AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Hvordan takler dere tiden og bekymringene frem til man kjenner bevegelse? Er førstegangs gravid og trenger råd. Har vært gjennom IVF og spira satt på andre forsøk. Hatt 2 UL, en i uke 7(klinikken) og en i uke 8(sykehuset), begge viste en liten spire med bankende hjerte. Starter nå på uke 11 og skal på UL igjen om et par uker. Jeg er kjempe redd for å få beskjed om MA. Har symptomer på graviditet, men føler noen forsvinner. Har ikke hatt noen blødning. - For 3 uker siden ble puppene ganske store og fyldige samt ømme. Nå virker det som de har blitt litt mindre, men er fremdeles ømme. - Er ikke særlig kvalm over tid lenger, kan være litt kvalm i korte perioder. Sliter dog med brekninger som fører til oppkast av og til. - Har ingen murringer eller strekking mer. - Føler meg ikke særlig hormonell lenger heller. - Ikke spesielt trøtt, bare daff.. Vurderer å bestille en privat ultralyd, men får ikke dratt før neste uke, og da er det kun 1uke til jeg har time for UL på sykehuset.. Hva ville du gjort? Er dette bare ting som er normalt når man er gravid? Noen beroligende ord eller tips? Anonymkode: 62553...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Føler med deg! Hatt seks aborter og to ivf forsøk. Var på tidlig ultralyd på sykehuset i går, er i 12+4 nå ❤️ Hadde også UL i uke 7, 8 og 9. 7 og 8 pga IVF, og uke 9 fordi jeg fikk angst over å ha mistet alle symptomer. Eneste er at jeg er mer sliten enn vanlig og har større pupper, men mistet plutselig kvalmen og humørsvingningene. Jeg klarte å vente mellom uke 9-12, men vet ikke om jeg hadde klart det om det ikke hadde vært for ultralyden i uke 9. De fleste MA’er skjer før uke 9, og man sier vel at mellom uke 8-9 er den mest risikable tiden mtp at da er det mye som utvikles. Jeg fikk en helt annen ro i meg etter ultralyden i uke 9+5. Det er vanlig å miste symptomer når man har kommet så langt som uke 11. Om du føler du trenger en UL så bestiller du deg en UL. Har egentlig ingen beroligende ord eller tips, annet enn at jeg vet akkurat hvordan du har det. ❤️ Anonymkode: e6be0...f2f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Alt du beskriver er helt normalt. Symptomer svinger og blir borte. Har også blitt gravid gjennom IVF og forstår godt at du er bekymret. Jeg tok privat UL i uke 10, og fikk på sykehuset i uke 12+4. Nå er jeg 13+4 og har sagt det på jobb, så føler nyheten nå er "ute i verden", og det er også sårbart, men helt uungåelig. Jeg har måttet jobbe mye med meg seg om at jeg faktisk ikke kan gjøre noe som helst for hvordan dette svangerskapet går. Etter uke 12 er det svært lav sjanse for abort, men jeg er enda ikke der at jeg klarer å slappe helt av. Men det blir bedre og bedre. Anonymkode: e2dfc...779
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Jeg tok IVF. Hadde ingen symptomer på graviditet. Det var litt tøft for jeg følte meg jo ikke gravid før i uke 25, men jeg prøvde tenke at det er faktisk ingenting jeg kan gjøre. Anonymkode: 0f85e...e47
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 Jeg tok ikke IVF, men fikk letrozol etc. Hadde en MA først 1 år før dette så jeg var kjemperedd de første 12 ukene for at det kunne bli MA igjen. Trøsten min var å fokusere på å ta det med ro. Det er det beste for barnet, og glede meg over hver uke som gikk. I dag har jeg en 3 uker gammel baby som vi har kjempet beinhardt i 2 år for å få, og det er fortsatt litt uvirkelig at vi klarte å komme hit. I uke 8-10 begynte mine graviditetssymptomer å forsvinne, noe som skremte meg, men det gikk bra. Hver eneste graviditet er forskjellig, og symptomene endrer seg hele tiden. Det er normalt Anonymkode: ca04c...652
Sansel Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 Her peaka symptomene (kvalme, murringer, ømme bryst) i uke 9/10 - så ble de så og si borte over natta 😅 Ikke hatt noen plager resten av svangerskapet. Bærer fortsatt på en helt frisk baby med termin om 2 uker!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 Gravid på naturlig vis, men brukte lang tid før spiren satt. Er i uke 17 nå, tror jeg har kjent litt bevegelse, men ikke noe kraftig og ikke regelmessig, så er ofte bekymret for at det skal ha gått galt i tiden etter TUL før OUL i neste uke. Prøver bare å si til meg selv at så lenge jeg spiser det jeg skal og unngår det jeg skal, tar kosttilskudd og prøver å røre litt på kroppen, så gjør jeg mitt beste og resten er opp til skjebnen rett og slett. Anonymkode: 9452e...aad
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Føler med deg! Hatt seks aborter og to ivf forsøk. Var på tidlig ultralyd på sykehuset i går, er i 12+4 nå ❤️ Hadde også UL i uke 7, 8 og 9. 7 og 8 pga IVF, og uke 9 fordi jeg fikk angst over å ha mistet alle symptomer. Eneste er at jeg er mer sliten enn vanlig og har større pupper, men mistet plutselig kvalmen og humørsvingningene. Jeg klarte å vente mellom uke 9-12, men vet ikke om jeg hadde klart det om det ikke hadde vært for ultralyden i uke 9. De fleste MA’er skjer før uke 9, og man sier vel at mellom uke 8-9 er den mest risikable tiden mtp at da er det mye som utvikles. Jeg fikk en helt annen ro i meg etter ultralyden i uke 9+5. Det er vanlig å miste symptomer når man har kommet så langt som uke 11. Om du føler du trenger en UL så bestiller du deg en UL. Har egentlig ingen beroligende ord eller tips, annet enn at jeg vet akkurat hvordan du har det. ❤️ Anonymkode: e6be0...f2f Tusen takk for gode ord og forståelse ❤️ Trist å lese at du har hatt så mange aborter😟❤️ Betryggende å lese at flere mister symptomer litt ut i svangerskapet og at det kan være helt normalt❤️ Bestemmer meg i morgen for om jeg klarer å roe meg å vente til 26. Februar, eller om jeg må bestille en privat før det. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alt du beskriver er helt normalt. Symptomer svinger og blir borte. Har også blitt gravid gjennom IVF og forstår godt at du er bekymret. Jeg tok privat UL i uke 10, og fikk på sykehuset i uke 12+4. Nå er jeg 13+4 og har sagt det på jobb, så føler nyheten nå er "ute i verden", og det er også sårbart, men helt uungåelig. Jeg har måttet jobbe mye med meg seg om at jeg faktisk ikke kan gjøre noe som helst for hvordan dette svangerskapet går. Etter uke 12 er det svært lav sjanse for abort, men jeg er enda ikke der at jeg klarer å slappe helt av. Men det blir bedre og bedre. Anonymkode: e2dfc...779 Godt å høre at jeg ikke er den eneste som engster seg og at det er normalt å miste symptomer innimellom. Skjønner hvordan du har hatt det, det er kjempe tøft å være så bekymret ❤️ Prøver å tenke at jeg får faktisk ikke gjort mer enn jeg gjør fra før av, men vanskelig å holde på den tanken. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tok IVF. Hadde ingen symptomer på graviditet. Det var litt tøft for jeg følte meg jo ikke gravid før i uke 25, men jeg prøvde tenke at det er faktisk ingenting jeg kan gjøre. Anonymkode: 0f85e...e47 Oi, det må ha vært veldig tøft og utfordrende ja❤️ Prøver å tenke slik jeg også, men ikke alltid like lett å holde på tanken ❤️ AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tok ikke IVF, men fikk letrozol etc. Hadde en MA først 1 år før dette så jeg var kjemperedd de første 12 ukene for at det kunne bli MA igjen. Trøsten min var å fokusere på å ta det med ro. Det er det beste for barnet, og glede meg over hver uke som gikk. I dag har jeg en 3 uker gammel baby som vi har kjempet beinhardt i 2 år for å få, og det er fortsatt litt uvirkelig at vi klarte å komme hit. I uke 8-10 begynte mine graviditetssymptomer å forsvinne, noe som skremte meg, men det gikk bra. Hver eneste graviditet er forskjellig, og symptomene endrer seg hele tiden. Det er normalt Anonymkode: ca04c...652 Så trist at du har opplevd MA😟❤️ Skjønner veldig godt at du var livredd de første 12 ukene for at det skulle skje igjen❤️ Jeg prøver virkelig å ta det med ro og tenke at jeg ikke får gjort noe fra eller til. Jeg syns det et kjempe vanskelig å skulle slippe den kontrollen at man faktisk ikke får gjort noe med det annet enn å ta det med ro og leve sunt. Sansel skrev (1 time siden): Her peaka symptomene (kvalme, murringer, ømme bryst) i uke 9/10 - så ble de så og si borte over natta 😅 Ikke hatt noen plager resten av svangerskapet. Bærer fortsatt på en helt frisk baby med termin om 2 uker! Veldig beroligende å lese😊 Det samme føler jeg har skjedd her, blir bare veldig redd noe skal være galt. Det har vært en så lang vei for å komme hit og jeg ønsker heller glede meg over graviditeten enn å være bekymret. AnonymBruker skrev (1 time siden): Gravid på naturlig vis, men brukte lang tid før spiren satt. Er i uke 17 nå, tror jeg har kjent litt bevegelse, men ikke noe kraftig og ikke regelmessig, så er ofte bekymret for at det skal ha gått galt i tiden etter TUL før OUL i neste uke. Prøver bare å si til meg selv at så lenge jeg spiser det jeg skal og unngår det jeg skal, tar kosttilskudd og prøver å røre litt på kroppen, så gjør jeg mitt beste og resten er opp til skjebnen rett og slett. Anonymkode: 9452e...aad Skjønner godt bekymringen din❤️ Syns det er så lang tid mellom hver UL at det ikke er rart man blir bekymret i mellomtiden, spesielt den delen av svangerskapet babyen ikke beveger seg jevnt og trutt. Prøver å tenke slik som deg, er bare veldig vanskelig iblant å holde på de tankene ❤️ Anonymkode: 62553...bfe
Sansel Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tusen takk for gode ord og forståelse ❤️ Trist å lese at du har hatt så mange aborter😟❤️ Betryggende å lese at flere mister symptomer litt ut i svangerskapet og at det kan være helt normalt❤️ Bestemmer meg i morgen for om jeg klarer å roe meg å vente til 26. Februar, eller om jeg må bestille en privat før det. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som engster seg og at det er normalt å miste symptomer innimellom. Skjønner hvordan du har hatt det, det er kjempe tøft å være så bekymret ❤️ Prøver å tenke at jeg får faktisk ikke gjort mer enn jeg gjør fra før av, men vanskelig å holde på den tanken. Oi, det må ha vært veldig tøft og utfordrende ja❤️ Prøver å tenke slik jeg også, men ikke alltid like lett å holde på tanken ❤️ Så trist at du har opplevd MA😟❤️ Skjønner veldig godt at du var livredd de første 12 ukene for at det skulle skje igjen❤️ Jeg prøver virkelig å ta det med ro og tenke at jeg ikke får gjort noe fra eller til. Jeg syns det et kjempe vanskelig å skulle slippe den kontrollen at man faktisk ikke får gjort noe med det annet enn å ta det med ro og leve sunt. Veldig beroligende å lese😊 Det samme føler jeg har skjedd her, blir bare veldig redd noe skal være galt. Det har vært en så lang vei for å komme hit og jeg ønsker heller glede meg over graviditeten enn å være bekymret. Skjønner godt bekymringen din❤️ Syns det er så lang tid mellom hver UL at det ikke er rart man blir bekymret i mellomtiden, spesielt den delen av svangerskapet babyen ikke beveger seg jevnt og trutt. Prøver å tenke slik som deg, er bare veldig vanskelig iblant å holde på de tankene ❤️ Anonymkode: 62553...bfe Skjønner veldig godt at man blir redd ❤️ Var veldig spent fram til TUL, og hadde noen tanker om MA osv. Men klarte faktisk stort sett å være rolig, og ikke bekymre meg. Tiden mellom TUL og OUL er litt rar 😅 Var ihvertfall det for meg. Visste bare at jeg var gravid, men merket det ikke på en måte. Så det hele ble litt uvirkelig. Men plutselig blir det liv og røre - og plagene kan dra seg litt på, så greit å nyte tida nå også! Det som er realiteten er jo at man faktisk ikke får gjort noe fra eller til, dessverre.. Du er 100% gravid fram til det motsatte er bevist, så prøv å gled deg over det ❤️ "Worrying does not take away tomorrow's troubles, it takes away today's peace." ❤️
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 Selv gravid med en liten ivf-baby! Har ikke hatt noen symptomer i det hele tatt, ikke ett! For meg hjalp det veldig å kjøpe en diplomer og høre hjerteslag 2-3 ganger i uken ❤️ Kjenner fremdeles ikke liv, men i magen ligger ei sprellende jente i uke 20 Anonymkode: c1a08...b89
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv gravid med en liten ivf-baby! Har ikke hatt noen symptomer i det hele tatt, ikke ett! For meg hjalp det veldig å kjøpe en diplomer og høre hjerteslag 2-3 ganger i uken ❤️ Kjenner fremdeles ikke liv, men i magen ligger ei sprellende jente i uke 20 Anonymkode: c1a08...b89 doppler, ikke diplomer Anonymkode: c1a08...b89
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Jeg var totalt nervevrak frem til tidlig ultralyd selv - jeg prøvde å tenke at jeg ikke var sikker på at jeg eeegentlig var gravid før jeg så alt var bra etter uke 11-13 ish, siden det da er mye mindre sannsynlig for at noe går galt. Men jeg tror ikke det er så sunn tankegang heller, det vil jo være vondt hvis det går galt uansett, så kanskje like greit å ikke ta sorgene på forskudd, når du har sett bankende hjerte i uke 8 går det mest sannsynlig bra! Jeg selv stressa til tidlig privat ultralyd pga kraftige magesmerter, men nå har jeg da en smilende liten tass på par mnd ved siden av meg i senga!<3 Symptomer skal du ikke tenke så mye på! Noen mister symptomer når de mister, men vet om like mange som helt naturlig mister symptomer rundt den tida uten at noe er galt, og andre som har hatt masse symptomer inkl oppkast, men så har det dessverre ikke vokst noe der på mange uker... hormonene lever litt sitt eget liv... Du må jo kjenne på hva du orker, personlig ville jeg prøvd å holde ut, det er så få uker til, og stressende å sjekke hver uke. Men om du merker du ikke klarer slappe av, så er det kanskje verdt å bestille time likevel ❤️ lykke til Anonymkode: 800ea...c7d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var totalt nervevrak frem til tidlig ultralyd selv - jeg prøvde å tenke at jeg ikke var sikker på at jeg eeegentlig var gravid før jeg så alt var bra etter uke 11-13 ish, siden det da er mye mindre sannsynlig for at noe går galt. Men jeg tror ikke det er så sunn tankegang heller, det vil jo være vondt hvis det går galt uansett, så kanskje like greit å ikke ta sorgene på forskudd, når du har sett bankende hjerte i uke 8 går det mest sannsynlig bra! Jeg selv stressa til tidlig privat ultralyd pga kraftige magesmerter, men nå har jeg da en smilende liten tass på par mnd ved siden av meg i senga!<3 Symptomer skal du ikke tenke så mye på! Noen mister symptomer når de mister, men vet om like mange som helt naturlig mister symptomer rundt den tida uten at noe er galt, og andre som har hatt masse symptomer inkl oppkast, men så har det dessverre ikke vokst noe der på mange uker... hormonene lever litt sitt eget liv... Du må jo kjenne på hva du orker, personlig ville jeg prøvd å holde ut, det er så få uker til, og stressende å sjekke hver uke. Men om du merker du ikke klarer slappe av, så er det kanskje verdt å bestille time likevel ❤️ lykke til Anonymkode: 800ea...c7d Glemte å legge til at jeg ikke kjente tydelig liv før i uke 24 ca, og selv da var det ikke tydelige spark, så ventetiden var litt lang! Anonymkode: 800ea...c7d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 13.08): Hvordan takler dere tiden og bekymringene frem til man kjenner bevegelse? Er førstegangs gravid og trenger råd. Har vært gjennom IVF og spira satt på andre forsøk. Hatt 2 UL, en i uke 7(klinikken) og en i uke 8(sykehuset), begge viste en liten spire med bankende hjerte. Starter nå på uke 11 og skal på UL igjen om et par uker. Jeg er kjempe redd for å få beskjed om MA. Har symptomer på graviditet, men føler noen forsvinner. Har ikke hatt noen blødning. - For 3 uker siden ble puppene ganske store og fyldige samt ømme. Nå virker det som de har blitt litt mindre, men er fremdeles ømme. - Er ikke særlig kvalm over tid lenger, kan være litt kvalm i korte perioder. Sliter dog med brekninger som fører til oppkast av og til. - Har ingen murringer eller strekking mer. - Føler meg ikke særlig hormonell lenger heller. - Ikke spesielt trøtt, bare daff.. Vurderer å bestille en privat ultralyd, men får ikke dratt før neste uke, og da er det kun 1uke til jeg har time for UL på sykehuset.. Hva ville du gjort? Er dette bare ting som er normalt når man er gravid? Noen beroligende ord eller tips? Anonymkode: 62553...bfe I en hel uke var jeg totalt uten symptomer og følte magen var mindre. Jeg har flere barn fra før, så magen ble kjapt stor. En hel uke uten noe, så kom det en haug med symptomer igjen. Slik var jeg av og på mellom uke 10 og uke 15. Etter uke 15 er jeg i god form, bedre humør, ingen kvalme, sover bedre, mer våken, mindre sliten. Men nå er jeg i andre termin så det er bare slik det er. De hundre gylne dagene som det sies å være. Anonymkode: 6d1a0...f8b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 Jeg hadde det likt som deg ts. Kjøpte dopler og hørte på hjertelyden hjemme hver kveld ❤️ det hjalp veldig. (Fra uke 14). Anonymkode: 74408...a8f 1
Chantielle Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 Ryddet for brukerdebatt. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #17 Skrevet 14. februar 2024 Jeg er også i uke 11 og kjenner på mye av det samme. Skal på TUL på fredag og er nærmest overbevist om at vi kommer til å få beskjed om at barnet har sluttet å utvikle seg, eller at det hele bare var en feil. Det er helt forferdelig, nå som det nærmer seg føler jeg at jeg ikke klarer å tenke på annet! Har dessverre ikke mange råd siden jeg er førstegangsgravid selv, men ut fra alt jeg har lest, så er det et veldig godt tegn at du så bankende hjerte på UL tidligere! Symptomer kan også komme og gå, det har jeg opplevd selv, og det er helt normalt. Hvis du stresser veldig og du har mulighet til å ta en privat ultralyd, så kan du jo alltids gjøre det? Selv om det blir tett oppi offentlig ultralyd, så er det jo likevel en hel uke du slipper å gå rundt og bekymre deg. Det er mer enn nok å stresse med nå som det er, dersom det gjør det litt lettere å ta en ekstra ultralyd, så er det absolutt ingenting galt i å gjøre det ❤️ Anonymkode: 91850...8de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå