AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Er utleier og har leilighet som leies til kommunen sine leger. Prisen for 2 roms møblert, internett og parkering er 7500,- Vurderer å sette opp prisen grunnet alt er blitt dyrere. Men vet ikke hvor mye jeg kan øke til. Kan jeg selv bestemme det eller må jeg sjekke med husleier kalkulator? Fikk leieboeren inn i sept i fjor. Det er kommunen sim betaler for strømmen og husleien. Anonymkode: 6e929...40a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Du kan øke etter ett år for eksisterende kontrakt/leietaker. Og i takt med KPI. Anonymkode: 566d7...266
ekkoet Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/
Leeloo Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Man kan ikke sette opp husleia ubegrenset bare fordi ting har blitt dyrere. Du kan vel øke en gang i året tilsvarende KPI, og etter tre år kan man øke til "gjengs leie", om jeg ikke husker helt feil. Dvs. at første økning kan gjøres i september i år. Det er nok noen regler rundt varsling på forhånd. Tror ikke det har noe å si hvem som betaler leia. 2
Fireflies Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 Det må også varsles etter husleieloven.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 Det er så skummelt at utleiere ikke en gang har overfladisk innsikt i husleieloven 😨😨😨 Anonymkode: 1aab3...de2 7 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 1 minutt siden, Leeloo said: Man kan ikke sette opp husleia ubegrenset bare fordi ting har blitt dyrere. Du kan vel øke en gang i året tilsvarende KPI, og etter tre år kan man øke til "gjengs leie", om jeg ikke husker helt feil. Dvs. at første økning kan gjøres i september i år. Det er nok noen regler rundt varsling på forhånd. Tror ikke det har noe å si hvem som betaler leia. Både ja og nei. Om det er lengre kontrakter så er det KPI årlig og gjengs leie hvert tredje år som gjelder. En måneds skriftlig varsel. Dersom det er et års kontrakter, så kan utleier fritt sette prisen på nytt når ny kontrakt skal skrives. Dette forutsetter lovlig utleie på et års kontrakter, altså utleie av del av bolig der man bor selv. Anonymkode: 42480...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er så skummelt at utleiere ikke en gang har overfladisk innsikt i husleieloven 😨😨😨 Anonymkode: 1aab3...de2 Forsåvidt veeeeldig enig i denne. Les deg opp på husleieloven TS. Desse tingene er godt regulert og denne er ikke spesielt vanskelig å forstå. Anonymkode: 42480...0ad 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Både ja og nei. Om det er lengre kontrakter så er det KPI årlig og gjengs leie hvert tredje år som gjelder. En måneds skriftlig varsel. Dersom det er et års kontrakter, så kan utleier fritt sette prisen på nytt når ny kontrakt skal skrives. Dette forutsetter lovlig utleie på et års kontrakter, altså utleie av del av bolig der man bor selv. Anonymkode: 42480...0ad Gjengs leie krever 6 mnd varsel. Anonymkode: 0c15d...896
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #10 Skrevet 13. februar 2024 Hvorfor leier du ut med internett inkludert?, husk at du er juridisk ansvarlig for hva nettet brukes til og det bryter også med avtalen når du gir personer utenfor husstanden adgang til det. Med tanke på sikkerhet så er det også en stor ulempe for både utleier og leietaker. Det du bør gjøre er å sørge for at det er en egen linje til utleieboligen slik at leietakere kan styre med abonnement selv, er det ikke mulig med egen linje så kan leietakere ordne seg med trådløst bredbånd. Ellers å kan du skumlese Husleieloven, den er ikke komplisert å sette seg inn i. Anonymkode: 220de...ebb
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #11 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor leier du ut med internett inkludert?, husk at du er juridisk ansvarlig for hva nettet brukes til og det bryter også med avtalen når du gir personer utenfor husstanden adgang til det. Med tanke på sikkerhet så er det også en stor ulempe for både utleier og leietaker. Det du bør gjøre er å sørge for at det er en egen linje til utleieboligen slik at leietakere kan styre med abonnement selv, er det ikke mulig med egen linje så kan leietakere ordne seg med trådløst bredbånd. Ellers å kan du skumlese Husleieloven, den er ikke komplisert å sette seg inn i. Anonymkode: 220de...ebb Sannsynligvis fordi dette er en leilighet der sameiet/borettslaget har internett-tilgang inkludert i fellesutgifter/husleie? Her tror jeg ærlig talt du misforstår / konstruerer et problem der det ikke finnes noe? Leietager utgjør jo nettopp husstanden... Hadde det vært en hybelleilighet i egen bolig så er jeg ikke direkte uenig i at det kan være potensielt ugunstig. Du må gjerne vise til et tilfelle der det du skisserer har vært en reell problemstilling i et tilfelle der internett er tilgjengelig i en utleieleilighet og der eier ikke disponerer samme nettverk. Tror du må lete hardt der gitt... Anonymkode: 2f523...58e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå