Fru2020 Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Kjæresten og jeg vurderer å kjøpe hus sammen. Vi er godt voksne og etablerte og sitter med hvert vårt hos i utgangspunktet. Vi har veldig forskjellig inntekt og også forskjellig egenkapital. Hvordan gjør vi det med nytt lån? Hey et skilt så jeg lever ikke i den illusjonen om at kjærlighet alltid varer evig. Jeg er også så voksen at jeg har litt lyst til å være en likeverdig økonomisk partner. Har dere delt alt femti femti? Eller eier dere forskjellig prosentandel av huset? Hvordan dele lån utgiftene? Likt eller skal den med høyest inntekt også betale mest?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Vi er i prosessen med boligkjøp, og planen er å eie 50/50. Driftsutgifter på huset deles 50/50, han skal betale mer for mat, og det vil nok være han som står for størsteparten av kostnadene rundt oppgradering av strøm/teknologi i boligen. Vi har relativt lik inntekt, men vi har helt forskjellig matbudsjett, og han vil ha smarthus/app på absolutt alt... Jeg går inn med all egenkapital, han tar tilsvarende større del av lånet. Anonymkode: 37c47...360
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Her har vi 50/50 betjening av lån, men jeg har skutt inn mer egenkapital så eierbrøken er størst på meg. Samboerkontrakt. Tjener også mer enn han, men all inntekt går i fellespotten. Sparing, husholdning, mat, barn (mitt barn). Skulle han ønske å betjene en større del av lånet for å kjøpe en større del av boligen, hadde vi holdt inntekten vår delt og innbetalt etter %. Anonymkode: c9853...f15
vea Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Vi har fordelt alle felles utgifter etter prosent av inntekt, dette gjelder alt fra huslån, Internett, tv også videre. Han har egenkapital i huset fra tidligere hussalg som han tar med seg om det går skeis, resten er 50/50 eierskap. Vi valgte å gjøre det slik for at vi begge skulle ha penger til overs som vi står fritt til å disponere slik vi ønsker selv. Han på elektriske duppedingser og bil og jeg på pc og friluftsliv 😅 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her har vi 50/50 betjening av lån, men jeg har skutt inn mer egenkapital så eierbrøken er størst på meg. Samboerkontrakt. Tjener også mer enn han, men all inntekt går i fellespotten. Sparing, husholdning, mat, barn (mitt barn). Skulle han ønske å betjene en større del av lånet for å kjøpe en større del av boligen, hadde vi holdt inntekten vår delt og innbetalt etter %. Anonymkode: c9853...f15 Men hvis dere betaler likt på lånet, og du eier mer, da betaler jo partneren din ned på litt av din eierdel? Anonymkode: 55cfb...457
MariaIsabel Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 Vi har hatt 100 % prosent felles økonomi siden 2 mnd etter vi møttes. Da vi kjøpte hus etter et år, gikk jeg inn med 1,5 mill mer, men han har høyere inntekt enn meg og betaler sånn sett mer ned. Vi eier 50/50. Alle penger vi får inn, er våre penger. Fungerer strålende ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 MariaIsabel skrev (1 minutt siden): Vi har hatt 100 % prosent felles økonomi siden 2 mnd etter vi møttes. Da vi kjøpte hus etter et år, gikk jeg inn med 1,5 mill mer, men han har høyere inntekt enn meg og betaler sånn sett mer ned. Vi eier 50/50. Alle penger vi får inn, er våre penger. Fungerer strålende ❤️ Det høres veldig fint ut. Ekstra imponerende med 100% felles økonomi allerede 2 mnd inn i forholdet, det er nok ganske uvanlig, for man bruker jo litt tid på å vokse sammen før man vet at man skal være sammen på veldig lang sikt. Her har vi vært sammen i et halvt års tid, men definitivt ingen felles økonomi. Han tjener mest, men jeg betaler mest av mat og ting vi gjør. Det har bare blitt sånn, han virker litt lite spandabel.. merker at det gnager litt. Anonymkode: 55cfb...457 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 Vi eier 100/100 vi. Jeg eier huset og hytta, han en leilighet og en ferieleilighet. Utover dette har vi ganske så delt økonomi. Begge har lik pott lommepenger til egenbruk, resten er vårt. Vanskelig å si hvordan noen skal gjøre slikt. Mange har reagert på hvordan vi har det, og "Hva om dere blir skilt, og du har betalt mye på...?" Da blir vi skilt og eier vårt begge to. Etterhvert går dessuten alt til ungene. Er ingen av husene deres ok å bo i? Om dere er godt voksne og har to hus, hvorfor kjøpe enda et hus nå, og ikke vente til det blir bedre å flytte i leilighet? Så får dere bodd litt sammen før ting er veldig låst. Jeg ville aldri hatt skjev eierandel iallefall. Mye styr og potensiale for krangel angående hvem som skal betale hva angående oppussing og slikt, og jeg hadde ikke likt å eie minst. Om jeg ikke hadde råd til 50% måtte vi skalert ned til bolig jeg hadde hatt råd til å eie 50% av. Anonymkode: 4efef...551
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 Vi eier 37 % og 63 %, og jeg ser ikke problemet. Vi har lånet 50/50, men kom inn med forskjellig EK. Jeg eier minst i teorien, men vi bestemmer jo like mye sammen. Ingenting tilsier st man ikke er likeverdige sameiere selv om man har ulik eierbrøk? Anonymkode: f18f3...743 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 Vi eier 50/50 og betaler selvfølgelig også 50/50. Anonymkode: 7df64...18c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi eier 37 % og 63 %, og jeg ser ikke problemet. Vi har lånet 50/50, men kom inn med forskjellig EK. Jeg eier minst i teorien, men vi bestemmer jo like mye sammen. Ingenting tilsier st man ikke er likeverdige sameiere selv om man har ulik eierbrøk? Anonymkode: f18f3...743 Vi bestemmer også like mye sammen, selv om jeg eier huset og han eier annet, men det har jo ingenting å si om det blir brudd. Da vil det være eierbrøk som avgjør hvem som eier hva. Når dere pusser opp for eksempel, betaler han da 63% og du 37%? Om dere betaler 50/50 på slikt og det blir brudd får du kun 37% av verdiøkning du betalte 50% av, mens han får 63% av verdiøkning du betalte 50% av. Det blir ofte problemet med slikt. Å betale 50/50 på lånet selv om ulik eierbrøk er jo også feil. Det pleier ikke være problemer med noen måter å dele slikt på TIL det blir problemer i forholdet. Anonymkode: 4efef...551
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Vi eier 70/30 på huset og jeg betaler også minst 70 % mer av alt av utgifter. Dette fordi jeg tjener tre ganger så mye som partner. Vi er gift, men har særkullsbarn begge to. Har gjort dette først og fremst for å sikre arven til mine barn om jeg skulle falle fra. Anonymkode: a32e4...734
MariaIsabel Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det høres veldig fint ut. Ekstra imponerende med 100% felles økonomi allerede 2 mnd inn i forholdet, det er nok ganske uvanlig, for man bruker jo litt tid på å vokse sammen før man vet at man skal være sammen på veldig lang sikt. Her har vi vært sammen i et halvt års tid, men definitivt ingen felles økonomi. Han tjener mest, men jeg betaler mest av mat og ting vi gjør. Det har bare blitt sånn, han virker litt lite spandabel.. merker at det gnager litt. Anonymkode: 55cfb...457 Det er nok veldig uvanlig så tidlig ja, men vi var veldig sikre ganske umiddelbart, og har nøyaktig samme holdninger til slikt, så da ble det sånn. 😅❤️ Nå er vi lykkelig gift, og har ikke hatt så mye som en eneste diskusjon om økonomi. ❤️ Uff, det høres slitsomt ut ... Er nok mange som har det sånn dessverre. Er et relativt nytt fenomen det der. Før i tida var alle pengene husholdningens.
Illuminatum Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 Deler 50%. Hun hadde mer egenkapital men jeg tjener en god del bedre og etter 16 år sammen så har jeg betalt inn betydelig mer på lånet enn henne.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 MariaIsabel skrev (6 timer siden): Vi har hatt 100 % prosent felles økonomi siden 2 mnd etter vi møttes. Da vi kjøpte hus etter et år, gikk jeg inn med 1,5 mill mer, men han har høyere inntekt enn meg og betaler sånn sett mer ned. Vi eier 50/50. Alle penger vi får inn, er våre penger. Fungerer strålende ❤️ Dette er jo risikosport deluxe. Tenk om det etter et år viste seg at han var voldelig, manipulerende eller gal og man må gå. Da hadde du sitti i saksa. Koselig at det ikke var sånn, men naivt å anbefale som fremgangsmåte. Anonymkode: 218d5...cae 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 Jeg hadde aldri kjøpt hus i godt voksen alder viss jeg hadde fra før! Bo hos hverandre, eller lei det ene huset ut. Ikke knudre alt til med felles lån. Det går som regel til helvete. Anonymkode: a3cce...859 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #17 Skrevet 15. februar 2024 Skriv iallefall ssmboerkontrakt! Gjør det når dere er nyforelsket, ikke når det går mot slutten. Har så utrolig mange veninner som har brent seg på dette. Det ble slutt og de sto helt på bar bakke! Her eier vi hvert vårt hus. Jeg betaler alt i mitt hus og han betaler alt i sitt hus. Vi deler maten sånn ca når vi er sammen. Vi har samboerkontrakt og:) Anonymkode: 52d53...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Skrevet 15. februar 2024 Vi betaler like mange prosent utbetalt lønn inn i fellesskapet slik at vi totalt har nok til vår levestandard pluss felles buffer hver måned. Resten har vi igjen selv til hva det måtte være som går til eget bruk. Konto for faste utgifter og konto for mat. Barneutgifter og diverse felles der vi begge har kort. Skal vi ut med store utgifter uten å bake inn i lånet så betaler vi inn etter evne og lager oss et notat på det. Ikke romantisk, men «fornuftig». Et regnskap som vi begge har kontroll på til det eventuelt skulle gå galt. Synes det har funket bra (som den som tjener best). Tror samboer er fornøyd også. Vi eier 50/50. Begge bestemmer likt over innkjøp, men vil jeg ha noe dyrt til huset som begge har glede av kjøper jeg det for egne midler og setter i regnskapet. Jeg sitter igjen med mest lommepenger og mest utgifter. Står jeg på på jobben en periode får jeg mer lommepenger. Det samme gjelder henne. Føler partner at hen tjener dårlig og sitter igjen med lite er det motivasjon for å gjøre karriere og tjene bedre, heller en å få fra meg og tenke at noen skylder noe. Skulle vi gå fra hverandre er regnestykket enkelt. Det som skjer når 50/50 skal deles helt på kronen er jo at den som tjener minst ikke har råd til noe dersom felles levestandard skal være etter den som tjener mest sine preferanser. Det er lett for. Det blir bare feil i mine øyne. Man bør være likeverdige parter. jeg hadde heller ikke likt å ha helt felles økonomi der partner hadde full tilgang til alt jeg fikk inn, da partner har en tendens til å tømme konto hver måned pga shopping av alt mulig. Hadde ikke likt at alt det jeg bidro med gikk ut i «tull». Funker for meg. Kanskje ikke for andre. Anonymkode: c2847...de4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #19 Skrevet 15. februar 2024 Eier 50/50, men gikk inn med forskjellige egenkapitaler. Vi har bestemt at vi får ut samme sum som vi gikk inn med ved evt salg. Så deler vi resten på 2. 😊 Betaler 50 prosent hver av alle kostnader rundt hus. Har langt i fra felles økonomi (pga særkullsbarn, ingen felles barn), men er det behov vippser vi hverandre. Anonymkode: 432de...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 2.06): Men hvis dere betaler likt på lånet, og du eier mer, da betaler jo partneren din ned på litt av din eierdel? Anonymkode: 55cfb...457 Nei, for hennes høyere andel er finansiert med egenkapital, ikke lån. Anonymkode: 14cc6...49b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå