Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 28+3 i dag og skal stikke inn på drop-in for å ta glukosetest i morgen.

Jeg tok den i første svangerskap, ikke tatt den siden og dette er mitt tredje. Jeg er under 25, og testen er kun for å utelukke fordi jeg er sliten og føler meg utmattet. Jeg er sykemeldt på nåværende tidspunkt på grunn av dette, har vært på sykehus for å se om alt er bra med baby pga proteiner i urinen, og det er altså sukehuset som vil at jeg skal ta testen kun for å utelukke, jeg har ellers ingen symptomer på svangerskapsdiabetes.. 

men jeg ble så utrolig dårlig av å ta den sist gang, at jeg har helt angst for å ta den. Jeg har over hode IKKE lyst, og føler det nesten er unødvendig bruk av energi og ressurser når det kun er for å «utelukke».. NOEN RÅD FOR Å DEMPE NERVENE?! Jeg kan jo ikke ta noe beroligende heller…

Anonymkode: 13ae9...78e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble også målt langtidsblodsukker i uke 12 med helt fine tall, så det er også derfor jeg føler at dette er «unødvendig»

Skrevet

Du kan jo velge å ikke hjøre det 

Anonymkode: 5c979...9d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo velge å ikke hjøre det 

Gjøre*

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ble også målt langtidsblodsukker i uke 12 med helt fine tall, så det er også derfor jeg føler at dette er «unødvendig»

Langtidsblodsukker blir falskt for lavt under svangerskapet. Da er det bedre om du kjøper deg en glukosetoleranse og strips, og måler regelmessig en ukes tid etter avtale med legen. Det må du betale selv, men det blir jo en avveining av hvor viktig det er for deg. 

Anonymkode: c92ab...def

• Nyttig 2
Skrevet

Det er vel bare positivt de skal utelukke det? En del av diagnose, generelt utenfor svangerskap, er å utelukke. Tenker jeg ville tatt den om sykehuset ønsker det. Du tåler å være dårlig noen timer. 

Anonymkode: a868b...31d

• Liker 4
Skrevet

Langtidsblodsukker blir falskt for lavt under svangerskapet. Da er det bedre om du kjøper deg en glukosetoleranse og strips, og måler regelmessig en ukes tid etter avtale med legen. Det må du betale selv, men det blir jo en avveining av hvor viktig det er for deg. 

Blodsukkermåler... ikke glukosetoleranse 😆

Skrevet

Du MÅ jo ikke gjøre det, det er frivillig. Men synes personlig det er veldig rart at enkelte er så livredde for denne helt uskyldige testen.. gjort det 3 ganger selv, ene med hyperemesis tilogmed - eneste kjipe er at man blir trøtt.. Tenker det er noe man bare må tåle altså 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 2767d...b1c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Og forresten- man må ikke ha symptomer på svangerskapsdiabetes for å ha det. Ser du skriver det i innlegget ditt som et argument for å ikke ta den. 

• Liker 4
Skrevet

jeg nektet testen i begge svangerskap, kjøpte heller egen blodsukkermåler og målte fastende blodsukker og etter måltider noen ganger iløpet av svangerskapet. Et slikt apparat koster bare noen hundrelapper på apoteket.

Anonymkode: b6151...a37

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner det er forskjellige folk som skriver innleggene, men det er er så pussig å lese at noen er redde for å ha skadet fosteret etter å ha spist salami, mens andre vil droppe en anbefalt helseundersøkelse.. 

Anonymkode: 434cc...432

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner det er forskjellige folk som skriver innleggene, men det er er så pussig å lese at noen er redde for å ha skadet fosteret etter å ha spist salami, mens andre vil droppe en anbefalt helseundersøkelse.. 

Anonymkode: 434cc...432

Den gir falsk trygghet. Det gir svar på hvordan det ligger an der og da, men sier ikke noe om hvordan det utarter seg resten av svangerskapet. Tar du testen i uke 24, kan du begynne å utvikle dia et par uker senere. Måler du blodsukker jevnt, så kan du lettere fange det opp. Det er og det du må gjøre om det er utslag på testen. Så det er veldig bra at folk velger å følge opp regelmessig.

Anonymkode: 1b67d...bdd

• Liker 2
Skrevet

Be legekontoret om å få en benk å ligge på, på et eget rom. Jeg har ikke angst eller er redd for å spy, men ble også skikkelig dårlig av testen og hadde ikke forventet det. Ble såpass dårlig at jeg spydde og ikke fikk fullført, så jeg skjønner at du gruer deg. Jeg fikk sitte på eget rom, det hjalp litt, men hadde vært bedre med et rom med en benk og å ha en spybøtte i nærheten så jeg slapp å løpe ut på do... Man burde i alle fall slippe å vente på det vanlige venterommet!

Anonymkode: 5ed5c...7b4

Skrevet

Men av alt som er kjipt med graviditet og alle kjipe undersøkelser man må gjennom før fødsel (for ikke å snakke om fødselen...) så er vel ikke å bli kvalm av å måtte drikke litt søt saft SÅ ille?

Mulig jeg ikke forstår hvor dårlig du ble da.. Jeg ble bare litt sulten siden jeg måtte vente med å spise.. Men var jo kontinuerlig kjempekvalm i ukesvis tidligere i graviditeten. Det er kjipt men den glukosetesten er snakk om 2 timer..

Anonymkode: 6e3ea...b6f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du MÅ jo ikke gjøre det, det er frivillig. Men synes personlig det er veldig rart at enkelte er så livredde for denne helt uskyldige testen.. gjort det 3 ganger selv, ene med hyperemesis tilogmed - eneste kjipe er at man blir trøtt.. Tenker det er noe man bare må tåle altså 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 2767d...b1c

Så heldig for deg at du bare blir litt trøtt da;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Be legekontoret om å få en benk å ligge på, på et eget rom. Jeg har ikke angst eller er redd for å spy, men ble også skikkelig dårlig av testen og hadde ikke forventet det. Ble såpass dårlig at jeg spydde og ikke fikk fullført, så jeg skjønner at du gruer deg. Jeg fikk sitte på eget rom, det hjalp litt, men hadde vært bedre med et rom med en benk og å ha en spybøtte i nærheten så jeg slapp å løpe ut på do... Man burde i alle fall slippe å vente på det vanlige venterommet!

Anonymkode: 5ed5c...7b4

Jeg har ekstrem angst for oppkast, og holdt på å svime av flere ganger sist jeg tok den(men tok den på et annet legesenter den gangen). Fikk flere bølger med blodtrykksfall og måtte selv bli liggende på en benk. Da jeg var ferdig med testen var det ikke slik at jeg automatisk ble ferdig med plagene… det var jo sånn hele dagen!

blir så irritert på disse fisefine som bare sier at man må «tåle å bli litt trøtt i etterkant», fordi det handler ikke om å bli «litt trøtt». Det er forferdelig angst og det krever enormt med mental forberedelse.. hadde jeg enda kunne tatt litt beroligende🙃 men takk for at du deler erfaringen din! Jeg skal høre om benk på eget rom! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men av alt som er kjipt med graviditet og alle kjipe undersøkelser man må gjennom før fødsel (for ikke å snakke om fødselen...) så er vel ikke å bli kvalm av å måtte drikke litt søt saft SÅ ille?

Mulig jeg ikke forstår hvor dårlig du ble da.. Jeg ble bare litt sulten siden jeg måtte vente med å spise.. Men var jo kontinuerlig kjempekvalm i ukesvis tidligere i graviditeten. Det er kjipt men den glukosetesten er snakk om 2 timer..

Anonymkode: 6e3ea...b6f

Mtp at jeg har droppet både epidural og lystgass under to fødseler i frykt for å spy, så synes jeg faktisk at det er så ille med litt søt saft:)

testen er to timer, jeg var likevel ødelagt hele jævla dagen?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ekstrem angst for oppkast, og holdt på å svime av flere ganger sist jeg tok den(men tok den på et annet legesenter den gangen). Fikk flere bølger med blodtrykksfall og måtte selv bli liggende på en benk. Da jeg var ferdig med testen var det ikke slik at jeg automatisk ble ferdig med plagene… det var jo sånn hele dagen!

blir så irritert på disse fisefine som bare sier at man må «tåle å bli litt trøtt i etterkant», fordi det handler ikke om å bli «litt trøtt». Det er forferdelig angst og det krever enormt med mental forberedelse.. hadde jeg enda kunne tatt litt beroligende🙃 men takk for at du deler erfaringen din! Jeg skal høre om benk på eget rom! 

Du blir bedt av sykehuset om å ta den for å hjelpe deg- og da tåler du både angst, trøtthet og alt. Jeg syns du overdramatiserer helt ærlig. Jeg forstår det er tøft, men at du ikke ser hvorfor, da får du jobbe litt med å forstå det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du blir bedt av sykehuset om å ta den for å hjelpe deg- og da tåler du både angst, trøtthet og alt. Jeg syns du overdramatiserer helt ærlig. Jeg forstår det er tøft, men at du ikke ser hvorfor, da får du jobbe litt med å forstå det. 

Overdramatisering og angst er vel to vidt forskjellige ting sånn jeg ser det. Men man må jo oppleve det for å forstå.. takk for at du kommer med råd som kan hjelpe meg, det er jo tross alt det jeg spør om:)

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder svangerskapsdiabetes, stemmer det at man ikke nødvendigvis har symptomer selv om man har det. Mitt langtidsblodsukker var også fint, så vidt jeg husker. Jeg hadde heller ikke gått opp mye i vekt og var slank (hadde vel heller gått ned i egenvekt pga kvalme). Men pga mitt forrige barn var over 4,5 kg ville de at jeg skulle ta testen.

Så jeg tok den. Jeg hadde hørt mye om hvor fælt det smakte osv, men akkurat det gikk fint. Men jeg var ikke forberedt på å bli så dårlig. Etter et kvarter eller noe sånt føltes det som jeg skulle besvime, og jeg kastet oppe masse på doen, ble fullstendig slått ut og var nede for telling resten av dagen. Så jeg fikk jo ikke fullført den. Men da sa de at jeg skulle slippe å prøve igjen. De baserte seg da på mitt fastende blodsukker, som var så vidt over grensen for svangerskapsdiabetes.

Så jeg måtte legge om kostholdet til diabeteskosthold og måle blodsukker. Innen neste kontroll hadde det fastende blodsukkeret stabilisert seg. De trodde da at barnet kom til å bli innenfor normal størrelse pga dette, men han var like stor som storebroren likevel. Tipper det der var mest genetisk i mitt tilfelle.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...