AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Jeg er alene med en datter på 14 som sliter litt sosialt. det går greit i hverdagen, da får hun impulser og inntrykk via skolen. Men helger- og enda verre- i ferier, blir hun så deppet og ensom. Hun ligger stort sett på rommet med skjerm, og uansett hva jeg foreslår blir det bare feil. Gidder ikke, vil ikke, orker ikke… Er selv ufør og har dårlig råd, så kino, kafé, svømmehall osv utgår selv om jeg vet hun gjerne hadde hatt lyst til det. Alt som er gratis (tur, piknik osv) er død kjedelig ifølge henne. Vi har et godt forhold, så det ligger ikke der. De få vennene hun har skal reise bort Hva gjør deres ungdommer i ferien? Er så vondt å se hvor deprimert hun blir… 🙁 Anonymkode: c1041...f4c 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Kanskje litt seint å ordne nå, men hun har ingen venninner som hun kunne vært med på ferie? Jeg er enebarn, og fra jeg var 11 ish var det alltid med venner på hytta, både i påske og sommerferien (vi hadde sommerhytte). Anonymkode: fe211...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje litt seint å ordne nå, men hun har ingen venninner som hun kunne vært med på ferie? Jeg er enebarn, og fra jeg var 11 ish var det alltid med venner på hytta, både i påske og sommerferien (vi hadde sommerhytte). Anonymkode: fe211...7e6 Hun var jo ensom.. Anonymkode: 9e1eb...cda
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Har det omtrent som deg. Ikke enkelt. Anonymkode: 9e1eb...cda
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 Kommune har ofte arrangementer i ferien som er gratis eller med liten egenandel. Her hos oss er det ting som paintball, Tusenfryd, bading, trampolinepark osv. Så bra ting. Se på kommunens hjemmeside, her blir det lagt ut rett før feriene. Er online påmelding med førstemann til mølla. Anonymkode: 42f9f...9bb 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 Hvis du bor i en by: Sjekk hva som foregår i kommunal regi i vinterferien! For eksempel kan det være arrangementer/aktiviteter på biblioteket. Selvfølgelig krevende hvis du ikke selv har helse til å gå dit sammen med henne, men om du klarer det, er det et sted å starte. En annen ting du kan prøve, er å høre med venner/naboer om noen skal bort og trenger hjelp med vanning av planter, ta inn post, se til katt e.l. For i så fall kan ungdommen få en liten aktivitet + litt inntekt som kan brukes på kino e.l. Anonymkode: d9ab1...8be 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvis du bor i en by: Sjekk hva som foregår i kommunal regi i vinterferien! For eksempel kan det være arrangementer/aktiviteter på biblioteket. Selvfølgelig krevende hvis du ikke selv har helse til å gå dit sammen med henne, men om du klarer det, er det et sted å starte. En annen ting du kan prøve, er å høre med venner/naboer om noen skal bort og trenger hjelp med vanning av planter, ta inn post, se til katt e.l. For i så fall kan ungdommen få en liten aktivitet + litt inntekt som kan brukes på kino e.l. Anonymkode: d9ab1...8be Tusen takk for tips! Det var en god ide 😃 Anonymkode: c1041...f4c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 Er det virkelig ingen måte å sponse en tur på kino? Besteforeldre? Far? Anonymkode: cd85a...f19 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #10 Skrevet 13. februar 2024 Legg madrasser på gulvet i stua. Lag til noe kos å spise. Legg dere ned å se en kjekk film/serie sammen. Elsket når mamma gjorde det for meg. Det var sånn jeg så Grease for første gang 🥰 Hun lagde somregel regnbue popkorn og pizza 🤗 Anonymkode: a8750...6c0 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #11 Skrevet 13. februar 2024 Her er det gratis svømming i en svømmehall i kommunen hver ferie. Ellers er det andre turer og ting man kan melde seg på, som er gratis. Jeg vet at kino og div koster, men gjør som meg og legg av bittelitt framover nå, så blir det kanskje hyggeligere i påsken, eller i sommerferien. Anonymkode: c6407...a78 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #12 Skrevet 13. februar 2024 Det er ikke noen i klassen/på aktiviteter hun kunne invitert på besøk? Selv om vennene er bortreist, så er det kanskje noen bekjente som hun kanskje kan bli bedre kjent med? Anonymkode: ddaf5...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #13 Skrevet 13. februar 2024 Har dere BUA i din kommune? Der kan en låne gratis utstyr. Ski, skøyter, stormkjøkken.. ellers, som andre sier, bibliotek etc har av og til gratis tilbud i vinterferien. Anonymkode: 5957a...9ac 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #14 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere BUA i din kommune? Der kan en låne gratis utstyr. Ski, skøyter, stormkjøkken.. ellers, som andre sier, bibliotek etc har av og til gratis tilbud i vinterferien. Anonymkode: 5957a...9ac Takk, eg skulle akkurat til å tipse om BUA. Anonymkode: 0d963...4c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå