Schmuhu Skrevet 15. februar 2024 #21 Skrevet 15. februar 2024 (endret) Dette her var jo ikke så gale! Om du ønsker å spare i 20år eller mer i en global indeksfond, så reduserer du risikoen betydelig. At verdien svinger underveis har lite å si. Men du sliter altså med markedsrisikoen? La oss utforske det litt. Antall ugunstige tidspunkter reduserer seg med tiden og antall gunstige tidspunkter øker med tiden. Prøv å forstå hvorfor det er slik. MSCI World er en kjent indeks for utviklete markeder. KLP AksjeGlobal følger denne indeksen. Frankfurt børs (fant enda ikke en norsk versjon av dette) har satt opp et avkastningstrekant. Den er i euro og forutsetter at du har spart hver måned. Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. De hvite linjer som går diagonalt viser 5års perioder. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Ser du hvor mye rødt det er her oppe? Kriser kan plutselig vare lenge. Har du investert pengene 2009 og solgt samme år igjen, så hadde du fått -43% avkastning. Ganske mye tap, ikke sant? Se rundt 2000 tallet da, her var det mange år minus på rad. Det kan skje også nå. Ingen som vet. Men kortsiktig kan det selvsagt også gå heftig opp, se for eksempel rundt 2005 eller 2010 rett etter krisetider. Her ser du mer enn +20% avkastning på kun ett år. Helt sykt og det kan skape falske inntrykk av å investere i fond. Problemet er bare at vi ikke vet når krisene kommer. Vi vet bare at neste krise kommer garantert en dag. Det er vanskelig å få riktig timing. Skremt? Se hva som skjer når du sparer i 20år da! Hvor mye rødt ser du her? Ganske lite sant? Faktisk ikke noe i det hele tatt! Men det er jo flott, ikke sant? Dette er risiko over tid. Du tåler at det svinger og du blir belønt med en grei avkastning over tid. Historisk så har den vært på 7% per år i gjennomsnitt. Hvis du ikke trenger å selge med en gang, så er det null problem å overstå noen år til markedet har hentet seg inn igjen. Nettopp derfor er det viktig at du har en buffer på en vanlig sparekonto i tillegg. Skjer det uforutsette ting i din privatøkonomi, så blir det smertefull å måtte selge fondet med tap på et lite gunstig tidspunkt. Tilbake til spørsmålene 1) 2) og 3) fra forrige innlegget mitt. Kan du prøve å svare på de på nytt? Schmuhu Endret 15. februar 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #22 Skrevet 15. februar 2024 Her var det mye kompliserte råd!! Gjør det enkelt. Opprett bruker i Kron eller Nordnet. Opprett en konto. Opprett månedlig spareavtale på kjøp av det billigste globale indexfondet de har. Trenger ikke følge med noe mer. Anonymkode: ada12...94c 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #23 Skrevet 15. februar 2024 Schmuhu skrev (6 timer siden): Jeg er uenig. Ts bør være klar over egen strategi og kjenne til produktet som kjøpes. Å gjøre Ts oppmerksom på vesentlige forskjeller mellom de to nevnte fond er meget hensiktsmessig. Å påstå at en ESG filtrert fond er like god og bred som den vanlige indeksen er direkte farlig. Måten du kommuniserer skaper inntrykket at fondene er likeverdige, som de ikke er. Antall bedrifter i ESG fondet er omtrent halvparten av de som ligger i indeksen uten filter. Jeg kaller det en betydelig konsentrasjon som ikke alle er komfortabel med. Virker ikke slik at du har kommunisert mye bedre! Og her har vi kjerneproblemet. Ts forstår ikke risikoen. Derfor virker dette med fond bare skummelt. Det er nettopp derfor jeg etterlyser strategi. Det virker ikke slik at Ts har kontroll på den annet enn at hun velger fond som andre har valgt. Men det er ikke slik det funker. Da er det ikke vanskelig å skjønne at Ts kommer til å gjøre det du beskriver. Men istedenfor å forklare hvordan Ts bør oppføre seg, uten at hun egentlig forstår hvorfor, så er det mer hensiktsmessig om Ts kan konkludere det selv. Kan du Ts svare på følgende spørsmål: 1) Hvor lenger ønsker du å spare? 2) Hva betyr "krise" i denne sammenhengen her? 3) Hva tror du skjer med KLP AksjeGlobal i en krisetid? Schmuhu Men hallo, jeg sier jo spesifikt at TS bør lese seg opp??? I setningen før den du quotet, som du kuttet vekk? Anonymkode: 3a0d8...56e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #24 Skrevet 16. februar 2024 Schmuhu skrev (På 15.2.2024 den 12.55): Dette her var jo ikke så gale! Om du ønsker å spare i 20år eller mer i en global indeksfond, så reduserer du risikoen betydelig. At verdien svinger underveis har lite å si. Men du sliter altså med markedsrisikoen? La oss utforske det litt. Antall ugunstige tidspunkter reduserer seg med tiden og antall gunstige tidspunkter øker med tiden. Prøv å forstå hvorfor det er slik. MSCI World er en kjent indeks for utviklete markeder. KLP AksjeGlobal følger denne indeksen. Frankfurt børs (fant enda ikke en norsk versjon av dette) har satt opp et avkastningstrekant. Den er i euro og forutsetter at du har spart hver måned. Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. De hvite linjer som går diagonalt viser 5års perioder. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Ser du hvor mye rødt det er her oppe? Kriser kan plutselig vare lenge. Har du investert pengene 2009 og solgt samme år igjen, så hadde du fått -43% avkastning. Ganske mye tap, ikke sant? Se rundt 2000 tallet da, her var det mange år minus på rad. Det kan skje også nå. Ingen som vet. Men kortsiktig kan det selvsagt også gå heftig opp, se for eksempel rundt 2005 eller 2010 rett etter krisetider. Her ser du mer enn +20% avkastning på kun ett år. Helt sykt og det kan skape falske inntrykk av å investere i fond. Problemet er bare at vi ikke vet når krisene kommer. Vi vet bare at neste krise kommer garantert en dag. Det er vanskelig å få riktig timing. Skremt? Se hva som skjer når du sparer i 20år da! Hvor mye rødt ser du her? Ganske lite sant? Faktisk ikke noe i det hele tatt! Men det er jo flott, ikke sant? Dette er risiko over tid. Du tåler at det svinger og du blir belønt med en grei avkastning over tid. Historisk så har den vært på 7% per år i gjennomsnitt. Hvis du ikke trenger å selge med en gang, så er det null problem å overstå noen år til markedet har hentet seg inn igjen. Nettopp derfor er det viktig at du har en buffer på en vanlig sparekonto i tillegg. Skjer det uforutsette ting i din privatøkonomi, så blir det smertefull å måtte selge fondet med tap på et lite gunstig tidspunkt. Tilbake til spørsmålene 1) 2) og 3) fra forrige innlegget mitt. Kan du prøve å svare på de på nytt? Schmuhu Takk for mer info og for engasjementet😊 jeg vet at det historisk sett har vært god avkastning over tid, så det er nok bare det at ingen av oss kan vite hvordan det ser ut om 10 og 20 år. Den usikkerheten. Dersom jeg skal begynne å spare i fond, så tror jeg at jeg bare må gå for tipset om å gjøre det enkelt. Jeg har ikke den helt store interessen for å sette meg så voldsomt inn i det😅 Vil bare tjene pengene jeg, haha😄 Tipper at jeg gradvis lærer mer når jeg er igang, ved å lese litt smått her og der, diskutere med de jeg kjenner som driver med fondsparing osv, men kanskje jeg i første omgang bare skal komme igang, velge et av de indeksfondene jeg nevnte og bare sette igang. Så får det briste eller bære😅 Anonymkode: 0ab5a...2b4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #25 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.2.2024 den 15.22): Her var det mye kompliserte råd!! Gjør det enkelt. Opprett bruker i Kron eller Nordnet. Opprett en konto. Opprett månedlig spareavtale på kjøp av det billigste globale indexfondet de har. Trenger ikke følge med noe mer. Anonymkode: ada12...94c Ja jeg tror du har rett, jeg må prøve å gjøre det litt enkelt. Kommer nok til å følge litt med da😊 Hvilket fond hadde du valgt av Nordnet globale indeks og KLP aksjeglobal indeks P? (Hva står P’en for, vet du/dere?) Anonymkode: 0ab5a...2b4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #26 Skrevet 16. februar 2024 Schmuhu skrev (På 15.2.2024 den 9.44): Jeg er uenig. Ts bør være klar over egen strategi og kjenne til produktet som kjøpes. Å gjøre Ts oppmerksom på vesentlige forskjeller mellom de to nevnte fond er meget hensiktsmessig. Å påstå at en ESG filtrert fond er like god og bred som den vanlige indeksen er direkte farlig. Måten du kommuniserer skaper inntrykket at fondene er likeverdige, som de ikke er. Antall bedrifter i ESG fondet er omtrent halvparten av de som ligger i indeksen uten filter. Jeg kaller det en betydelig konsentrasjon som ikke alle er komfortabel med. Virker ikke slik at du har kommunisert mye bedre! For det første har jeg ikke påstatt annet enn at du overlumper ts med dine triader og 8 spørsmål i ett innlegg hvorpå du gjerne i tillegg vil ha svar på x antall fra et tidligere gjerne like "komplisert" innlegg. Det er med god grunn at du ikke får svar tenker jeg. Begge fond som var nevnt ER gode har aldri sagt at ett er bedre enn et annet det er totalt opp til den som skal investere og avgjøre hvilket produkt som passer dem selv, jeg har som sagt ikke for vane å rote med andres sparepenger over Internett, jeg forstår at du åpenbart har null filter for å påvirke og gi kjøps anbefalinger. Det får stå på din kappe. Om noe er farlig så er det jo nettopp slike "eksper" som deg på nett. Jeg har fortsatt ikke gitt inntrykk av noe som helst som du påstår. Jeg sier at man trygt kan investere i de nevnte fond, og det er det så absolutt ingenting i veien for. Du må seriøst roe deg kraftig ned. Anonymkode: 062c1...b62
Schmuhu Skrevet 16. februar 2024 #27 Skrevet 16. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Begge fond som var nevnt ER gode har aldri sagt at ett er bedre enn et annet det er totalt opp til den som skal investere og avgjøre hvilket produkt som passer dem selv, jeg har som sagt ikke for vane å rote med andres sparepenger over Internett, jeg forstår at du åpenbart har null filter for å påvirke og gi kjøps anbefalinger. Det får stå på din kappe. Om noe er farlig så er det jo nettopp slike "eksper" som deg på nett. Det blir fremdeles påstått at begge fond er gode, selv om den ene har ESG filter på seg. TS kan ende opp med vurdere fondene som likeverdig. Jeg synes dette er bare feil. Sorry! De er veldig forskjellig og det bør en opplyse om. Du har ikke kommet opp med et eneste argument på hvorfor ESG varianten er likeverdig non-ESG varianten. Hvis dette er tilfelle så er det lurt om TS får vite om det, fordi ESG varianten har mindre kostnad. Såklart bør TS avgjøre investeringsvalget. Aldri påstått noe annet. TS må selv finne ut om troen på ESG er der eller ikke. Enkelt og greit. Og siden du provoserer frem en anbefaling, så hadde jeg personlig aldri anbefalt ESG. Men jeg hadde heller ikke valgt KLP AksjeGlobal. Og heller ikke nordnet. Men alt dette spiller null rolle for TS. Vi har forskjellig strategi. Det hjelper ikke å fortelle hva jeg hadde gjort eller du hadde gjort. Jeg har aldri påstått det. Kanskje på tide å slette KG snart igjen. Prøver å dele kunnskap og kilder slik som frankfurt børs og hva ESG er og så må jeg bare lese drit. Tror ikke jeg ønsker å takle det fremover. Kjip men greit. Holder kjeft nå. Schmuhu 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #28 Skrevet 16. februar 2024 Schmuhu skrev (1 time siden): Det blir fremdeles påstått at begge fond er gode, selv om den ene har ESG filter på seg. TS kan ende opp med vurdere fondene som likeverdig. Jeg synes dette er bare feil. Sorry! De er veldig forskjellig og det bør en opplyse om. Du har ikke kommet opp med et eneste argument på hvorfor ESG varianten er likeverdig non-ESG varianten. Hvis dette er tilfelle så er det lurt om TS får vite om det, fordi ESG varianten har mindre kostnad. Såklart bør TS avgjøre investeringsvalget. Aldri påstått noe annet. TS må selv finne ut om troen på ESG er der eller ikke. Enkelt og greit. Og siden du provoserer frem en anbefaling, så hadde jeg personlig aldri anbefalt ESG. Men jeg hadde heller ikke valgt KLP AksjeGlobal. Og heller ikke nordnet. Men alt dette spiller null rolle for TS. Vi har forskjellig strategi. Det hjelper ikke å fortelle hva jeg hadde gjort eller du hadde gjort. Jeg har aldri påstått det. Kanskje på tide å slette KG snart igjen. Prøver å dele kunnskap og kilder slik som frankfurt børs og hva ESG er og så må jeg bare lese drit. Tror ikke jeg ønsker å takle det fremover. Kjip men greit. Holder kjeft nå. Schmuhu Vi er mange som har hatt god nytte av rådene dine, for å si det sånn! 😊 Jeg synes innleggene dine er inspirerende, selv om jeg ikke alltid forstår absolutt alt. Anonymkode: a8c6b...094 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #29 Skrevet 16. februar 2024 Ville heller ringt banken og bedt om å snakke med en megler og fått en liste over de 5 mest utbombede aksjene. Kjøp aksjer i alle 5. Slike aksjer kan 20-dobles på et år eller to, og du vil få en kjempegevinst. Mye smartere enn fond. Anonymkode: 9e1e9...134
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #30 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ville heller ringt banken og bedt om å snakke med en megler og fått en liste over de 5 mest utbombede aksjene. Kjøp aksjer i alle 5. Slike aksjer kan 20-dobles på et år eller to, og du vil få en kjempegevinst. Mye smartere enn fond. Anonymkode: 9e1e9...134 Nei. Dumt, dyrt og risikofylt. Anonymkode: ada12...94c 3
MiniMjau Skrevet 17. februar 2024 #31 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja jeg tror du har rett, jeg må prøve å gjøre det litt enkelt. Kommer nok til å følge litt med da😊 Hvilket fond hadde du valgt av Nordnet globale indeks og KLP aksjeglobal indeks P? (Hva står P’en for, vet du/dere?) Anonymkode: 0ab5a...2b4 Andelsklasse P er for kunder som har andeler i fondet for mindre enn 10 millioner kroner. Andelsklasse S er for kunder som har andeler i fondet for mer enn 10 millioner kroner. Kilde:https://www.klp.no/sparing-og-fond/artikler/starter-med-andelsklasser#:~:text=Andelsklasse P er for kunder,mer enn 10 millioner kroner.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #32 Skrevet 17. februar 2024 MiniMjau skrev (3 timer siden): Andelsklasse P er for kunder som har andeler i fondet for mindre enn 10 millioner kroner. Andelsklasse S er for kunder som har andeler i fondet for mer enn 10 millioner kroner. Kilde:https://www.klp.no/sparing-og-fond/artikler/starter-med-andelsklasser#:~:text=Andelsklasse P er for kunder,mer enn 10 millioner kroner. Kupper tråden litt, i DnB sin plattform finner jeg Klp Aksjeglobal indeks N, men jeg finner ikke det samme noen andre steder. Vet du hva som er greia? Anonymkode: 9997c...9bd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #33 Skrevet 17. februar 2024 Schmuhu skrev (18 timer siden): Kanskje på tide å slette KG snart igjen. Prøver å dele kunnskap og kilder slik som frankfurt børs og hva ESG er og så må jeg bare lese drit. Tror ikke jeg ønsker å takle det fremover. Kjip men greit. Ts her😊 Jeg syns det er kjempeflott at du skriver og deler kunnskap, og som en annen skriver rett over her, så lærer jeg også mye av dette, selv om jeg ikke forstår alt du skriver. Har sett deg kommentere i andre tråder her på underforumet også, og er helt sikker på at mange setter pris på det du deler. Så jeg håper du fortsetter😊 Anonymkode: 0ab5a...2b4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #34 Skrevet 17. februar 2024 Jeg skal også begynne med fondssparing og tenkte opprette egen tråd, men så fant jeg denne og fant en del nyttig. Dette ESG greiene har jeg ikke tenkt på en gang, så takk for det! Men er det noe galt med å bruke ASK kontoen i Dnb i forhold til Nordnet f.eks. Sparer for ungene der i både dnb fond, skagen og noen få andre (jepp, litt tilfeldig valgt bare for å komme igang), men etter å ha lest her lurer jeg på om vi burde ha Ask konto i en annen portal? Jeg ønsker å spare i ca 20 år. Hvordan bør jeg legge meg risikomessig? På pensjonsparingen har jeg valgt moderat etter anbefaling fra hun som styrer det på jobb, men bør jeg gjøre det i egen fondssparing også? Eller kan jeg både ha høy og moderat? Håper noen av dere som svarte tidligere kanskje kan komme med noen innspill til meg også😉 Anonymkode: 35f54...20d
Schmuhu Skrevet 19. februar 2024 #35 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 22.33): Vi er mange som har hatt god nytte av rådene dine, for å si det sånn! 😊 Jeg synes innleggene dine er inspirerende, selv om jeg ikke alltid forstår absolutt alt. Anonymkode: a8c6b...094 Takk! Det var hyggelig å lese. AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 15.43): Ts her😊 Jeg syns det er kjempeflott at du skriver og deler kunnskap, og som en annen skriver rett over her, så lærer jeg også mye av dette, selv om jeg ikke forstår alt du skriver. Har sett deg kommentere i andre tråder her på underforumet også, og er helt sikker på at mange setter pris på det du deler. Så jeg håper du fortsetter😊 Anonymkode: 0ab5a...2b4 Hyggelig av deg også! Tusen takk. AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 9.43): Kupper tråden litt, i DnB sin plattform finner jeg Klp Aksjeglobal indeks N, men jeg finner ikke det samme noen andre steder. Vet du hva som er greia? Anonymkode: 9997c...9bd N står for nettoandelsklasse. Det betyr at plattformavgift ikke er inkludert i fondets kostnader og kommer i tillegg. Er du kunde hos DNB så kan denne siden være spennende: https://www.dnb.no/sparing/fond/prismodell-for-fond AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 22.33): Jeg skal også begynne med fondssparing og tenkte opprette egen tråd, men så fant jeg denne og fant en del nyttig. Dette ESG greiene har jeg ikke tenkt på en gang, så takk for det! Bare hyggelig. Jeg mener det er viktig at du vet hva du kjøper. Om du har troen på ESG så er jo det greit å gå for ESG. AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 22.33): Men er det noe galt med å bruke ASK kontoen i Dnb i forhold til Nordnet f.eks. Sparer for ungene der i både dnb fond, skagen og noen få andre (jepp, litt tilfeldig valgt bare for å komme igang), men etter å ha lest her lurer jeg på om vi burde ha Ask konto i en annen portal? Nei. Du bør velge en portal / plattform med lave kostnader og som har de fondsproduktene tilgjengelig du er interessert i å kjøpe. Fremmede fondsprodukter kan være dyrere men er ikke det alltid. Det kan lønne seg å sammenligne noen ganger i spareperioden. AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 22.33): Jeg ønsker å spare i ca 20 år. Hvordan bør jeg legge meg risikomessig? På pensjonsparingen har jeg valgt moderat etter anbefaling fra hun som styrer det på jobb, men bør jeg gjøre det i egen fondssparing også? Eller kan jeg både ha høy og moderat? Håper noen av dere som svarte tidligere kanskje kan komme med noen innspill til meg også😉 Med 20 år kan du gå offensiv. Hva er argumentet for å gå moderat? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #36 Skrevet 19. februar 2024 Schmuhu skrev (2 minutter siden): Takk! Det var hyggelig å lese. Hyggelig av deg også! Tusen takk. N står for nettoandelsklasse. Det betyr at plattformavgift ikke er inkludert i fondets kostnader og kommer i tillegg. Er du kunde hos DNB så kan denne siden være spennende: https://www.dnb.no/sparing/fond/prismodell-for-fond Bare hyggelig. Jeg mener det er viktig at du vet hva du kjøper. Om du har troen på ESG så er jo det greit å gå for ESG. Nei. Du bør velge en portal / plattform med lave kostnader og som har de fondsproduktene tilgjengelig du er interessert i å kjøpe. Fremmede fondsprodukter kan være dyrere men er ikke det alltid. Det kan lønne seg å sammenligne noen ganger i spareperioden. Med 20 år kan du gå offensiv. Hva er argumentet for å gå moderat? Schmuhu Takk for svar. Grunnen for moderat mht pensjonsparing er vel at en kan risikere at verdiene dropper rett før pensjonsalder på offensiv, og da var jo sparingen mot sin hensikt. Men sparing på egenhånd har jeg tenkt på offensiv, så greit å få bekreftet dette. Vi har dnb som bank, og ser jo nå at generelt sett er kostnadene er lavere på dnb fondene enn f.eks på skagen. Jaja, lever så lenge man lever! Jeg skal sjekke ut linken du la ut fra dnb i svaret til en annen her. Takk! Anonymkode: 35f54...20d
Schmuhu Skrevet 19. februar 2024 #37 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Grunnen for moderat mht pensjonsparing er vel at en kan risikere at verdiene dropper rett før pensjonsalder på offensiv, og da var jo sparingen mot sin hensikt. Men sparing på egenhånd har jeg tenkt på offensiv, så greit å få bekreftet dette. Anonymkode: 35f54...20d Jeg skjønner. Reduserer du risikoen for tidlig, så koster det avkastning. Inflasjonen må heller ikke glemmes. Snakker vi mer enn 10 år så kan den fort spise mye av pengene. Forskjellen du ender opp med kan være stor. Reduserer du risikoen for sent, så kan en sen krise redusere avkastningen betydelig igjen, fordi du er nødt til å ta ut penger på et mindre gunstig tidspunkt. Å justere ned risikoen mot slutten av spareperioden er hensiktsmessig. Hva er for tidlig og for sent ? Det må du nesten svare litt individuell på basert på hvordan du planlegger uttak. Alt med en gang? Over mange år? Pensjonssparing som er bundet utbetales gjerne over minst 10 år. Selv om utbetalingen begynte, så er det mange år igjen før hele beløpet er tatt ut. Underveis så ligger jo bare pengene der hos tilbyder. Jeg mener at det er uproblematisk å kjøre offensiv pensjonssparing til en er rundt 60 år og så vurderer en markedet. Er det gunstig å gå defensiv, så er det greit det. Er det ikke gunstig, så har du en del år igjen. Sparing på ASK derimot kan tas ut med det samme. Min anbefaling er at du planlegger en uttaksstrategi som passer til formålet for sparingen. Du får ideen. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi har dnb som bank, og ser jo nå at generelt sett er kostnadene er lavere på dnb fondene enn f.eks på skagen. Jaja, lever så lenge man lever! Jeg skal sjekke ut linken du la ut fra dnb i svaret til en annen her. Takk! Godt mulig at det kan være verdt å forenkle litt. Sparer kostnader og øker oversikten. Lykke til med sparingen. Schmuvu 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #38 Skrevet 19. februar 2024 Jeg anbefaler dere og ta kontakt med en profesjonell part og ikke sett deres lit i hva ett menneske på internett driver å predikerer. Og til den som driver med det; husk lovverket. Det du driver med er godt på siden av hva angår lovlig praksis. Anonymkode: 062c1...b62
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #39 Skrevet 19. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg anbefaler dere og ta kontakt med en profesjonell part og ikke sett deres lit i hva ett menneske på internett driver å predikerer. Og til den som driver med det; husk lovverket. Det du driver med er godt på siden av hva angår lovlig praksis. Anonymkode: 062c1...b62 Jeg forstår ikke helt hvorfor du sier dette. Hen kommer jo ikke med konkrete råd, bare ting å tenke på. Annerledes om hen hadde sagt vi bør investere i bestemte fond/typer fond. Men ja, har prøvd å komme i kontakt med banken om dette, men de virker ikke særlig interessert i å selge ettersom de aldri tar kontakt🤔 Anonymkode: 35f54...20d
Schmuhu Skrevet 19. februar 2024 #40 Skrevet 19. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men ja, har prøvd å komme i kontakt med banken om dette, men de virker ikke særlig interessert i å selge ettersom de aldri tar kontakt🤔 Banken har interessekonflikt. De ønsker å selge aktive fonds med høye kostnader som regel. Om du ønsker konkret rådgiving må du nok bruke penger på en uavhengig aktør. Men det er ikke nødvendig heller. I dag kan de fleste bare ordne alt i nettbanken selv. Bankene har også grei info på nett selv om en ofte må ta de med en klype salt. Det finnes mange gode bøker og nettkilder. Her er det bare å lese seg opp. Gjerne bruk flere kilder for å få ulik vinkling. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg anbefaler dere og ta kontakt med en profesjonell part og ikke sett deres lit i hva ett menneske på internett driver å predikerer. Og til den som driver med det; husk lovverket. Det du driver med er godt på siden av hva angår lovlig praksis. Anonymkode: 062c1...b62 Men hva er det som predikeres? Kan du bli mer konkret? Det er lov å diskutere investeringer og strategi på nett. Dette er ytringsfrihet. Det er også lov å anbefale konkrete produkt og si hva jeg synes om de. Det er også ytringsfrihet. Jeg har til og med lov å kalle meg finansrådgiver og gi råd mot betaling. Dette er ingen tittel som er beskyttet i Norge dessverre. Jeg har derimot ikke lov å selge finansprodukter uten autorisasjon. Kunden kan ikke investere "hos meg". Alt dette kan leses om her hos finanstilsynet. https://www.finanstilsynet.no/forbrukerinformasjon/bank-og-finans/ "En finansrådgiver er kundens medhjelper. Finansrådgiverne har ikke tillatelse fra Finanstilsynet og de er ikke underlagt tilsyn. En finansrådgiver skal veilede kunden ut fra sin kjennskap til markedet. Dette kan for eksempel være å innhente lånetilbud som er tilpasset kundens behov. En finansrådgiver har ikke anledning til å annonsere med konkrete lånetilbud eller med formidling av lån og garantier. Finansrådgivere kan utelukkende ta betalt av kunden." I realiteten finnes det mange finansrådgivere der ute som tar betalt av kunden og betalt av en institusjon for å så anbefale konkrete produkter med tiø dels høye kostnader. Bygg kunnskap selv og styr selv. Det er det beste du kan gjøre. Eller velg en autorisert rådgiver. https://www.finansportalen.no/andre-valg/velg-en-autorisert-radgiver/ Kritikk må gjerne bidras med i debatten men at enkelte skjuler seg bak fiktive regelverk for å drepe en vanlig finansdebatt er ren populisme. Det er synd at Ts ikke får mer ut av tråden enn at kunnskap angripes uten å vise til seriøse kilder. Schmuhu Endret 19. februar 2024 av Schmuhu 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå