Gå til innhold

Alternativ til østrogen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fallende østrogennivåer og kan ikke bruke hormoner. Er det annet man bruke? Har lette hetetokter, tørr hud og litt dårlig humør for tiden. Redd dette blir verre om jeg ikke gjør noe. 

Anonymkode: c0ad5...893

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Googlet og lest side opp og ned her. Tror jeg prøver femarelle. Kan det hjelpe mot lave østrogen nivåer?

Skrevet

Dette må du ta opp med legen

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er blodpropp du bekymrer deg for, så får du ikke det ved bruk av hormonplaster. Østrogentabletter derimot gir fare for det, og bør ikke brukes. 

Anonymkode: f82c9...e45

Skrevet

Jeg fikk migrene, brystsmerter og kvalme av Vagifem stikkpiller, og måtte slutte etter 6 dager fordi lege var redd jeg fikk hjerteinfarkt eller blodpropp

Anonymkode: aa570...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det er blodpropp du bekymrer deg for, så får du ikke det ved bruk av hormonplaster. Østrogentabletter derimot gir fare for det, og bør ikke brukes. 

Anonymkode: f82c9...e45

Ja + vektøkning. Livredd å bli tykk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja + vektøkning. Livredd å bli tykk 

WOW,for det er skikkelig skummelt.  

Anonymkode: 43e82...e4b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

WOW,for det er skikkelig skummelt.  

Anonymkode: 43e82...e4b

Ja, når man har vært tynn hele livet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er fornøyd med femarelle. Har brukt de siden september i fjor.

Anonymkode: 75b3b...ee0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilket har du? Og hvordan hjelper de?

• Nyttig 1
Skrevet

Å være tjukk hele livet og konstant være på slankeren slik som mange voksne damer er, er uvant for oss som har vært tynne hele livet og har spist alt vi vil uten å tenke kalorier.

Derfor er det skremmende å plutselig begynne å legge på oss rundt magen i overgangsalderen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å være tjukk hele livet og konstant være på slankeren slik som mange voksne damer er, er uvant for oss som har vært tynne hele livet og har spist alt vi vil uten å tenke kalorier.

Derfor er det skremmende å plutselig begynne å legge på oss rundt magen i overgangsalderen.

Takk. Helt enig. Dette er det verste. Jeg trener og spiser sunt, men det hjelper jo ikke. Eser ut på sidene og har gått opp 3 kg allerede. 😡🥵

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg prøvde først hormonbehandling. Fikk trisekvens av fastlegen fordi det var mangel på plaster akkurat på det tidspunktet.  Symptomene jeg hadde var hetetokter,  stive fingre, dårlig nattesøvn, nattesvette og mye bekymringer. Trisekvens hjalp helt umiddelbart,  det var virkelig slik at jeg ble meg selv igjen. Men pillene gir også månedlig blødning, og den ble så utrolig kraftig. Jeg kunne ikke forlate huset når det stod på som verst. Har heldigvis mulighet for hjemmekontor, ellers hadde det blitt fravær fra jobb.

Valgte derfor å slutte på trisekvens og begynne på femarelle (rød pakke). Hadde ikke noe særlig forventinger, men opplever at de tar toppene ab plagene. Kan fremdels kjenne litt hetetokter,  men ikke på langt nær slik det var. Er mindre stiv i fingrene,  føler meg fremdeles som meg selv. Sover også bedre. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg prøvde først hormonbehandling. Fikk trisekvens av fastlegen fordi det var mangel på plaster akkurat på det tidspunktet.  Symptomene jeg hadde var hetetokter,  stive fingre, dårlig nattesøvn, nattesvette og mye bekymringer. Trisekvens hjalp helt umiddelbart,  det var virkelig slik at jeg ble meg selv igjen. Men pillene gir også månedlig blødning, og den ble så utrolig kraftig. Jeg kunne ikke forlate huset når det stod på som verst. Har heldigvis mulighet for hjemmekontor, ellers hadde det blitt fravær fra jobb.

Valgte derfor å slutte på trisekvens og begynne på femarelle (rød pakke). Hadde ikke noe særlig forventinger, men opplever at de tar toppene ab plagene. Kan fremdels kjenne litt hetetokter,  men ikke på langt nær slik det var. Er mindre stiv i fingrene,  føler meg fremdeles som meg selv. Sover også bedre. 

Hvor lenge måtte du ta Femarelle før du merket noe bedring?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 17.17):

Jeg har fallende østrogennivåer og kan ikke bruke hormoner. Er det annet man bruke? Har lette hetetokter, tørr hud og litt dårlig humør for tiden. Redd dette blir verre om jeg ikke gjør noe. 

Rosenrot (Solaray). Og spise masse soya-produkter :)

Anonymkode: a796b...8ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rosenrot (Solaray). Og spise masse soya-produkter :)

Meg igjen. For tørr hud (+ tørre lepper og slimhinner): Mangan. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvor lenge måtte du ta Femarelle før du merket noe bedring?

Begynte på de umiddelbart etter at jeg sluttet på trisekvens. Vil tro at det hadde innvirkning,  for jeg syntes at femarelle virket umiddelbart.  Men jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde hatt det nå om jeg ikke tok de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...