AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Skrevet 13. februar 2024 Datteren min på 21 år tar ingen ansvar for eget liv. Hun har sluttet på skolen 3 ganger og har ingen sjanser på VGs lenger. Hun har også blitt sagt opp flere ganger av sine ledere fordi hun ikke kommer tidsnok eller i det hele tatt på jobb. Hjemme krangler vi daglig fordi hun har lyst til å ligge i senga til 14 hver dag og er oppe til rundt 05 på morningen. Da er hun i godt humør og snakker med venner/ser film/spiller. Hun er blid, sosial og har mange venner. Hun har mye energi og overskudd. Det er ingen psykiske lidelser som jeg vet om. Det er alltid noen andres feil når det går galt og hun tar absolutt ingen ansvar. Hun syns det er behagelig å få mat, hus og trygghet, men hun ønsker ikke å bidra til husarbeid eller andre ting. Hun har yngre og eldre foreldre som alle tar ansvar for egne ting, og bidrar. Men nå begynner yngre søsken å reagere på at hun slipper unna alt for billig. De syns det er urettferdig at hun får ligge og sove mens de er på ekstra arbeid og skole. Men vi har forsøkt å ikke provosere henne da hun kan bli svært ufin og lage "bråk". Vi har mast om å hjelpe henne med jobbsøknader, kjøre til skolen som er et stykke unna og skrive søknader. Men det avviser hun, og det virker som at hun mener hun gjør oss en tjeneste ved å hjelpe seg selv. Hun avlyser avtaler med andre instanser og oss konstant. Nå har vi rett og slett tenkt å kjøre henne rett til nav og si at hun er husløs. Er dette lurt? Vi kan ikke ha det sånn lenger Anonymkode: 13734...79b 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Skrevet 13. februar 2024 Hvor får hun penger fra? Anonymkode: 07c05...d68 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Skrevet 13. februar 2024 Jeg hadde gitt klinkende klar beskjed om at hun enten gjør som dere sier eller flytter ut. Hun SKAL søke jobber, hjelpe til med husarbeid, legge seg til normal tid osv osv. Vil hun ikke endre seg, så gi henne 2 mnd på å finne seg nytt sted å bo. Slå av Wifi på natten, så gaming utgår. Slutt å la henne få styre på som hun tydeligvis har fått lov i altfor lang tid. Hun er jo bare en bortskjemt drittunge og dere lar henne holde på. Penger skal dere ikke gi henne en eneste krone av lenger, hun må lære å klare seg selv. Anonymkode: f6cb3...69a 9 10
Eva-Lena Skrevet 13. februar 2024 #4 Skrevet 13. februar 2024 Hvorfor har dere latt henne styre på som hun vil såpass lenge? Dere har jo vært med på å gjøre at hun kan leve som hun gjør. Ingen konsekvenser for egne handlinger og hun lever livets glade dager. Sett krav og gi konsekvenser for dårlig oppførsel og ingen samarbeid. 6
Ulven Skrevet 13. februar 2024 #5 Skrevet 13. februar 2024 Slå av Wifi og lag et mobilabonnement som kun dekker det nødvendige. Krev at hun får jobb ellers må hun ut innen en viss frist. Så vil jeg si at det virker som det ligger psykiatri i bunnen her selv om hun virker blid og fornøyd. Noen personlighetsforstyrrelser kan gi slike uheldige uttrykk. 1 1 1
Norja Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 1 minutt siden, Ulven said: Slå av Wifi og lag et mobilabonnement som kun dekker det nødvendige. Krev at hun får jobb ellers må hun ut innen en viss frist. Så vil jeg si at det virker som det ligger psykiatri i bunnen her selv om hun virker blid og fornøyd. Noen personlighetsforstyrrelser kan gi slike uheldige uttrykk. Er man 21 år, så bør man kunne betale sitt eget mobilabonnement. 10 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 Ikke for å være den personen, men det høres jo unektelig litt ADHD-aktig ut? Anonymkode: 194a2...705
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #8 Skrevet 13. februar 2024 Norja skrev (2 minutter siden): Er man 21 år, så bør man kunne betale sitt eget mobilabonnement. Ja, tviler på at foreldre har lov/ myndighet til å styre en mobil for voksent barn. Anonymkode: 62875...4d4
Ulven Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 1 minutt siden, Norja said: Er man 21 år, så bør man kunne betale sitt eget mobilabonnement. Ja selvfølgelig. Men med denne innstillingen til livet som TS beskriver datteren har, er det lite trolig at hun gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #10 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke for å være den personen, men det høres jo unektelig litt ADHD-aktig ut? Anonymkode: 194a2...705 Ja, fastlege og dps er kanskje veien å gå? Anonymkode: 62875...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #11 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke for å være den personen, men det høres jo unektelig litt ADHD-aktig ut? Anonymkode: 194a2...705 Nei, det gjør det ikke. Anonymkode: 5b8ee...7ad 9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #12 Skrevet 13. februar 2024 Kast ho ut. Ærlig talt. Hun er 21 år!!! Anonymkode: 9ac9a...45e 1 1 3
Norja Skrevet 13. februar 2024 #13 Skrevet 13. februar 2024 Just now, Ulven said: Ja selvfølgelig. Men med denne innstillingen til livet som TS beskriver datteren har, er det lite trolig at hun gjør det. Dermed burde TS bare si opp det abonnementet. 1 2
Ulven Skrevet 13. februar 2024 #14 Skrevet 13. februar 2024 Just now, Norja said: Dermed burde TS bare si opp det abonnementet. Da blir det jo enda en grunn datteren kan bruke for å ikke få seg jobb.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #15 Skrevet 13. februar 2024 Oi... Her har foreldrene bommet grovt på å fortelle datteren hvor skapet står den dagen hun blir voksen aka 18 år. Foreldre har ingen plikt ifølge loven om barnet ikke går på skole lenger. Dette er hva jeg tenker jeg hadde gjort: satt meg ned, trygge voksenpersoner i livet sammen med datter. Gitt en 3 måneders varsel. 1 mai blir mobilabo stoppet. En klar oppfordring om å komme seg ut i jobb, og flytte på hybel asap. Førstkommende hverdag blir hun kjørt til nav, men klar oppfordring til å skaffe seg en jobb/søke jobber. OG KLARE HUSREGLER SÅ LENGE HUN BOR "HJEMME". Det vil si, STILLETID, internett stenges etter klokkeslett. Regler for hvor mye hun kan ta seg til rette med mat, hva som forventes av hushjelp etc. Anonymkode: 7b684...610 1 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #16 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi... Her har foreldrene bommet grovt på å fortelle datteren hvor skapet står den dagen hun blir voksen aka 18 år. Foreldre har ingen plikt ifølge loven om barnet ikke går på skole lenger. Dette er hva jeg tenker jeg hadde gjort: satt meg ned, trygge voksenpersoner i livet sammen med datter. Gitt en 3 måneders varsel. 1 mai blir mobilabo stoppet. En klar oppfordring om å komme seg ut i jobb, og flytte på hybel asap. Førstkommende hverdag blir hun kjørt til nav, men klar oppfordring til å skaffe seg en jobb/søke jobber. OG KLARE HUSREGLER SÅ LENGE HUN BOR "HJEMME". Det vil si, STILLETID, internett stenges etter klokkeslett. Regler for hvor mye hun kan ta seg til rette med mat, hva som forventes av hushjelp etc. Anonymkode: 7b684...610 Dette!!! Anonymkode: 209f8...f3b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #17 Skrevet 13. februar 2024 Sett dere rolig ned, og forklar at hun skal ut innen 1. mai. Så ordner dere time til henne på NAV. Om nødvendig, følg henne til timen. Hun er jo et elendig eksempel for yngre søsken. Er ikke deres ansvar å fø på en sånn latsabb. Om hun blir boende, risikerer dere å ødelegge forholdet mellom dere for evig og alltid. Anonymkode: 19a61...5d3 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #18 Skrevet 13. februar 2024 Hadde gitt henne tidsfrist på en måned på å pelle seg ut. For ei utakknemlig fitte, sorry ordbruken, men hun fortjener det. 😂 Anonymkode: ea044...309
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #19 Skrevet 13. februar 2024 Hvem er "Mamma" som tittelen refererer til i fht TS? Når det er sagt har vel foreldrene her et ansvar leeenge før man blir 21 til å lære ungene å klare seg selv, blir litt feil å forvente det nå liksom om man ikke har satt grenser før.. Anonymkode: b9c47...888 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #20 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke for å være den personen, men det høres jo unektelig litt ADHD-aktig ut? Anonymkode: 194a2...705 Alt er ikke en diagnose. Noen er bare late. Anonymkode: f7683...91b 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå