AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Hei! Jeg skal flytte vekk for å studere til sommeren (til Sogndal), og klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil kjøpe eller leie. Skal bare bo der i 3 år, så vanskelig å si om det kommer til å lønne seg å kjøpe eller om det bare blir mye stress for ingenting. Noen med erfaringer her? Kan det være lønnsomt å leie ut til studenter når jeg selv er ferdig å studere, eller blir det veldig vanskelig når jeg bor 6 timer unna? Redd for å ikke klare å selge når jeg flytter tilbake til hjembyen.. Anonymkode: b8231...3b5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Det tror jeg ikke uten videre er noen spesielt gode idé, bl.a. fordi Sogndal er en så liten plass. Vet det er mange som har gjort tilsvarende i Trondheim, men der ser markedet helt annerledes ut. Hvis det er slik at du sitter på midler som du ønsker å investere i bolig, ville jeg i så fall heller vurdert å kjøpe noe der du mener det er sannsynlig at du kommer til å bo når du er ferdig med studiene, leie ut dette for så å leie selv i Sogndal i de tre årene du kommer til å bo der. Bare for å plante en tanke i hodet ditt.... Anonymkode: c0a7e...ad8 6
Gjest ti10 Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Jeg vil anta at det lønner seg å kjøpe, med mindre det er noe spesielt med boligmarkedet i Sogndal.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det tror jeg ikke uten videre er noen spesielt gode idé, bl.a. fordi Sogndal er en så liten plass. Vet det er mange som har gjort tilsvarende i Trondheim, men der ser markedet helt annerledes ut. Hvis det er slik at du sitter på midler som du ønsker å investere i bolig, ville jeg i så fall heller vurdert å kjøpe noe der du mener det er sannsynlig at du kommer til å bo når du er ferdig med studiene, leie ut dette for så å leie selv i Sogndal i de tre årene du kommer til å bo der. Bare for å plante en tanke i hodet ditt.... Anonymkode: c0a7e...ad8 Skal kjøpe bolig sammen med kjæresten når jeg flytter tilbake, så tenker at den blir ikke noe bedre å kjøpe her dessverre ts Anonymkode: b8231...3b5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal kjøpe bolig sammen med kjæresten når jeg flytter tilbake, så tenker at den blir ikke noe bedre å kjøpe her dessverre ts Anonymkode: b8231...3b5 Punkt 1) har du råd å sitte med eid bolig i løpet av studiene? Punkt 2) hvilken bolig er det du ser på? Er det et godt objekt? Punkt 3) hvordan er boligmarkedet der du skal kjøpe? Og hvordan er leiemarkedet? Vil det realistisk gjøre å leie ut boligen med overskudd? Punkt 4) hvor god råd har du til å sitte på en bolig i Sogndal hvis du ikke får solgt den når du er ferdig med studieløpet og ikke får leid den ut? Umiddelbart tenker jeg at det er et nei, men nå er ikke jeg personlig kjent med boligmarkedet i Sogndal. Anonymkode: 77a1d...467
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 Kjenner ikke til eiendomsmarkedet i sogndal. Hva regner du med å måtte ut med på leiemarkedet? Hva vil det koste deg å eie bolig der? Og ikke minst, hva er inntekten din? Har du nok inntekt og egenkapital til å kjøpe bolig? Anonymkode: 6b8a0...f50
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 Hvor mye kan du leie bare for kostnaden til eiendomsmegler og dokumentavgift samt vedlikehold på egen bolig, kommunale avgifter, etc etc? Renteutgifter? Man sier nå man ihvertfall bør ha 5 års perspektiv før man kjøper, og spesielt gjelder dette mindre steder hvor du ikke kan forvente noen spesielt stor verdistigning. Anonymkode: a7286...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 Kan du kjøpe en leilighet som er stor nok til at du kan leie ut til en medstudent? Da kan det jo kanskje lønne seg. Hvis ikke, no go. Ville satset på billigst mulig studentbolig. Anonymkode: 69b73...12c 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 Ryktene sier at sentralt i Sogndal er dyrt (de lokale drar ikke sentralt så langt ut, 2 km fra senter regnes som usentralt). Sjekk først om du trives før du kjøper noe. Dumt hvis du hater plassen som studiested og bare vil vekk og så har du kjøpt bolig. Anonymkode: 75075...6f2 1
newman01 Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 Du må vanligvis betale dokumentavgift på 2.5% når du kjøper, og betale en megler for å selge når du skal flytte. Kjøper du må du også kjøpe inn møbler mens du bor der, og ta de med deg når du flytter. Så da kommer de kostnadene i tillegg. Hva koster det å leie en bolig i Sogndal? Hva koster det å kjøpe en bolig? Og hvordan står det til med de kommunale avgiftene? Eiendomsskatt har de også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå