Gå til innhold

Åh, nå begynner jeg å bli sliten av å være snill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene mor til tre barn på 7, 9 og 11 år. Vegg i vegg bor en familie med to gutter på 7 og 10. De er beste venner med mine og det er flott. Foreldrene derimot er ganske utnyttende og nå begynner jeg å bli lei. Hver eneste dag etter skolen går ungene hit fordi de ikke får lov til å være hjemme hos de uten voksne til stede. Her spiser og drikker de. Når jeg kommer hjem må jeg lage middag, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gitt nabo guttene min mat fordi det ikke er noen hjemme der og de ikke tør å gå hjem til tomt hus. Jeg kan jo ikke sende de på rommet til mine barn heller uten å tilby de noe, så da blir det jo sånn. 
Men det er ingen takk fra foreldrene som utnytter meg som sfo og restaurant. Jeg syns det er vanskelig. Skal jeg nå begynne å si nei til at senka være her? Sende de hjem selv om de er husredde?

Anonymkode: 00234...fb1

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er alene mor til tre barn på 7, 9 og 11 år. Vegg i vegg bor en familie med to gutter på 7 og 10. De er beste venner med mine og det er flott. Foreldrene derimot er ganske utnyttende og nå begynner jeg å bli lei. Hver eneste dag etter skolen går ungene hit fordi de ikke får lov til å være hjemme hos de uten voksne til stede. Her spiser og drikker de. Når jeg kommer hjem må jeg lage middag, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gitt nabo guttene min mat fordi det ikke er noen hjemme der og de ikke tør å gå hjem til tomt hus. Jeg kan jo ikke sende de på rommet til mine barn heller uten å tilby de noe, så da blir det jo sånn. 
Men det er ingen takk fra foreldrene som utnytter meg som sfo og restaurant. Jeg syns det er vanskelig. Skal jeg nå begynne å si nei til at senka være her? Sende de hjem selv om de er husredde?

Senka = de kan

Ts

Skrevet

Jeg ville spurt foreldrene om de vet at barna deres er redde for å være alene hjemme, og om de sa nei til det ville jeg opplyst dem om at « det er de, for jeg har prøvd å sende de hjem når vi skal spise middag flere ganger, men de tør ikke gå hjem til tomt hus. Blir ganske dyrt å ha to ekstra middagsgjester hver dag»

Vi har støtt og stadig ekstra middagsgjester vil altså, men ikke fordi vi barna ikke tør å gå hjem til tomt hus.

Anonymkode: 247f0...bcb

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg hadde sendt de hjem når vi skulle spist middag, hadde ikke ønsket fremmede barn til middag på daglig basis. Og snakket med foreldrene også og sagt de får være hos hverandre hver annen gang, ellers får de bare gå hjem til seg selv. Du må sette grenser. Og det er ikke ditt problem at de er husredde, det får foreldrene til disse barna ta ansvar for

Anonymkode: c57e9...4f7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde sendt de hjem når vi skulle spist middag, hadde ikke ønsket fremmede barn til middag på daglig basis. Og snakket med foreldrene også og sagt de får være hos hverandre hver annen gang, ellers får de bare gå hjem til seg selv. Du må sette grenser. Og det er ikke ditt problem at de er husredde, det får foreldrene til disse barna ta ansvar for

Anonymkode: c57e9...4f7

Problemet er jo at den framgangsmåten går utover barn som må gå hjem til et tomt hus og være redde 😕 Men enig i at TS må prate med foreldrene om det, stakkars barn. 

Anonymkode: 56aee...58c

• Liker 1
Skrevet

Lag kjip mat.

Anonymkode: a50bb...b61

Skrevet

Som de andre sier - her må man ta en alvorsprat med foreldrene. Vet de at barna er redde for å være alene? At de ikke vil gå hjem?

Ja, det er jo synd på barna, men uansett må dette løses på en annen måte enn at TS er ufrivillig barnevakt hver eneste dag. Det er helt urimelig.

Anonymkode: 8d419...92f

• Liker 1
Skrevet

Send regning til dem 

Skrevet

Foreldrene vet.

Jeg hater sånne samtaler. Uansett hvordan jeg legger det fram blir det en form for kritikk av deres oppdragelse. Jeg har jo ikke noe med hvorfor ungene deres ikke får lov til å ha venner over. Syns det er vrient.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå må du kvinne deg opp og sette foten ned!

Anonymkode: bf899...ebd

• Hjerte 1
Skrevet

Så fin du er som har et slikt velkomment hjem❤️ Jeg vil råde deg til å fortsette med dette, selv om det er irriterende. Av hensyn til barna.

Men! Jeg ville tatt opp med foreldrene deres at de forteller deg at de er redde for å være hjemme alene og at du lurer litt på hva du skal gjøre. Si: «Noen ganger har vi avtaler andre steder, men guttene sier de synes det er skummelt alene hjemme. Har dere noen råd til meg?»

Om de er normale oppegående foreldre vil de her forstå beskjeden. Er de ikke det, trenger de kanskje en voksen som deg i livet sitt av andre grunner. Ikke la irritasjon komme i veien for å se to gutter som er utrygge. Går de i forsvar her kan du ringe BVT helt anonymt for å be om råd. Du trenger ikke fortelle hva noen heter, men få råd på generelt grunnlag.

Anonymkode: fcb76...d5d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er vanskelig når man bor så nært, spesielt om ungene vil være sammen hver dag. Om unge e dine trenger en pause sett grense på 2,3,4 dager i uka. Kjøp inn billig brød og pålegg de kan ta av (type firstprice ost og kneip), spis middag når besøket har gått hjem (og sett en tid for når de må gå hjem). Driver barna dine med noen aktiviteter? De dagene kan godt være besøksfrie, som regel er det hektisk nok. 

Det er foreldrenes jobb å trygge ungene på å være hjemme alene litt, kanskje det blir bedre når det ikke blir så tidlig mørkt? Har en 12åring som fortsatt ikke er veldig glad i å være alene når det er mørkt ute, spesielt ikke å gå alene fra venner, men vi jobber litt med det. Det er jo stort sett alltid noen her, og jeg går og henter, men det er dumt å dra frykten med seg langt inn i tenåra (hører jo stadig om husredde voksne her inne, høres slitsomt ut).

• Hjerte 1
Skrevet

Vanskelig å sende barna hjem til tomt hus om de er redde. Men du skal ikke trenge å servere dem middag hver dag. Jeg ville sendt dem på rommet til barna for å vente mens dere spiser middag. Om de er sultne, kan de få knekkebrød (med feks syltetøy eller leverpostei, det er billig).

• Hjerte 1
Skrevet

Det er jo ingen kritikk av deres oppdragelse at du ikke kan fø opp to ekstra unger, alle forstår det. Jeg ville sendt foreldrene en melding à la: "Hei dere! Denne uka har x og y spist middag med oss mandag, tirsdag og torsdag. Det blir jo fort to ekstra munner å mette flere ganger i uka for meg. Synes bare det er koselig at ungene leker så fint i lag, og vil nødig sende dem hjem når de er husredde, men her må vi finne en løsning. Kom gjerne bort på en kopp te i morgen når du kommer for å hente dem, så kan vi jo snakkes om det da."

Anonymkode: 377cf...f16

• Liker 2
Skrevet

Bare begynn å være slem, det er ingen som stopper deg

Anonymkode: 96e55...109

Skrevet

Noe skurrer hos naboen

Barna får IKKE være alene hjemme? Ehhhh da må de slutte å jobbe om barna ikke har SFO. Du får sende de regning. Synd i barn som har slike foreldre😞

Anonymkode: 55de4...bed

Skrevet

Kok opp spaghetti. Ha rimelige pølser i fryseren. Lag rimelig men ekstra mat til slik at du også kan spise. 

Ellers hadd jeg ringt til foreldrene. Sagt hei, xx vil hjem men tør ikke fordi det er ingen hjemme. Kan dere komme å hente? 

Anonymkode: 847b2...5bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...