Gå til innhold

Hjelp til å tolke røntgenbilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I januar slo jeg tåa mi mi her hjemme, stuka den ganske godt. Det var vondt i 2 uker etterpå men så gikk det seg til, men så var jeg dum å dro på trening og da belastet jeg den sånn at den ble mye verre. Ble henvist av fastlege til sykehus for å ta røntgen for å se etter brudd. Har fått time senere denne mnd for å snakke om resultatet, men den korte beskjeden var at det ikke er brudd men slitasje i leddet i storetåa. Noen her som vet hva dette betyr? 

Anonymkode: fed29...f55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor gammel du er, men jeg får "bifunn" på røntgenundersøkelsene mine, slik som aldersforandringer.  Vil tro "slitasje i leddet i stortåa" er et bifunn og ikke har noe med de akutte smertene å gjøre. 

Du kan ha fått strekk/rifter i ligament i stortåa, som trenger litt mer tid på seg til å gro. Det kan hjelpe å bruke stiv såle ei stund, for å skåne leddene under trening, men ikke bruk det hele tiden, for bevegelse må til for at det skal gro rett.  

Anonymkode: c9108...946

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvor gammel du er, men jeg får "bifunn" på røntgenundersøkelsene mine, slik som aldersforandringer.  Vil tro "slitasje i leddet i stortåa" er et bifunn og ikke har noe med de akutte smertene å gjøre. 

Du kan ha fått strekk/rifter i ligament i stortåa, som trenger litt mer tid på seg til å gro. Det kan hjelpe å bruke stiv såle ei stund, for å skåne leddene under trening, men ikke bruk det hele tiden, for bevegelse må til for at det skal gro rett.  

Anonymkode: c9108...946

Jeg er 37. Ja det kan selvfølgelig være. Har ikke tatt røntgen før i voksen alder, så vet jo ikke hvordan det står til med kroppen sånn ellers. Er det normalt å ha slitasje i ledd såpass ungt da? Betyr det at det er sjangs for mer slitasje i andre ledd da?

Ts

Skrevet

Noen andre som vet?

Ts

Skrevet

Du er jo ikke ung lenger, helt normalt å ha slitasje i din alder.

Anonymkode: 347d5...c59

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, synes bare at det var i tåa som var mest rart. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig er 37 år ungt. Mest sannsynlig vil hun leve 50 år til, på denne jorden. 

Anonymkode: efaae...281

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...