AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Hei! Først; jeg har ingen diagnose. Er over 50, kvinne. Har et barn som nå har fått en diagnose på autismespekteret. Kjenner meg litt igjen i mye av greiene hans, men det tror jeg er ganske vanlig. Har hele mitt liv hatt lav toleranse for bakgrunnsstøy. Det gjelder særlig musikk, radio, TV … og det gjelder ting jeg ikke velger selv. Mine klassekamerater hørte på radio når de gjorde lekser fex. Det klarte ikke jeg. Ble bare irritert hvis det kom en låt jeg ikke likte. Hvis det var musikk jeg likte og fikk bestemme over selv, fex spillelister jeg selv har lagd, gikk/går det bra 😝 Blir veldig sliten av fex TV som står på og spyr ut random programmer. Blir derfor sliten når mannen min som bruker tv slik er hjemme. Hvis jeg er hjemme er det som oftest stillhet, eller jeg setter på noe jeg er interessert i som jeg klarer å følge med på. Hvordan har andre det, og er dette et tegn på at også jeg har diagnosen? Anonymkode: 9d0a2...73e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Kan legge til at jeg har en hjerne som assosierer fort, og blir fort forvirret av mange inntrykk samtidig. ts Anonymkode: 9d0a2...73e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Det kan være et tegn på at du har autisme, men det trenger ikke å være det. Det kommer an på hvilke andre tegn du også har. Om du kjenner deg igjen i mye av det din diagnoserte sønn opplever kan det hende du har det, og å være god på mønstergjenkjenning og å bli forvirret av mange samtidige inntrykk er også tegn. Men som sagt, det kommer an på hvilke flere symptomer du har. Anonymkode: 0de50...0a6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvordan har andre det, og er dette et tegn på at også jeg har diagnosen? Jeg har det akkurat som du og er like gammel og barna mine har satt autistdiagnose på meg 😆 Kommer nok ikke til å skaffe meg den offisielt, altfor mye styr. Men har tatt testene som ligger på nettet og får høy score. Har du tatt de? Anonymkode: eb267...586
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 Oi! Du er jo akkurat som meg. Jeg har også vært inne på tanken om autisme, det er veldig mye som stemmer. Anonymkode: 9b539...c75
endo Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 Hva skal man egentlig med leger? Selvdiagnostikk og kgdiagnostikk er jo mer enn bra nok. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 endo skrev (16 minutter siden): Hva skal man egentlig med leger? Selvdiagnostikk og kgdiagnostikk er jo mer enn bra nok. Ja, det er sant 😝 Anonymkode: 9d0a2...73e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 Jeg har det på samme måte. Synes det henger sammen med stressnivået mitt og merker at jeg tåler mer inntrykk når jeg ikke er stresset. Har ikke noen grunn til å tro at jeg har autisme. Anonymkode: b1a6f...25e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 For kvinner kan autisme og adhd ofte forvekslet. Anonymkode: de2b2...802
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #10 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har det akkurat som du og er like gammel og barna mine har satt autistdiagnose på meg 😆 Kommer nok ikke til å skaffe meg den offisielt, altfor mye styr. Men har tatt testene som ligger på nettet og får høy score. Har du tatt de? Anonymkode: eb267...586 Tok en. Scoret ikke på autisme. Men jeg har mye av de greiene sønnen min har. Lett for å kjede meg med oppgaver utenfor interessesfære. Tenker likt som han… vanskelig å forklare. Jeg har hele livet jobbet med mennesker, og har lært meg en god del sosiale omgangsformer. Så fungerer godt sosialt. Nå ja. Var en sosial amøbe hele barndommen og ungdomstida 🙈 Anonymkode: 9d0a2...73e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #11 Skrevet 13. februar 2024 Sånn er jeg og ...og mye annet. Mitt barn har autisme og adhd Anonymkode: 617c1...2b2
solsolsol Skrevet 13. februar 2024 #12 Skrevet 13. februar 2024 Er det ikke veldig vanlig å reagere på bakgrunnsstøy? Vet om veldig få som liker det, og hører ofte om folk som synes det er slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #13 Skrevet 13. februar 2024 Guri. Alt er ikke diagnose. Autisme fører til vesentlig funksjonsnedsettelse. Selv har jeg 1 venn, er ufør, har ett sett klær jeg tåler å ha på meg, har et ekstremt rigid tidsskjema og rutiner som er helt like hver dag. Jeg er høytfungerende autist, bare såvidt innenfor retningslinjene for Asperger. Det høres ut som du er litt var for lyd, hvilket mange er. Anonymkode: 951fe...e49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå