AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Har dere noe som helst kunnskap om hva adhd er? Og vet dere 100% sikkert at kunnskapen dere har er riktig ? Tror dere at både barn og voksne utredes fordi andre rundt den synes de er vanskelige å forholde seg til? Tror dere barn og voksne tar medisiner utelukkende med tanke på å ikke være en belastning for andre rundt seg ? Også må jeg spørre om en ting til som virkelig plager meg mest ..; hvorfor er det ingen som spør personen med adhd om hvordan det er å leve med adhd , mens nære pårørende ofte får spørsmål om hvordan det er å ha en samboer/ et barn eller annet med adhd? Anonymkode: 1f0da...4f2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Jeg tror sjeldent jeg har 100% riktig med mindre jeg kan dokumentere det. ADHD forskes det på og dermed kan man stadig lære nye ting. Anonymkode: f588b...c59 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Jeg tror ikke jeg har 100% kunnskap om hva ADHD er. Men har et barn med det, og 3 tantebarn med det. Og gode venner av mine barn som har det. Jeg er og vernepleier. Så jeg vet jo en del om det, og jeg vet og at det er forskjellig fra person til person. Anonymkode: 84691...832
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Kjenner folk med ADHD, men har ikke 100% kunnskap om det. Har et par diagnoser selv, og ikke engang der har jeg 100% kunnskap eller oversikt over symptomer, behandlingsløp eller liknende. Krever selvsagt ikke at folk rundt meg skal ha mye kunnskap om diagnosene mine. Anonymkode: 69c85...e47 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 Her var det faktisk ikke vi foreldre som tenkte adhd. Her var vi på tverfaglig utredning i forhold til epilepsi, der legene og nevrolog osv konkluderte at det og var adhd i tilkeg til epilepsi. Her sier ungdommen at hodet går i sur og at ho ikke klarer å sortere ting på skolen hvis ho ikke tar medisiner, klarer ikke å konsentrere seg. Her så bruker ho ikke medisin for adhd om sommeren og ferie, hvis det ikke er noe spesielt. Nå som ho ska starte å kjøre sier ho selv at ho regner med det beste er å bruke medisiner slik at ho har fokusen. Anonymkode: 3045c...480
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 Ja,både rolig og urolig ADHD. Anonymkode: 6da9c...14e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 Jeg har adhd, og oppdager stadig kunnskap jeg ikke visste om. Kjenner også andre med adhd-diagnosen som har misoppfatninger som mange generelt i befolkningen har, eller vranglære om egen diagnose fra TikTok og lignende. Spørsmål til TS: Har du ADHD og forventer at folk skal ha 100% sikker kunnskap om diagnosen? Og er sikker på selv at alt du selv vet om diagnosen er 100% sikkert riktig? For realiteten er at diagnosen fortsatt forskes på og at det stadig kommer ny informasjon. Man vet fortsatt ikke 100% sikkert hvordan medisinene fungerer en gang, selv om man har en sterk antakelse om at det har med reopptak for enkelte signalstoffer i hjernen å gjøre. Ja, det er mye misoppfatninger ute å går, men la oss være ærlige, det gjelder alle diagnoser og medisinske tilstander der ute. Alt fra autisme og adhd, til kreft og PCOS finnes det masse misoppfatninger rundt, og mssde kunnskap vi enda ikke vet. Nå blir jeg faktisk spurt om hvordan det er å leve med diagnosen, men mennesket av natur, foretrekker å snakke om noe de kan relatere til. Ikke så veldig relaterbart at hodet er et kaos og at man må bruke energi på å sitte stille for de fleste. Derimot veldig relaterbart at det å leve med (potensielt) kaosmennesker kan være slitsomt, om det er forsentkomming, rydding eller temperament.. For de rundt oss blir spurt om hvordan det er å leve med oss, fordi selv om vårt liv er kaos, så går det også utover pårørende. For det er faktisk vårt ansvar å gjøre det beste vi kan og finne løsninger på våre problemer, slik at det ikke går utover de rundt oss. Hvis vi ikke klarer det, så har vi kun oss selv å klandre. Men selvsagt er det slitsomt for de rundt oss når vi ikke klarer, og da er det naturlig å spørre om hvordan det oppleves for dem, fordi pårørende blir utsatt for noe de ikke kan noe for. Vi blir utsatt for oss selv . Anonymkode: a62fe...695 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå