Gå til innhold

Smarte sparetips/invisteringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Søsteren min kjøpte seg en sofarens-maskin for noen måneder siden siden ungene ofte griser og det er vanskelig å få opp fra tepper/sofa osv… hun betalte 5000kr for den og jeg trodde hun hadde blitt gal som betalte så mye penger for noe sånt. Kjøp deg heller en billig sofa som kan byttes ut når ungene blir større sa jeg til henne. Men nå fortalte hun meg nettopp at på de 4-5 månedene hun hadde hatt den har hun drevet å lånt den ut på finn og har allerede tjent inn igjen de 5000kr + litt til. Det er jo faktisk genialt, og jeg ble veldig inspirert. Noen som har gjort noe lignende eller har andre smarte spare eller invisteringstips?

Anonymkode: dd2bd...c58

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Utleie kommer med en kostnad. Du må bruke tid på annonsen, levere utstyret og sjekke at alt står bra til når den leveres tilbake. Det er fort en del timer som kan forsvinne i dette. Har din søster fått ut en god timelønn på det då?

Og når den ene fyren ødelegger det og ikke gidder å gjøre opp for seg, da har du bare stress. Er risikoen verdt det?

Hva med en global indeksfond?

Schmuvju

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 2
Skrevet
Schmuhu skrev (2 minutter siden):

Utleie kommer med en kostnad. Du må bruke tid på annonsen, levere utstyret og sjekke at alt står bra til når den leveres tilbake. Det er fort en del timer som kan forsvinne i dette. Har din søster fått ut en god timelønn på det då?

Og når den ene fyren ødelegger det og ikke gidder å gjøre opp for seg, da har du bare stress. Er risikoen verdt det?

Schmuvju

Tenker det er veldig verdt det. Hun har tjent det inn allerede på noen få mnd, og den kommer sannsynligvis til å vare i noen år til. Hun kan sikkert 6-7-8 doble kostnadene. Det kan man ikke forvente av noen indeksfond, i hvertfall ikke innen samme tidsperiode.

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (2 minutter siden):

Schmuvju

Sier seg selv at dette ikke krever så mye og er nærmest risikofritt. Samme annonse hele tiden, bare svare på noen meldinger her og der. Skal mye til for at det blir mye tid. Og kanskje hun hadde brukt tiden på meningsløse innlegg på kg i steden?

Men den late har alltid unnskyldninger for å la være å gjøre noe. Og blir heller aldri rik. For den er globale index-fond perfekt. 

Selv forvalter jeg egne aksjer. Hadde utleieleiligheter, men trengte pengene. Har man areal man kan leie ut skattefritt er det gull. 

Konsulentoppdrag gjennom diverse nettverk kan gi lirt ekstra. Upwork feks. 

Anonymkode: cea5c...aa4

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (8 minutter siden):

Schmuvju

Tja. Vi leier ut mye. 

Sirkelsag, kappsag.

Moonboon babyvugge.

Pulk, ski

Vi tjener rundt 3000 kr pr måned. 

Utstyret hentes og leveres av de som leier. Samme annonse gjenbrukes.  

Vi bruker ingen tid på dette. Og vi tar betalt før varen lånes ut. 

Anonymkode: 8082b...bcb

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker det er veldig verdt det. Hun har tjent det inn allerede på noen få mnd, og den kommer sannsynligvis til å vare i noen år til. Hun kan sikkert 6-7-8 doble kostnadene. Det kan man ikke forvente av noen indeksfond, i hvertfall ikke innen samme tidsperiode.

Da har jo di svaret selv. Hvorfor gadd du å lage et innlegg? At folk trenger alt mulig rart av verktøy du kan finne på en byggevarehandel er jo ikke vanskelig å skjønne?

Schmuhi

Skrevet

Leie ut verktøy og slike ting er ikke nødvendigvis en gullgruve. Man konkurrerer mot det offentlige, som Deichmann i Oslo. De låner ut gratis verktøy til de som bor i kommunen. 

Skrevet
Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Da har jo di svaret selv. Hvorfor gadd du å lage et innlegg? At folk trenger alt mulig rart av verktøy du kan finne på en byggevarehandel er jo ikke vanskelig å skjønne?

Schmuhi

Spørsmålet var jo ikke om det hun har gjort var bra eller ikke, er ikke i tvil om at det var veldig lurt! Spørsmålet var jo om andre hadde lignende forslag til smarte ting man kan gjør for å tjene penger.

ts

• Liker 1
Skrevet

Dampvaskemaskin

Tepperenser

Treningsutstyr

Bilsete til barn(+alt mulig annet utstyr)

Kamera av høy kvalitet

Drill/div verktøy

Var det jeg kom på😅Selv sjekket jeg leiepris for bilen min i getaround-men mistet raskt lysten. 20 dagers utleie med inntjening estimert til ca 4600kr😏nei takk! Men skal legge ut romaskinen min til leie; denne tråden minnet meg på det nå😄

Anonymkode: cd3b2...246

Skrevet
Schmuhu skrev (4 timer siden):

Schmuvju

Enig. Kommunikasjon med interessenter er en kostnad. Og også å måtte være hjemme "torsdag kl 20" eller hva det skulle være, når de kommer (eller ikke) for å hente. Da organiserer jeg hele dagen rundt den lille avtalen. Men for andre personligheter koster det dem kanskje ikke noe.

Lånte ut bilen min på Nabobil noen ganger. Fungerte greit, det.

Skrevet

....Og noen lurer på hvorfor ander blir svindlet....(klarer ikke engang å stave de enkleste småting her i livet)

Anonymkode: 6fd9e...fdb

Skrevet

Må man betale skatt på det man tjener på å leie ut, eller får man pengene rett i lomma?

Anonymkode: 65642...567

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Må man betale skatt på det man tjener på å leie ut, eller får man pengene rett i lomma?

Anonymkode: 65642...567

Om man tjener mer enn 10'000 i året er det skattepliktig vil jeg tro. 

Skrevet

Men om en driver såpass med utleie, så kan vel neppe det kalles hobbyinntekt.

Ville åpnet ENK og skattet fra første krone. Er også mer seriøs for kunden med skikkelig kvittering på lånt utstyr.

Schmuhu

Skrevet

Har garasjen full av verktøy, men det hadde ikke falt meg inn å leie ut. Folk er altfor uforsiktige.

Jeg leier ut jaktterreng og får overskudd fra fiskekortsalg. Får inn ca 20.000 i året til sammen.

Anonymkode: d2250...3df

Skrevet

Jeg pleier å leie ut kajakk og SUP-brett:) tjener litt på det, men ikke nok til å dekke inn det det koster å kjøpe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 22.19):

....Og noen lurer på hvorfor ander blir svindlet....(klarer ikke engang å stave de enkleste småting her i livet)

Anonymkode: 6fd9e...fdb

ander?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...