Gå til innhold

Smertepumpe/infusjonspumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har en smerte- eller infusjonspumpe, er pårørende til noen som har eller jobber med noen som har. 

Fungerer andres pumper helt ned til kassettvolumet er på 0,0? Eller stopper den å infudere medikamentet før det, selv om pumpa fortsatt teller ned? 

Jeg er pårørende til noen med smertepumpe og han ender alltid opp uten medisiner i alt fra noen timer til rundt et døgn rett før kassettbytter. Pumpa teller ned, men det kommer ingenting gjennom tuben. Av og til er det tydelig med det blotte øye at det som er igjen av medikamentet er fanget nede i et hjørne av posen, langt unna uttrekkstuben, og at posen sitter klistret sammen av vakum i mellom og hindrer at væska trekkes ut gjennom tuben. Da svikter infuderingen ekstra tidlig.

Apoteket sier at pumpene ALLTID fungerer hele veien ned til 0,0, men denne gjør ikke det og heller ikke den forrige. 

Er dette et kjent problem for dere andre?  Det er så vondt å se noen ligge å gråte og skrike av smerte både i forkant av kassettbyttet og minst et døgn i ettertid på grunn av lav konsentrasjon i blodet og følgesproblemer som oppstår, når det så enkelt kunne vært unngått ved å bare skifte kassett litt før slik at injeksjonene ikke ble avbrutt minst en og ofte to ganger i uka. 

Anonymkode: 69d78...7b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat dette spørsmålet har jeg sett og svart på her inne en gang før? Har dere fortsatt ikke fått ordnet opp i det eller er det første gang du skriver her inne? Isåfall kan du sikkert søke opp den gamle tråden og få noe svar?❤️

Anonymkode: 6bf4c...e9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dere som har en smerte- eller infusjonspumpe, er pårørende til noen som har eller jobber med noen som har. 

Fungerer andres pumper helt ned til kassettvolumet er på 0,0? Eller stopper den å infudere medikamentet før det, selv om pumpa fortsatt teller ned? 

Jeg er pårørende til noen med smertepumpe og han ender alltid opp uten medisiner i alt fra noen timer til rundt et døgn rett før kassettbytter. Pumpa teller ned, men det kommer ingenting gjennom tuben. Av og til er det tydelig med det blotte øye at det som er igjen av medikamentet er fanget nede i et hjørne av posen, langt unna uttrekkstuben, og at posen sitter klistret sammen av vakum i mellom og hindrer at væska trekkes ut gjennom tuben. Da svikter infuderingen ekstra tidlig.

Apoteket sier at pumpene ALLTID fungerer hele veien ned til 0,0, men denne gjør ikke det og heller ikke den forrige. 

Er dette et kjent problem for dere andre?  Det er så vondt å se noen ligge å gråte og skrike av smerte både i forkant av kassettbyttet og minst et døgn i ettertid på grunn av lav konsentrasjon i blodet og følgesproblemer som oppstår, når det så enkelt kunne vært unngått ved å bare skifte kassett litt før slik at injeksjonene ikke ble avbrutt minst en og ofte to ganger i uka. 

Da bør dere skifte tidligere. Det skal ikke være nødvendig å lide seg gjennom neste bytte.

Anonymkode: 0569e...09c

Skrevet

Jeg jobber som kreftsykepleier på lindrende avdeling og vi passer alltid på å bytte kassetten før den går helt i 0ml så pasienten aldri er uten medikament lenge.

• Nyttig 1
Skrevet

Du er nok ikke den eneste. Håper du får svar om hvor du skal henvende deg, for dette er jo virkelig ikke holdbart.

Anonymkode: ac063...60e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da bør dere skifte tidligere. Det skal ikke være nødvendig å lide seg gjennom neste bytte.

Anonymkode: 0569e...09c

Det skulle vi gjerne sett at ble gjort, men det er dessverre ikke vi som bestemmer. Det ser ut til at det er apoteket som har siste ord. 

Skrevet

Akkurat dette spørsmålet har jeg sett og svart på her inne en gang før? Har dere fortsatt ikke fått ordnet opp i det eller er det første gang du skriver her inne? Isåfall kan du sikkert søke opp den gamle tråden og få noe svar?❤️

Det var ikke meg, men takk for tips. Ser at det dessverre ikke er noen løsninger i den tråden, men også at vi ikke er de eneste med dette problemet. Litt godt å høre, for å være ærlig, selv om jeg selvfølgelig synes alle burde få riktig smertelindring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skulle vi gjerne sett at ble gjort, men det er dessverre ikke vi som bestemmer. Det ser ut til at det er apoteket som har siste ord. 

Hva sier legen som har foreskrevet behandlingen? Vet legen at personen skriker i smerter i 1-2 døgn i forbindelse med dette?

Skrevet

Da må dere få legen til å skrive ut litt mere smertestillende slik at det kan byttes før den går i 0.

Anonymkode: 6305b...4c9

Skrevet

Jeg jobber som kreftsykepleier på lindrende avdeling og vi passer alltid på å bytte kassetten før den går helt i 0ml så pasienten aldri er uten medikament lenge.

Det er det jeg mener burde vært gjort. Spesielt siden det hos oss er kun ett mulig skiftetidspunkt i døgnet, slik at pumpa gjerne må skiftes mens det fortsatt er ganske mye igjen og pumpa går som ei klokke. For hvis det ikke er igjen nok til 24 timer pluss litt å gå på, må den jo skiftes?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du er nok ikke den eneste. Håper du får svar om hvor du skal henvende deg, for dette er jo virkelig ikke holdbart.

Tusen takk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva sier legen som har foreskrevet behandlingen? Vet legen at personen skriker i smerter i 1-2 døgn i forbindelse med dette?

Ja, vi har fortalt det. Mange ganger. Så hun er fullt klar over det, med mindre hjemmesykepleien har rapportert noe annet. 

Skrevet

Her ville jeg slått så hardt i bordet at de hørte det i nabokommunen!! 
Dette er IKKE slik smertebehandling skal foregå! 
har vedkommende kontakt med smertepoliklinikk? 
kreftkoordinator? 
hjemmesykepleier?

Få pasienten inn på sykehus neste gang hvis det ikke blir endret. 
Hvis ingen ville lytte hadde jeg glatt ringt 113. 
Dette er totalt uakseptabelt

Anonymkode: ea6cb...a1b

• Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...