er det bare noe jeg tror?

Ts

Skrevet

Jeg forstår ikke hekling, men strikking er logisk for meg. Svigerinna mi er motsatt, synes hekling er lett og strikking helt ubegripelig :)

Med det sagt, jeg har fibro og har testet mange pinner. Prym eronomics anbefales herfra :D

Anonymkode: e0d31...0eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er strikking enklere å lære enn hekling også, eller er det bare noe jeg tror?

Ts

Det tror jeg også er helt individuelt - kjedelige svar fra meg her nå, merker jeg 🤣

Skrevet

Det kommer jo an på hvor godt hun tar vare på seg selv med diagnosen. Er hun sunn, normalvektig og trener det hun kan? I så fall er det sannsynlig at hun kan prøve seg på både hekling og strikking. 

Anonymkode: fc057...a7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...