AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Hei jeg er gift med en mann som ikke har en normal oppførsel. Vi krangler mye. Han kan til tider være full og ber meg om å selge leiligheten slik at han få det som er hans del. Leiligheten står på mitt navn og jeg ønsker ikke å selge den. Ja jeg kan gi det som er hans del i form av penger men jeg vil ikke selge. Hvordan går jeg frem?? Vi har 4 felles barn Anonymkode: de4cb...163
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Var det din leilighet før dere giftet dere? Om han har krav på noe av verdien av leiligheten din må du vel ta opp lån for å betale ham ut, om du ikke vil selge? Anonymkode: 5e771...969
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var det din leilighet før dere giftet dere? Om han har krav på noe av verdien av leiligheten din må du vel ta opp lån for å betale ham ut, om du ikke vil selge? Anonymkode: 5e771...969 Nei den ble kjøpt i 2004 og hadde vi vært i 7 år. Men den har alltid stått på kun mitt navn. Hvordan finner jeg ut hvor mye jeg skal betale han? Anonymkode: de4cb...163
imagineme Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Dersom det var din leilighet før dere møttes kan han ikke kreve at du selger leiligheten. Du må kjøpe han ut ved separasjon/skilsmisse hvis du ønsker å bli boende. 3 separate takster - finn snittverdien. Trekk fra resterende gjeld på bolig, del på to og du sitter igjen med summen du må kjøpe han ut for - kort fortalt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 imagineme skrev (1 minutt siden): Dersom det var din leilighet før dere møttes kan han ikke kreve at du selger leiligheten. Du må kjøpe han ut ved separasjon/skilsmisse hvis du ønsker å bli boende. 3 separate takster - finn snittverdien. Trekk fra resterende gjeld på bolig, del på to og du sitter igjen med summen du må kjøpe han ut for - kort fortalt. Vi kjøpte den for 1.6 millioner i 2004. Har nesten ikke noe gjeld på den nå. Alt er nesten nedbetalt. Hvordan finne snittverdien? Anonymkode: de4cb...163
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 imagineme skrev (2 minutter siden): Dersom det var din leilighet før dere møttes kan han ikke kreve at du selger leiligheten. Du må kjøpe han ut ved separasjon/skilsmisse hvis du ønsker å bli boende. 3 separate takster - finn snittverdien. Trekk fra resterende gjeld på bolig, del på to og du sitter igjen med summen du må kjøpe han ut for - kort fortalt. Og nei den kjøpte vi etter at vi hadde giftet også Anonymkode: de4cb...163
imagineme Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi kjøpte den for 1.6 millioner i 2004. Har nesten ikke noe gjeld på den nå. Alt er nesten nedbetalt. Hvordan finne snittverdien? Anonymkode: de4cb...163 3 separate meglere som gir dere en takst på bolig. Det finnes meglere som gir gratis takst (med et ønske om at dere velger de dersom dere velger å selge). Så tar dere snittverdien på de 3 takstene. Snittverdien er da takst 1 + takst 2 + takst 3 delt på 3 = snittverdi. Endret 13. februar 2024 av imagineme 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 Det er din leilighet og du gjør hva du vil med den. Han kan ha rett til halve verdien hvis dere går fra hverandre, ikke før. Anonymkode: 587bf...345 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 Og ikke gi ham noe nå, da risikerer du at han bruker det opp, og så må du dele din gjenværende del med ham igjen når dere går fra hverandre. Jeg velger å skrive når og ikke hvis. Anonymkode: 587bf...345 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #10 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er din leilighet og du gjør hva du vil med den. Han kan ha rett til halve verdien hvis dere går fra hverandre, ikke før. Anonymkode: 587bf...345 Feil, de kjøpte den sammen etter de giftet seg. Så det er begges leilighet. Han har selvsagt krav på halvparten når de går fra hverandre, ja. Eventuelt at hun kjøper han ut og da eier hun 100 % og ikke 50 % som nå. Men da må han selvsagt betale leie for å bo der. Anonymkode: df5e5...bcc 3
imagineme Skrevet 13. februar 2024 #11 Skrevet 13. februar 2024 Hvis fyren er kranglete så er det nok tryggest å bruke en advokat. Han/hun kan bistå med hele prosessen for deg 🙂
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #12 Skrevet 13. februar 2024 Mannen er jo ubrukelig . Full og kranglete med 4 barn tilstede??! For barna sin del må du få han ut ! Hadde du større egenandel enn han ved kjøpet av leiligheten så skal det trekkes fra delingen i tillegg til evt gjeld . Anonymkode: e5903...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #13 Skrevet 13. februar 2024 ? Du drar han med på møter til -familievernkontoret/parterapi (-hva mener han med dette, hvorfor tror han det er lurt, hvordan tenker han forholdet til deg skal fortsette, hva bunner dette ønsket i? Har han personlige pengeproblemer som han vil løse slik, hva tenker du om dette? Vil du fortsette?) -Banken (kan du overta lånet) -Megler (hva er taksten) Du må ta husleie av ham da, hvis han får bli boende. Husleie for ham og to av barna. -Men er det skille seg han vil? Hva vil du? Anonymkode: be653...32f 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #14 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Feil, de kjøpte den sammen etter de giftet seg. Så det er begges leilighet. Han har selvsagt krav på halvparten når de går fra hverandre, ja. Eventuelt at hun kjøper han ut og da eier hun 100 % og ikke 50 % som nå. Men da må han selvsagt betale leie for å bo der. Anonymkode: df5e5...bcc Nei, det er ikke feil. Hun kjøpte den, den står i hennes navn, hun bestemmer over den. Felleseie betyr ikke at man eier alt sammen. Men verdien må hun dele når de går fra hverandre. Ikke før, for da må hun kanskje dele igjen hvis de ikke samtidig tinglyser særeie. Anonymkode: 587bf...345 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #15 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er ikke feil. Hun kjøpte den, den står i hennes navn, hun bestemmer over den. Felleseie betyr ikke at man eier alt sammen. Men verdien må hun dele når de går fra hverandre. Ikke før, for da må hun kanskje dele igjen hvis de ikke samtidig tinglyser særeie. Anonymkode: 587bf...345 DE kjøpte den. Og den står i hennes navn, men de eier 50 % begge to selv om den står i hennes navn. Hun kan ikke nekte å betale ut mannen hvis han vil skilles, selv om den står i hennes navn. I så fall kan han kreve tvangssalg. Så hun bestemmer ikke noe mer enn mannen. Anonymkode: df5e5...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #16 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): DE kjøpte den. Og den står i hennes navn, men de eier 50 % begge to selv om den står i hennes navn. Hun kan ikke nekte å betale ut mannen hvis han vil skilles, selv om den står i hennes navn. I så fall kan han kreve tvangssalg. Så hun bestemmer ikke noe mer enn mannen. Anonymkode: df5e5...bcc Den som har tingen i sitt navn disponerer den. Men jeg sier jo også at hun må betale ut mannen ved skilsmisse. Anonymkode: 587bf...345 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #17 Skrevet 13. februar 2024 Gi han en planke. Anonymkode: 1ab7c...10f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #18 Skrevet 13. februar 2024 Her er det mye som er uklart, at leiligheten kun står på deg betyr ikke at det kun er du som eier den, har dere særeieavtale på boligen? Hvis ikke ville jeg tatt rdnet en slik i det minste om du skal kjøpe han ut av boligen... Jeg ville bedt en advokat foreslå en løsning som du legger frem for han evt at dere sammen tar kontakt med en og får satt opp dette slik at han ikke kan kreve seg utbetalt to ganger. Anonymkode: 2b91b...b88
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #19 Skrevet 13. februar 2024 Hei TS her skal du få et bra tips. Hvis du ønsker svar på det juridiske og ikke synsing og følelser så anbefaler jeg at du oppretter en tråd under juss delen inne på Diskusjon.no, der er det faktisk folk som kan svare på den juridiske biten og som ikke henger seg opp i uvesentlige ting og som ikke har peiling. https://www.diskusjon.no/forum/338-juss/ Anonymkode: 5c0cb...777 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #20 Skrevet 13. februar 2024 Skaff advokat! Anonymkode: 12184...582
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå