Gå til innhold

Ny forskning kan redusere skyldfølelse ved spontanabort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo gammelt nytt, selv om det er "ny" forskning. 

Gammelt nytt at SA/MA ikke er kvinnens feil 

Anonymkode: 6738b...55f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo gammelt nytt, selv om det er "ny" forskning. 

Gammelt nytt at SA/MA ikke er kvinnens feil 

Samtidig hører man jo hele tiden at man ikke skal spise ditt, ikke skal gjøre datt fordi det øker sjansen for SA. Vanskelig å ikke føle at man er skyld i det selv da.

Anonymkode: 907b5...8d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Samtidig hører man jo hele tiden at man ikke skal spise ditt, ikke skal gjøre datt fordi det øker sjansen for SA. Vanskelig å ikke føle at man er skyld i det selv da.

Det har jeg aldri hørt - at mat kan være årsak til SA. Mistet mange ganger - aldri tenkt det er min feil. 

Naturens naturlige seleksjon kan man ikke gjøre mye med. 90% av alle SA skyldes feil med fosteranlegget. 

Kildekritikk er viktig - særlig i sårbare situasjoner. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

https://www.forskning.no/dna-svangerskap/forskere-har-funnet-arsaken-til-flertallet-av-alle-spontanaborter/2322665

Nå er det jo for mange uansett en tragisk opplevelse, men forskning viser at kvinner som regel ikke har gjort noenting som forårsaker dette, håper det kan være en lettelse oppi tragedien for kvinner som opplever SA

Anonymkode: c0e4a...c17

Har hatt 5 spontanaborter. Har ikke slått meg engang at jeg skal ha skyldfølelse for det

Anonymkode: 046e9...22c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri hørt

Anonymkode: 046e9...22c

Skrevet

Uansett om kanskje flertallet i tråden her var klar over dette fra før, så er det helt sikkert noen som har nytte av denne påminnelsen. Takk for at du deler 💪🏼

• Liker 2
Skrevet

Det eneste jeg har hørt etter jeg ble gravid er at friske embryo og foster sitter. At om det blir en SA er det pga genfeil og ingenting man får gjort noe med. 

• Liker 1
Skrevet

Denne skal jeg vise fastlegen min. Han mener det er min egen feil at jeg har hatt seks spontanaborter 👍🏼

Anonymkode: 637fd...8c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt 7 SA, og aldri ment det var min feil. Jeg var i 20 årene og. 

Anonymkode: 0099d...fdd

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne skal jeg vise fastlegen min. Han mener det er min egen feil at jeg har hatt seks spontanaborter 👍🏼

Anonymkode: 637fd...8c4

Det er faktisk helt krise med mindre han har godt grunnlag (for eksempel at noen nekter å slutte med medisiner som kan påvirke foster eller drikker seg snydens, liksom). Jeg ville skiftet fastlege!

Endret av Willat
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...