AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Hei. Jeg har en datter på 13 år. Hun har aldri hatt samvær med barnefar og han har heller aldri betalt barnebidrag, jeg har derfor alltid mottatt minstesats på bidragsforskudd hos nav. Nå har jeg fått høre at barnefaren har fått seg jobb og jeg mener han nå skal kan klare å betale barnebidrag. Hvordan går jeg frem? Kan jeg forvente at han betaler for årene som har gått? Anonymkode: 57cdc...603
Enmanelskeråhate Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Jeg har en datter på 13 år. Hun har aldri hatt samvær med barnefar og han har heller aldri betalt barnebidrag, jeg har derfor alltid mottatt minstesats på bidragsforskudd hos nav. Nå har jeg fått høre at barnefaren har fått seg jobb og jeg mener han nå skal kan klare å betale barnebidrag. Hvordan går jeg frem? Kan jeg forvente at han betaler for årene som har gått? Anonymkode: 57cdc...603 Har du ikke fått bidragsforskudd for årene som er gått da som du skriver? NaV henvender du deg hvis du lurer 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden): Har du ikke fått bidragsforskudd for årene som er gått da som du skriver? NaV henvender du deg hvis du lurer Jo men det er jo nesten ingenting. Det ernstor forskjell på å få rundt 900,- pr mnd og typ 3000,- pr mnd. I tillegg har jeg betalt barnehage i 5 år uten noe som helst tilskudd og sfo utgifter i 4 år. Alt annet som barnet har trengt har jeg alene betalt alt på. Anonymkode: 57cdc...603 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden): Har du ikke fått bidragsforskudd for årene som er gått da som du skriver? NaV henvender du deg hvis du lurer Hun har fått bidragsforskudd fra NAV i årene som er gått siden barnefaren etter sigende ikke har hatt bidragsevne. Dersom barnefaren likevel har hatt bidragsevne skulle barnets bidrag vært høyere. TS bør ta kontakt med NAV og be de regne på bidraget. Bidrag kan kreves for tre år tilbake i tid mener jeg. Be NAV både regne ut og kreve inn bidraget for deg, TS. De tar et gebyr for å starte opp jobben, men det er det absolutt verdt. Da slipper du å krangle i ettertid og ting blir gjort riktig uten videre diskusjoner. Anonymkode: 2b814...a9d 3
Leeloo Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 Man opparbeider seg vel ikke bidragsgjeld om man faktisk ikke har bidragsevne, eller har jeg misforstått? Selvfølgelig bør han betale et normalt bidrag om han faktisk tjener penger, men tror ikke det har noen tilbakevirkende kraft. 9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo men det er jo nesten ingenting. Det ernstor forskjell på å få rundt 900,- pr mnd og typ 3000,- pr mnd. I tillegg har jeg betalt barnehage i 5 år uten noe som helst tilskudd og sfo utgifter i 4 år. Alt annet som barnet har trengt har jeg alene betalt alt på. Anonymkode: 57cdc...603 Se på nick´et til innskriver, TS. Det er nok en bitter mann som nedlater seg til å svare deg med sånt vrøvl. Ikke gidd å bry deg. Anonymkode: 2b814...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo men det er jo nesten ingenting. Det ernstor forskjell på å få rundt 900,- pr mnd og typ 3000,- pr mnd. I tillegg har jeg betalt barnehage i 5 år uten noe som helst tilskudd og sfo utgifter i 4 år. Alt annet som barnet har trengt har jeg alene betalt alt på. Anonymkode: 57cdc...603 Du har vel fått stønader etter de satsene som gjelder for aleneforsørgere? Bl annet utvidet barnetrygd? Anonymkode: 5c62c...c82 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 Leeloo skrev (Akkurat nå): Man opparbeider seg vel ikke bidragsgjeld om man faktisk ikke har bidragsevne, eller har jeg misforstått? Selvfølgelig bør han betale et normalt bidrag om han faktisk tjener penger, men tror ikke det har noen tilbakevirkende kraft. Det har tilbakevirkende kraft all den tid barnefaren ikke har opplyst om endring i inntekt. Dersom han er i jobb nå kan det jo være han har jobbet siste 5-7 årene. Da har det tilbekevirkende kraft, ihvertfall i tre år. Usikker på om det kan telle lenger tilbake også, det vet NAV Anonymkode: 2b814...a9d 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan går jeg frem? Kan jeg forvente at han betaler for årene som har gått? Anonymkode: 57cdc...603 Du sender inn søknad via nav sine sider. https://www.nav.no/barnebidrag#soknad Årene som har gått får du ikke noe for. Anonymkode: ed35f...844 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #10 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du sender inn søknad via nav sine sider. https://www.nav.no/barnebidrag#soknad Årene som har gått får du ikke noe for. Anonymkode: ed35f...844 Hvorfor sier du så bastant at hun ikke får noe for årene som har gått? Jeg mener ganske så bestemt det motsatte dersom barnefaren har hatt bidragsevne uten å ha opplyst om dette. Anonymkode: 2b814...a9d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #11 Skrevet 13. februar 2024 Dersom han har fått jobb kan du be NAV om en ny vurdering av bidrag, det koster deg noen kroner men... Anonymkode: a2c92...bc0
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #12 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor sier du så bastant at hun ikke får noe for årene som har gått? Jeg mener ganske så bestemt det motsatte dersom barnefaren har hatt bidragsevne uten å ha opplyst om dette. Anonymkode: 2b814...a9d Hvorfor tror du så bastant at barnefar ikke har opplyst om jobb i de årene som har gått? Anonymkode: fba64...1ea 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #13 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor sier du så bastant at hun ikke får noe for årene som har gått? Jeg mener ganske så bestemt det motsatte dersom barnefaren har hatt bidragsevne uten å ha opplyst om dette. Anonymkode: 2b814...a9d Far opparbeider seg bidragsgjeld når NAV forsukterer minstesats: Betale barnebidrag og andre underholdsbidrag - Skatteetaten Betalingsordninger for barnebidrag og andre underholdsbidrag - Skatteetaten Barnebidrag - Statens innkrevingssentral (sismo.no) Sitat Søke om sletting av bidragsgjeld Du kan søke NAV om å få slettet gjeld knyttet til barnebidrag og andre underholdsbidrag. Henvend deg til NAV for informasjon om hvordan du går fram. Det er ikke dermed sagt at alt går til barnet, barnet KAN fraskrive seg gjelden når det er 18 pr OBS OBS da slipper far å betale noe av det.., Anonymkode: a2c92...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #14 Skrevet 13. februar 2024 Etter barneloven paragraf 72 kan man få fastsatt barnebidrag tre år tilbake i tid. Man må da ha en særlig grunn til at man har fremsatt kravet så sent. Det vil si at nytt bidrag som hovedregel fastsettes fremover i tid. Bidragsforskuddet blir gjeld til Nav for bidragspliktige. Det vil ha lavere prioritet enn nytt barnebidrag. Det er best å få Nav til å fastsette bidrag og bistå med innkreving. De tar et lite gebyr for å fastsette. Anonymkode: 0c7e2...d99 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #15 Skrevet 13. februar 2024 Etter skilsmisse var jeg dumsnill mot eksmannen og han skulle slippe å betale bidrag "i starten". Det er ganske vanskelig å finne passende tidspunkt å introdusere et passende tidspunkt for å avkreve barnebidrag fra en som ikke ønsker å betale dette. Jeg var dumsnill og årene gikk. Han forsørget nye damer og deres barn, men aldri sitt eget. Etter en heftig diskusjon 9 år senere med trusler om at han måtte selge leiligheten hvis han skulle betale barnebidrag ble vi enige om en lav sum som han skulle begynne å betale. Det gikk enda et år uten at han betalte og jeg kontaktet NAV for å få regnet ut riktig barnebidrag og ba de også om å kreve inn, men da kun den mindre summen vi var blitt enige om. Han skulle betale kr. 3700,- og jeg krevde kun kr. 1000,-. For meg var det viktig at han fikk se svart på hvitt hva bidraget egentlig skulle være og at jeg fortsatt er grei (men ja, dumsnill) som lar han betale mye mindre. Jeg betalte også gebyret for utregningen for oss begge (noe NAV aldri hadde opplevd før og dermed ikke kunne sende meg hans regning. Den måtte jeg be han om å gi meg selv, noe han lett gjorde). NAV var ganske så overrasket og spurte meg om jeg var sikker på at jeg ikke ville kreve for lenger tid tilbake enn det siste året, men jeg var klar på at jeg ville kun forholde meg til avtalen med barnefar og kreve inn for siste året. Det var helt klart at dette hadde tilbakevirkende kraft, men jeg er usikker på hvor lenge jeg kunne krevd for. At barnefaren har sluppet og betale mer enn 300 000,- i barnebidrag tror jeg faktisk ikke han har ofret en tanke. At barnet og jeg mer eller mindre har betalt ned flere hundre tusen på boliglånet hans og bidratt til at han har lekt storkar for andre damer og deres barn tror jeg heller ikke at han forstår. Han er sint og bitter fordi han nå må betale hele kr 1000,- for tenåringen sin. Han har fortsatt ikke sluttet å røyke enda så dårlig råd han har. Ikke har han måttet selge leiligheten heller. Vær så snill og ring til NAV innkreving og forklar saken din og be om hjelp der. Jeg fikk kjempegod hjelp og for første gang i min kommunikasjon med NAV opplevde jeg at NAV ikke mistrodde meg eller mente det var jeg som var vanskelig. De var nok litt oppgitt over at barnefaren slipper så billig unna, men de var kjempeflinke og til stor hjelp. Det er tull det som sies om at barnebidraget ikke vil ha tilbakevirkende kraft dersom barnefaren ikke har betalt bidrag til tross for at han har bidragsevne. Sjekk det ut med NAV. Anonymkode: 2b814...a9d 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #16 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor tror du så bastant at barnefar ikke har opplyst om jobb i de årene som har gått? Anonymkode: fba64...1ea Forklares i dette innlegget: AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter skilsmisse var jeg dumsnill mot eksmannen og han skulle slippe å betale bidrag "i starten". Det er ganske vanskelig å finne passende tidspunkt å introdusere et passende tidspunkt for å avkreve barnebidrag fra en som ikke ønsker å betale dette. Jeg var dumsnill og årene gikk. Han forsørget nye damer og deres barn, men aldri sitt eget. Etter en heftig diskusjon 9 år senere med trusler om at han måtte selge leiligheten hvis han skulle betale barnebidrag ble vi enige om en lav sum som han skulle begynne å betale. Det gikk enda et år uten at han betalte og jeg kontaktet NAV for å få regnet ut riktig barnebidrag og ba de også om å kreve inn, men da kun den mindre summen vi var blitt enige om. Han skulle betale kr. 3700,- og jeg krevde kun kr. 1000,-. For meg var det viktig at han fikk se svart på hvitt hva bidraget egentlig skulle være og at jeg fortsatt er grei (men ja, dumsnill) som lar han betale mye mindre. Jeg betalte også gebyret for utregningen for oss begge (noe NAV aldri hadde opplevd før og dermed ikke kunne sende meg hans regning. Den måtte jeg be han om å gi meg selv, noe han lett gjorde). NAV var ganske så overrasket og spurte meg om jeg var sikker på at jeg ikke ville kreve for lenger tid tilbake enn det siste året, men jeg var klar på at jeg ville kun forholde meg til avtalen med barnefar og kreve inn for siste året. Det var helt klart at dette hadde tilbakevirkende kraft, men jeg er usikker på hvor lenge jeg kunne krevd for. At barnefaren har sluppet og betale mer enn 300 000,- i barnebidrag tror jeg faktisk ikke han har ofret en tanke. At barnet og jeg mer eller mindre har betalt ned flere hundre tusen på boliglånet hans og bidratt til at han har lekt storkar for andre damer og deres barn tror jeg heller ikke at han forstår. Han er sint og bitter fordi han nå må betale hele kr 1000,- for tenåringen sin. Han har fortsatt ikke sluttet å røyke enda så dårlig råd han har. Ikke har han måttet selge leiligheten heller. Vær så snill og ring til NAV innkreving og forklar saken din og be om hjelp der. Jeg fikk kjempegod hjelp og for første gang i min kommunikasjon med NAV opplevde jeg at NAV ikke mistrodde meg eller mente det var jeg som var vanskelig. De var nok litt oppgitt over at barnefaren slipper så billig unna, men de var kjempeflinke og til stor hjelp. Det er tull det som sies om at barnebidraget ikke vil ha tilbakevirkende kraft dersom barnefaren ikke har betalt bidrag til tross for at han har bidragsevne. Sjekk det ut med NAV. Anonymkode: 2b814...a9d Anonymkode: 2b814...a9d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #17 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor tror du så bastant at barnefar ikke har opplyst om jobb i de årene som har gått? Anonymkode: fba64...1ea Ser nå at svaret mitt ikke var helt klart svar på ditt spørsmål. Da må jeg påpeke at jeg ikke forstår spørsmålet ditt. Jeg tror ikke bastant at far ikke har opplyst om jobb i årene som har gått. Jeg påpekte at jeg mener ganske så bestemt at det har tilbakevirkende kraft dersom barnefaren har hatt bidragsevne uten og ha opplyst om dette. Da skjønner jeg altså ikke ditt spørsmål ovenfor som du skrev til innlegget mitt under: AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor sier du så bastant at hun ikke får noe for årene som har gått? Jeg mener ganske så bestemt det motsatte dersom barnefaren har hatt bidragsevne uten å ha opplyst om dette. Anonymkode: 2b814...a9d Anonymkode: 2b814...a9d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #18 Skrevet 13. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Forklares i dette innlegget: Anonymkode: 2b814...a9d Men dette er jo din situasjon. Ikke ts sin. Hvordan vet du med all sikkerhet at ts sin eks har hatt jobb i flere år? Anonymkode: bf833...0a2 2 1
Enmanelskeråhate Skrevet 13. februar 2024 #19 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hun har fått bidragsforskudd fra NAV i årene som er gått siden barnefaren etter sigende ikke har hatt bidragsevne. Dersom barnefaren likevel har hatt bidragsevne skulle barnets bidrag vært høyere. TS bør ta kontakt med NAV og be de regne på bidraget. Bidrag kan kreves for tre år tilbake i tid mener jeg. Be NAV både regne ut og kreve inn bidraget for deg, TS. De tar et gebyr for å starte opp jobben, men det er det absolutt verdt. Da slipper du å krangle i ettertid og ting blir gjort riktig uten videre diskusjoner. Anonymkode: 2b814...a9d Hun skriver jo at han nå har fått evne, da antar man vel at han ikke har hatt, særlig da når hun får forskudd? 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #20 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): tJeg påpekte at jeg mener ganske så bestemt at det har tilbakevirkende kraft dersom barnefaren har hatt bidragsevne uten og ha opplyst om dette. Men det er bidragsmottaker som må ha hatt en særlig grunn for at kravet er fremsatt sent etter lovens paragraf 72. Hva mener du om det? Anonymkode: 0c7e2...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå