AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Jeg ønsker å starte med fondsparing, men kan ikke så mye om dette enda. Er ikke interessert nok til å sitte og lese side opp og side ned🙈 Her derfor utsatt og utsatt, for vil jo vite hva jeg driver med. Men er det likevel bare å sette igang? Gangen i en god startprosess sånn jeg har forstått det: 1. Opprette aksjesparekonto, ble anbefalt Nordnet. 2. Finne et globalt indeksfond (som jeg også ble anbefalt) Er det bare å ta en sjans på et globalt indeksfond hos Nordnet? Er det noe mer jeg skal tenke på? Anonymkode: 0ab5a...2b4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Du burde se på kostnadene og innholdet i fondet før du velger. Et dnb, et nordet og et klp fond kan alle ha ulike kostnader men fortsatt være " et indeks fond ". Anonymkode: 062c1...b62 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Du er godt på vei allerede.👍 Indeksfond eller f.eks. bransjefond avhenger av risikoprofilen du ønsker. Ville nok spredt på globalt/norsk indeksfond. I tiden fremover kan det være litt høyere risiko knyttet til fond som er tungt inne i det amerikanske markedet – tror jeg. Som det skrives i innlegget over: se på kostnadene (forvaltningsgebyr) på indeksfondet. Bør være lavt på noe som ikke har aktiv forvaltning. Ikke gå "all inn" med potten din (hvis du allerede har en), men spre innbetalingene over tid. Ikke gå inn i fond hvis du har kort tidshorisont (f.eks. mindre enn tre år). Den norske hovedindeksen er ned ca 4% siden nyttår. Om det er er en kjøpsanledning eller advarsel overlater jeg til deg å avgjøre. 🙂 Anonymkode: e5a40...0eb
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du burde se på kostnadene og innholdet i fondet før du velger. Et dnb, et nordet og et klp fond kan alle ha ulike kostnader men fortsatt være " et indeks fond ". Anonymkode: 062c1...b62 Takk, ja jeg er klar over at jeg må se på kostnadene. Jeg vurderer Nordnet globalt indeks eller KLP Aksje Global, hva tenker du? Anonymkode: 0ab5a...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du er godt på vei allerede.👍 Indeksfond eller f.eks. bransjefond avhenger av risikoprofilen du ønsker. Ville nok spredt på globalt/norsk indeksfond. I tiden fremover kan det være litt høyere risiko knyttet til fond som er tungt inne i det amerikanske markedet – tror jeg. Som det skrives i innlegget over: se på kostnadene (forvaltningsgebyr) på indeksfondet. Bør være lavt på noe som ikke har aktiv forvaltning. Ikke gå "all inn" med potten din (hvis du allerede har en), men spre innbetalingene over tid. Ikke gå inn i fond hvis du har kort tidshorisont (f.eks. mindre enn tre år). Den norske hovedindeksen er ned ca 4% siden nyttår. Om det er er en kjøpsanledning eller advarsel overlater jeg til deg å avgjøre. 🙂 Anonymkode: e5a40...0eb Tusen takk, ja akkurat disse tingene er jeg klar over😊 Syns likevel det kan være vanskelig å velge fond. Hva tenker du om de to indeksfondene jeg nevnte i innlegget over? Og hva er din mening om den siste setningen du skrev? Anonymkode: 0ab5a...2b4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk, ja jeg er klar over at jeg må se på kostnadene. Jeg vurderer Nordnet globalt indeks eller KLP Aksje Global, hva tenker du? Anonymkode: 0ab5a...2b4 Jeg har personlig flere av nordnets egene fond plasser hos nettopp nordnet. Billige gode fond det men sett opp mot KLP er de ganske ferske i gamet uten at det trenger ha noe betydning. Nordnet globalt indeks har hatt en 3 års avkastning på 53,55 %. Årlig kostnad inntil 0,19%. KLP Aksje Global indeks P har hatt en 3års avkastning på 50,82 %. Årlig kostnad inntil 0,28 %. Obs du kan trykke hvor det står " finn ut mere om priser og kostnader" når du er inne på selve fondet. Derfra kan du sjekke hvor mye x sum som står i x tid koster og slik sammenligne litt hvordan kostnadene reelt ser ut for de ulike fondene. For eksempel koster det ingenting å ha 50000, 500000 eller 5000000 stående i Nordnet fondet i 5 år mens det koster deg noe og ha de i KLP fondet. ( vilkårlige summere og tid jeg bare sjekket nå mens jeg oppdaget funksjonen). Liker ikke komme med økonomiske råd om andres sparepenger - men jeg kan si det slik at jeg er i hvertfall veldig komfortabel med de Nordnet fondene jeg har. Anonymkode: 062c1...b62
Schmuhu Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 (endret) Det er bra at du ønsker å spare langsiktig i fond. Å gå for en global indeksfond er ikke problematisk i seg selv. Før du velger en til tilbyder og et produkt, så burde du tilrettelegge en strategi for deg først. Deretter vil det være mye lettere å velge produkt. Verden kan deles inn i utviklede markeder, fremvoksende markeder og frontier markeder. I hver av disse kategoriene finner du store bedrifter, mellomstore bedrifter og små bedrifter. Thats it! Hva ønsker du å være eksponert mot? Vi kan forholde oss til MSCI i starten. Her er Nord-Amerika, Europa og Japan blant de utviklete land. Asia ellers og Latin-Amerika er blant de fremvoksende land. Jeg anbefaler at du leser deg litt opp på nettopp inndelingen for å kunne bygge en portefølje du er komfortabel med. Hva betyr utviklete land? Hva betyr å være fremvoksende? Det kan du lett finne ut av med litt google eller chatGPT. Når vi snakker f.eks. om MSCI World, som både KLP AksjeGlobal og Nordnet Globalt følger, så snakker vi om utviklete markeder og store bedrifter. Nå til deg og sin strategi. Hva ønsker du å være eksponert mot i din portefølje? Synes du utviklete markeder er nok? Kan det være spennende med fremvoksende markeder også? Klassisk verdensporteføljer er: 1) 100% utviklet. (Enkelt med bare ett produkt og du er eksponert litt mot fremvoksende markeder ved at bedriftene holder til i disse landene også) 2) 90% utviklet, 10% fremvoksende. (Dette følger markedskapitaliseringen på børs) 3) 70% utviklet, 30% fremvoksende. (Her overvektes fremvoksende basert på BIP) Hva er du mest komfortabel med da? 2 hours ago, AnonymBruker said: Nordnet globalt indeks har hatt en 3 års avkastning på 53,55 %. Årlig kostnad inntil 0,19%. KLP Aksje Global indeks P har hatt en 3års avkastning på 50,82 %. Årlig kostnad inntil 0,28 %. KLP AksjeGlobal koster 0,18 hos KLP. KLP AksjeGlobal følger MSCI World mens Nordnet Global Indeks følger MSCI World ESG. Det forklarer avvik i avkastningen. ESG står for en filter. KLP sin indeksfond er dermed betydelig bredere spredt enn Nordnet sin. Du kan se det veldig bra ved å se på topp ti posisjonene og at bedriftene er vektet ulik. Nordnet har en mye sterke vekting mot teknologi. Jeg synes ESG er en vanskelig filter. I begynnelsen hadde jeg unngått slike filter før man egentlig forstår hva de står for. ESG skal stå for mer samfunnsansvarlig investering, men det kan påtviles. Det er ikke sikker at den alltid gir bedre avkastning heller, samtidig som den konsentrerer en god del. Det er med andre ord en stor filter og mange bedrifter blir filtrert vekk i forhold til en vanlig global indeks MSCI World NR. Ser innlegget mitt ble lengre enn ventet. Er strategien 100% utviklete markeder, så er Kron Global Indeks hos Kron det billigste produktet du kan få. De ligger på 0,15% akkurat nå. Schmuhu Endret 13. februar 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har personlig flere av nordnets egene fond plasser hos nettopp nordnet. Billige gode fond det men sett opp mot KLP er de ganske ferske i gamet uten at det trenger ha noe betydning. Nordnet globalt indeks har hatt en 3 års avkastning på 53,55 %. Årlig kostnad inntil 0,19%. KLP Aksje Global indeks P har hatt en 3års avkastning på 50,82 %. Årlig kostnad inntil 0,28 %. Obs du kan trykke hvor det står " finn ut mere om priser og kostnader" når du er inne på selve fondet. Derfra kan du sjekke hvor mye x sum som står i x tid koster og slik sammenligne litt hvordan kostnadene reelt ser ut for de ulike fondene. For eksempel koster det ingenting å ha 50000, 500000 eller 5000000 stående i Nordnet fondet i 5 år mens det koster deg noe og ha de i KLP fondet. ( vilkårlige summere og tid jeg bare sjekket nå mens jeg oppdaget funksjonen). Liker ikke komme med økonomiske råd om andres sparepenger - men jeg kan si det slik at jeg er i hvertfall veldig komfortabel med de Nordnet fondene jeg har. Anonymkode: 062c1...b62 Tusen takk for innlegget, jeg lærer stadig😊 Hvorfor vil det koste meg noe å ha penger i KLP-fondet og ikke i Nordnet? Anonymkode: 0ab5a...2b4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 Schmuhu skrev (14 minutter siden): Det er bra at du ønsker å spare langsiktig i fond. Å gå for en global indeksfond er ikke problematisk i seg selv. Før du velger en til tilbyder og et produkt, så burde du tilrettelegge en strategi for deg først. Deretter vil det være mye lettere å velge produkt. Verden kan deles inn i utviklede markeder, fremvoksende markeder og frontier markeder. I hver av disse kategoriene finner du store bedrifter, mellomstore bedrifter og små bedrifter. Thats it! Hva ønsker du å være eksponert mot? Vi kan forholde oss til MSCI i starten. Her er Nord-Amerika, Europa og Japan blant de utviklete land. Asia ellers og Latin-Amerika er blant de fremvoksende land. Jeg anbefaler at du leser deg litt opp på nettopp inndelingen for å kunne bygge en portefølje du er komfortabel med. Hva betyr utviklete land? Hva betyr å være fremvoksende? Det kan du lett finne ut av med litt google eller chatGPT. Når vi snakker f.eks. om MSCI World, som både KLP AksjeGlobal og Nordnet Globalt følger, så snakker vi om utviklete markeder og store bedrifter. Nå til deg og sin strategi. Hva ønsker du å være eksponert mot i din portefølje? Synes du utviklete markeder er nok? Kan det være spennende med fremvoksende markeder også? Klassisk verdensporteføljer er: 1) 100% utviklet. (Enkelt med bare ett produkt og du er eksponert litt mot fremvoksende markeder ved at bedriftene holder til i disse landene også) 2) 90% utviklet, 10% fremvoksende. (Dette følger markedskapitaliseringen på børs) 3) 70% utviklet, 30% fremvoksende. (Her overvektes fremvoksende basert på BIP) Hva er du mest komfortabel med da? KLP AksjeGlobal koster 0,18 hos KLP. KLP AksjeGlobal følger MSCI World mens Nordnet Global Indeks følger MSCI World ESG. Det forklarer avvik i avkastningen. ESG står for en filter. KLP sin indeksfond er dermed betydelig bredere spredt enn Nordnet sin. Du kan se det veldig bra ved å se på topp ti posisjonene og at bedriftene er vektet ulik. Nordnet har en mye sterke vekting mot teknologi. Jeg synes ESG er en vanskelig filter. I begynnelsen hadde jeg unngått slike filter før man egentlig forstår hva de står for. ESG skal stå for mer samfunnsansvarlig investering, men det kan påtviles. Det er ikke sikker at den alltid gir bedre avkastning heller, samtidig som den konsentrerer en god del. Det er med andre ord en stor filter og mange bedrifter blir filtrert vekk i forhold til en vanlig global indeks MSCI World NR. Ser innlegget mitt ble lengre enn ventet. Er strategien 100% utviklete markeder, så er Kron Global Indeks hos Kron det billigste produktet du kan få. De ligger på 0,15% akkurat nå. Schmuhu Tusen takk for hjelpen! Jeg skjønner ikke alt dette enda, tror jeg må gjøre det enkelt i første omgang. Skjønner ikke alt du skriver om her. Det er absolutt en viktig faktor at Klp indeksfond er bredere spredt enn Nordnet sitt. Men dette med ESG filter var nytt for meg, og det at du skriver at det er et vanskelig filter du ville unngått i starten, gjør at jeg blir usikker. Jeg har opprettet ASK i Nordnet, og hadde i utgangspunktet tenkt å bruke den, men jeg skjønner jo at indeksfondene er billigst i den tilhørende banken sin. Men er det ikke likevel greit å bare kjøpe gjennom Nordnet? Forholde seg til én ASK? Hva om jeg investerer likt i de to indeksfondene jeg nevnte over? Bør jeg sette meg inn i hva disse ESG filtrene er først? Jeg har foreløpig ingen formening om jeg ønsker utviklede eller fremvoksende markeder, så takk for at du rettet oppmerksomheten min den veien. Jeg skal google og lese! Jeg har som sagt foreløpig bare gått etter anbefalinger om disse to indeksfondene jeg nevnte. Anonymkode: 0ab5a...2b4
Schmuhu Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 (endret) 9 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for hjelpen! Jeg skjønner ikke alt dette enda, tror jeg må gjøre det enkelt i første omgang. Skjønner ikke alt du skriver om her. Det er absolutt en viktig faktor at Klp indeksfond er bredere spredt enn Nordnet sitt. Bare hyggelig. Om du skjønte at KLP er bredere spredt og at du synes det en viktig faktor for deg, så har jo du kommet et stykke lenger. Hva er det du sliter med å forstå? Det hadde hjulpet om du stiller konkrete spørsmål, slik at vi kan svare mer presis og hjelpe deg i gang. Dette med fond virker litt mystisk men er egentlig ikke så vanskelig. Godt mulig at du er redd for risikoen fondssparing medfører og at du har lest mye om det. I hvert fall når jeg leser innleggene dine så virker du veldig redd å gjøre feil. Stemmer det? Vi kan ta en risiko-gjennomgang og hva risiko egentlig betyr om du ønsker det. 9 hours ago, AnonymBruker said: Men dette med ESG filter var nytt for meg, og det at du skriver at det er et vanskelig filter du ville unngått i starten, gjør at jeg blir usikker. ESG er en engelsk forkortelse, og står for Environmental, Social and Governance. Du kan enkelt oversette det til "samfunnsansvar". Ideen med ESG er at samfunnsansvarlige bedrifter kommer til å gjøre det bedre og at de har mindre risiko om gå konkurs. Du filtrerer vekk alle de andre som ikke tolkes som samfunnsansvarlig. Det er dog vanskelig å definere om en bedrift kan tolkes som samfunnsansvarlig eller ikke. Her er det litt ulike tilnærming. Derfor kaller jeg det en vanskelig filter, fordi det er veldig ulikt hva du filtrerer når du ser ESG. Det kan være lettere å starte uten ESG, fordi da trenger du ikke å forholde deg til det. Enkelt og greit. 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har opprettet ASK i Nordnet, og hadde i utgangspunktet tenkt å bruke den, men jeg skjønner jo at indeksfondene er billigst i den tilhørende banken sin. Men er det ikke likevel greit å bare kjøpe gjennom Nordnet? Forholde seg til én ASK? Jeg er tilhenger av enkle porteføljer som minimerer kostnader. Når du vet hva du ønsker å velge, så er det lettere å velge både tilbyder og produkt. Igjen, du burde velge strategi først. Jeg har listet opp tre fine nybegynner porteføljer i mitt forrige innlegg. I utgangspunktet kan du ha så mange ASK som du vil hos så mange aktører som du vil. Men som du sier så er det lite oversiktlig. Hvis Nordnet har de produktene du ønsker for din strategi og om prisene er innenfor, så er Nordnet en veldig grei plattform å bruke. 9 hours ago, AnonymBruker said: Hva om jeg investerer likt i de to indeksfondene jeg nevnte over? Da får du en gjennomsnittskostnad og en gjennomsnittsavkastning i forhold til hvordan du har vektet. Det kan faktisk være en spennende strategi. ESG er en faktor som kan inngå til en viss grad i porteføljen din, for eksempel 20%. Det er noen som gjør. Men hvis du går for noe slikt, så burde du ha litt kunnskap om ESG kriteriene som indeksen har. Jeg personlig er som sagt tilhenger av en enkel portefølje og jeg er ikke overbevist av ESG. Derfor hadde jeg personlig ikke valgt ESG. Men det trenger ikke å bety at du ikke kan velge det. ESG kan være spennende. Men jeg ønsker ikke å sette meg inn i det hver gang de endrer på kriteriene og vurdere om jeg fortsatt er enig. Derfor unngår jeg ESG. 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har foreløpig ingen formening om jeg ønsker utviklede eller fremvoksende markeder, så takk for at du rettet oppmerksomheten min den veien. Da foreslår jeg at du begynner med 100% i utviklete markeder. Det er lett og enkelt. Vi kan kalle dette din kjerneportefølje. Indeksen heter MSCI World NR. Du finner da et produkt som følger den. Hvis du har funnet en fond, så sjekk faktaarket om det er denne indeksen som følges. Hva er det billigste du kan få hos Nordnet? Inkludert plattformavgift bør prisen ikke være mer enn 0,2% isch. Hvis du ønsker fremvoksende markeder eller annet i tillegg ved en senere anledning, så er det lett å legge til. Schmuhu Endret 14. februar 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tusen takk for innlegget, jeg lærer stadig😊 Hvorfor vil det koste meg noe å ha penger i KLP-fondet og ikke i Nordnet? Anonymkode: 0ab5a...2b4 Fordi du har tenkt å bruke nordnet som plattform - eller KLP koster hos KLP også. Anonymkode: 062c1...b62 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Schmuhu skrev (8 timer siden): Bare hyggelig. Om du skjønte at KLP er bredere spredt og at du synes det en viktig faktor for deg, så har jo du kommet et stykke lenger. Hva er det du sliter med å forstå? Det hadde hjulpet om du stiller konkrete spørsmål, slik at vi kan svare mer presis og hjelpe deg i gang. Dette med fond virker litt mystisk men er egentlig ikke så vanskelig. Godt mulig at du er redd for risikoen fondssparing medfører og at du har lest mye om det. I hvert fall når jeg leser innleggene dine så virker du veldig redd å gjøre feil. Stemmer det? Vi kan ta en risiko-gjennomgang og hva risiko egentlig betyr om du ønsker det. ESG er en engelsk forkortelse, og står for Environmental, Social and Governance. Du kan enkelt oversette det til "samfunnsansvar". Ideen med ESG er at samfunnsansvarlige bedrifter kommer til å gjøre det bedre og at de har mindre risiko om gå konkurs. Du filtrerer vekk alle de andre som ikke tolkes som samfunnsansvarlig. Det er dog vanskelig å definere om en bedrift kan tolkes som samfunnsansvarlig eller ikke. Her er det litt ulike tilnærming. Derfor kaller jeg det en vanskelig filter, fordi det er veldig ulikt hva du filtrerer når du ser ESG. Det kan være lettere å starte uten ESG, fordi da trenger du ikke å forholde deg til det. Enkelt og greit. Jeg er tilhenger av enkle porteføljer som minimerer kostnader. Når du vet hva du ønsker å velge, så er det lettere å velge både tilbyder og produkt. Igjen, du burde velge strategi først. Jeg har listet opp tre fine nybegynner porteføljer i mitt forrige innlegg. I utgangspunktet kan du ha så mange ASK som du vil hos så mange aktører som du vil. Men som du sier så er det lite oversiktlig. Hvis Nordnet har de produktene du ønsker for din strategi og om prisene er innenfor, så er Nordnet en veldig grei plattform å bruke. Da får du en gjennomsnittskostnad og en gjennomsnittsavkastning i forhold til hvordan du har vektet. Det kan faktisk være en spennende strategi. ESG er en faktor som kan inngå til en viss grad i porteføljen din, for eksempel 20%. Det er noen som gjør. Men hvis du går for noe slikt, så burde du ha litt kunnskap om ESG kriteriene som indeksen har. Jeg personlig er som sagt tilhenger av en enkel portefølje og jeg er ikke overbevist av ESG. Derfor hadde jeg personlig ikke valgt ESG. Men det trenger ikke å bety at du ikke kan velge det. ESG kan være spennende. Men jeg ønsker ikke å sette meg inn i det hver gang de endrer på kriteriene og vurdere om jeg fortsatt er enig. Derfor unngår jeg ESG. Da foreslår jeg at du begynner med 100% i utviklete markeder. Det er lett og enkelt. Vi kan kalle dette din kjerneportefølje. Indeksen heter MSCI World NR. Du finner da et produkt som følger den. Hvis du har funnet en fond, så sjekk faktaarket om det er denne indeksen som følges. Hva er det billigste du kan få hos Nordnet? Inkludert plattformavgift bør prisen ikke være mer enn 0,2% isch. Hvis du ønsker fremvoksende markeder eller annet i tillegg ved en senere anledning, så er det lett å legge til. Schmuhu Selv ikke jeg orker forholde meg til alt du skriver - som økonom. Du fremstår ikke akkurat som å ha teken på det å snakke med " ola normann" 😂 for at ts i det heletatt skal få noe som helst ut av det du skriver så må du korte ned, omformulere, renske opp for overflødig bransje prat og ikke minst bruke klarspråk. Til ts - det viktigste er at du velger deg et fond og setter penger i det jevnt å trutt, begge de to fondene du har nevnt er gode fond og ingenting galt i å velge ett av de. Ville ikke begynt å rote med flere ask kontoer på ulike plattformer. I hvertfall om du kjenner at du valgte feil fond om 1 år når du har lært mere og satt deg mere inn i ting så har du fått god avkastning på penge i mens og kan selge deg ut av fondet for så å plassere midlene der du ønsker. Anonymkode: 062c1...b62 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 Schmuhu skrev (14 timer siden): Bare hyggelig. Om du skjønte at KLP er bredere spredt og at du synes det en viktig faktor for deg, så har jo du kommet et stykke lenger. Hva er det du sliter med å forstå? Det hadde hjulpet om du stiller konkrete spørsmål, slik at vi kan svare mer presis og hjelpe deg i gang. Dette med fond virker litt mystisk men er egentlig ikke så vanskelig. Godt mulig at du er redd for risikoen fondssparing medfører og at du har lest mye om det. I hvert fall når jeg leser innleggene dine så virker du veldig redd å gjøre feil. Stemmer det? Vi kan ta en risiko-gjennomgang og hva risiko egentlig betyr om du ønsker det. ESG er en engelsk forkortelse, og står for Environmental, Social and Governance. Du kan enkelt oversette det til "samfunnsansvar". Ideen med ESG er at samfunnsansvarlige bedrifter kommer til å gjøre det bedre og at de har mindre risiko om gå konkurs. Du filtrerer vekk alle de andre som ikke tolkes som samfunnsansvarlig. Det er dog vanskelig å definere om en bedrift kan tolkes som samfunnsansvarlig eller ikke. Her er det litt ulike tilnærming. Derfor kaller jeg det en vanskelig filter, fordi det er veldig ulikt hva du filtrerer når du ser ESG. Det kan være lettere å starte uten ESG, fordi da trenger du ikke å forholde deg til det. Enkelt og greit. Jeg er tilhenger av enkle porteføljer som minimerer kostnader. Når du vet hva du ønsker å velge, så er det lettere å velge både tilbyder og produkt. Igjen, du burde velge strategi først. Jeg har listet opp tre fine nybegynner porteføljer i mitt forrige innlegg. I utgangspunktet kan du ha så mange ASK som du vil hos så mange aktører som du vil. Men som du sier så er det lite oversiktlig. Hvis Nordnet har de produktene du ønsker for din strategi og om prisene er innenfor, så er Nordnet en veldig grei plattform å bruke. Da får du en gjennomsnittskostnad og en gjennomsnittsavkastning i forhold til hvordan du har vektet. Det kan faktisk være en spennende strategi. ESG er en faktor som kan inngå til en viss grad i porteføljen din, for eksempel 20%. Det er noen som gjør. Men hvis du går for noe slikt, så burde du ha litt kunnskap om ESG kriteriene som indeksen har. Jeg personlig er som sagt tilhenger av en enkel portefølje og jeg er ikke overbevist av ESG. Derfor hadde jeg personlig ikke valgt ESG. Men det trenger ikke å bety at du ikke kan velge det. ESG kan være spennende. Men jeg ønsker ikke å sette meg inn i det hver gang de endrer på kriteriene og vurdere om jeg fortsatt er enig. Derfor unngår jeg ESG. Da foreslår jeg at du begynner med 100% i utviklete markeder. Det er lett og enkelt. Vi kan kalle dette din kjerneportefølje. Indeksen heter MSCI World NR. Du finner da et produkt som følger den. Hvis du har funnet en fond, så sjekk faktaarket om det er denne indeksen som følges. Hva er det billigste du kan få hos Nordnet? Inkludert plattformavgift bør prisen ikke være mer enn 0,2% isch. Hvis du ønsker fremvoksende markeder eller annet i tillegg ved en senere anledning, så er det lett å legge til. Schmuhu Om jeg velger KLP-fondet, så kommer jeg nok ikke til å følge så mye med på når ESG endrer kriteriene sine. Jeg er ikke så avansert😅 Må evt bare velge å stole på valget mitt, og følge litt med på avkastning underveis selvsagt. Jeg vurderer dette fondet fordi flere jeg har snakket med har anbefalte det. Noen uten noen spesifikk forklaring, og andre med for lang forklaring sånn at falt av lasset😅 Jeg velger nok også bare å ha en ASK, i Nordnet. Er fortsatt litt småredd for å spare i fond, kjenner jeg. Er redd for å tape penger, så blir liksom sittende på gjerdet, spesielt når jeg skjønner at det er så mye jeg ikke forstår av totalbildet. Anonymkode: 0ab5a...2b4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selv ikke jeg orker forholde meg til alt du skriver - som økonom. Du fremstår ikke akkurat som å ha teken på det å snakke med " ola normann" 😂 for at ts i det heletatt skal få noe som helst ut av det du skriver så må du korte ned, omformulere, renske opp for overflødig bransje prat og ikke minst bruke klarspråk. Til ts - det viktigste er at du velger deg et fond og setter penger i det jevnt å trutt, begge de to fondene du har nevnt er gode fond og ingenting galt i å velge ett av de. Ville ikke begynt å rote med flere ask kontoer på ulike plattformer. I hvertfall om du kjenner at du valgte feil fond om 1 år når du har lært mere og satt deg mere inn i ting så har du fått god avkastning på penge i mens og kan selge deg ut av fondet for så å plassere midlene der du ønsker. Anonymkode: 062c1...b62 Tusen takk for svar😊 Ville du valgt et av de to fondene, eller fordelt sparing i begge to? Hva tenker du og @Schmuhuom dette: Jeg har nylig refinansiert boliglånet, og fikk automatisk avdragsfrihet i 3 år uten å ha bedt om det. Først tenkte jeg at jeg helst ville betale avdrag på boliglånet. Men så tenkte jeg at jeg heller kunne spare avdragene disse tre årene i fond. Tenker dere at dette er en bedre idé enn å betale ned på boliglånet? Sparing i bolig (bl.a ved å betale avdrag) er jo også veldig bra, men da er pengene låst i boligen. Ved sparing av disse pengene i fond, kan dette bli en fin start på pensjonssparingen? Tanken er å spare i fond i minst 20 år, og fortsette med månedlige innskudd etter den avdragsfrie perioden, men da kanskje et lavere beløp. Tanker? Anonymkode: 0ab5a...2b4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om jeg velger KLP-fondet, så kommer jeg nok ikke til å følge så mye med på når ESG endrer kriteriene sine. Jeg er ikke så avansert😅 Må evt bare velge å stole på valget mitt, og følge litt med på avkastning underveis selvsagt. Jeg vurderer dette fondet fordi flere jeg har snakket med har anbefalte det. Noen uten noen spesifikk forklaring, og andre med for lang forklaring sånn at falt av lasset😅 Jeg velger nok også bare å ha en ASK, i Nordnet. Er fortsatt litt småredd for å spare i fond, kjenner jeg. Er redd for å tape penger, så blir liksom sittende på gjerdet, spesielt når jeg skjønner at det er så mye jeg ikke forstår av totalbildet. Anonymkode: 0ab5a...2b4 Du sier du er redd for å tape penger, og det får meg til å tenke at du bør lese deg litt mer opp før du går inn med pengene dine i fond. Jeg er nemlig redd for ar du vil få panikk ved første større børsfall (tenk covid eller lignende), selge alt - og dermed realisere tapet. Det er sånn atferd man taper penger på. Når man skal investere i fond, er det tryggeste å investere fast hver eneste måned, uansett om det går bra eller dårlig. Ikke prøve å time markedet, hverken nåe det går bra eller dårlig. Dette involverer også å IKKE selge i panikk når det går dårlig. Faktisk er det egentlig da man bør inn med ekstra penger, hvis man har noen! Du bør se litt på kurver for verdensindeksen, på kort og lang sikt. Se hvordan trenden har vært langsiktig. Ellers er jeg enig i at jeg ville holdt meg til ett globalt indeksfond i starten, og jeg ville ikke gjort det noe vanskeligere enn det behøver å være. Jeg ville ikke kjøpt KLP på Nordnet, fordi det er unødvendig dyrt der. Jeg ville heller kjøpt Nordnets eget fond. Eventuelt ville jeg kjøpt KLP Global indeks hos KLP, eller Storebrand Alle Markeder et sted hvor det er billig (for eksempel Kron). Disse fondene dekker ikke helt det samme, men i starten tenker jeg det viktigste er å komme i gang (etter at du har lest nok til ikke å få panikk neste gang verdensøkonomien knaker litt - du må tåke å se røde tall uten å miste nattesøvnen! Hvis ikke, er ikke fondssparing noe for deg.). Anonymkode: 3a0d8...56e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar😊 Ville du valgt et av de to fondene, eller fordelt sparing i begge to? Hva tenker du og @Schmuhuom dette: Jeg har nylig refinansiert boliglånet, og fikk automatisk avdragsfrihet i 3 år uten å ha bedt om det. Først tenkte jeg at jeg helst ville betale avdrag på boliglånet. Men så tenkte jeg at jeg heller kunne spare avdragene disse tre årene i fond. Tenker dere at dette er en bedre idé enn å betale ned på boliglånet? Sparing i bolig (bl.a ved å betale avdrag) er jo også veldig bra, men da er pengene låst i boligen. Ved sparing av disse pengene i fond, kan dette bli en fin start på pensjonssparingen? Tanken er å spare i fond i minst 20 år, og fortsette med månedlige innskudd etter den avdragsfrie perioden, men da kanskje et lavere beløp. Tanker? Anonymkode: 0ab5a...2b4 Jeg tenker du er såpass fersk at du ikke bør bruke hele boligavdraget på fond ennå. Start med lavere beløp fram til du har litt mer erfaring. Dette slik at du ikke skal selge i panikk, slik jeg skrev om i forrige innlegg. Det er nemlig det du taper penger på! Anonymkode: 3a0d8...56e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #17 Skrevet 15. februar 2024 Hvis du noe som er relativt trygt å investere i med bra avkastning nå ville jeg sett på f.eks. Heimdal Høyrente, men du kan ikke kjøpe på ASK. Turer jevnt og trutt fremover fremover og har de siste månedene hatt ~2% avkastning/mnd. som blir omtrentlig 22% i året. Jeg har både indeksfond og enkeltaksjer også, men har 50% der nå siden avkastning er så god i forhold til risiko. Ikke umulig at det kommer en liten nedtur nå. ASK er bedre enn f.eks. IKZ så det er noe å ta med i betraktningen. Anonymkode: ddd32...91a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Skrevet 15. februar 2024 Kommer vel an på beløpet og hvor mye man føler man bør lese seg opp hvis man ikke er spesielt interessert i finans/økonomi (er bare interessert i penger...). Selv har jeg omtrent et tre netto månedslønninger i fire forskjellige fond og jeg har ikke giddet å lese meg opp noe særlig. Brukte vel bare en halvtime på å komme i gang i nettbanken. Har kun brede fond markert med lav til middels risiko og lav til middels årsavgift. Ingen enkeltaksjer. Anonymkode: 418a7...ba4
Schmuhu Skrevet 15. februar 2024 #19 Skrevet 15. februar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Til ts - det viktigste er at du velger deg et fond og setter penger i det jevnt å trutt, begge de to fondene du har nevnt er gode fond og ingenting galt i å velge ett av de. Jeg er uenig. Ts bør være klar over egen strategi og kjenne til produktet som kjøpes. Å gjøre Ts oppmerksom på vesentlige forskjeller mellom de to nevnte fond er meget hensiktsmessig. Å påstå at en ESG filtrert fond er like god og bred som den vanlige indeksen er direkte farlig. Måten du kommuniserer skaper inntrykket at fondene er likeverdige, som de ikke er. Antall bedrifter i ESG fondet er omtrent halvparten av de som ligger i indeksen uten filter. Jeg kaller det en betydelig konsentrasjon som ikke alle er komfortabel med. Virker ikke slik at du har kommunisert mye bedre! 9 hours ago, AnonymBruker said: Er fortsatt litt småredd for å spare i fond, kjenner jeg. Er redd for å tape penger, så blir liksom sittende på gjerdet, spesielt når jeg skjønner at det er så mye jeg ikke forstår av totalbildet. Og her har vi kjerneproblemet. Ts forstår ikke risikoen. Derfor virker dette med fond bare skummelt. Det er nettopp derfor jeg etterlyser strategi. Det virker ikke slik at Ts har kontroll på den annet enn at hun velger fond som andre har valgt. Men det er ikke slik det funker. Da er det ikke vanskelig å skjønne at Ts kommer til å gjøre det du beskriver. 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er nemlig redd for ar du vil få panikk ved første større børsfall (tenk covid eller lignende), selge alt - og dermed realisere tapet. Det er sånn atferd man taper penger på. Men istedenfor å forklare hvordan Ts bør oppføre seg, uten at hun egentlig forstår hvorfor, så er det mer hensiktsmessig om Ts kan konkludere det selv. Kan du Ts svare på følgende spørsmål: 1) Hvor lenger ønsker du å spare? 2) Hva betyr "krise" i denne sammenhengen her? 3) Hva tror du skjer med KLP AksjeGlobal i en krisetid? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 Jeg liker at dere diskuterer, det lærer jeg av😊 Schmuhu skrev (2 timer siden): 1) Hvor lenger ønsker du å spare? 2) Hva betyr "krise" i denne sammenhengen her? 3) Hva tror du skjer med KLP AksjeGlobal i en krisetid? 1: 20 år + 2: At beløpet minker i verdi av en eller annen grunn. Jeg vet at grafene går opp og ned, og at man over tid likevel har sett god avkastning, men vi vet jo ikke med sikkerhet at det vil fortsette sånn de neste 20 årene. Hva om det blir en større krig i Europa, og alt på børsen raser? Hva om det kommer en lengre nedgangstid av en eller annen grunn om 20 år, som gjør at fondene minker i verdi akkurat omtrent på den tiden jeg trenger å ta ut pengene? 3: Aner ikke😄 Anonymkode: 0ab5a...2b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå