Gå til innhold

Er det sant at rier kjennes annerledes fra 1. til 3.fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at noen 3.gangsfødende ikke skjønte at fødsel var i gang fordi de kjente riene mye mildere enn de to andre gangene.. er dette sant?

jeg er 3.gangs, og er 29 uker på vei med «tette» kynnere… hatt kanskje fem stykker siste 30 minuttene. De er ikke vonde, men jeg kjenner de veldig godt og jeg får skikkelig puls når den kommer. Jeg blir kjempenervøs og prøver å forsikre meg om at dette bare er tull og hysteri. Det er ikke vondt, og jeg blør ikke.

Anonymkode: d5948...ef7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var stor forskjell på min 1 og 2 fødsel 

Anonymkode: f5a72...48d

• Liker 1
Skrevet

Alltid bedre med en sjekk for mye enn en sjekk for lite!

Anonymkode: 53ea3...f9e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønte ikke at fødsel var i gang når jeg fikk rier med første barnet i uke 28. Hadde full åpning innen jeg kom meg til sykehuset. Så dra inn på en sjekk du

Anonymkode: ca4a8...150

• Liker 1
Skrevet

Hadde ringt føden for sikkerthetsskyld. Jeg synes riene med nr 3 var lettere og alt gikk, om mulig, enda raskere enn med nr 1 og 2. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønte ikke at fødsel var i gang når jeg fikk rier med første barnet i uke 28. Hadde full åpning innen jeg kom meg til sykehuset. Så dra inn på en sjekk du

Hadde du ikke vondt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du ikke vondt?

Ikke før 7-8 cm, og da var det jo for sent

Skrevet

Sånn var det med moren min da hun var andregangsfødende, men det var nært termin, da. Det startet med tette, muligens regelmessige kynnere, men det var ikke vondt eller noe. Hun dro til jordmor for en sjekk og ble sendt rett i ambulanse med 6 cm åpning.

Anonymkode: 84369...fb4

Skrevet

Tredjegangs her. Hatt myyye kynnere, og fra uke 25 er de enkelte dager hyppige og vonde/sterkt ubehagelige. Må nesten puste meg gjennom. Kan holde på en times tid, også gir de seg. 37 uker nå, så det har ikke utvikla seg til fødsel her iallefall 😄

Anonymkode: ec724...533

• Nyttig 1
Skrevet

Smertene var like vondt på alle 3 for meg, men med første satt riene kun i rygg/lår/hofter, ikke i magen. Mens med de ti andre var det også i magen. Men sleit med å forstå forskjell på modningsrier og rier med de to siste, Da modningsriene mine var like sterke til tider som fødsel ved 8-9 cm åpning 

Anonymkode: f4eae...2f8

Skrevet

Ikke likt. Masse maserier siste døgnet før tredje fødsel. Ingen kynnere hele svangerskapet med siste, mot masse kynnere med nr en og to. Alle fødslene var akkurat like lange/korte/intense. Opplevde mer kontroll på første, mindre nr to og enda mindre for tredje. 

Med andre ord, helt tilfeldig for min del. Håper ikke du skal føde i uke 30.

Skrevet

Jeg syns jeg hadde myyye mer kynnere og masete plager fra første svangerskap og de andre. Som om kroppen visste og kjente til «dette fenomenet» graviditet. Alt var litt mer tydelig og jeg visste det var kynnere. Riene tar seg opp og endrer seg. Riene og forløpet for mine graviditeter var helt like hos meg. Vannet går, litt mensmurringer, en time senere 8 cm åpning, noen timer senere baby ute. Helt jævlig. Jeg husker ikke noe som helst mellom mensmurring og rier før epidural for det har gått så fort at kroppen blokker helt ut. Er sjeleglad jeg har vært på sykehuset de gangene fødselen starter. Skulle trodd kroppen visste det måtte skje der for at vi skulle rekke det :ler:

Anonymkode: 4abf7...6b6

Skrevet

Ps! Meg over. Du skal aldri kjenne på at ting er tull eller hysteri i et graviditet. Om du føler på det, er det på vegne av deg selv. Husk at du har en annen du tar vare på, og med barn, ringer man heller en gang for mye! Du gjør det for babyen i magen. Alltid ring føden ved tvil! 

• Hjerte 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Sånn var det med moren min da hun var andregangsfødende, men det var nært termin, da. Det startet med tette, muligens regelmessige kynnere, men det var ikke vondt eller noe. Hun dro til jordmor for en sjekk og ble sendt rett i ambulanse med 6 cm åpning.

Litt forskjell på sykehus ser jeg - jeg ble sendt HJEM med 4 cm åpning, det tok riktignok 7 timer til før ungen var ute, men allikevel.. 

Anonymkode: e9c0f...261

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Litt forskjell på sykehus ser jeg - jeg ble sendt HJEM med 4 cm åpning, det tok riktignok 7 timer til før ungen var ute, men allikevel.. 

Kanskje det kommer an på utviklingen de ser før? At de ser an hvor lang tid det har gått og hvor langt man har kommet. Sikkert også kapasitet med tanke på hvor mange som er inne og om de vurderer det er bedre å vente hjemme hvis det vil ta tid. Jeg håper de sa du kunne ringe inn med en gang det skjedde noe utvikling!? Hvordan var dine andre fødsler? Var de raske eller tok de tid? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror nok reiseveien hadde mye å si også. På den tiden var det over en times reisetid hvor man var avhengig av ei ferge som ikke akkurat gikk veldig ofte. 

Skrevet

Riene mine har vært like i alle mine seks fødsler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...