Gå til innhold

Kjønnsnøytrale doer i grunnskolen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg fikk litt sjokk da dattera mi startet på skolen i høst og det viser seg at de kun har kjønnsnøytrale doer på skolen. Har virkelig denne kjønns-galskapen fått så stor utbredning at det ikke finnes gutte- og jentedoer lenger på barneskoler?

Det er store glipper over og under dørene. Type sånne båsdoer. Allerede i førsteklasse er det et problem med gutter som titter både over og under og jenter som kvier seg for å gå på do. Gutter som knipser bilde under med smartklokkene osv. Jenta mi har fått streng beskjed om kun å gå på handicapdoen, som er den eneste med ordentlig lås og dør. Resultatet er nå egentlig at gutta har 9 av 10 doer, mens jentene har 1 på deling.

Hvor sinnsykt naiv går det an å være?! Har ikke folk vært barn selv? Vi hadde doer som var ene-rom da jeg var barn, men var et konstant problem mer gutter og klarte å trikse med låsen på disse fra utsiden, skrek "jeg har sett rumpa til Petrine", lå på gulvet utenfor for å se under dørsprekken osv osv.

Virker som om skolen nå endelig tar grep, men er dette virkelig vanlig?!

Har nettopp blitt rullet opp en kjempesak med overgrep mellom barn på skoledoene på en barneskole i Danmark. Tipper mørketallene her er ganske store. 

Anonymkode: 25930...338

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Der unga her gikk var detbog kjønnsnøytrale der, men kun 1 dør inn med 1 do og vask. Var 2 der pr klassetrinn. 

Skrevet

Uproblematisk at det er kjønnsnøytrale doer. Problematisk at det er stor glippe under døra. 

Anonymkode: deebf...719

• Liker 40
  • Nyttig 1
Skrevet
jegerrinne skrev (Akkurat nå):

Der unga her gikk var detbog kjønnsnøytrale der, men kun 1 dør inn med 1 do og vask. Var 2 der pr klassetrinn. 

Ok, her er det 4 båser per do. Problemet er også at på AKS deler 1-4-klasse disse doene. Det er de større guttene det er mest problem med, men de mindre henter så klar inspirasjon. Ts

• Liker 3
Skrevet

Glipe i døra er et mye større problem enn kjønnsnøytrale doer

Anonymkode: 72e39...6f8

• Liker 12
Skrevet

Problemet er ikke kjønnsnøytrale doer, problemet er glippene.

Vi har også kjønnsnøytrale doer, med ordentlig dør og lås, uten glippe. Dette er helt uproblematisk. Og ingen foreldre har reagert på dette. Elevene på ett trinn har dog tre toaletter på deling. Skulle gjerne vært flere toaletter, siden det er ca 90 elever på hvert trinn.(...)

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uproblematisk at det er kjønnsnøytrale doer. Problematisk at det er stor glippe under døra. 

Anonymkode: deebf...719

Rimelig sikker på at det hadde vært et betydelig mindre problem om de hadde kjønnsdelt doene. Det er 2 slike båsrom. Skolen er gammel og ærverdig, så det har garantert tidligere vært slik at det ene rommet har vært for jenter og det andre for gutter. Ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

Problemet er ikke kjønnsnøytrale doer, problemet er glippene.

Vi har også kjønnsnøytrale doer, med ordentlig dør og lås, uten glippe. Dette er helt uproblematisk. Og ingen foreldre har reagert på dette. Elevene på ett trinn har dog tre toaletter på deling. Skulle gjerne vært flere toaletter, siden det er ca 90 elever på hvert trinn.(...)

Problemet er kjønnsnøytrale båsdoer. Tviler på at båsdoer hadde vært noe stort problem, i alle fall for jentene, om kun jenter var tillatt der. Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Glad jeg vokste opp når jeg gjorde. Stakkars barn i dag som ikke får privatliv verken på toalettet eller i garderoben, og med smarttelefoner og skjulte kameraer. 

Anonymkode: 2e7e6...99a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er kjønnsnøytrale båsdoer. Tviler på at båsdoer hadde vært noe stort problem, i alle fall for jentene, om kun jenter var tillatt der. Ts

Båsdoer er problemet uavhengig av kjønn. Problematikk rundt f.eks mobilkamera og filming kan være uavhengig av kjønn. Det har jeg selv fått erfare, dessverre. Jenter kan være like ille som gutta.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det vært en og en do, med ordentlige dører. Eller en og en separat do. Men med båser er det iallefall ikke greit. På ungdomsskoler er det iallefall viktig. Og på doer så kan ting skje uten at noen ser det- feks en jente er alene på do og så kommer det noen gutter inn og hvis de er av den typen som ikke respekterer andre eller jenta blir mobbet av noen gutter så kan det lettere skje overgrep og ubehagelige situasjoner.

Anonymkode: 2e0d0...254

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
SPOCA skrev (3 minutter siden):

Båsdoer er problemet uavhengig av kjønn. Problematikk rundt f.eks mobilkamera og filming kan være uavhengig av kjønn. Det har jeg selv fått erfare, dessverre. Jenter kan være like ille som gutta.

Det har du nok rett i når de kommer litt oppover i åra, ja. Ts

Skrevet

Jeg gikk på barneskolen på 90 tallet. Vi hadde en do per klasserom. Jeg har ikke tenkt over at det skulle være et problem før denne tråden 😅

Anonymkode: 7c8a2...5b8

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk på barneskolen på 90 tallet. Vi hadde en do per klasserom. Jeg har ikke tenkt over at det skulle være et problem før denne tråden 😅

Anonymkode: 7c8a2...5b8

Samme her. Har kjønnsnøytrale doer på jobb også, og der er ingenting gjort siden 90-tallet.

Anonymkode: 24790...237

• Liker 6
Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

Dette!

Du fremstiller det som om gutter automatisk er et problem ts.

Hva om din datter hadde filmet en medelev slik. Jenter gjør slike ting også.

Kjønnsnøytrale toalett er helt ok- det er båser som er problemet. 

Anonymkode: 4681a...d21

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her. Har kjønnsnøytrale doer på jobb også, og der er ingenting gjort siden 90-tallet.

Anonymkode: 24790...237

Arbeider det barneskole barn på jobben din!? Ts

Skrevet

Kjønnsnøytrale doer er et stort problem. 
men en  ting er problematikken du tar opp ts,

Et annet stort problem er at min jente er så liten at hun må holde på setet og gli seg inn på setet for å komme opp. Der sitter hun og singler med beina. 
Et toalett sete som ofte er tilgriset med urin fra små gutter som ikke har lært å sikte. 
Det er så uhygienisk og ekkelt at hun ofte holder seg hele skoledagen for å slippe å bruke doen. 
Hater dette tullet med deling av toaletter for både barn og voksne!!

Anonymkode: 7a446...d51

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

*dingler 

Anonymkode: 7a446...d51

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må si jeg fikk litt sjokk da dattera mi startet på skolen i høst og det viser seg at de kun har kjønnsnøytrale doer på skolen. Har virkelig denne kjønns-galskapen fått så stor utbredning at det ikke finnes gutte- og jentedoer lenger på barneskoler?

Det var kjønnsnøytrale båsdoer på begge mine barneskoler i 1995-2001. Vet at det fortsatt er det på den ene.  

Det er ikke så uvanlig, selv om normen er noe annet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns kjønnsnøytrale i så fall burde være vanlige låsbare toalettrom.

Vi hadde ganske store (kjønnsdelte) toaletter der jeg gikk på ung.skole, med sikkert 20 båser. og det var stooor glippe under, du kunne krype inn i en bås, samt kunne du "hoppe" og henge i døra og titte over kanten. 

Helt sprøtt. 

Anonymkode: b1706...ac4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...