Gå til innhold

Andre som praktiserer den kirkelige faste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fasten begynner i morgen med askeonsdag og slutter i påska.

Hvordan markerer du den?

Mindre skjermtid?

Mindre søtsaker?

Andre måter?

Her i huset prøver vi å kutte litt ned på fristelser.

Anonymkode: 05b93...0a0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt å gjøre det! Mine foreldre har praktisert det, men jeg har ikke gjort det som voksen. Men i år har jeg tenkt å gjøre det. 

Jeg skal ha mindre skjermtid og spise mer grønnsaker, mindre kjøtt. Kun søndager. 

Anonymkode: 90e50...e0d

• Hjerte 1
Skrevet

Herlig! Går for 3 dagers vannfaste først og siden to dager i uken med flytende føde og selvgransking hver dag

Anonymkode: 25415...471

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er ikke religiøs, så jeg markerer selvsagt ikke den kirkelige fasten. 

Og før dere begynner å blande inn jul og påske: nei, jeg markerer heller ikke det kristne i disse kirkebegivenhetene. For meg er det fridager på linje med andre, med jula som en markering av at vi går mot lysere tider. 

Anonymkode: 635ee...156

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke religiøs, så jeg markerer selvsagt ikke den kirkelige fasten. 

Og før dere begynner å blande inn jul og påske: nei, jeg markerer heller ikke det kristne i disse kirkebegivenhetene. For meg er det fridager på linje med andre, med jula som en markering av at vi går mot lysere tider. 

Du trenger ikke å være kristen for å holde på tradisjoner? De fleste i dagens moderne konsumsamfunn har godt av å kutte ut et eller annet i en måned, uavhengig av religiøs overbevisning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei gjør ikke det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du trenger ikke å være kristen for å holde på tradisjoner? De fleste i dagens moderne konsumsamfunn har godt av å kutte ut et eller annet i en måned, uavhengig av religiøs overbevisning.

I hovedspørsmålet ditt er du jo klar på at det er den kirkelige faste du mener, men her er det plutselig en mer generell forståelse av begrepet som gjelder. Nå må du bestemme deg. Du kan ikke bare endre på definisjonene etter ditt eget forgodtbefinnende når du får et svar du ikke liker. 

Måtehold praktiserer jeg året rundt. Det er ikke hva man gjør i en kort periode som er det viktigste, men hvordan man lever i det lange løp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I hovedspørsmålet ditt er du jo klar på at det er den kirkelige faste du mener, men her er det plutselig en mer generell forståelse av begrepet som gjelder. Nå må du bestemme deg. Du kan ikke bare endre på definisjonene etter ditt eget forgodtbefinnende når du får et svar du ikke liker. 

Måtehold praktiserer jeg året rundt. Det er ikke hva man gjør i en kort periode som er det viktigste, men hvordan man lever i det lange løp. 

At fasten er kirkelig betyr jo bare at den følger kirkens kalender. Julen er også en kirkelig høytid, og de fleste i dette landet feirer jo den uavhengig av om de er troende eller ei 😊

Jeg sa ikke at jeg ikke likte svaret ditt, det var bare det at du skrev at det var en selvfølge at de som ikke er kristne ikke praktiserer fasten, og det er ikke riktig. Prøvde ikke å overbevise deg om å faste, hehe.

Skrevet

Selvfølgelig praktiserer vi ingen kirkelig faste.

Anonymkode: fb8de...660

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva er det med alle som skal svare nei i slike tråder?

- Er det noen venstrehendte her?

- Nei, jeg skriver med høyre.

Det er da ganske åpenbart at TS ønsker å høre fra de som overholder en eller annen type kirkelig faste, ikke det store flertallet som ikke gjør det.

Til spørsmålet, jeg kutter ut godterier og snacks. Det samme gjør jeg i adventstiden (det er vanskeligere, da). 

Anonymkode: 3db1e...d0f

• Liker 3
Skrevet

Ja jeg praktiserer den 

Anonymkode: a887d...813

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...